Stará Ascona – nové složení
Soutěžáka Jirku Petráška snad není zasvěceným nutno představovat. Ale i když „Jihočech“ řídil hodně vozů různých značek, většina z nás si s jeho jménem automaticky vybaví Opel Ascona… Jeho styl s ní se nedá „přehlédnout“, a kdo ho viděl na Pražském rallysprintu, ví, že výsledky pro něj nejsou vždycky to nejdůležitější… Závodník se srdcem bojovníka, s duší baviče (a s rozpočtem studenta…)
Loni se stal nejproduktivnějším jezdcem historiků, když z pouhých tří startů „vytěžil“ celkové třetí místo v MČR HA. Proto když jsem zjistil, že letos bude v historicích pravidelným účastníkem, trochu jsem posádku Jiří Petrášek – Jiří Káňa před jejich prvním startem poněkud „sprinterským způsobem“ vyzpovídal…
„Jirko, jenom nový spolujezdec, nebo ještě nějaké novinky?“
JP: „Novinek je víc, ale Jirka Káňa je nejviditelnější změna. Předchozí roky četl noty Jirkovi Navrátilovi, a jejich Ford Sierra Cosworth, se kterým jeli v historicích proti nám, to je nářadí, které umí „upalovat někdy sakra rychle…“ Minulý rok spolu odjeli o dost víc závodů než já, a tak když jsem zjistil, že je pro další sezónu volný, neváhal jsem s nabídkou na spolupráci ani chvilku…
Ale i auto se dočkalo. Přes zimu prošlo částečnou generálkou, při které byl vůz kompletně rozmontován a po montáži nových dílů opět sesazen. Došlo i na provaření skeletu, takže si možná letos s Asconou konečně i zaskáčeme…
„Jirko, ty jsi nějak zbledl, copak, bojíš se skákání?“
JK: „No, mám už pár měsíců takové smíšené pocity. Od té doby, co se profláklo, že jedu s „Jihočechem“, všichni se cítí povolaní mě nějak poučit. Buď si ze mě dělají legraci, a nebo mě děsí… Na jednu stranu jsem rád, že se mohu s Jirkou Petráškem svézt, je to řízek a přidat plyn se rozhodně nestydí. Trošku si ještě nedokážu představit jak Ascona rychle pojede, těch pár km shakedownu na Janner rally bylo málo, ale snad to ustojím. Řekl jsem ano, tak musím bojovat.“
JP: „Moc rychle to nepojede, neboj, maximálka je jen těsně nad 180 km/h“.
„Kde budete mít s Asconou premiéru?“
JP: „Naše první společná rally bude sprint v Lužických horách. Kluci z Hrádku pořádat soutěže opravdu umí, a tak se po tříměsíční přestávce moc těšíme. Je potřeba auto otestovat a „sladit se“ v cokpitu . A kromě toho, kdyby se něco se „syrovým“ autem stalo, není to do Prahy zas tak daleko…“
„Jaké máte pro letošek cíle v MČR historiků?“
JP: „Vzhledem k tomu, že nám největší soupeři přešli do skupiny S, a my budeme mít v historicích asi papírově nejsilnější vůz, nemůžeme mít jiný cíl než neustále bodovat.
JK: „Ano, jdeme si zazávodit a pobavit se. U tohoto sportu ale člověk nikdy neví.. Důležité je, aby se nikomu nic nestalo. Zdraví je na prvním místě.
„Nemrzí vás odliv špičkových aut z historiků?“
JP: „Já osobně se na závodění s nimi vždycky těšil, ale jejich rozhodnutí chápu. Některá pravidla uplatňovaná v ČR nepřejí historickým automobilům tak jako v zahraničí, kde je historických vozů někdy víc než současných… Popularita starších vozů stoupá i u nás, i když dostupnost dílů je někdy problémová. I u nás stojí starších závodních aut v garážích dost, ale homologační předpisy je prostě nepustí do závodů. A tak zatímco „venku“ se zavádí vedle historiků i třída „youngtimer“, u nás taky třeba pojede pět historiků celkem…“
„Pojedete letos zase jen „za své“?“
JP: „Snad se to proti dřívějším rokům díky Jirkovým manažerským schopnostem trochu zlepší. Těšíme se na spolupráci s našimi partnery (PK racing team, Semerad rally, autoservis KLM, reklama FOLCUT a RALLYBAZAR PLZEŇ), a doufáme, že jim na závodech žádnou ostudu neuděláme…“
Držme Jirkům palce, a těšme se, že se s námi rozdělí o své dojmy ze společného závodění i v průběhu sezóny…
Jen je škoda, že naše předpisy, které jsou jako vždy papěžtější než papež nám neumožní vidět spoustu velmi zajímavých vozů, přesně jak se píše v článku. To je pro rally jen špatně, zajímavé auta lákají na rally nejvíc.......