Prokop přišel o slibnou pozici po první etapě
Po pateční etapě náročné Rally Sardegna byla nálada u Czech Ford National Teamu stejně bez mráčku jako obloha nad středozemním mořem: druhá pozice, bezchybný výkon a vše dokonale připraveno na další porci rychlostních zkoušek, které se klikatí v horách krásného ostrova.
Vývoj závodu se však může změnit stejně snadno jako to nejméně stalé počasí. Už druhý sobotní test otočil bezproblémový průběh v kalvárii. V jeho závěru, pár set metrů od jejího cíle se do kabiny začal valit kouř a pod nohama českého pilota vyšlehly plameny. "Stát se to o kilometr dříve tak jsme nedojeli," říká co-pilot Jan Tománek. "V autě už se skutečně nedalo dýchat a brzy by asi začal hořet celý vůz. Naštěstí jsme stihli prolétnout letmým cílem a ve stopce nás hasiči uhasili. Vznítil se olej, který začal vytékat z poškozeného posilovače řízení."
Po této v pravém smyslu slova horké chvilce absolvoval Martin Prokop další RZ bez funkčního posilovače a servisní pauza důkladně prověřila schopnosti mechaniků českého týmu. Seznam dílů, které museli ve třicetiminutovém servisu na Fiestě S2000 vyměnit by vydal na samostatný článek. Přesto se však posádka nevyhnula padesátisekundové penalizaci za překročení časového limitu, která znamenala odsun na třetí místo za vedoucího Estonce Tanaka a druhého továrního jezdce Škody Juhu Hanninena.
Mohlo by se zdát, že si tým svou porci smůly na jeden den soutěže už bohatě vybral, bohužel opak byl pravdou. V průběhu sobotního odpoledne přišla z vedení soutěže další velmi nepříjemná zpráva – posádka Martin Prokop-Jan Tománek byla penalizována čtyřmi minutami za prohřešek z pátečního dne.
Co se mělo udat na startu třetí rychlostní zkoušky? "Zjednodušeně řečeno – prohrajeme závod za neznalost italštiny. Všechny vozy WRC startovaly ve dvouminutových intervalech. Do prvních dvou rychlostních zkoušek nás startéři vyslali také dvě minuty po vozu před námi. Ale na třetí nastal problém – startér nás chtěl odstartovat již po minutě, pričemž jízdní výkaz pohodil Jendovi do auta jen deset sekund před tím. Považovali jsme to za chybu, začali s ním diskutovat a nakonec z toho byla čtyřminutová anglicko italská debata, ve které jsme zjevně nedokázali vysvětlit, že takto startovní procedura probíhat nemá." říká rozmrzelý Martin Prokop.
Mohla by to být pouhá epizoda, které se i v soutěžích MS stávají, pokud by v sobotu nenásledoval tlak konkurenčního týmu na sportovní komisaře na její formální řešení. Česká posádka tak za odmítnutí startu a zdržení RZ dostala čtyřminutovou penalizaci. Pokud by jen odstartovala v původní minutě, ztráta by paradoxně byla čtyřikrát menší. "Je to pro nás další bolestná lekce z atmosféry panující aktuálně v MS. Je těžké nenechat se tím vykolejit, ale musíme dělat dál svou práci co nejlépe. Spadli jsme penalizací mimo stupně vítězů na čtvrté místo, ale čeká nás ještě neděle. Sice krátká, ale každá rally končí až na cílové rampě a my se pokusíme dál bojovat. Už kvůli těm českým vlajkám diváků, které jsou vidět na spoustě míst u rychlostních zkoušek," slibují Martin Prokop s Janem Tománkem před posledním dnem Rally Sardegna
Jan: "I want the sheet, now!"
Ital: "You dont wanna shit here man!"
Jan: "You don't understand, you gave me only the first sheet, I want the other piece, please."
Ital: "Piss on you too, you...:
Každopádně je to ukázka tradičního italského přístupu ke všemu. Chtěl bych vidět, co by se dělo, kdyby se např. s Loebem dohadovali v italštině a podobně ho poškodili. Protest proti tomu, že nikdo na startu neuměl anglicky asi podat nejde.
A tak aspoň "Peace on you, italian son of a beach"