22. 5. 2011 00:25 − 2701× − 14

Nakonec rozhodl retardér…

Oslavovaný vítěz Grzegorz Grzyb nesprávně projel jedním z retardérů, kterým byla zpomalena úvodní část Tríbečské RS

„Rozhodovalo počasí a volba gum na předposlední zkoušce. Bylo tam hodně vody a bláta, my bohužel měli slicky a hodně jsme ztratili. Nepomohlo ani to, že jsme poslední zkoušku jeli naprosto naplno.“ Přesně takto zhodnotil svoji domácí soutěž Jaroslav Melichárek, jen několik okamžiků před nájezdem na cílovou rampu. V té době ještě netušil, že neuplyne ani hodina a vše bude naprosto jinak. O vítězi nakonec rozhodla až zpráva rozhodčího faktu z posledního testu, která dění v zákulisí soutěže obrátila naruby.

Podle této zprávy původní oslavovaný vítěz Grzegorz Grzyb nesprávně projel jedním z retardérů, kterým byla zpomalena úvodní část Tríbečské RS. Ačkoliv se jednalo pouze o jednu posunutou pneumatiku, ortel byl podle řádů nemilosrdný: desetisekundová penalizace na konto polského jezdce a pád z prvního místa na druhé. Vítězství na obnovené Rally Tríbeč tak získal domácí tým Melico Racing, který se zásluhou Jaroslava Melichárka a Richarda Laseviče vrátil do bojů o přední příčky v letošním slovenském šampionátu. Korunovaci vítěze u zeleného stolu si asi nepřál nikdo, jenže pravidla jsou pravidla, a ta musí platit pro všechny…
(Poznámka: Video, které zachycuje Grzybův průjezd zmíněným retardérem, je k dispozici na facebook stránce Rally Tríbeč:
http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=220262038001116&oid=197876753571227&comments)

Penalizace mohla ovlivnit i duel o bronzovou medaili. Jozefa Béreše mladšího před startem poslední zkoušky potrápil vůz, následovalo dvacet trestných sekund a pokles na čtvrté místo. V tomto případě však naštěstí rozhodl výkon na trati. „Když jsme se před poslední RS chystali najet do časovky, zjistili jsme, že auto nestartuje. Vystoupili jsme a hledali, kde je chyba. Nakonec se ukázalo, že je špatná baterka. Auto jsme roztlačili a mohli jsme pokračovat, baterie však několikrát zaskratovala i v průběhu rychlostky. Věděli jsme, že se Igor dostal před nás, a tak jsme do našeho výkonu dali všechno. Jsme moc rádi, že to vyšlo.“ Štěstí pro jednoho znamená zklamání pro druhého. Igor Drotár hrál s Bérešem po celý závod vyrovnanou partii, kterou rozhodla až závěrečná, počasím ztížená sekce. Prešovský dravec prohrál s mladým „Dodim“ všechny tři závěrečné zkoušky a nakonec se musel spokojit s pomyslnou bramborovou medailí. Ačkoliv odvedl solidní výkon, před startem zřejmě věřil v lepší výsledek. „Přiznáváme, že jsme si mysleli trošku výš,“ netajil se před cílovou rampou spolujezdec Vlado Bánoci.

Vlastní očekávání nesplnil ani Jaroslav Orsák, který kvůli zpoždění dodávky dílů z Itálie usedl na místo původně ohlašovaného Lanceru R4 do klasického „enka“. Stupně vítězů byly tentokrát daleko, Orsák s Vajíkem skončili sedmí celkově a třetí ve skupině 3: „Čekali jsme, že to bude lepší, ale měli jsme nějaké technické problémy, navíc jsme do poslední rundy nezvolili dobře pneumatiky. Nebyl to pro nás dobrý den, ale hlavně, že jsme získali první letošní body,“ zhodnotil rally pilot z Poteče u Valašských Klobouk. Rychlejší než Orsákovo mitsubishi byla v hodnocení skupiny dvě modrá subaru Hadika a Chuchaly. Rychlejším z této dvojky byl maďarský jezdec, který v závěrečné „aprílové sekci“ zazářil několika skvělými časy v „top 5“.

Osmý skončil další český jezdec Martin Hudec, devátý byl vždy rozevlátý Jozef Béreš starší a elitní desítku uzavřel Jaromír Tomaštík. Pilot subaru byl vedle Grzyba druhým jezdcem, který v závěru obdržel penalizaci za nesprávně projetý retardér. V tomto případě to však nemělo vliv na pořadí.

V tzv. druhé lize – Slovenském Rally Poháru – se zrodilo překvapení. Vítězství na třech zkouškách ze čtyř znamenalo zasloužený zlatý věnec pro Jozefa Krišku se slabou Fabií. Poslední test sice vyhrál Radoslav Fabian se silnějším Cliem, Kriškův náskok už ale byl dostatečný. Oba zmíněné jezdce na stupně vítězů doplnil zkušený Peter Haluška na dieselovém Seatu Ibiza.

Na cílové rampě se nakonec objevilo celkem 52 posádek z 64 odstartovaných. Rally Tríbeč při své obnovené premiéře nabídla vynikající sport a setkala se s obrovským ohlasem motoristických fanoušků, za což patří poděkování všem lidem, kteří se na přípravě závodu podíleli. Nezbývá, než doufat, že se nejedná o jedinou vlaštovku a topoľčanská soutěž bude na scéně automobilových soutěží zářit co nejdéle.

Komentářů celkem: 14
22. 5. 2011 09:461
0 0
Tak to nasere,opravdu rozhodla cm záležitost a z tohoto by jsi měli vzít příklad naši činovníci!!!smajlík
Je mi Hříbka líto ale pravidla platí pro všechny(jak na koho,kdy a kde)stejně,jinak závod hodně dramatický...smajlík
22. 5. 2011 11:222
0 0
Naši činovníci právě na retardéry hledí moc dobře!!!smajlíksmajlík
22. 5. 2011 13:103
0 0
no to u nás se jako posunutí nebere, neopustilo to celou základnu..... takže v česku by vyhrál
22. 5. 2011 14:524
0 0
Proč Grzyp nestartoval aj na Kopné s WRCem.
22. 5. 2011 19:146
0 0
Dobrý je,že u retardéru je kamera(nevím jestli náhodou)a pak není o čem se dohadovat a protestovat.I když se mi nelíbí retarder z gum,kterýho se stačí dotknout a hne se.Balík slámy je lepší.
22. 5. 2011 20:047
0 0
Může mi někdo objasnit, proč je jednou retardér z gum, potom zase sudy a někdy sláma? Není náhodou v pravidlech, že musí být tvořen ze sudů, které musí být něják zatíženy? Pokud se pletu, tak si rád vyslechnu přesné znění pravidel smajlík
22. 5. 2011 20:268
0 0
Jarda Kozák: Rally Tríbeč neni součástí českého mistráku a má svoje pravidla.
23. 5. 2011 07:059
0 0
Tak ty komentare M.Plesníka pod videem na Facebooku smajlíksmajlík
23. 5. 2011 08:4310
0 0
Na RZ2 takové posunutí předvedla půlka startovního pole...smajlík
23. 5. 2011 09:2011
0 0
t.s.v206WRC : a :? , na RZ2 nebol ziadny retarder, cize ziadny rozhodca faktu, cize ziadne penalizacie , tak neviem naco ten smail smajlík
23. 5. 2011 11:3312
0 0
Na RZ 2 retardér byl - a to před odbočkou ven z Jankova vršku. Rozhodčí faktu tam být musel a tím pádem, pokud někdo retardér posunul, musí o tom být záznamy.
23. 5. 2011 11:3613
0 0
Rozhodčí faktu říkal, že bude řešit až pokud ten retarder někdo rozstřelí..
23. 5. 2011 11:5114
0 0
no ano ale ja myslim taky klasicky a tie boli 2 za sebou na RS tribecska. V Presove napriklad bolo v itiku vyznacene ktore retardery budu kontrolovane rozhodcom faktu.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!