Pavel Valoušek předčasně odstoupil z Rally Hustopeče
Pavel Valoušek a Zdeněk Hrůza po RZ 8 odstupují z Rally Hustopeče 2011. Důvodem je udělení dodatečné pětiminutové penalizace za incident z prvního dne, kdy posádka po drobné kolizi v RZ 4 údajně dojela do servisu pouze na třech kolech, zatímco řády předepisují jet na čtyřech kolech. Peugeot Delimax Total Team nesouhlasí jak s formou udělené penalizace, ale především s tím, že byla udělena až v průběhu druhého dne a tým tak zbytečně vynakládal úsilí.
„V pátek, v RZ 4, poslední RZ první etapy, jsme udělali jezdeckou chybu. Pavel na výjezdu z úzkého mostu směrem na hlavní cestu trefil obrubník a poškodil zavěšení, což nás stálo čas a propad mimo bodované pozice. Auto ale bylo plně pojízdné a bez problémů dojelo do servisu, kde jej mechanici opravili a připravili na druhý den. Do druhé etapy jsme odstartovali s cílem zabojovat a vrátit se na body. To se nám podařilo. V polovině druhé etapy nám ale sportovní komisaři oznámili udělení pětiminutové penalizace za to, že po nehodě v RZ 4 auto údajně jelo po veřejných komunikacích po třech kolech a tím ohrožovalo bezpečnost provozu. OK, tento trest přijímáme. Co nás ale zaráží je jeho forma. Pokud tím došlo k ohrožení bezpečnosti, měli nás pořadatelé rovnou vyloučit před startem druhé etapy. S tím také souvisí to, že se nám nelíbí načasování udělení trestu. Jak to s námi bude, jsme chtěli vědět už v pátek večer, sportovní komisaři nám ale žádnou informaci nedali. Jejich jednání proto vnímáme jako alibistické a velmi nešťastné, což poškodilo nejenom naši posádku, ale celkovou úroveň českého rallysportu. Navíc toto nestandardní rozhodnutí zásadně ovlivnilo boj o mistrovský titul. To vše jsou důvody k tomu, proč jsme se rozhodli nepokračovat v soutěži a proč také uvažujeme o tom, zda budeme pokračovat i v českém mistrovství,“ říká Jan Vrba ředitel společnosti Delimax, a.s.
Byl bych rád kdybyste pochopil, že na otázku proč jel Valoušek po vylomeném kole, Vám může odpovědět jedině on a ne já. Mám naopak právo se ale ptát, proč když je to tak nebezpečné, tak je mu to za a) vůbec umožněno, a za b) dvanáct hodin trvá procedura, která mu v tom má zabránit. Tady nejde o jméno, ale o princip.
Pokud posádka dojela po třech kolech a to dojela to je nepopiratelný fakt tak skutečně nechápu proč trvalo vynesení verdiktu 12 hodin.
Celá procedura zabere max hodinu. Po příjezdu vozidla vyslechnu posádku, sepíšu verdikt, odevzdám a hotovo. Pane Vrátile obhajujte si co chcete, to že je něco podle regulí neznamená to, že to je OK a nebo že regule samé jsou OK.
Fakt je i ten, že tým mohl klidně odstoupit sám, to že porušili řády jistě věděli a nikdo je nenutil dojíždět po 3 kolech. Mohli prostě po RZ odevzdat výkaz.
Jestli tady někdo napíše, že postup byl v souladu s řády, tak já tvrdím, že nebyl. A doplním to konkrétním ustanovením čl. 5.1.1 rozhodčího řádu, který jako základní pravidlo řízení uvádí pojem "včas". Za druhé - podle kterého ustanovení musí být posádka v případě časového trestu předvolána ke sportovním komisařům? Pokud vím, tato povinnost se výslovně vztahuje k trestu vyloučení (čl. 4.5.1.4).
V rally na úrovni MMČR by snad rozhodování nemělo probíhat na podkladě hlášení nějakých PS-VB. Jestliže ve stopce RZ má vůz vylomené kolo, pak příslušný činovník má vědět, co dělat. Úplně stejně, jako kdyby v této zóně např. někdo porušil pravidla pro UP.
Ale už mě to nebaví, je to ztráta času.
Ale nesouhlasím s tím, že způsob vyřešení byl OK.
Končit etapu bez zasedání SK je podle mě samo o sobě dost nešťastné. Pokud vím, tento nový systém zasedání bývá uplatňován především na soutěžích Evropského poháru. Když se evropské podniky bez takových "pasystémů" (a sportovních komisařů, kteří chodí spát se slepicemi) neobejdou, pak mě napadá, jestli se pořadatelům takový statut (který stejně nepřiláká jedinou zahraniční posádku) vůbec vyplatí. Ale tím bych otevřel trošku jiné téma.
Věc druhá je, že v minulosti byla řada podobných rozhodnutí také vydána a celý proces vyšetřování byl přitom mnohonásobně pružnější. Vzpomínám si třeba na loňský Vyškov a penalizaci Pantálka. Můj názor, který nikomu nevnucuju, je tedy takový, že jde v první řadě o lidský faktory. Stejně jako se vyvíjí soutěžní technika, měl by se posouvat dál i systém a transparentnost práce SK. Pokud se tak nestane, nechť se zase začně závodit ve favoritech a časy se ať se měří ne na desetiny, ale na minuty.
Ano, tvářím se, že je všechno OK, protože podle aktuálních regulí všechno OK je... S tím se nedá nic dělat... Dovedu si i klidně představit, že se třeba našel někdo kompetentní, který ještě o půlnoci se dotázal, co s tím Valouškem a hlavní cizák mávl rukou a že se to vyřeší ráno/dopoledne... Ničemu bych se nedivil... Ale nebyl jsem tam... A já s tím zcela určitě nic neudělám, od toho je tady skupina mnohem povolanějších...
Myslím, že tahle diskuze byla určitě zajímavá a mnohým možná i ledacos osvětlila... Já jsem rozhodně nehájil nějaké činovníky, natožpak nějaké kamarády... Snažil jsem se od počátku vysvětlit jen to, že výhružky týmu, že možná dál nepojedou MMČR jsou hloupé, protože za danou situaci nemůže ani MMČR, ani FAS, ani Svaz Rallye... Ta situace se tak stala a byla řešena v souladu s danými a platnými řády... Že by šlo mnohé jinak, to je už úplně jiná diskuze... Ale jsem i rád, že tahle diskuze proběhla i probíhá sice "na ostří nože", ale v klidu a bez invektiv...