Toyota Gauteng Dealer Rally – komentář

Jihoafrický šampionát ve svém letošním ročníku nabídnul během všech třech dosud odjetých soutěžích strhující podívanou.

Jihoafrický šampionát ve svém letošním ročníku nabídnul během všech třech dosud odjetých soutěžích strhující podívanou. Kdo předpokládal, že zajímavé souboje přinese i čtvrtá rally, nebyl zklamán. Do hry se vloni vedle dvou dlouhodobě se na jihoafrické půdě angažujících značek Volkswagenu a Toyoty zapojil ještě Ford a letos pak i Peugeot. Zatímco dvojice jezdců francouzských speciálů zatím žádné vrcholné výkony nepředvedla, s jezdci Fiest se musí počítat. Tedy zejména s vítězem první a třetí soutěže Conradem Rautenbachem.


Foto: www.rallyworld.net

Tentokrát se ale mladíkovi ze Zimbabwe na jihu Afriky moc nedařilo. Jelikož trať úvodní divácké zkoušky nebyla zanesena v materiálech od pořadatele, posádka se rozhodla si trať s posvěcením od traťového maršála projít alespoň pěšky. To však vedlo k protestu od soupeřů a Rautenbachovi reálně hrozilo vyloučení. Na následující férové počínání během přírodních zkoušek první etapy nakonec pilot Fordu doplatil až desátým místem v etapě a ztrátou přes minutu.


Foto: www.rallyworld.net

Na rozdíl od mnoha soupeřů Rautenbach nevyužíval možnosti mohutně si zkracovat zatáčky a na tratích tak najezdil delší vzdálenosti, což logicky vedlo k horším dosaženým časům. Druhý den se někdejší tovární pilot Citroënu propracoval alespoň na osmé místo, ale to nakonec musel opustit kvůli prasklému řemenu alternátoru. Svého značkového kolegu ale více než solidně zastoupil Mark Cronje, který vyhrál hned obě úvodní zkoušky a od začátku rally se pohyboval na čele průběžného pořadí.


Foto: www.rallyworld.net

V naprosté dominanci pilot Fiesty pokračoval i ve druhé etapě a do cíle dorazil s obrovským náskokem minuty a půl na dalšího zástupce Fordu Charla Wilkena. I přes odstoupení vedoucího muže šampionátu tedy čtvrtý podnik ovládly Fiesty. Ani tentokrát se nedokázala prosadit stáj Volkswagenu. Hergen Fekken a Jan Habig se hned v úvodu nevyhnuli defektům, start druhého jmenovaného skončil poměrně záhy urváním kola na RZ 3. Překvapivě nejrychlejším zástupcem německé značky se tak během prvního dne stal Giniel de Villiers.


Foto: www.rallyworld.net

Ten po nevýrazných výkonech v předešlých podnicích výrazně zrychlil a dlouho si držel stříbrný post. Na RZ 9 se ovšem na kola jeho Pola začala lepit smůla, nejprve v podobě přehřívajícího se motoru, následně stávkující převodovky a vše vyvrcholilo po špatně zvládnutém doskoku poškozením motoru. Na konci ale ani tak nezůstalo pódium soutěže bez zástupce VW, na třetí příčce rally zakončil Enzo Kuun. A nejlepší víkend na Gautengu neprožila ani konkurenční Toyota.


Foto: www.rallyworld.net

Johnny Gemmell i Leeroy Poulter byli „odměněni“ dvouminutovou penalizací za přílišné zkracování si zatáček, proti čemuž se ovšem stáj odvolala a výsledky zatím zůstávají neoficiální. Poulter se na třetím testu vybičoval k nejrychlejšímu času, ale na konci etapy se potýkal s brzdami a nakonec svůj Auris ještě stihnul převrátit. V cíli mu po připsání penalizace připadla desátá příčka. Gemmell si počínal lépe, mohl si dojet pro druhé místo, ovšem s penalizací to nestačilo na lepší než páté. Dosud nejlepší výsledek si připsala na tratích čtvrtého podniku stáj Pirtek Peugeot, když Visser du Plessis rally dokončil jako osmý a Heinrich Lategan dokonce jako šestý.

Pořadí v cíli
1. Mark Cronje/Robin Houghton (ZA) Ford Fiesta S2000 1:36.55,9
2. Charl Wilken/Greg Godrich (ZA) Ford Fiesta S2000 +1.30,3
3. Enzo Kuun/Guy Hodgson (ZA) Volkswagen Polo Vivo S2000 +1.36,8
4. Hergen Fekken/Pierre Arries (ZA) Volkswagen Polo Vivo S2000 +2.27,6
5. Johnny Gemmell/Drew Sturrock (ZA/GB) Toyota Auris S2000 +2.58,9
6. Heinrich Lategan/Johan van der Merwe (ZA) Peugeot 207 S2000 +3.13,4
7. Nicholas Ryan/Armand du Toit (ZA) Volkswagen Polo Playa S2000 +4.48,2
8. Visser du Plessis/Gerhard Snyman (ZA) Peugeot 207 S2000 +4.49,0
9. Japie van Niekerk/Simon Vacy-Lyle (ZA) Volkswagen Polo Playa S2000 +4.57,9
10. Leeroy Poulter/Elvene Coetzee (ZA) Toyota Auris S2000 +5.42,6

Stav šampionátu: 1. Rautenbach 69, 2. Gemmell 66, 3. Wilken 65, 4, Fekken 63, 5. Kuun 57, 6. Cronje 54

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!