5. 8. 2005 00:00 − 2176× − 0

Komentář k RALI VINHO DA MADEIRA

Komentář – Tradiční termín uprostřed letních prázdnin patří pravidelně nejlépe obsazenému podniku ME, Rali Vinho da Madeira. Na startu se zde schází vyjma evropského a portugalského pole i poče

5. podnik Mistrovství Evropy a Portugalska
29. – 31. července, Funchal – Madeira, asfalt, 21 RZ – 286 km
posádky (start/cíl) – 87/55

Tradiční termín uprostřed letních prázdnin patří pravidelně nejlépe obsazenému podniku ME, Rali Vinho da Madeira. Na startu se zde schází vyjma evropského a portugalského pole i početná skupina pozvaných hostů. Z největších jmen historie soutěže lze uvést například Francois Delecour, Toni Gardemeister, Manfred Stohl, Bruno Thiry či Andrea Aghini. Letos byl pozván Cedric Robert, Brice Tirabassi, Daní Sordo, Freddy Loix či Kosti Katjamäki. Na vzdálený ostrov u afrických břehů ale dopluli pouze oba Francouzi a Katajamäki. A jen s Robertem se dalo počítat v boji o vítězství, neboť jako jediný do bojů vyrazil s ohlášeným speciálem Super 1600. Tirabassi jel s Peugeotem 206 RC a Katajamäki jako předjezdec, aby vyzkoušel tratě kandidátského podniku MS. V kategorii produkčních vozů se objevili i dva Češi Milan Chvojka a Miroslav Jandík.

Vstup do soutěže obstarala čtvrteční superspeciálka vybudovaná v ulicích přístavního města Funchal. Nejrychlejší čas zde zajel Travaglia. Do jedné sekundy za něj se pak vešli Campos, Robert, Fontes a Jean-Joseph. V pátek ráno se na čele vytvořila pětičlenná skupinka, která trochu uskočila ostatním a v hektických bojích se rvala o každou desetinku. Po RZ 4 bylo pořadí následující: 1. Travaglia, 2. Basso +1,6 s, 3. Campos +3,7 s, 4. Robert +3,8 s, 5. Jean-Joseph +8,2 s. Na následujícím testu se pak poprvé měnilo jméno jezdce na první pozici, když Travagliu vystřídal krajan Basso. Po šestém testu měl Basso k dobru čtyři sekundy, v sedmém jej Travaglia stáhl na jedinou, aby se po osmém ustanovil zpět předchozí odstup. V RZ 9 a 10 znovu zatáhl pilot Renaultu a umazal dvě sekundy, nicméně závěr dne patřil opět Bassovi, který šel spát s náskokem přes 10 sekund. Do osmé zkoušky držel třetí pozici nejlepší Portugalec Miguel Campos. Pak se ale potvrdily jeho nářky na slábnoucí motor Peugeotu a přehnali se přes něj Jean-Joseph i Robert. Mezi třetím a pátým nicméně po druhém dnu zůstával minimální rozdíl 11 sekund. Vůbec se v první etapě nedařilo loňskému vítězi Madeiry Vitoru Sá s Peugeotem 206 Super 1600, který k nevýrazným časům přidal na RZ 9 havárii a odstoupil. Na RZ 7 skončil i další Peugeot s Bruno Magalhaesem za volantem (převodovka) a ve stejném testu zastavil i náš Miroslav Jandík pro poruchu palivového čerpadla. Před sedmiminutovou ztrátou na čtvrtém testu byl klasifikován jako 24. Tato pozice patřila po první etapě Milanu Chvojkovi.

Sobotní porci devíti testů v mlze nejlépe započal Basso a najel dalších devět sekund na Travagliu. K tomu se zezadu velmi rychle přiblížili Robert a Jean-Joseph a na následujícím měřeném úseku jej předstihli. Z původní pětičlenné přední skupinky zde vypadl Campos, který měl za čtvrtým Travagliou po RZ 14 už odstup téměř 40 sekund. Hned poté havaroval Jean-Joseph a boj o vítězství se zúžil na trojici Basso, Robert, Travaglia. Na šestnáctém testu přeskočil Travaglia Roberta, který na následujícím nechal vinou defektu třičtvrtě minuty na vítěze a s výsledným minutovým odstupem za Bassem vypadl z těsných bojů na špici. Započal se tak finální italský duel Basso vs. Travaglia. V něm se Travaglia ukázal jako slabší a před posledním testem ztrácel těžce smazatelných 22 sekund. Stalo se však neuvěřitelné, Bassovi se porouchal motor jeho Punta (elektronika) a poslední kilometry soutěže absolvoval o devatenáct a půl minuty pomaleji než Travaglia, kterému tak spadlo vítězství přímo do klína. Tím zvýšil svůj náskok v ME na dvanáct bodů. Třetí až sedmá pozice finální klasifikace pak patřila nejrychlejším domácím jezdcům. Milan Chvojka s téměř čtrnáctiminutovým odstupem náročnou soutěž dokončil jako dvacátý.

Dalším podnikem ME bude česká Barum Rally Zlín. Doufejme, že i k nám dorazí početná skupina atraktivních zahraničních jezdců a budou se opakovat zajímavé boje z Madeiry.

Pořadí v cíli:

1. Renato Travaglia – Flavio Zanella (I) Renault Clio S1600
2. Cedric Robert – Gerald Bedon (F) Renault Clio S1600 +52,5
3. Miguel Campos – Carlos Magalhaes (P) Peugeot 206 S1600 +1.57,8
4. Armindo Aráujo – Miguel Ramalho (P) Mits. Lancer Evo VIII MR +3.32,4
5. Jose Pedro Fontes – Fernando Prata (P) Renault Clio S1600 +4.15,1
6. Adruzilo Lopes – Jorge Henriques (P) Citroen C2 S1600 +4.34,0
7. Pedro Matos Chaves – Nuno R. da Silva (P) Renault Clio S1600 +5.04,5
8. Filipe Freitas – Daniel Figueiroa (P) Renault Clio S1600 +5.23,4
9. Jose Camacho – Vítor Martins (P) Peugeot 206 S1600 +5.29,1
10. Alexandre Camacho – Jorge Gonçalves (P) Citroen Saxo Kit Car +6.06,8

Stav ME po pátém podniku:
1. Travaglia 25, 2. Basso 13, 3. Jean-Joseph 11, 4. Hołowczyc 10 a Princen 10

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!