Jiří Hejčl - eWRC.cz
11. 2. 2004 00:00 − 2287× − 0

V cíli Uddeholm Swedish Rally

KOMENTÁŘ Letošní ročník se velmi vydařil. Ačkoli předpovědi nevěštily nic dobrého, počasí se umoudřilo a mohli jsme sledovat opravdovou zimní soutěž. Sébastien Loeb se stal prvním vítězem Švéd

Trať, diváci: Letošní ročník se velmi vydařil. Na rozdíl od Monte Carla, zde nedošlo k problémům s diváky a odjely se všechny plánované rychlostní zkoušky. Ačkoli předpovědi nevěštily nic dobrého, počasí se umoudřilo a mohli jsme sledovat opravdovou zimní soutěž. První den se odbýval na ledu s nízkými sněhovými bariérami. Do vývoje soutěže se podepsal zejména dvojí průjezd 53 km dlouhou RZ. Velmi divácky zajímavá byla poslední zkouška prvního dne, superspeciálka v Hagforsu. Druhá a třetí etapa se jela na tratích, které byly pokryty hlubokým sněhem a za chladného a větrného počasí. Čerstvý sníh přehledná trať – balzám na soutěžáckou duši poraněnou akcemi pánů z FIA. Jediné, co nám ve Švédsku chybělo, bylo zastoupení České republiky v poli soutěžních posádek.

Citroen: Sébastien Loeb se stal prvním vítězem Švédské rallye v dvaapadesátiletém historii podniku, který nepochází ze skandinávské země. Před ním vyhráli 39krát Švédové a 13krát Finové. Jel tak, jak bylo třeba. Ze začátku vyčkával ( ve 2. RZ ztratil několik sekund hodinami ), druhý den přidal, v polovině soutěže se ujal vedení a nakonec už jen kontroloval svůj náskok. Loeb nebyl vždy nejrychlejší, ale vyvaroval se chyb. Tento jezdec ve spojení s technickým náskokem týmu Citroen bude velkým aspirantem na vítězství kdekoli. Jeho jízda mi připomíná Engeho čistou stopu. Pro Citroën Xsara se jednalo o premiérové vítězství v seriálu mistrovství světa, kterého dosáhl na jiném povrchu než asfaltu. Až dosud totiž Citroën dominoval výhradně na „asfaltových“ rallye. Úspěch stáje Citroën podtrhl 5. místem Carlos Sainz, který sice myslel na vyšší mety, ale nakonec byl spokojen i s touto příčkou. Chvílemi jel špičkové časy, ale několikrát byl mimo trať. V sobotu ráno ztratil více jak minutu, když narazil do závěje a posléze musel zastavit a čistil chladič vzduchu. Během soutěže si dlouho držel 4. průběžnou pozici, ale opakující se problémy s přehříváním motoru ho nakonec odsunuly.


Foto: Petr Lusk

Peugeot: Gronholm získal druhé místo a bylo to první umístění na stupních vítězů pro nový Peugeot 307 WRC. Začal výtečně a ujal se vedení, pak jej přibrzdily technické problémy s posilovačem řízení. Při snaze o snížení ztráty několikrát chyboval, urazil předek auta atd. Do posledního dne odstartoval se snahou porazit Loeba, ale hned na první ranní rz poslal na kluzkém povrchu vůz do sněhové bariéry, která ho z bojů o vítězství vyřadila. Pak už se jen soustředil na to, aby dojel do cíle a dovezl 307 WRC poprvé na stupně vítězů. Auto je stále hodně nové a v těchto souvislostech je to velmi slušný výsledek. Budoucnost Freddy Loix u Peugeotu je velmi nejistá – to by mohlo stačit jako komentář jeho výkonu. Sám jezdec si je vědom toho, že takhle se za tým usilující o nejvyšší příčky jezdit nedá. V současné chvíli je jasné, že Freddyho výkony zaostávají za kvalitami vozu. První den se držel na přelomu první desítky, laboroval zejména s nastavením svého vozu. Druhý den se přidaly problémy s motorem, který začal vynechávat a na čtrnáctém kilometru RZ12 se zastavil úplně. Ihned se objevily spekulace o návratu Harriho Rovanperäho nebo možná Colina McRae. V zákulisí se povídalo, že jej v Mexiku nahradí právě Fin. Smlouva Loixovi zaručuje deset startů, ovšem otázkou je, zda bude ještě někdy nominován na jezdce bodujícího za tovární tým.


Foto: Petr Lusk

Ford: První den jely oba bodující vozy bez problémů. Martin pouze ztratil několik sekund na startu 2. RZ, když mu zhasl motor. Po problémech Gronholma a perfektním absolvování dvojího průjezdu nejdelší zkoušky soutěže se ujal vedení. Až do poloviny soutěže to vypadalo, že bude v cíli slavit ze všech nejvíc, ale sjetí z trati bylo jedinou, i když rozhodující chybou, která jej odsunula až na sedmé místo. Do té doby jednoznačně vedl, po nehodě už jel jen tak, aby předjel jediného možného soupeře, Carlssona. Belgická dvojka týmu Francois Duval tentokrát soutěžil jen za „sebe“. Jel velmi solidně, ale na jeho výsledku se podepsala ztráta, když tahal auto ze závěje více jak 40 minut. Nakonec byl po absolvování poslední zkoušky ze závodu odvolán. Ani jeden ze stálých jezdců však nedokázal skončit lépe než Tuohino při svém premiéře za tovární tým. Na místo druhého bodujícího pilota byl totiž nominován Fin, který má bohatší zkušenosti se severskými podmínkami. ( Janne se proslavil tím, jak před několika lety přepustil svou bodovanou pozici jinému jezdci Fordu C.McRaemu). Využil tuhle možnost tím nejlepším způsobem, když po bezchybném výkonu a dramatickém souboji v závěrečné etapě dokázal udržet čtvrté místo před Carlosem Sainzem. Svým výkonem si řekl o stejnou pozici v srpnu, při Finské rallye.


Foto: Petr Lusk

Subaru: Třetí místo je nejlepším umístěním úřadujícího mistra světa Pettera Solberga ve Švédské rally. Solberg začal vlažně a s chybami – vytočil hodiny, ale jak sám řekl, to patří ke hře. Později se dotáhl na špici, ale z boje o vítězství jej vyřadila, jak je ve Švédsku běžné, závěj. Opět přidělal svým mechanikům práci svou havárií při čtvrtečním shakedownu. Jak sám prozradil, před soutěží jej předchozí výsledky zde hodně strašily, ale užil si to a má pár bodů takhle zkraje sezóny, což je dobrá zpráva. Ze svého výsledku se radoval i Miko Hirvonen, který skončil devátý a svému týmu přinesl dva body. Hirvonen jel velmi solidně, na jeho výsledku se však podepsaly ztráty, když tahal auto 6 minut ze závěje a také první den, kdy musel zastavit za Panizzim blokujícím cestu. Jeho hlavním cílem stále je dojíždět do cíle a získat více informací o autě, což se mu tentokrát podařilo.


Foto: Petr Lusk

Mitsubishi: Tento závod se týmu vysloveně nepovedl. Panizzi trpěl technickými problémy hned od počátku soutěže. Tým měnil převodovku vozu po 2. Rz ( nešla řadit pětka ). Posléze ji vrátili zpět, neboť u druhé nešla řadit čtyřka. K dovršení všeho se na 4. RZ vůz zastavil a nešel nastartovat. Panizzi si jel především pro zkušenosti a z tohoto hlediska je dosažený výsledek velké fiasko. Také druhý pilot týmu K.Sohlberg měl velké problémy. Již na konci druhé RZ se mu při dobržďování před zatáčkou zablokovala přední kola a vůz šel ven do závěje. Za první den se mu to podařilo ještě jednou. Nakonec také odpadl pro technický problém ( transmise ) v sobotu ráno.


Foto: Petr Lusk

Češi: Češi byli tentokrát zastoupeni pouze týmem ProRacing Int., který opět připravil auto pro P. Béreše. Ten nepřekvapil, ani nezklamal. První den se držel kolem 40. místa absolutně, snažil se, ale jel podobně jako piloti škodovek před dvěma lety ve Finsku – moc „vrkání“ v místech, kde ostatní drží plyn. V sobotu chtěl zrychlit, ale vypadl z trati v místě, kde nebyli lidé,…konec. Ale nebuďme přísní. Být rychlý v těchto podmínkách, je nutno zde mnohokrát závodit nebo se zde narodit. Jak před mnoha lety řekl Milan Dolák: „…s tréninkovým autem jsem jel co jsem uměl, ale předjížděl mě i školní autobus…“


Foto: Petr Lusk

Ostatní: Velmi dobře napravili reputaci stáje Bozian oba severští jezdci. Jeli velmi vyrovnaně. Carlsson „chytil“ 2 minuty, když byl mimo trať a to nakonec byla ztráta v cíli na týmového kolegu H. Solberga. Oba skončili na bodech. Kvalitní výkon předvedli bratři Kolbergové. Tito norští dovozci vozů Hyundai se drželi na začátku druhé desítky, aby do ní, před svými vyřazeními pro technické poruchy, na krátkou dobu nahlédli. Rozhodně ne špatně se uvedl také náš známý z rallye Bohemia Nor Schie.


Foto: Petr Lusk


Foto: Petr Lusk

Čelo skupiny N ovládli seveřané. Bylo krásné pozorovat, jak lze s těmito vozy závodit v těchto podmínkách. Závod nejlépe vyšel Ekstromovi, který po celý víkend před sebe nikoho nepustil. Jeho největší soupeři byli Backlund, Andersson, Walfridsson a Paasonen, který však v závěru jistil vítězství v PWRC. Rozhodně nezklamal ani „starý pán“ Stig Blomqvist. Hodně se čekalo jak si povede navrátivší se Alister McRae. Kvalitní závod zajel i Polák Tomasz Kuchar.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!