MS 2011 vstoupilo do druhé poloviny

Po letech stagnace se letos rozjel další ročník MS, který lze hned z několika důvodů považovat za přelomový.

Po letech propadu a následné stagnace se letos rozjel další ročník světového šampionátu, který lze hned z několika důvodů považovat za přelomový. Bezesporu nejrevolučnější změnu oproti předešlým ročníkům představoval zrod speciálů nejvyšší kategorie WRC podle nových technických pravidel, která se světovému publiku poprvé ukázala v únoru ve Švédsku. Další neméně podstatný moment na sebe nenechal dlouho čekat, nastal již na začátku května na Sardinii.

Tam se odehrál pátý podnik letošního MS a na jeho startu se poprvé objevil tovární tým nově angažované značky Mini. Rodina továrních stájí světového šampionátu se tím rozrostla na tři a již za dva roky k nim přibude další. Rovněž na Sardinii totiž oznámil vstup do světového kolotoče Volkswagen. Tyto momenty logicky vzbudily největší pozdvižení a možná i trochu zastínily zápolení o letošní světový titul. S vidinou zajímavé budoucnosti MS ale rozhodně nelze opomíjet sportovní zápolení, jaké se na kolbištích jednotlivých soutěží odehrálo během první půlky letošního ročníku.

Ve stylu předchozích let pokračuje duel mezi dvěma továrními stájemi Fordu a Citroënu. Vzhledem k přepracovaným pravidlům ale byly obě značky nuceny nasadit zbrusu nové speciály a nikdo předem nemohl tušit, kdo se letos stane lovcem a kdo lovnou zvěří. Na první soutěži ve Švédsku zazářili piloti Fordu, kteří nenechali soupeře z francouzské stáje vůbec vystoupat na pódium. Tím ale dominance modrého oválu skončila a převahu začaly mít speciály s divokým býkem na dveřích.

Z pohledu vyhraných soutěží Citroën své rivaly rozdrtil na plné čáře, ze sedmi podniků jeho piloti vyhráli celých šest. Francouzská stáj se po Sardinii vyhoupla do čela mistrovství značek, kde má aktuálně náskok již 55 bodů. Fordu zasadilo první těžkou ránu Portugalsko, kde se oba jezdci potýkali s technickými problémy svých Fiest. Další bodová ztráta šla na vrub smolné trojsérie Jari-Mattiho Latvaly. Finský dravec v úvodních třech soutěžích zaznamenal dokonale vyrovnanou bilanci třech třetích míst. V Jordánsku se dokonce až do posledních metrů srdnatě pral o vítězství. To se mu nakonec nepovedlo a tento nezdar jakoby předznamenal trápení na dalších třech podnicích.

Na Sardinii vypadla dvojka Fordu ze hry hned na první zkoušce, kde chyboval spolujezdec Miikka Anttila a Fiesta skončila v přemetu. V Argentině si posádka počínala v první etapě znamenitě a vyjela si celkem slušný náskok. Ten jim ale k ničemu nebyl, neboť v jedné ze zkoušek druhého dne potkali uprostřed cesty obrovský kámen, jaký doslova rozdrtil zavěšení drobné Fiesty. O kameny nebyla nouze ani v následující Akropoli, ze hry tam ale Latvalu vyřadila porucha diferenciálu na konci prvního dne. Fin si připsal další významný bodový deficit a zřejmě se už definitivně musí rozloučit s vidinou titulu.

Citroën zaznamenal sice špatný vstup do sezóny, ale od Portugalska již v hodnocení značek svému úhlavnímu soupeři uniká. Po vyhrocené řecké soutěži to však vypadá, že má zatím francouzská stáj větší problémy než se soupeři hlavně sama se sebou. Dvojkou se u nich stal pro tuto sezónu mladý Sebastien Ogier, čímž skončila léta „poslušné dvojky“ Daního Sordá. Ogier takovou roli přijmout nehodlá a podle posledních událostí má plnou podporu nejvyššího vedení v boji se svým stájovým kolegou.

Hvězdný Sebastien Loeb na něco takového očividně není zvyklý a vzájemné vztahy v týmu spadly po událostech v Řecku na bod mrazu. Ogier svého zkušenějšího kolegu porazil už ve Švédsku a to samé chtěl udělat i v Mexiku. Ve snaze americkou soutěž vyhrát ale v poslední etapě chyboval a vyjel mimo trať, kde svou DS3 poškodil a musel vzdát. V Portugalsku se ostrý duel továrních Citroënů opakoval a tenkrát už Ogier zabodoval a Loeba porazil. Vítězství si mladý Francouz po nejvyrovnanější bitvě v historii MS připsal i v Jordánsku, aby se následně propadl kvůli dvěma nepovedeným soutěžím. Sardinie Ogierovi nesedla a v Argentině se pro změnu o vítězství připravil hloupým přemetem v nedělní etapě, do níž šel s naprosto komfortním náskokem více než třičtvrtě minuty.

Loeb mezitím přespurtoval vedoucího muže šampionátu Mikka Hirvonena, když vyhrál v Mexiku, Itálii i v Argentině. V Rally Acropolis začínal první den čištěním tratě a do hry o vítězství se vrátil až během soboty. V cestě za triumfem mu však stál v současnosti nejtěžší soupeř, který mu vyrostl v jeho domovské stáji. Ogier nevybíravým taktizováním spojeným s vypnutím zaznamenávání svých mezičasů a lhaním do kamer světového promotéra nechal sedminásobného mistra světa jít do čela soutěže. V neděli jej tak hravě porazil, připsal si třetí triumf a stáhnul Loebův náskok na 22 bodů.

Zatímco u Citroënu mají očividně role svých dvou pilotů rozdělené podle sympatií jednotlivých členů vedení, u Fordu je o jedničce a dvojce pro druhou polovinu sezóny v podstatě jasno. Reálnou šanci na zisk titulu si totiž udržel už jen Hirvonen. Fin začal rok skvělým výkonem ve Švédsku, který mu vynesl ceněný první triumf s vozem nové specifikace. V Mexiku se mu už tolik nedařilo, první den musel čistit trať a ani poté ve vysokých nadmořských výškách jeho Fiesta nedosahovala rychlosti konkurenčních DS3. Po Ogierově chybě v poslední etapě nakonec Hirvonen obdržel důležité druhé místo. V Portugalsku se pilot s trojkou na oknech své Fiesty trápil ještě víc, kromě defektu hodně ztratil kvůli zlomené poloose.

Ani v Jordánsku se Hirvonen nedokázal vyšplhat na bednu a zlepšení přišlo až v Itálii. Do poslední etapy šel na čele průběžné klasifikace Loeb, takže Fin mohl z druhé příčky pomýšlet na čistější trati na drtivý finiš. Ten se ale nakonec neukázal být dostatečně drtivý a Mikko s Francouzem v těsném závěru prohrál. A znovu se oba soupeři poměřili ve vzájemném duelu i v Argentině. I tentokrát ve sprintu poslední etapy pilot Fordu svému soupeři o 2,4 sekundy podlehl. V Řecku je dělily sekundy tři a i v tomto třetím těsném souboji vítězily francouzské barvy. Hirvonen se snaží svého úhlavního rivala v boji o titul porazit ze všech sil, ale na posledních třech soutěžích mu pokaždé chyběl pomyslný poslední krůček, který ale v konečném zúčtování může hrát důležitou roli.

Ve vlastním soukromém týmu již třetím rokem pokračuje Petter Solberg, jehož cíl je i pro tuto sezónu neměnný, pořádně potrápit tovární čtveřici. K tomu má letos ještě lepší příležitost, neboť oproti předešlým letům nemusí využívat vyloženě klientské verze WRC. I tak je ale právě technika letos jeho největším problémem, velkého jezdeckého zaváhání se Mr. Hollywood dopustil pouze v Jordánsku, když v poslední etapě havaroval. Kvůli technické závadě sice Nor ani jednou nemusel odstoupit, ale zato mu třikrát Citroën chvilkovým výpadkem přivodil takovou časovou ztrátu, že na boj o vysněné vítězství mohl zapomenout. V Mexiku byl na vině motor, na Sardinii stávkující turbo a v Argentině pak posilovač řízení. A když už nezlobil vůz, tak Solberga v Portugalsku potkal několikanásobný defekt. Jak se ale ukázalo v Řecku, kde měl po první etapě mistr světa z roku 2003 náskok skoro minuty, prosadit se proti továrním jezdcům je pro soukromníka takřka nemožný úkol.

Nejblíže se tak vítězství v zatím odjeté části mistrovství světa dokázal dostat jiný Nor. Mads Ostberg ukončil své starty se Subaru, se kterým by na světovou scénu už letos ani nemohl, a rozšířil řady stáje Stobart. S Fordem Fiesta WRC dokázal hned na úvodní soutěži ve Švédsku využít výhodné startovní pozice a šel okamžitě v úvodu do čela. Do vítězného konce sice své tažení nedotáhnul, ale druhé místo s minimálním odstupem za vítězem bylo samozřejmě jeho dosavadním nejlepším výsledkem. V dalším podniku v Mexiku ale přišlo vystřízlivění, i kvůli defektu nemohl Nor pomýšlet na lepší než pátou příčku. Bohužel stejně jako jeho krajan Solberg se ani pilot Fordu nevyhnul technickým problémům, které poznamenaly jeho vystoupení v Portugalsku a Jordánsku. Na Sardinii a Argentině už Fiesta šlapala bez větších problémů a Ostberg navázal na mexický výsledek dalšími dvěma pátými příčkami. V Řecku se norský mladík nevyhnul chybě a po havárii skončil v SupeRally. Celkově zůstal na šesté příčce, ale s jejím uhájením to bude mít hodně těžké, neboť vyjma dalších dvou podniků ve Finsku a Německu zatím nemá dostatek financí k dokončení šampionátu.

Jak již bylo zmíněno v úvodu, na světovou scénu se podívají dvě nové značky. Zatímco Volkswagen má ještě rok a půl čas než nasadí nové Polo WRC, Mini se s Countrymanem WRC prezentuje již tento rok. V první části sezóny se sice tovární stáj zúčastnila jediného podniku na Sardinii, ale i tak už o sobě dala pořádně vědět. Kris Meeke sice kvůli problémům se zasekáváním plynu soutěž nedokončil, ale kde jel, tam byl hodně rychlý a v dílčích výsledcích se na jedné RZ dokonce vměstnal do nejlepší trojice. Zatímco Ir cíl nespatřil, jeho týmový kolega Daní Sordó se dokázal vypořádat se všemi sardinskými nástrahami a do cíle dojel jako šestý s odstupem 0,61 s/km.

Mini rozhodně hned při debutu předvedlo solidní rychlost a bude zajímavé sledovat jejich další počínání v druhé půlce roku, během které odjedou s jedinou výjimkou všechny soutěže. Do konce sezóny zbývá odjet šest podniků, z toho dva se odehrají na asfaltu zcela a jeden částečně. Vedoucí muž Loeb má před sebou ideální kombinaci soutěží k tomu, aby prodloužil sérii titulů započatou v roce 2004. V obou hlavních hodnoceních (jezdci, značky) je zatím situace vcelku vyrovnaná a tak se snad dočkáme ještě hodně zajímavé zápletky.

Podrobné výsledky odjetých podniků MS 2011 si můžete projít na ewrc-results.com.

Komentářů celkem: 7
28. 6. 2011 18:331
0 0
Pěkné počtení, akorát bych potřeboval objasnit ten incident kdy Ogier lhal do kamer promotéra? Co to přesně bylo?
28. 6. 2011 19:052
0 0
Loeb si ale klidně mohl nechat dát desítečku za zpoždění do časovky. Kdyby chtěl...
28. 6. 2011 20:223
0 0
ElKubin: Ogier tvrdil v sobotu v poslední etapě, že nespomalil schválně. Dost hloupý lhaní, ze kterého ho následně usvědčil onboard. Ale jako skutečnou sviňárnu vidím to vyřazení mezičasů, taktizování skousnu.
Novej: To moh, ale Petter a Mikko by se ocitli na dostřel a v spolu se znalostí mezičasů to už mohlo být o hubu. Zvolil vrabce v hrsti. Navíc čistě teoreticky si tu pentli mohl vzít i Ogier a mohlo to být jen horší.
28. 6. 2011 20:444
0 0
Díky, o tom že tvrdil že to nebylo schválně jsem nikde nečetl. Díky
28. 6. 2011 21:015
0 0
Jj, Ogierovo hloupé zapírání vyznělo dost uboze a stejně tak Quesnelovo kecy. Jen se divím, že za vypnutí GPS nedostal Ogier nějaký postih. Je taky pravda, že tohle taktizování letos soutěže dramatizuje, ale ten, který za to platí-povětšinou Loeb, už z toho musí být na palici. smajlík
29. 6. 2011 00:436
0 0
Pátek a sobotu si to tak jedou čtyří, pět pro srandu, žádný velký rozestupy a večer v sobotu to začíná. Začne se počítat. koukání na hodinkysmajlík No a je tu neděle. Startovní rošty ze soboty jsou rozdány ale není to jako ve Formuli jedna. smajlík Tady, kdo startuje prvnísmajlík Ten je na tom prach mizerně.
30. 6. 2011 16:577
0 0
milín60:Ogier,resp.Citroen,jen tak nějaký postih nedostane.Např.nedodržení trati v Mexiku,nebo zkracování trati v Argentině(viz nový Rally magazín).V Argentině dával Ford dokonce protest,ale stejně to bylo k ničemu.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!