Hayden Paddon: Nestačí nám vyhrát, chceme ukázat rychlost

Hayden Paddon je jedním z možných nástupců současné soutěžácké scény. Pro server eWRC.cz odpověděl Novozélanďan na několik otázek.

Hayden Paddon je jedním z možných nástupců současné soutěžácké scény. Už loni ukázal svoji rychlost ve žlutém lanceru Evo X v projektu Pirelli Star Driver. Letos pokračuje ve výborných výkonech, před polovinou sezóny vede společně s Martinem Semerádem hodnocení PWRC. Jeho letošním cílem je nejen zisk titulu, ale i ukázat rychlost v každé z odjetých soutěží. Pro server eWRC.cz odpověděl tento Novozélanďan na několik otázek.


Foto: haydenpaddon.com

Poprvé jsi se objevil v Mistrovství světa v roce 2007, když Ti bylo 20 let. Jaké byly Tvé zkušenosti s rally do té doby?

V letech 2007, 2008 a 2009 jsme odjeli po jedné soutěži MS. Byla to skvělá zkušenost, mnohem rychlejší závodění a také poprvé třídenní soutěž, musel jsem se tedy učit zrychlovat. Na těchto soutěžích jsme měli docela velké problémy, takže jsme nezajeli moc dobrý výsledek.

Od začátků spolupracuješ se spolujezdcem Johnem Kennardem. Co nám můžeš o tomto spolujezdci říct?

John se mnou začal v roce 2006. V devadesátých letech byl týmovým koordinátorem Subaru World Rally týmu a měl hodně zkušeností z MS. To mi hodně pomohlo a po Johnově boku jsem se toho hodně naučil. Pro rok 2007 jsme se nejdříve rozhodli pro stavbu vozu s levostranným řízením (vozy na Novém Zélandu mají řízení vpravo) a pro tvorbu rozpisu, obě rozhodnutí padla na návrh Johna. Je taktéž velmi soutěživou osobou a ve voze dobře spolupracujeme.

V loňském roce jsi se dostal do projektu pneumatikářské firmy Pirelli. S lancerem desáté evoluce jsi mile překvapil hlavně v Německu druhým místem. Jak na tento asfaltový podnik vzpomínáš? Jaké máš obecně zkušenosti s asfaltem? Pokud se nemýlím, na Novém Zélandě převládají šotolinové soutěže.

Německo pro nás bylo překvapením, protože to byla naše první asfaltová soutěž. Na Novém Zélandu nemáme moc asfaltových soutěží, spíše šotolinových, takže do Německa jsme odjížděli bez očekávání. Můj jízdní styl je v zásadě čistý a zdá se, že to v Německu bez většího rizika fungovalo. Přenesli jsme to i do Francie, kde jsme také vedli. Je dobré vědět, že umíme jezdit rychle na obou površích, ale vím že můžeme jet ještě výrazně rychleji.

V roce 2010 jsi k projektu Pirelli Star Driver přidal dva velmi úspěšné starty s Evo IX v Japonsku a doma na Novém Zélandě a v celkovém hodnocení z toho bylo 3. místo v PWRC. Úspěšná sezóna?

Ano, se sezónou jsme velmi spokojeni. Před sezónou bylo cílem skončit do třetího místa, což se povedlo. Ale před posledními dvěma soutěžemi jsme měli šanci na zisk titulu, bohužel se nám Francie a Velká Británie nepovedla. Byl to pro nás rok velkého učení a bez "školného" v Pirelli Star Driver bychom letos v MS znovu nebyli.

Na kvality vozů od Ralliart Italy, se kterými jsi i ty loni soutěžil, se nesly různé zvěsti. Ty jsi ale pokaždé dojel. Potkaly Tě nějaké problémy s tímto žlutým Evo X?

V jejich prvních roce 2009 měli několik vážných problémů, což lze od nového vozu očekávat. Každopádně minulý rok, když jsme s nimi jeli my, tak to byl velmi silný a spolehlivý vůz. Nebyly to nejrychlejší nebo nejlehčí vozy, ale byly perfektní pro získání zkušeností a dojetí do cíle. Jen se nám nepovedlo nastavit vůz našemu jízdnímu stylu, ale i tak to byla životní šance.

Kdo Ti vyjma startů v Pirelli Star Driver připravuje auto?

Naše novozélandské vozy připravuje vlastní tým na Jižním ostrově. Já a další dva až tři kamarádi trávíme každý volný čas po práci a víkendy v dílně prací na vozech. Nejsme profesionální tým a vše děláme z lásky ke sportu.

Poslední léta se Rally Australia i Rally New Zealand pravidelně v MS střídají. Jaký je mezi nimi rozdíl? Kterou z nich máš raději?

Rally Australia 2009 byla zcela novou soutěží a i letos je australská soutěž zcela novou soutěží na jiném místě. Mezi tratěmi v Austrálii a na Novém Zélandu je hodně rozdílů a častokrát dochází k tomu, že je Nový Zéland považován za součást Austrálie. Nevíme tedy co letos od Rally Australia očekávat, ale můj názor je takový, že nenajdete lepší cesty než na Novém Zélandu. Jsou rychlé, hladné, plynulé, klopené a široké!

Pro letošek jsi změnil značku vozu. Mitsubishi vystřídala poslední evoluce Subaru Impreza. Vzhledem k vývoji šampionátu PWRC jsi určitě spokojen, ale co Tě vedlo k této změně?

Ano, dosud se změna vyplatila. Byla to pro nás velká změna, protože jsme pět let strávili s Mitsubishi a vůz jsme hodně posunuli dále. Každopádně se chci v tomto sportu v MS dostat dále a na to je třeba vybudovat vztah se sponzory a továrnami. Od Mitsubishi jsme nedostali žádnou podporu, ale když jsme začali mluvit se Subaru na Novém Zélandě, tak byli velmi nadšeni z toho nám pomoci. U Subaru panuje vážně hodně nadšení a pomáhají nám ve snaze o zisk letošního titulu v PWRC.

Letošní sezóna se u Tebe nese v úspěšném duchu. Dva starty – dvě vítězství. Jak hodnotíš min. dvacetikilometrové rychlostní zkoušky v Portugalsku?

Dosud to byl perfektní úvod. Stále nás ale čeká dlouhá cesta a stále je nutno dostat z vozu a ze mne hodně rychlosti. Mysleli jsme, že v Portugalsku a Argentině budeme méně konkurenceschopní, protože v Portugalsku jsme jeli poprvé se Subaru a v Argentině jsme startovali úplně poprvé. Pak následují soutěže, které jsme jeli už minulý rok nebo soutěže, které si užívám. Portugalsko byla velmi zábavná soutěž a po trati se velmi dobře jede. Zkoušky jsou těžké, ale je na nich i hodně kamení a povrch je velmi náročný a drsný.

Vynechal jsi Švédskou rally. Máš nějaké zkušenosti se sněhem?

Vynechal. Ve Švédsku jsme nemohli jet, protože jsme neměli pohromadě celý rozpočet. Protože jsme z Nového Zélandu, tak je rozpočet a získání sponzorů naším největším problémem. Hledáme hlavního sponzora z Evropy, který by podpořil naše starty v MS. Neúčast ve Švédsku nám dala dalších pět týdnů na potvrzení naší účasti v mistrovství světa. A ne, dosud jsem na sněhu nejel, ale chtěl bych si to vyzkoušet koncem roku v Evropě.

V celkovém hodnocení máš 50 bodů stejně jako Čech Martin Semerád. Martina znáš již z projektu Pirelli Star Driver. Co si o tomto talentovaném Čechovi myslíš?

Martin je velmi dobrým jezdcem a je také velmi mladý. Je to jeho třetí sezóna v PWRC a má již docela dobré zkušenosti. Očekávám, že pro nás bude velmi těžkým soupeřem a že to s ním bude velký boj o titul.

Kromě Martina jsou letos Tvými velkými soupeři ještě Patrik Flodin a Michal Kosciuszko. Čím to ale je, že na vedoucí duo ztrácí poměrně hodně bodů?

Oba stojí v jedné řadě s Martinem. Hlavně Patrik byl hodně let v PWRC měřítkem pro ostatní a je velmi rychlým jezdcem. Sezóna je zatím ještě na začátku, takže není možné někoho odepsat. Patrik nyní pojede na zbývajících soutěžích velmi rychle, aby získal co nejvíce bodů, ale i tak ho chceme porazit. Chceme se posunout v MS dále, takže nám nestačí jen vyhrát mistrovství, ale také jednoznačně ukázat naši rychlost a všechny porazit.

Jedeš celou sezónu v jednom voze? Jak řešíš nákladné přesuny závodního auta po celém světě?

Náš vůz připravuje a provozuje belgický tým Symtech Racing. Zde na Novém Zélandu absolvujeme část našeho mistrovství se CR Properties/Placemakers Subaru, kteří mají základnu na Novém Zélandu. Tento vůz také použijeme kvůli úspoře nákladů na logistiku pro Austrálii. Pro všechny evropské soutěže je vůz dovezen ze základny Symtech v Belgii.

Soutěží v PWRC zase není tolik. Co děláš, když nezávodíš? Jaké máš koníčky?

Absolvovali jsme tři ze pěti soutěží novozélandského mistrovství a všechny jsme je vyhráli. Byla to také velká příležitost jak získat další zkušenosti se Subaru, což nám pomáhá v rychlém pohybu na křivce učení a nalezení perfektního nastavení. Když nesoutěžím, tak se i tak plně věnuji rally přípravou našeho vozu na Novém Zélandu, vyjednávání se sponzory, prováděním PR aktivit, tréninkem, sestavováním rozpočtu, vedením atd. Užívám si všechny aspekty soutěžení a žiju, dýchám a jím rally :-)

Chceš něco vzkázat fanouškům do ČR?

Děkuji za vaši podporu. Je fantastické, že ji máme z celého světa a doufám, že se brzy potkáme na rally. Prosím zastavte se a řekněte ahoj, bylo by skvělé vás potkat.

Děkuji, váš Hayden.

Komentářů celkem: 3
24. 7. 2011 22:37
0 0
super rozhovor smajlík, tenhle kluk to dotáhne hodně dalekosmajlík
24. 7. 2011 23:39
0 0
Hayden je střelec!!s kamarádem jsem měl tu možnost, ho vidět na domácí rally Otagosmajlík opravdu jede parádněsmajlíksmajlík
24. 7. 2011 23:58
0 0
jezdí v klidu,pohodě a vyhrává smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!