Karel Lacina - eWRC.cz
18. 8. 2011 15:05 − 5581× − 14

Rallycars – Peugeot Cosworth

Tímto článkem začínáme nový (a snad i pravidelný) seriál, který bude mapovat závodní techniku z celého světa včetně různých místních kreací.
Tímto článkem začínáme nový (a snad i pravidelný) seriál, který bude mapovat závodní techniku z celého světa včetně různých exotů a místních kreací. Doufáme, že vás tyto články zaujmou a přinesou vám spoustu nových informací. Jako první se podíváme na britské ostrovy, kde už několik let převážně v šotolinovém šampionátu BTRDA brázdí tratě geniální konstruktér Andrew Burton se svým dítětem, kterým je červené monstrum s vizáží Peugeota 306 a s výkonem rakety.

Tento vůz začal vznikat v dílně Andrewa Burtona na konci roku 1995, kdy jezdec absolvoval poslední sezonu se svým předešlým výtvorem, což byla Alfa Romeo s motorem Ferrari. Na začátku byla už odzkoušená koncepce Peugeotu 306 Maxi, na který se namontovaly plastové části karosérie ze závodů na ledě Andros Trophy a motor spolu s transmisemi komplet z vozu skupiny B MG Metro 6R4. Andrew musel důkladně naplánovat rozložení jednotlivých komponentů ve voze, neboť měl v úmyslu koncepci používanou v Andros Trophy a právě s konstruktéry těchto vozů probíhali první konzultace. Spoustu nočních můr mu způsobovaly první pokusy o napasování všech dílů do karoserie, protože měl zůstat posed řidiče a spolujezdce stejný jako v klasickém voze a motor a další komponenty měly poněkud větší rozměry. Nakonec Burton došel k řešení následujícímu – 2,5-litrový motor umístěný za sedadly, k němuž je přišroubována sekvenční převodovka, která je spolu s diferenciály ukryta ve velkém kevlarovém tunelu pod vozem, čímž bylo dosaženo maximální jednoduchosti výměny daných komponentů. Další části jako chladič, rezerva, palivová nádrž a další příslušenství muselo být umístěno v přední části, a tak bylo dosaženo ideálního rozložení hmotnosti.

Další na řadě byla karosérie. Originál 306ka byla rozřezána na jednotlivé sekce, svařen byl prostorový ochranný rám a kolem něho začal vznikat nový tvar vozu. Z 306 zbyly pouze dveře a přední část, další díly včetně vnitřní přepážky oddělující motorový prostor od kokpitu byly vyrobeny z kompozitů podle forem, které používali Francouzi na díly karosérie ledařských 306. Další součástí, která zbyla z 306, je přední sklo a stěrače, boční a zadní okno nahradily makrolonové panely. Při strojení karoserie se objevily problémy s řízením, které bylo na první pokus navrhnuto pod špatným úhlem a protože volant potřeboval Andrew mít co nejvíce vpředu, musel nakonec použít systém, který se používá v amerických závodech Baja. Speciální konstrukce je i posilovač řízení, který je poháněn samostatným elektrickým čerpadlem, a tak funguje i při vypnutém motoru.

Převodovka je šestistupnová sekvenční Hewland, kdy nahoru se řadí vpřed a dolů vzad a v roce 2002 byla namontována speciálně zkonstruovaná řadicí páka, která usnadnila změnu rychlostí na maximum. Dále je použit osmipalcový setrvačník pocházející ze Suzuki Rascal, což je dodávka oblíbená především v Anglii. Z důvodu zaměnitelnosti kloubových hřídelů byl motor s původního středového uložení posunut na levou stranu osy. Hnací hřídele mají mírný sklon proti původní verzi, neboť při prvním startu vozu se projevovaly výrazné vibrace. Komplet podvozek vyrobilo Prodrive a pochází ze Subaru Impreza. Zadní zavěšení je koncepce De Dion a používá tlumiče Rieger, na které v poslední době jezdec přešel a plně se osvědčují.

Vůz ze začátku tpěl dětskými nemocemi, často praskal rozvodový řemen, problémy byly se zadními tlumiči, hlavně s jejich horní montáží, a také se projevovaly vibrace hnacích hřídelů. Vše se podařilo postupně odstranit. Byl tu ale ještě jeden problém, a tím byl výrazný hluk v kabině vozu, ale to se vyřešilo zvýšenou vrstvou plsti a izolační pěny.

Při debutu vozu na Wyedean Rally budil pozornost především obrovský spoiler na střeše původně pocházející z Lotusu Elise. I sám jezdec uznal, že jeho velikost je přehnaná a na další soutěži se objevil bez křídla pouze s klasickým spoilerem používaným na 306 Maxi, který nebyl jen jako dekorace, ale opravdu plnil svoji funkci.

Pokračující problémy s rozvodovým řemenem vedly Burtona k razantní změně, a sice k výměně motoru. Ve voze se objevil 24-ventilový 2,5 litr V6 Cosworth, který se původně používal v Opelech Omega, které jezdily DTM. Vůz tak získal absolutně fantastický zvuk, díky kterému se stal slavným. Další provedenou změnou byla v roce 2003 výměna spoileru, když ten stávající byl nahrazen křídlem z Peugeotu 206 WRC. Protože nový Cosworth byl hodně nespolehlivý, což vyvrcholilo požárem na Swansea Bay Rally 2005, začalo se uvažovat o další změně. Rok 2006 vůz ještě absolvoval s opraveným agregátem a v roce následujícím dostal 24 ventilový 2,9 litr V6 opět Cosworth, který ho pohání dodnes. Ještě pár údajů, výkon je 320 BHP, zrychlení z 0 na 100 za 3,6 s na asfaltu, váha komplet vozu 1150 kg.

Zmínku zaslouží i zázemí při soutěži, které tvoří jediný Land Rover Defender, opět speciálně upravený Burtonem, který umožnuje třem členům posádky provádět všechny potřebné úkony a navíc se do něho vejde 6 kol, náhradní chladič, hřeben řízení, přední a zadní diferenciál, náprava a nádoby ze všemi potřebnými náplněmi. V zadní části vozidla je zařízení k tankování a nádoba na vodu, vepředu na motorovém prostoru ukryt speciálním krytem je pak kompresor.

Andrew Burton je člověk, bez kterých by rally nebyla rally a zasluhuje úctu a naprostý obdiv nejen za to, co dokázal doslova na koleně vyrobit, ale i za to, jaké se svým dítětem předvádí výkony.

Komentářů celkem: 14
18. 8. 2011 15:28
0 0
náádherná práce smajlík

takhle zní : http://www.youtube.com/watch?v=oSSJUOyeH8A smajlík
18. 8. 2011 15:44
0 0
Monstrum je to teda "hrozný" .Chvílema jsem měl pocit,že to je zrychlený.smajlík smajlík
18. 8. 2011 16:13
0 0
WOW, tak před tím borcem smekám, fak parádasmajlíksmajlík
18. 8. 2011 16:20
0 0
Měl by to být motor OPEL 2.5l DTM......koně nevím.
18. 8. 2011 16:21
0 0
Nebo tak o něm alespon všude píšou....kromě zde tady je to psáno jinak tak nevím.
18. 8. 2011 16:30
0 0
Článek parádní zvuk auta z videa skvělej není co dodat,jen tak dál.smajlíksmajlík
18. 8. 2011 16:53
0 0
Motor 2,5l tam byl před jeho destrukcí a výměnou za silnější agregát.Opely Omega poháněl v DTM motor, který se stavěl v Anglii u Cosworthu a s motorem Opel měl společný pouze blok a minimum dalších částí.
18. 8. 2011 17:41
0 0
To celterkarel: Aha tak o tom sem nevěděl....díky za info.
18. 8. 2011 18:08
0 0
Burtone, "erkový" registrační značky a specializovanou STK na Tebe! Oni by Tě ty roupy přešly!
Ale vážně, smekám.
18. 8. 2011 19:20
0 0
Docela prasácká práce ale jede to hezky :D
18. 8. 2011 19:46
0 0
U nás by to asi neprošlosmajlík tak jak Škoda 160 MTX za komanče ve Sluškách.
19. 8. 2011 13:03
0 0
U nás je to totiž padlý na hlavu, v Anglii lze přihlásit prakticky cokoliv a neděje se kvůli tomu zhola nic špatnýho........aspoň v některých zemích mají rozum. Auto je to parádní a to co měl předtim taky ....smajlík
19. 8. 2011 13:26
0 0
zvuk to má jak to MG METRO
19. 8. 2011 20:04
0 0
Parádní čtení, rád si přečtu další.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!