Todds Leap Ulster Rally – komentář

Asfaltová rally odehrávající se v Ulsteru patří již spoustu let mezi britské klasiky.

Asfaltová rally odehrávající se v Ulsteru patří již spoustu let mezi britské klasiky, kde se pravidelně odehrávají souboje nejen o body do britského, ale rovněž i do sousedního irského šampionátu. Britský šampionát se často jezdil podle odlišných regulí oproti irskému a nejinak tomu bylo i letos, takže bohužel k žádné přímé konfrontaci mezi borci z obou skupin nemohlo vůbec dojít. Zatímco nejrychlejší Irové šli do bojů se speciály WRC, elita ze strany soupeřů se představila za volanty produkčních aut, R3 a k vidění byl i osamocený speciál Super 2000.


Foto: www.rally.ie

Průběh soutěže si projdeme nejprve z irského pohledu a hlavním tématem budou souboje pětice speciálů WRC. Když se člověk podívá na jejich seznam, neubrání se dojmu, že irský šampionát vypadá jako značkový pohár Subaru. Největší šance na vítězství v soutěži byly před startem připisovány Timu McNultymu (model S12B) a Dereku McGarritymu (S11), kteří v letošní sezóně již několikrát prokázali, že mají oproti svým soupeřům navrch. Své první vítězství v soutěži irského mistrovství si letos připsal nadějný Daragh O´Riordan (S12), se kterým se už také musí počítat. Zato vedoucí muž průběžného hodnocení Kevin Barrett (S11) těží jen ze spolehlivosti. Výkon Darrena Gasse s nejstarším modelem S10 byl spíše velkou neznámou.


Foto: www.rallybrc.co.uk

Úvodní trojicí testů prolétl naprosto famózně zkušený McGarrity, který naplno využil znalosti místních tratí a na druhého McNultyho si vyjel hned 18,4 sekundy náskok. O´Riordan zvolil na zadek auta naprosto nevhodné obutí a během pouhé trojice testů nasbíral ztrátu více než jedné minuty a v průběžném hodnocení zůstával až za Gassem. V druhé sekci se jelo pouze jednou na suchých tratích, volba suchých gum v případě Gasse a O´Riordana se tedy nezdála zrovna ideální. Oba se pochopitelně v průběžném pořadí zase o něco vzdálili vedoucí dvojici. McGarrityho na RZ 4 zpomalil na deset sekund problém s elektrikou, jeho rival byl následně rychlejší i na pětce a rázem se jejich odstup smrsknul na pouhých 2,2 vteřiny. V závěrečném testu ale vedoucí pilot zajel neuvěřitelný čas a svému pronásledovateli nadělil 17,1 sekundy.


Foto: www.rallybrc.co.uk

V sobotu ráno ovšem McNulty zavelel k mohutnému útoku a v první polovině etapy vyhrál všechny čtyři testy a snížil své manko na 7,8 sekundy. McGarrity si stěžoval, že už ze svého staršího modelu Subaru nemůže vyždímat více a jen mohl přihlížet, kterak se k němu jeho soupeř pomalu a jistě přibližuje. Po jedenáctém testu sice došlo na čele pořadí k předpovídané změně, ovšem stále nebylo dobojováno, o čemž svědčil identický čas obou jezdců na RZ 12. Ze závěrečné dvojice testů hned ten první s definitivní platností rozhodnul o vítězi, McNulty dal do tohoto úseku vše, zajel o 17,6 sekundy rychleji a závěrečnému tlaku svého soupeře už dokázal odolat. Vítězstvím se zároveň prodral před poslední soutěží do čela hodnocení šampionátu.


Foto: www.rallybrc.co.uk

V rámci britského šampionátu nesla soutěž označení Rally of Northern Ireland a jako vedoucí muž mistrovství a hlavní favorit na její start nastupoval Skot David Bogie s Mitsubishi Lancer EVO IX. Ten v předchozím domácím podniku dokázal, že umí zajet stejně dobře jak na šotolině, tak i na asfaltu. Druhá soutěž sezóny na zpevněném povrchu mu ale vůbec neseděla, po první sekci mu patřila až čtvrtá pozice. Kvůli smůle jednoho ze svých soupeřů sice v druhé polovině pátečního programu poskočil o příčku výše, ale v sobotu ráno dvakrát zachyboval. Skot svůj Lancer přetočil a mohl jen smutně z dálky sledovat, jak mu ujíždí oba před ním klasifikovaní borci s vozy s jedinou poháněnou nápravou. Navíc v závěru rally musel Bogie odolávat silnému tlaku dvou pátečních smolařů a jen tak tak uhlídal post na bedně.


Foto: www.rallybrc.co.uk

Jedním ze dvou zmiňovaných jezdců donucených k drtivému finiši byl Elfyn Evans. Ten kvůli defektu hned na prvním testu ztratil skoro tři minuty a boj o vítězství pro něho okamžitě skončil. Mladý Velšan se Subaru Impreza Sti se ovšem rozhodně nevzdával a ve zbytku soutěže zajel i přes potíže s turbem nejrychleji ze všech. To mu ale nebylo nic platné, v cíli se musel smířit s pátým místem. O místo před ním do cíle dorazil druhý páteční smolař Jonathan Greer. Pilot Škody Fabia Super 2000 již na předešlé asfaltové rally atakoval nejvyšší příčku a v tomto trendu hodlal pokračovat i tentokrát. Kvůli poruše zadního diferenciálu v druhé páteční sekci na vysněnou metu musel rychle zapomenout.


Foto: www.rallybrc.co.uk

Zatímco nejrychlejší borci se čtyřkolkami strádali, jejich rivalové s vozy s jedinou poháněnou nápravou hráli prim. Naprosto famózně si v severním Irsku počínal Martin McCormack s Citroënem DS3 R3T a svým výkonem naznačil, že by přechod BRC k takovýmto vozům pro příští sezónu nemusel být zas tak špatným krokem. Do cíle pilot Citroënu dorazil nejrychleji a dojel si pro maximální bodový obnos. Ir Tommy Doyle za volantem Renaultu Clio R3 se marně snažil svého soupeře dohnat, ale i druhé místo před skupinou „čtyřkolek“ bylo velkým úspěchem.

Pořadí v cíli
1. Tim McNulty/Paul Kiely (IRL) Subaru Impreza WRC S12B 1:46.43,0
2. Derek McGarrity/James McKee (GB) Subaru Impreza WRC S11 +14,7
3. Darren Gass/Enda Sherry (IRL) Subaru Impreza WRC S10 +1.55,7
4. Daragh O'Riordan/Tony McDaid (IRL/GB) Subaru Impreza WRC S12 +3.05,3
5. Garry Jennings/Rory Kennedy (GB/IRL) Mitsubishi Lancer Evo IX +4.43,6
6. Martin McCormack/David Moynihan (GB/IRL) Citroën DS3 R3 +5.01,3
7. Kevin Barrett/Sean Mullally (IRL) Subaru Impreza WRC S11 +6.18,5
8. Tommy Doyle/Liam Moynihan (IRL) Renault Clio R3 +6.19,7
9. David Bogie/Kevin Rae (GB) Mitsubishi Lancer Evo IX +6.38,1
10. Jonathan Greer/Dai Roberts (GB) Škoda Fabia S2000 +6.43,7

Stav irského šampionátu: 1. McNulty 48, 2. Barrett 41, 3. O'Riordan 38, 4. McGarrity 28, 5. Ring 24, Moffett 24

Stav britského šampionátu: 1. Bogie 94, 2. Evans 80, 3. Greer 77, 4. McCormack 59, 5. Gould 47, 6. Clark 40

Konečné výsledky této britské soutěže naleznete na ewrc-results.com

Komentářů celkem: 1
30. 8. 2011 18:30
0 0
Martin McCormac jel nádherně už loni a pokud má k dospozici kvalitní techniku tak na něj těžko někdo bude mít.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!