Todds Leap Ulster Rally – komentář
Asfaltová rally odehrávající se v Ulsteru patří již spoustu let mezi britské klasiky, kde se pravidelně odehrávají souboje nejen o body do britského, ale rovněž i do sousedního irského šampionátu. Britský šampionát se často jezdil podle odlišných regulí oproti irskému a nejinak tomu bylo i letos, takže bohužel k žádné přímé konfrontaci mezi borci z obou skupin nemohlo vůbec dojít. Zatímco nejrychlejší Irové šli do bojů se speciály WRC, elita ze strany soupeřů se představila za volanty produkčních aut, R3 a k vidění byl i osamocený speciál Super 2000.
Foto: www.rally.ie
Průběh soutěže si projdeme nejprve z irského pohledu a hlavním tématem budou souboje pětice speciálů WRC. Když se člověk podívá na jejich seznam, neubrání se dojmu, že irský šampionát vypadá jako značkový pohár Subaru. Největší šance na vítězství v soutěži byly před startem připisovány Timu McNultymu (model S12B) a Dereku McGarritymu (S11), kteří v letošní sezóně již několikrát prokázali, že mají oproti svým soupeřům navrch. Své první vítězství v soutěži irského mistrovství si letos připsal nadějný Daragh O´Riordan (S12), se kterým se už také musí počítat. Zato vedoucí muž průběžného hodnocení Kevin Barrett (S11) těží jen ze spolehlivosti. Výkon Darrena Gasse s nejstarším modelem S10 byl spíše velkou neznámou.
Foto: www.rallybrc.co.uk
Úvodní trojicí testů prolétl naprosto famózně zkušený McGarrity, který naplno využil znalosti místních tratí a na druhého McNultyho si vyjel hned 18,4 sekundy náskok. O´Riordan zvolil na zadek auta naprosto nevhodné obutí a během pouhé trojice testů nasbíral ztrátu více než jedné minuty a v průběžném hodnocení zůstával až za Gassem. V druhé sekci se jelo pouze jednou na suchých tratích, volba suchých gum v případě Gasse a O´Riordana se tedy nezdála zrovna ideální. Oba se pochopitelně v průběžném pořadí zase o něco vzdálili vedoucí dvojici. McGarrityho na RZ 4 zpomalil na deset sekund problém s elektrikou, jeho rival byl následně rychlejší i na pětce a rázem se jejich odstup smrsknul na pouhých 2,2 vteřiny. V závěrečném testu ale vedoucí pilot zajel neuvěřitelný čas a svému pronásledovateli nadělil 17,1 sekundy.
Foto: www.rallybrc.co.uk
V sobotu ráno ovšem McNulty zavelel k mohutnému útoku a v první polovině etapy vyhrál všechny čtyři testy a snížil své manko na 7,8 sekundy. McGarrity si stěžoval, že už ze svého staršího modelu Subaru nemůže vyždímat více a jen mohl přihlížet, kterak se k němu jeho soupeř pomalu a jistě přibližuje. Po jedenáctém testu sice došlo na čele pořadí k předpovídané změně, ovšem stále nebylo dobojováno, o čemž svědčil identický čas obou jezdců na RZ 12. Ze závěrečné dvojice testů hned ten první s definitivní platností rozhodnul o vítězi, McNulty dal do tohoto úseku vše, zajel o 17,6 sekundy rychleji a závěrečnému tlaku svého soupeře už dokázal odolat. Vítězstvím se zároveň prodral před poslední soutěží do čela hodnocení šampionátu.
Foto: www.rallybrc.co.uk
V rámci britského šampionátu nesla soutěž označení Rally of Northern Ireland a jako vedoucí muž mistrovství a hlavní favorit na její start nastupoval Skot David Bogie s Mitsubishi Lancer EVO IX. Ten v předchozím domácím podniku dokázal, že umí zajet stejně dobře jak na šotolině, tak i na asfaltu. Druhá soutěž sezóny na zpevněném povrchu mu ale vůbec neseděla, po první sekci mu patřila až čtvrtá pozice. Kvůli smůle jednoho ze svých soupeřů sice v druhé polovině pátečního programu poskočil o příčku výše, ale v sobotu ráno dvakrát zachyboval. Skot svůj Lancer přetočil a mohl jen smutně z dálky sledovat, jak mu ujíždí oba před ním klasifikovaní borci s vozy s jedinou poháněnou nápravou. Navíc v závěru rally musel Bogie odolávat silnému tlaku dvou pátečních smolařů a jen tak tak uhlídal post na bedně.
Foto: www.rallybrc.co.uk
Jedním ze dvou zmiňovaných jezdců donucených k drtivému finiši byl Elfyn Evans. Ten kvůli defektu hned na prvním testu ztratil skoro tři minuty a boj o vítězství pro něho okamžitě skončil. Mladý Velšan se Subaru Impreza Sti se ovšem rozhodně nevzdával a ve zbytku soutěže zajel i přes potíže s turbem nejrychleji ze všech. To mu ale nebylo nic platné, v cíli se musel smířit s pátým místem. O místo před ním do cíle dorazil druhý páteční smolař Jonathan Greer. Pilot Škody Fabia Super 2000 již na předešlé asfaltové rally atakoval nejvyšší příčku a v tomto trendu hodlal pokračovat i tentokrát. Kvůli poruše zadního diferenciálu v druhé páteční sekci na vysněnou metu musel rychle zapomenout.
Foto: www.rallybrc.co.uk
Zatímco nejrychlejší borci se čtyřkolkami strádali, jejich rivalové s vozy s jedinou poháněnou nápravou hráli prim. Naprosto famózně si v severním Irsku počínal Martin McCormack s Citroënem DS3 R3T a svým výkonem naznačil, že by přechod BRC k takovýmto vozům pro příští sezónu nemusel být zas tak špatným krokem. Do cíle pilot Citroënu dorazil nejrychleji a dojel si pro maximální bodový obnos. Ir Tommy Doyle za volantem Renaultu Clio R3 se marně snažil svého soupeře dohnat, ale i druhé místo před skupinou „čtyřkolek“ bylo velkým úspěchem.
Pořadí v cíli | ||
---|---|---|
1. Tim McNulty/Paul Kiely (IRL) | Subaru Impreza WRC S12B | 1:46.43,0 |
2. Derek McGarrity/James McKee (GB) | Subaru Impreza WRC S11 | +14,7 |
3. Darren Gass/Enda Sherry (IRL) | Subaru Impreza WRC S10 | +1.55,7 |
4. Daragh O'Riordan/Tony McDaid (IRL/GB) | Subaru Impreza WRC S12 | +3.05,3 |
5. Garry Jennings/Rory Kennedy (GB/IRL) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +4.43,6 |
6. Martin McCormack/David Moynihan (GB/IRL) | Citroën DS3 R3 | +5.01,3 |
7. Kevin Barrett/Sean Mullally (IRL) | Subaru Impreza WRC S11 | +6.18,5 |
8. Tommy Doyle/Liam Moynihan (IRL) | Renault Clio R3 | +6.19,7 |
9. David Bogie/Kevin Rae (GB) | Mitsubishi Lancer Evo IX | +6.38,1 |
10. Jonathan Greer/Dai Roberts (GB) | Škoda Fabia S2000 | +6.43,7 |
Stav irského šampionátu: 1. McNulty 48, 2. Barrett 41, 3. O'Riordan 38, 4. McGarrity 28, 5. Ring 24, Moffett 24
Stav britského šampionátu: 1. Bogie 94, 2. Evans 80, 3. Greer 77, 4. McCormack 59, 5. Gould 47, 6. Clark 40
Konečné výsledky této britské soutěže naleznete na ewrc-results.com