2. 9. 2011 10:04 − 7531× − 61

Řezat, či neřezat? To je oč tu běží…

Řezat, katovat, lízat…to všechno jsou výrazy pro to stejné. Zkrácení si tratě rychlostní zkoušky jejím napřímením v zatáčce.

Při sledování onboard videí, například na stránkách www.mediasport.cz, si fanoušek rally jistě všiml, že většina posádek používá ve svých rozpisech výraz „řež“ nebo „neřež“. Co to vůbec přináší nebo naopak nepřináší silnici takzvaně řezat?

Řezat, katovat (cut – anglicky řezat), lízat…to všechno jsou výrazy pro to stejné. Zkrácení si tratě rychlostní zkoušky jejím napřímením v zatáčce. Znamená to, že posádka při seznamovacích jízdách si vybere taková místa, která se dají „řezat“ a následně to tam při samotné rychlostní zkoušce takzvaně „dá“. Cílem je získat rychlost a čas, což by teoreticky napřímení oblouku mělo přinést. Často se dá ale o jasném výsledku spolehlivě diskutovat, protože s napřímením zatáčky ruku v ruce přichází vystrčení minimálně jednoho kola mimo pevnou vozovku zpravidla do nějakých nečistot v krajnici nebo bláta. V ideálním případě je potřeba, aby závodní vůz měl trakci a přilnavost na všech čtyřech kolech, což se při řezání zatáčky samozřejmě vytrácí, kdy kola jedoucí v nečistotách přilnavost nemají. Vše je na posouzení posádky, jestli řezání konkrétní zatáčky bude přínosem pro rychlost nebo si tím přivodí prekérní situaci.

Při seznamovacích jízdách také posádky musí dávat dobrý pozor na to, co se v dané „řezané“ zatáčce ukrývá v krajnici, protože tam na ně může často čekat nějaký zapomenutý kámen či ostrá hrana, která následně může způsobit defekt. Je to další riziko, které musí posádka dobře zvážit, když se rozhoduje zda-li řezat, či neřezat. Špičkové posádky v MMČR a v MS ještě využívají takzvané špiony, kteří projedou trať nedlouho před startem rychlostní zkoušky a do rozpisu zaznamenají změny povrchu tratě po seznamovacích jízdách, kdy zejména v případě „katovacích“ zatáček může ještě dojít k výrazným změnám právě v tom, že někde mohou již být obnažené skryté kameny, či nerovnosti hrozící defektem.

Co na řezání zatáček říkají diváci? Zpravidla se pro ně jedná o zajímavost, která přináší pro přihlížející nějakou možnost krizových okamžiků, které jsou kořením soutěží rally. Ne každá posádka se totiž s řezanou zatáčkou dokáže vyrovnat správně a svou roli zde hraje i často se zvětšující se množství nečistot na trati, s nimiž pak další vozy musí bojovat. Bohužel se někdy stane, že jinak pěkná a rychlá zatáčka je pod takovou vrstvou „bordelu“ že není možné ji normálně projet a jezdec tady musí jet doslova krokem, aby udržel kýžený směr. To je pak samozřejmě pro diváka neatraktivní.

Co na řezání říkají pořadatelé? Zde je třeba rozlišovat místa, kde ke zkracování tratě může dojít. Někdy je totiž „řezaná“ krajnice již tak obnažená s velkou hranou, že při „řezání“ takové zatáčky dochází k ničení asfaltu, a v případě rozbitější silnice k totální devastaci vozovky. V takových místech se proto pořadatelé rozhodují, zda-li použijí nějaké z opatření, které má nepřiměřenému „řezání“ zatáčky zabránit. Jinak je tomu v místech, kde je silnice srovnána s okolním terénem a nedochází k poškození vozovky a „řezáním“ zatáčky se dá získat nějaký čas nebo rychlost na výjezdu ze zatáčky. V Česku pořadatelům soutěží v rozmisťování „protikatovacích prostředků“ při schvalování tratě radí zástupce Asociace Jezdců Rally, který je sám zkušeným jezdcem a ví, kde je „řezání“ zatáčky zbytečné a naopak někdy i nebezpečné.

Samotní soutěžní jezdci mají na „řezání“ zatáček různé názory, což se dočtete dále, kde se k řezání zatáček vyjadřuje Václav Pech jun., Jan Černý, Luboš Tenkl nebo Milan Blahout. Zeptali jsme se jak špičkového jezdce čtyřkolky, tak rychlého dvoukolkáře, jezdce extra silného BMW s pohonem zadních kol, tak historika, který jezdí tratí RZ v době, kdy ji před ním projela mnohdy stovka závodních aut. Jejich názory se lehce odlišují, ale v jednom jsou všichni zajedno. Pokud se totiž „řezání“ zatáčky má skutečně zabránit, tak to musí být nějakým prostředkem, který vydrží na stejném místě po celou dobu rychlostní zkoušky a žádné z projíždějících vozů se jej dobrovolně nedotkne, protože hrozí poškození vozu. To mohou zabezpečit především nejrůznější „protikatovací“ tyče hluboko zaražené do krajnice. Zde si nikdo dobrovolně nedovolí dotyk s takovou tyčí, protože by to znamenalo v lepším případě velké poškození závodního vozu. Stejnou funkci plní i velké balíky slámy položené do vnitřku zatáčky.

Naopak za nevhodné se dá považovat umístění nejrůznějších pneumatik, soudků, či bandasek, které po doteku některého z vozů změní své místo, odlétnou nebo se rozbijí. Pneumatika posunutá do stopy jinému vozu může jednoduše způsobit jeho havárii, protože posádka o překážce v trati neví a nemůže na ni nijak reagovat. Soudky zase po dotyku jiného vozu spadnou a často se z nich ještě vysype písek, kterým jsou zatížené.

Protože se dnes čím dál častěji setkáváme s tím, že se rally jede v místech, kde je opravená vozovka, která má nějakého majitele, tak se s zabraňováním „řezání“ zatáček budeme setkávat pravděpodobně čím dál tím více. Bylo by tedy dobré, aby pořadatelé při vymezování takových úseků brali v potaz přání soutěžích, kteří vyžadují takové „prostředky proti řezání“ zatáček, které budou na místě po celou dobu RZ a zajistí stejné podmínky těm vpředu i v hloubi pole.

Zajímá vás jaký názor na „řezání“ zatáček mají Václav Pech jun., Jan Černý, Luboš Tenkl, či Milan Blahout? : klikněte sem a podívejte se do magazínu Sport Motor News na stránku 14

Komentářů celkem: 61
3. 9. 2011 20:5941
0 0
Ještě podotknu, že je to nádherná RZ !!!
3. 9. 2011 21:0442
0 0
meca jsem jen divák a máš pravdu, to Ti neberu, ale je to hold pro ty vzadu nefér
3. 9. 2011 21:1743
0 0
a jsme u toho co jsem psal...pan jezdec vratnicek tady zacne stirat, takze jak jsem psal, clanek a diskuse je k nicemu, protoze to tu je jen o nazorech jezdcu...a ze jich tu je teda co jim to silene vadi a vyjadrili se .)
duffy...vzdycky to bude pro nekoho nefer, jednou to bude todle priste todle...

a uz se to resilo na ARJ??
3. 9. 2011 21:1944
0 0
Novej: to máš pravdu, ale co pomůže když se to bude řešit tady v diskuzi? maximálně to zvýší sledovanost eWRC.cz
4. 9. 2011 00:4245
0 0
V článku píšete že tím jak jsou kola mimo cestu auto ztáci přilnavost. Musím oponovat ono stratí přilnavost na dvou kolech ale váha je více na těch kolech co jsou na vnitřku zatáčky. Duležité je že zmenší poloměr zatáčky tam se nabere rychlost.
Jinak Katování je rally pokud se to zakáže můžu jít rovnou na závody do vrchu smajlík
4. 9. 2011 02:5546
0 0
Ke zmiňované Finské rally-místo psaní mouder se raději podívejte na onboardy špičky WRC. Fini to mají pořešené jednoduše, neposečené škarpy a protože nikdo neví, co v trávě číhá, katovat si nedovolí, navíc blízko trati jsou stromy, sloupy vedení, skály a jiné překážky. Tam, kde by katovat šlo, mají velké balíky slámy, hotovo. A přestali tam chodit diváci? Pokud se jinde poseče v zatáčkách na drn a dál se to neřeší, tak toho holt závodníci vy(zne-)užívají. Z pohledu diváka nevidím rozdíl v atraktivitě, jestli se v zatáčce při katování jezdec podrží škarpy a projede ji relativně čistě a nebo ji projede bez katování smykem. Přikládám jedno video z Finska: http://www.youtube.com/watch?v=rosh3F4rXq8
4. 9. 2011 10:3747
0 0
Obvykle pod články nediskutuji, ale zakazovat řezání, resp. cutování, mi přijde zbytečné. Líbí se mi názory V. Pecha a J. Černého, prostě to k rally patří a je to jen na jezdcích. Spíš než tohle by se podle mě měly řešit závažnější obecné otázky (jako např. finanční stránka, nízká obsazenost některých podniků atd).
4. 9. 2011 10:5548
0 0
Já myslím,že o zákazu nemůže být řeč. Pořadatelé si to rozhodnou sami. Nám to vadí a je to i záležitost financí.poloosy nejsou levná záležitost. Není to o rozhodnutí jezdce,my vzadu už tam jet musíme. Jak by mluvili velcí kluci kdyby museli jet stopu jako auta se zadním náhonem? Za sebe říkám,že na to dost často nadávám - v místech kde je to naprosto zbytečné. Tam kde je to svým způsobem přínosné to respektuji a mohu s tím při psaní počítat. Nelíbí se mi to,ale zákaz bych nepodpořil. Pokud pořadatel nechce opravovat krajnice,nebo to bude vadit majiteli pozemku tak ať si to vymezí. Jediné co by mělo být nařízené je jednotné,dostatečně viditelné a pevné označení,které tam bude už při seznamovačkách.
4. 9. 2011 12:0049
0 0
Jednotné označení katů by byla dobrá věc, ale prakticky to asi není možné. Kde to jde, tak se mi zdá nejvhodnější balík slámy (je šetrný k autu a je malá pravděpodobnost, že ho vozidlo v průběhu RZ postrčí). Na většině tady diskutovaných místech však balík nelze umístit, protože dnes se katuje prakticky každá zatáčka i bez krajnice. Tam se nabízí jako nejvhodnější železné tyče, jak je zdáme z Barumky. Problém je v tom, že každý kontakt s touto tyčí znamená většinou pro posádku konec. Navíc jsou rychlostní zkoušky, kde tyče nelze zatlouci. Řešili jsme to u nás v Pačejově v loňském roce, když jsme jeli erzety po nových cyklostezkách. Bylo jasné, že tam musíme katy nějak omezit, protože poničení nové cesty by nás finančně zrujinovalo a navíc je to i jedna z podmínek pro povolování takových RZ. Dlouze jsme přemýšleli, jaký materiál na tyto zábrany použít. Konzultovali jsme to i s řadou soutěžních posádek. Na těchto cestách je problém, že na starý rozbitý asfalt je natažený nový koberec a zmiňované železné tyče do starého asfaltu na krajích nelze zatlouci. Uchýlili jsme se tedy ke kroku, použít pneumatiky. Snažíme se dávat vysoké pneu aby se snížilo riziko převrácení vozidla při lehkém kontaktu. Pneumatiky jsou obalené červenobílým mlíkem aby byly vidět a jsou k zemi pevně uchyceny třemi železnými hřebi ze stavebních roxorů. Přiznám se, že jsem se vloni také bál, aby toto uchycení pneumatik fungovalo a při škrtnutí se guma nevychýlila do trati. Po soutěži jsem se přesvědčil, že všechny pneu vydržely na svém místě a že při lehkém kontaktu se pneu sice pootočí ale železné úchyty ji v žádném případě nepustí ze své pozice. Soutěžními posádkami byl tento způsob velmi chválen, a tak jsme ho v letošním roce použili i na nové RZ (v podstatě jiný způsob použít nemůžeme), a některé posádky toto řešení kritizovali. Podotýkám, že opět nikde nebyl problém s vychýlením pneu do trati. Pouze v jediném případě pneu nevydržela, když ji soutěžní posádka nabrala pří výletu mimo trať. V takovém případě ale nevydrží ani balík, ani železná roura. Samozřejmostí by mělo být vymezení katů už od seznamovacích jízd, my to ještě řešíme tak, že po umístění protikatovacích zábran projedeme trať se zástupcem asociace jezdců a zkonzultujeme jejich správné umístění a provedení.
Omlouvám se, že jsem se tak rozepsal, jen jsem chtěl přispět pohledem pořadatele a vysvětlit, že ne vždy se nechají použít železné tyče a ne vždy musí být pneumatika špatná volba. Podmínkou je samozřejmě pevné uchycení. Pneumatika volně položená na krajnici, nebo plastový soudek jsou opravdu nešťastná řešení. A ještě jeden postřeh na závěr: Pokud neomezíme katování, tak budeme za pár let jezdit rally na okruhu v Brně a v Mostě, protože nás obce na svoje cesty nepustí.
4. 9. 2011 13:2750
0 0
wimmer: perfektni prispevek. Snad diky nemu pochopi divaci,ze nam katovani nevadi kvuli tomu,ze jsme poserove a nebudou nas posilat na okruhy s tim,ze to je proste rally. Jenze to neni rally. Rally se jezdi po tratich,ne mimo ne. Katovani je mozna atraktivni,i kdyz je to sporne,ale kazdopadne zpusobuje financni ujmy jak jezdcum tak poradatelum. A jak tady nekdo napsal,ze by se mel resit ubytek financi a posadek tak je to s tim spojene a povolovani trati neni take zanedbatelna vec a tento boj poradatelum nezavidim.
4. 9. 2011 14:1351
0 0
Já osobně jsem pro katování,ale vidím to pouze z pozice diváka. Chápu,že jezdci jezdící vzadu,pořadatelé,majitelé komunikací na to mají jiný názor,ale od toho je to rally. Uvedu jeden příklad z Jeseníků. Předloni jsem byl na RZ,kde se jelo lesem z Huzové dolu do Paseky. V rychlé pravé zatáčce se jezdilo hodně vnitřkem a po vyházení bordelu to bylo pro nás diváky velmi atraktivní. Loni jsem šel na stejné místo,ale už byl ve vnitřku sloupek. A z pohledu diváka nebe a dudy,každý opatrně objel sloupek. Takže si myslím,že pro nás diváky je katování určité zpestření... Ale opakuji,jsem jen divák,pokud bych stál na druhé straně,možná budu mít jiný názor smajlík
4. 9. 2011 14:4052
0 0
To Milín: Ve Finsku se ale zato nejezdi assfalt !! Proto ti lidi tam chodí!
4. 9. 2011 15:0053
0 0
Novej : Jo dobře mu tak smajlík
Možná nějaký kompromis kde je to nevyhnutelné dát sloupek jinak to nechat na jezdcích. Myslím že řezaní patří k rally ale stojí to prachy je třeba najít rovnováhu aby dívák se koukl a auto i cesta by neutrpěly.
4. 9. 2011 15:0354
0 0
Gonzo atraktivni to je,s tim souhlasim,ale jak atraktivni byly prujezdy dvoukolek? My pak brzdime vic nez musime a divaci na nas necekaji,protoze se jim to nelibi. Muj nazor je,ze rally je o tom,ze se jede na uzkem,na sirokem,na sotoline,na vode,atd, je narocne na rozpis a to me osobne bavi. Ale kdyz si napisu rozpis a pak je vse jinak tak je to o nicem. Kazdou chvili cteme v tiskovkach spicky jak byl jinak retarder,jinak soudek v zatacce a jak je to hrozne. My to tak mame ve 40% zatacek. Mejte pro nas pochopeni a nedelejte z nas sraby. Zapasime z rozpoctem a tohle nam zpusobuje problemy. A to nemluvim o nebezpeci havarie. Na sprintech jsou zacinajici jezdci. Ja uz dnes vim,kde to cekat,kde min,kde vic a casto jedu radsi pomaleji v bordelu nez tam nechat poloosu,ale ti novi to nevi a myslim,ze havarie by nemeli byt pro zadne fandy atraktivni.
4. 9. 2011 15:3555
0 0
Jirko já si rád počkám na celé st. pole a vážím si všech,co odstartují.A o srabech tu není řeč. A ty předohraby tam atraktivní byly,to mi věř. Ano možná to bylo nebezpečné,ale těch pár krizovek všichni víceméně ustáli. Já to opravdu vidím jen z pohledu diváka,ale Tvé argumenty beru. Zkus se na to podívat i z pohledu diváka,možná bys to viděl trochu jako já.smajlíksmajlík
4. 9. 2011 16:1156
0 0
Mám rád diváky,kteří čekají na celé pole. Máš u mě palec nahorusmajlík Chápu to z pohledu diváka,také se jezdím dívat. Ale už jsem ovlivněný tím,že vím jaké to je v autě. když spadne auto do pangejtu a lidé jásají tak já si říkám sakra,zase budou muset platit blatník. Jak říkám,zákaz v žádném případě. Časem se to vyřeší samo,protože jak bylo napsáno,obce trvají na tom aby se cesty nepoškodily.
4. 9. 2011 16:4557
0 0
Pokud na Třebíči najdu Clio s číslem 65 v kříkopě,tak slibuju,že jdu hned tlačit.smajlíksmajlík
4. 9. 2011 18:2358
0 0
To urcite neuvidis,ale mozna se uvidime u trati. Nestihame opravit auto
5. 9. 2011 11:0159
0 0
Znovu jsem si pročetl článek i diskuzi a přineslo mi to rozhodně ponaučení (obzvláště Wimmerův příspěvek). Předtím mě nenapadlo, že rally auta opravdu až tak hodně ničí vozovky, resp. krajnice v místech katů. A věřím že pro obce to je opravdu seriózní důvod pro to říct ne. Jak jsem napsal že by se měla řešit otázka financí, tak ono to vlastně do toho spadá a dost výrazně. Tím pádem měním názor a rozhodně to stojí za to řešit, i když to je opravdu ošemetný problém. Katuje se hodně a už jen zamezení všem příhodným katům nějakým materiálem poleze do peněz. Ale nejsem expert, já to nevyřeším.
5. 9. 2011 12:3060
0 0
bobac: To auto už ani neopravujte a sežeňte si jiný...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!