9. 9. 2011 14:13 − 2643× − 1

Rozhovor s Davidem Scialomem

Mezi diváky se na zlínské Barum rally objevil i několikanásobný účastník této soutěže angličan David Scialom.

Několik týdnů před letošní Barum rally mi napsala moje sestra žijící v Manchesteru, že se do Zlína chystá podívat i její spolupracovník s kamarádem. Když se mi ozvali, tak jsme se domluvili, že letošní Barumku budeme objíždět spolu. Jaké bylo mé překvapení, když jsem během seznámení v hospodě v Uherském Brodě zjistil, že onen kolegův kamarád je několikanásobný účastník Barum rally, Rally Bohemia a také slovenské Mikona rally – britský soutěžák David Scialom. Evropské asfalty vyměnil za blízkovýchodní šampionát, kde v posledních letech jezdil se Subaru Impreza STi. Jelikož se jedná o velmi příjemného chlapíka, který má mezi jezdci hodně kamarádů a to i mezi světovou špičkou, rozhodl jsem se, že mu položím pár otázek.

Davide, co tě přivádí k nám do Česka na Barumku?

Mám odsud krásné vzpomínky z období před několika lety. Měli jsme tým zvaný Team Presto Car spolu s dalšími třemi kamarády, Barum rally byla vždycky úžásná.

Nesvrbí tě tak trochu ruce? Nechtěl bys zkusit znova projet zdejší RZ v pořádném tempu?

Když vidím ty erzety, strašně rád bych se zase projel, ale myslím si, že je čas to přenechat mladším. Užil jsem si toho moc velice pěkného, ale jak jsem říkal, už je to za mnou. Vždy to pro mě spíše byl koníček. Lancer evo V nebo třeba i současná Impreza STi jsou vlastně sériové vozy, které měly rám a to bylo vše. Benzín jsem tankoval normální u pumpy, žádné ALS, závodní elektroniku ani nic takového mé auto nepoznalo.

Proč jsi vlastně přestal jezdit evropské asfalty a vydal se na tratě middle-east championship?

Chtělo to změnu. Bylo skvělé se projet na evropských asfaltových soutěžích. Jezdili jsme to nějakých pět let, ale vždycky se mi strašně líbily pouštní soutěže a chtěl jsem si tam zajezdit. Přišla příležitost, tak jsem to využil a rozhodně toho nelituju. Nesoutěží tam sice tolik lidí, není to tak populární jak třeba vaše Barumka, je to velmi zajímavé, prostě jiné.

Kdo je tvůj hlavní favorit v poli IRC?

Prozatím tito dva (ukazuje na kamarády:-)). Ale vážně, mám rád Guy Wilkse, protože je z Británie. Ovšem všichni z top ten jsou výborní jezdci. Hänninen, Kopecký či Loix, všichni jsou skvělí.

Několikrát jsi u nás závodil… Jaké máš na české soutěže vzpomínky? Hodně historek? Líbí se ti zdejší erzety?

Mám odsud hodně krásných vzpomínek, byla to skvělá zkušenost. Jezdili jsme Rally Bohemia, což je úžasná soutěž, líbila se nám i slovenská Mikona a samozřejmě Barum rally. Zdejší erzety jsou skvělé. V Anglii nemůžeme jezdit po veřejných silnicích, protože je zakázáno je zavírat. Asfalty se u nás jezdí po soukromých cestách a ve vojenských prostorech. Proto jsem tak rád jezdil po Evropě.

zleva: Adrian, já a David (foto: Bronislav Končitík)

Dá se říci, že máš mezi českými závodníky i nějaké přátele, nebo se až tak neznáte?

Abych pravdu řekl, neznám je až tak dobře. Před lety jsem mluvil s Vaškem Pechem či Vaškem Arazimem, ale myslím, že si mě moc dobře nebudou pamatovat. I když Václav Arazim by mohl, protože jsem mu jednou na Barumce prodal alternátor, když se mu jeho porouchal.

Říkáš, že závodění přenecháváš mladším, ale podívej se právě na Vaška Arazima, jak mu to stále jezdí…

Je to skvělý závodník, vždycky byl o hodně rychlejší než já, vynikající řidič. Pro mě byla rally vždycky hobby, abych se zabavil a užil si to, kdežto Václav je v porovnání se mnou profesionál.

Vím o tobě, že jsi velkým kamarádem Chrise Pattersona. Jaké angažmá věštíš jemu a Petteru Solbergovi na příští rok? Jezdíte jim i fandit do světa?

Ani moc ne. A co bych chtěl aby dělali? Moc rád bych byl, aby dostali místo ve Volkswagenu v novém Polu, to by pro ně bylo opravdu skvělé. Ale jestli se to stane? Kdo ví. Podle mě si tam Volkswagen bude muset sehnat aspoň jednoho ohromně zkušeného jezdce, který by dokázal posunout Polo WRC nahoru, to znamená že musí být jak rychlý, tak se hodně vyznat v technice a být výborným testovacím jezdcem. Také by se mi líbilo, kdyby tam šel Juho Hänninen, jezdí výborně.

Zpátky k tobě… Jaký je tvůj největší úspěch za volantem? A jaká byla tvá největší nehoda?

Největším úspěchem bude určitě Kuvajt rally 2009, kde jsem dojel celkově třetí, ale na startu bylo opravdu málo posádek. Nebo také Dubai rally 2005, kde jsme skončili pátí, měli jsme tam několik dobrých časů. Největší nehoda se mi stala na Rally Bohemia. Jel jsem na slickách a začalo pršet. Ztratil jsem kontrolu nad autem v pravé zatáčce, byly tam nějaké železniční koleje nebo něco takového a šel jsem ven. Zničil jsem auto a museli jsme jet domů. Tehdy ještě neexistoval vynález s názvem SuperRally.

Závodní rukavice už jsi pověsil na hřebík. Soutěže tě ale stále přitahují, je to tak?

Jasně, baví mě to. Byli jsme letos na Monte Carlu, teď Barumka a za měsíc se jedeme podívat do San Rema, takže i když jsem skončil se závoděním, stále se kolem tratí pohybuju.

Ať se daří a snad se ti tady bude líbit.

Komentářů celkem: 1
11. 9. 2011 09:501
0 0
ja nejsem mečířek .)))ale Mečíř .)smajlíksmajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!