Víkendové soutěže v zahraničí – 36. týden

O závodech MS, IRC, ME nebo MČR se toho napsalo víc než dost. Ale co ostatní víkendové soutěže?

52. Accent.Jobs Omloop van Vlaanderen
Náš přehled začneme v Belgii, kde se konal již 52. ročník závodu Omloop van Vlaanderen. Podrobný komentář z této soutěže najdete v článku redakčního kolegy zde.

Výsledky Omloop van Vlaanderen:
1. Pieter Tsjoen / Robin Buysmans (Citroen C4 WRC)
2. Bernd Casier / Francis Caesemaker (Subaru Impreza S12 WRC) +2:35.5
3. Tim van Parijs / Kurt Heyndryckx (Ford Focus RS WRC 05) +3:07.7
(Kompletní konečné výsledky této soutěže najdete i na ewrc-results.com)


20. Rally Opatija
Pokračujeme v Chorvatsku, kde se poblíž Rijeky konala další soutěž národního mistrovství, dvacátý ročník Rally Opatija. Soutěž částečně kopírovala trať evropské Rally Croatia, takže o zajímavé úseky nebyla nouze.
Hned v úvodu se vedení ujala dvojice pilotů na produkčních Mitsubishi, slovinský matador Peljhan s desátou a místní Šebalj s devátou evolucí. Jediný vůz kategorie S2000, Punto Nika Puliće podle očekávání mírně zaostával a i přes jeden vyhraný test do bojů výrazněji nezasáhl.
Souboj o vítězství nakonec musel vzdát Peljhan, když si v šestém testu postavil hlavu jeho vůz. Technika vyřadila z bojů i dalšího z favoritů, pravidelného účastníka tamějšího mistrovství, Maďara Szilágyie. Šebalj tak mohl v poklidu kontrolovat svůj náskok a zkušeně si dojel pro triumf.
Mezi dvoukolkami potvrdil úlohu favorita Rok Turk s Peugeotem 207 RC, když jeho výkon dokonce stačil i na třetí místo absolutně.

Výsledky Rally Opatija:
1. Juraj Šebalj / Toni Klinc (Mitsubishi Lancer Evo IX)
2. Ivan Goran Čibej / Saša Bitterman (Subaru Impreza STi) +1:43.0
3. Rok Turk / Enej Ložnar Krajnc (Peugeot 207 RC) +3:07.2
(Kompletní konečné výsledky této soutěže najdete i na ewrc-results.com)


Juraj Šebalj na trati Rally Opatija; Foto: racing.hr



4. ADAC Ostsee Rallye
I jeden ze tří velkých německých mistráků, ADAC Rallye Masters, měl o víkendu na programu další ze započítávaných soutěží. Přestože se Masters nemohou chlubit velkými jmény ani takovou účastí jako jejich dva konkurenti, o atraktivní souboje nebývá nouze a na Ostsee Rallye tomu nebylo jinak. Řadu kandidátů na vítězství i tentokrát rozšířilo několik borců ze sousedního Dánska, kterým se asfaltová soutěž hodila jako kvalitní trénink na nadcházející pátou část jejich šampionátu. Pravidelné účastníky Masters Alexyho, Knöbela a Osterhause tak doplnil ještě například Johnny Pedersen nebo Kim Boisen, oba s BMW M3 E30.
Překvapivě dobře ale začal především pilot staršího kitového Golfu Imhoff, který hned z počátku vyhrál dva testy a po čtvrtém testu celou soutěž vedl. Pak však musel odstoupit a jeho místo zaujal Knöbel s Imprezou. Na něj se pak opakovaně snažil zaútočit Boisen, ale německý pilot svou pozici zkušeně uhájil a v závěru disponoval pětivteřinovým náskokem. Na Boisena tak zbylo stříbro a pro třetí místo si nikým neohrožován dojel Osterhaus s Lancerem z dílen Hermanna Gassnera.

Výsledky Ostsee Rallye:
1. Holger Knöbel / Thomas Mönkemöller (Subaru Impreza WRX STi)
2. Kim Boisen / Jesper Petersen (BMW M3 E30) +0:05.1
3. Klaus Osterhaus / Harald Brock (Mitsubishi Lancer Evo IX) +1:43.2


Holger Knöbel na trati Ostsee Rallye; Foto: ostsee-rallye.de



Rallye Défi
Kanadský šampionát po dvouměsíční pauze opět připravil fanouškům zajímavé představení. Patrick Richard z oficiálního týmu kanadského Subaru musel nutně začít porážet svého hlavního soupeře, Antoina L’Estage, který prozatím vyhrál vše, co se letos v kanadském mistráku odjelo a bez ztráty bodu vévodil průběžnému pořadí. Richard před Rally Défi ztrácel 20 bodů.
Soutěž se skládala ze 23 měřených úseků v celkové délce 160 km. Účastníci regionálních mistrovství pak odjeli o přibližně 40 km méně. Tradiční byl i povrch rychlostních zkoušek, na kterých se střídala šotolina s písečnými pasážemi. Výjimkou byla osmikilometrová „special stage“ – na ní si jezdci vyzkoušeli jízdu po zpevněném povrchu. Výborně začal L’Estage, když vyhrál první test, jenže Richard hned v tom následujícím kontroval a vrátil se za svého konkurenta na dostřel. To si samozřejmě nenechal líbit první jmenovaný a třemi po sobě jdoucími triumfy odskočil na vzdálenost šestnácti vteřin. Přesně v opačném gardu pak vracel úder Richard, když pro změnu on dominoval následujícím třem testům a náskok svého soupeře umazal. Bitva o každou vteřinku pokračovala po celý den. Souboj pak rozhodla náhoda, když Richardovi došel hned ráno benzín a aby nemusel kvůli podobné banalitě odstupovat, nechal se odtáhnout do tankovací zóny. To ale neušlo komisařům, kteří Richarda pochopitelně po první etapě vyloučili za přijetí cizí pomoci.
L’Estage tak na špici osaměl a na druhého měl rázem najeto něco přes dvě minuty. Luxusní náskok během druhé etapy ještě navýšil o minutu a půl a o vítězi tak nemohlo být pochyb. Druhé místo v podobném poklidu uhájil Leonid Urlichich se Subaru, který celou první etapu laboroval s poškozeným diferenciálem a nebyl daleko od vyřazení.

Výsledky Rallye Défi:
1. Antoine L’Estage / Nathalie Richard (Mitsubishi Lancer Evo X)
2. Leonid Urlichich / Martin Brady (Subaru Impreza STi) +3:39.2
3. Craig Henderson / Lyne Murphy (Subaru Impreza STi) +6:02.9


Antoine L'Estage; Foto: Claude Lamoureux on flagworld.com



Rally de Pucón – Curarrehue
V Chile se odehrál již šestý podnik národního mistrovství, který již po několikátou sezónu sponzoruje olejářský gigant Mobil.
Soutěž se stala kořistí zkušeného jezdce, Jorge Martínez Fontena s tradiční „desítkou“ v barvách pneumatik Hankook nepřipustil žádné překvapení a pohlídal si půlminutový náskok na dalšího v pořadí, Luise Ignacia Rosselota se stejnou technikou.
Situaci oběma ulehčil místní démon Daniel Mas, pilot konkurenčního Subaru, když musel svůj vůz nedobrovolně odstavit a bojů o důležité body se tak nedobrovolně vzdal.
Bez zajímavosti nebyl ani start hybridní Kia Cerato ECV, pilotované místním pilotem Eduardem Valdésem. Ani on se ale cíle nedočkal a skončil v poli odstoupivších.

Výsledky Rally de Pucón:
1. Jorge Martínez Fontena / Alberto Álvarez (Mitsubishi Lancer Evo X)
2. Luis Ignacio Rosselot / Marcelo Brizzio (Mitsubishi Lancer Evo X) +0:30.3
3. Cristobal Vidaurre / Nicolas Levalle (Subaru Impreza STi) +0:31:8


Jorge Martínez míří do cíle Rally de Pucón; Foto: rallymobil.cl



KCB Advantage Banking Rally
Také v Keni se poblíž Chemelilu odehrál šestý podnik národního mistrovství a tady už se mohlo rozhodnout o titulu, od kterého dělilo Iana Duncana pouze pár bodů.
Proti byli, jako obyčejně, další místní borci, známí v Evropě hlavně díky pravidelné účasti na slavné Safari Rally. Snažil se především úřadující šampion Cavenagh, britský jezdec, trvale žijící v Keni. Vyhrál dva testy, ale několik defektů po sobě jeho naděje definitivně zmařilo. Šanci na titul měl ještě Carl Tundo, ale musel bezpodmínečně Duncana porazit. Jeho plány vzaly za své hned v úvodu, když Tundo po střetu s kamenem musel své Mitsubishi odstavit. Podobný osud potkal i dalšího z favoritů, Baldev Chager trefil skálu hned v prvním testu a přestože se snažil o další jízdu, jeho snaha vydržela pouze krátce a i on musel nedobrovolně vzdát. Posledního z favoritů, Petera Horseye, zase ze hry vyřadil zadřený motor.
Další dvě rally národního mistrovství tak již nemohou nic změnit na tom, že zkušený borec Duncan získá pro letošek titul šampiona.

Výsledky KCB Advantage Banking Rally:
1. Ian Duncan / Amaar Slatch (Mitsubishi Lancer Evo IX)
2. Alastair Cavenagh / Gavin Laurence (Mitsubishi Lancer Evo IX) +10:14.0
3. Jaswinder Chana / Ravi Chana (Toyota Celica GT-Four) +13:54.0


7. Rallye du Boeny
Exotický šampionát Madagaskaru, o kterém jsme psali již na konci minulého roku, měl na programu 187 kilometrů dlouhou národní rally. Na startu se objevil standardní počet 25 posádek se stroji různého stáří.
Roli hlavního favorita plnil při neúčasti obou reprezentantů, bojujících týden před soutěží na soutěži mistrovství Afriky v Tanzánii, Mathieu Andrianjafy s Lancerem Evo IX. Rybník mu však vypálil jiný pilot se stejným vozem. Laza Randriamifidimanana sice prohrál na prvním testu, ale pak zabral a úspěch na dalších osmi testech proměnil v jasné vedení. Mathieu se sice vzpamatoval a semtam svému soupeři nějakou tu vteřinku umazal, celkově ale jednoznačně Lazovi nestíhal a ten si už v poklidném závěru dojel pro vítězství. První dvojici od sebe dělilo devět a půl minuty.
Poměrně klidnou jízdou bez chyb si celkové třetí místo pohlídal Olivier Ramiandrisoa se Subaru, upravenou pro národní skupinu M12. Ten sice již ztratil více jak čtvrt hodiny, přesto ale mohl být spokojen, když svou skupinu vyhrál o další čtvrthodinu.

Výsledky Rallye du Boeny:
1. Laza Randriamifidimanana / „Jean Philippe“ (Mitsubishi Lancer Evo IX)
2. Mathieu Andrianjafy / „Andry Tahina“ (Mitsubishi Lancer Evo IX) +9:29.0
3. Olivier Ramiandrisoa / „Haingo“ (Subaru Impreza M12) +18:54.0


Mitsubishi Lancer Evo IX vítězné posádky Laza / Jean Philippe; Foto: rallygasy.com



Rally Saha Farms Chai Badan
Druhá soutěž thajského mistrovství zavedla zájemce o národní body do provincie Lopburi. V době vydání tohoto článku ale stále ještě nebyly zveřejněny výsledky druhé etapy, k dispozici jsou zatím pouze výsledky po šesté rychlostní zkoušce. Už teď je ale jasné, že hlavní favorit mistrovství, Ruegchan Wittaya s devítkovým Lancerem, už další triumf do sbírky nezíská, protože musel svůj vůz hned na počátku soutěže odstavit.
Překvapivým lídrem po šesté RZ byl pilot Hondy Civic, Pasomsab Thawatchai. Až za něj odsunul součet dosavadních časů Nitiphonga Itthiho s produkční Imprezou.
Výsledek soutěže budeme aktualizovat hned, jak bude k dispozici.


Gisborne Vehicle Testing Rally
Novozélandský šampionát už je sice pro letošek minulostí, přesto se na tratích tamější soutěže mistrovství světa odehrál ještě jeden volný podnik, sloužící především k testování a vyzkoušení techniky pro příští sezónu. Žádná z místních hvězd se tak na start nepostavila, divákům u tratí muselo ze známých jmen stačit pouze jediné – podnikatel a rally jezdec v jedné osobě Brian Green. Ten se navíc moc nesvezl, když regulérně projel pouze jediný test a v dalších třech jíž po odstoupení startoval mimo pořadí.
Žádné dlouhé boje nepřipustil Stewart Taylor s Mitsubishi Evo X, když konto druhého Hugha Spenceho se Subaru zatížil tříapůlminutovou ztrátou a po zásluze si odváží pohár pro vítěze.

Výsledky Gisborne Rally:
1. Stewart Taylor / Warwick Searle (Mitsubishi Lancer Evo X)
2. Hugh Spence / Tim Eddington (Subaru Impreza WRX RA) +3:28.6
3. Marcus Beaufoy / Robyn Hollamby (Subaru Impreza WRX RA) +4:05.5


Italské regionální soutěže
V Itálii již je o velkém titulu rozhodnuto, zbývá ale ještě mnoho pohárů pro vítěze zónových mistrovství a regionálních šampionátů. I uplynulý víkend přinesl na italském území několik zajímavých soutěží, tak se na ně pojďme podívat.
Osmá zóna nabídla bývalou soutěž asfaltového mistrovství, dvacátý ročník Fabaria Rally. Na startu se objevily dva speciály Super 2000, oba z dílen francouzského Peugeotu. Zkušenosti hrály do karet především Alfonsovi di Benedetto, s druhou „dvěstěsedmičkou“ mu chtěl sekundovat Alessandro Centinaro. Roli favorita ale di Benedetto zvládl na výbornou a soutěž bez větších obtíží dovedl do vítězného konce. Se ztrátou necelé půlminuty finišoval pilot nejrychlejší dvoukolky Domenico Morreale s Cliem S1600. Dalších dvacet vteřin zpět pak dokončil Centinaro.
Body do druhé a třetí zóny nabídla Rally Città di Torriglia, kde jsme v minulosti mohli zaznamenat i start Fabie S2000. Letos ale žádný mladoboleslavský speciál na start nedorazil, místo něj se do bojů pustili dva piloti s Peugeoty 207. Tradičně rychlé dvoukolky pak reprezentovalo několik vozů značky Renault. Problémy Morettiho hned v úvodu dovolily druhému jezdci s 207 S2000 trochu klidu na vedoucí pozici. Elia Bossalini ale svůj nenápadný boj do vítězného konce nedotáhl, jednu RZ před cílem totiž musel odstoupit a vítězství tak spadlo do klína Francescu Aragnovi s Cliem S1600. Stefano Moretti se soutěží doslova protrápil a nakonec z toho bylo až dvacáté místo s propastnou ztrátou tři a třičtvrtě minuty.
Sedmou zónu čekala pro změnu Rally di Pico, ktera si letos odbyla již 33. ročník a je jednou z nejstarších zónových soutěží vůbec. Zvláštností této soutěže je fakt, že se téměř celá jede v noci. Start byl naplánován na hodinu těsně před půlnocí a do cíle dorazily posádky druhý den v dopoledních hodinách, to celé o délce osmdesáti ostrých kilometrů. Na start se postavilo pět speciálů Abarth Grande Punto S2000, z nichž největší pozornost na sebe poutal hlavně místní specialista Sulpizio. Velmi rychlý ale dokáže být i populární Tonino di Cosimo a ani de Santis a Carnevale nechtěli zůstat pozadu. Papírové předpoklady splnil beze zbytku právě Mario Sulpizio, když jako jediný jezdec Abarthu neměl během soutěže jediný technický problém. Obhájce loňského vítězství de Santise pak zbrzdil defekt a v jeho případě to stačilo na pouhé čtrnácté místo. Jen o dvě příčky výš dokončil di Cosimo.
Další ze soutěží, Rally del Veneto měla statut mezinárodní soutěže, ke startu ale byly připuštěny pouhé dva vozy WRC a jeden speciál S2000. V soutěži se příliš neohřál Emanuele Arbetti s Citroenem C4, když nedokončil ani první rychlostní zkoušku a umožnil tak snadnější cestu za vítězstvím Hoelblingovi s Focusem. Ani tomu ale nebylo dopřáno spatřit cíl a soutěž se tak změnila v one-man show v podání pozdějšího vítěze Tiziana Gecchele s Peugeotem 207 S2000.
Poblíž Siniscoly si to o body do deváté zóny rozdali účastníci Rally del Montalbo. Tady byl jasným favoritem Maurizio Diomedi s Peugeotem 207 S2000. Se stejnou technikou mu chtěli vzdorovat další dva jezdci, Claudio Addis a Roberto Cocco. Addis také vyhrál první test, ale to bylo z jeho strany všechno, nedělní ráno již patřilo Diomedimu. Ten opanoval zbylých šest testů a v cíli se radoval z půlminutového náskoku před Addisem.


Francesco Aragno a Renault Clio S1600; Foto: abi76 on rallymania.forumfree.it



Francouzské regionální soutěže
Sedm soutěží nabídla o uplynulém víkendu fanouškům francouzská regionální scéna. Na následujících řádcích se pokusíme o stručnou sondu do odjetých soutěží.
Již 34 ročníků má po letošku za sebou Rallye du Béthunois. Soutěž, namotaná do okolí Béthune, nabídla i tentokrát zajímavou podívanou, dokonce i s účastí čtyř vozů WRC. Laurent Bayard s Corollou si ale moc nezajezdil, když ve druhé RZ musel pro poruchu svůj vůz odstavit. Vincent Christiann to zase mírně přehnal s rychlostí a na dohled cíle havaroval. Britský host Steve Hendy s Focusem měl na místních silničkách co dělat sám se sebou a tak si překvapivě snadné vítězství odvezl José Barbara s Imprezou. Hendy nakonec uhájil druhou pozici a na třetí místo se sympatickým výkonem vyhoupl Anthony Mortier s kitovým Saxem.
To Rallye du Pays de Saint-Yrieix se jela letos teprve podesáté a nenabídla divákům ani divoké smyky „wéercéček,“ přesto na ní bylo k vidění spoustu zajímavých průjezdů a soubojů o každý metr tratě. Po odstoupení Jeana-Charlese Beaubeliqua s 207 S2000 si pro pohodlné vítězství dojel Jean-Sebastien Vigion s Puntem stejné kategorie. Za ním však zuřil ten pravý boj o další stupně vítězů, do kterého se pustili Brasseur a Mottard s kitovými Peugeoty. Sekundovat se jim snažil ještě Patrice Robert s BMW Compact, ale do souboje přímo nezasáhl a spíše jen z mírného povzdálí sledoval probíhající boj. Druhý flek nakonec o prsa vyválčil Jean Brasseur, třetí pozice zbyla na Mottarda a nepopulární bramborovou pozici bral Robert.
Pořádající klub 6. Rallye des Cents Vallées má s přípravou automobilových soutěží bohaté zkušenosti. Mimo tuto krátkou regionální soutěž mají organizátoři na starost i jeden z podniků mistrovství Francie, Rallye du Rouergue. 38 kilometrů dlouhou soutěž po urputném boji vyhrál Christophe Vaison s Peugeotem 306 před mocně finišujícím Jeanem-Michelem da Cunhou s áčkovým Lancerem. Rozdíl mezi oběma piloty v součtu činil jen necelých deset vteřin.
V městečku Lisieux se zase bojovalo na 9. Rallye du Pays d'Auge. Stejně jako při soutěži v Béthune, i tady měl být hlavním lákadlem souboj vozů nejvyšší kategorie. Těsné souboje se očekávaly i mezi jezdci s dvoulitrovými kity. Obě bitvy ale shodně přerušila technická závada jednoho z vozů, Arnaud Gautier musel nejprve odstavit své postarší Subaru WRC a hned za ním zhasly naděje i pro Yannicka Roussela s Peugeotem 306 Maxi. Nikým neatakován si tak pro triumf dojel Hervé Knapick s Peugeotem 206 WRC, trochu překvapivé stříbro pro sebe získal Jean-Michel Leclerc s Renaultem Clio RS. Ještě loni využil rychlostní zkoušky Rallye du Picodon k tréninku Julien Maurin a místní tak mohli v akci vidět Fiestu S2000. Letos se musela soutěž obejít bez podobných hostí, ale to samozřejmě neznamená, že by v boji o čelo vládla nějaká zvláštní nuda. Právě naopak. Soutěž opanovaly rychlé dvoukolky, z nichž nejrychleji prošel cca 35 kilometry Denis Troussier s oblíbeným BMW Compact. Až za ním finišoval Sébastien Bernollin s Peugeotem 306 Maxi.
Rallye Morfontaine-Viviers nabídla posádkám i divákům 40 kilometrů rychlostních zkoušek, do nichž se s vervou pustil například Raphael Bouchy s Peugeotem 207 S2000. Zkušený pilot ale překvapivě dokončil až jako třetí, když ho předstihli Jean Ronfort se starou Celicou a Frederic Rimbeaux s Imprezou podobného data výroby. V závěrečném účtování chybělo Bouchymu na první místo 14 vteřin.
Opomenout bychom neměli ani závěrečnou soutěž, Rallye Cigalois. Na ní se představily hned dva speciály Abarth S2000, plus jeden Focus WRC, pilotovaný místním borcem Philippem Giovannim. Soutěž napůl cesty mezi Montpellierem a Nimes přinesla asi největší překvapení uplynulého víkendu, když na vrchol nevystoupal žádný ze speciálů, ale malinký Peugeot 106 s Yannickem Vivensem za volantem. Zároveň se jednalo i o nejtěsnější výhru uplynulého víkendu, když druhý Guedj zaostal za Vivensem jen o tři desetiny vteřiny. Giovanni finišoval na devátém, Stephan Pellegrin s Abarthem na pátém místě a Roberta Abadie vyřadila už na druhém testu technická závada.


Hervé Knapick na Rallye du Pays d'Auge; Foto: rallygo.com



Britské a irské regionální soutěže
Ostrovní státy Velká Británie a Irsko jsou země rally zaslíbené. Spousta malých či větších mistrovství tam rozjíždí několikrát do roka kolotoč svých závodů a i o uplynulém víkendu nabídla několik regionálních soutěží. Pojďme se na ně podívat.
Jednou z možností, jak si zazávodit, byla pro ostrovní posádky Wexford Dick Bailey Stages Rally. Tady bez debat měl útočit na prvenství Daman Cole s Focusem WRC, bez šancí ale nebyl ani účastník několika soutěží IRC a pravidelný startující v rámci britského mistrovství, Daniel Barry s produkčním Lancerem Evo X. Málo viděné MG ZR S2000 přivezl na start Roy White. Cole se ujal od počátku vedení, ale život mu znepříjemňoval další pilot produkčního Lanceru, a to Sebastian Ling. „Devítku“ vodil po rychlostních zkouškách velmi zkušeně a na chvíli dokonce dokázal vystřídat Colea na první příčce. Ten mu ale záhy naložil, když konečně využil technické převahy svého vozu a po posledním testu disponoval náskokem minuty a půl. Třetí místo bral Hetherington s Escortem MK2 a až za ním dokončil nezvykle nevýrazný Barry. Roy White soutěž opustil již v RZ6, když ho ze hry vyřadila poloosa.
Na ostrovech jsou i dnes povoleny pro účast v regionálních šampionátech vozy WRC. Není proto divu, že i na Fisher Engineering Lakeland Stages dorazilo hned několik těchto vozů. Nejlépe si z nich počínal Kenny McKinstry s Imprezou, ovšem jeho vítězství nebylo tak hladké, jak by se očekávalo. Cestu za pohárem mu značně znepříjemnil Donagh Kelly s produkčním Mitsubishi. McKinstry nakonec najel na svého soupeře pouze 11 vteřin. Až za Kellym se pak zařadili další dva reprezentanti nejvyšší kategorie, bednu zachránil Start Biggerstaff s Imprezou a Vivian Hamill svou Corollu dovezl až na místě čtvrtém.
Posledním podnikem, na který se z ostrovních soutěží podíváme, je Pirtek Lindisfarne Rally. Tu s náskokem 11 vteřin ovládli Richard a Erwin Cookovi se Subaru Impreza, skvělý výsledek a důležitý trénink před dalším podnikem britského mistrovství si díky druhému místu připsal Peter Taylor s Cliem R3 a první trojici uzavírá John Cope s dalším Subaru.


Kenny McKinstry – novopečený mistr severního Irska; Foto: rallysportlive.com



Švédské regionální soutěže
Ve Švédsku se na tamějších tratích pilně trénuje na další podnik tamějšího mistrovství, kterou bude již o tomto víkendu East Sweden Rally. Ostrý test si naplánovalo hned několik pravidelných účastníků šampionátu. Šanci potrénovat poskytovaly hned čtyři soutěže nižší kategorie.
Začneme poblíž městečka Hörby, kde se odehrála jednodenní soutěž, nazvaná TV-Svängen. Tady si ostrý trénink střihl Joachim Grahn s Focusem WRC a bezpochyby zaujal post hlavního favorita. Rybník mu ale vypálil Stoffe Nilsson se Subaru STi a připsal si tak překvapivě pohodlné vítězství.
Další sobotní pohárový závod, EMK Kannan, mohl zaujmout českého fanouška především díky startu Octavie WRC, kterou pilotoval Björn Adolfsson. Žhavým kandidátem na vítězství ale byl jiný jezdec s technikou nejvyšší kategorie. Focus WRC totiž přivezl na soutěž Ingemar Svensson. Ten bohužel soutěž opustil již po třetí RZ a roli favorita tak vrátil Adolfssonovi. Pilot Octavie jí využil beze zbytku a po odjetí šesti krátkých testů dorazil vítězně do cíle s náskokem větším než dvacet sekund.
Pohárovou Lars-Erik Torph Memorial Rally si jako nejvhodnější trénink vybral další pravidelný účastník švédského mistrovství, Hans-Erik Weng s desátou evolucí Lanceru. Absence vážnějšího soupeře se projevila na výsledcích, když Weng dokázal během necelých padesáti ostrých kilometrů najet na nejbližší pronásledovatele minutu a jedenáct vteřin a zajistil si tak pohodlné vítězství.
Posledním podnikem, na který se zaměříme, byl Haningesprinten, další ze speciálních švédských sprintů, kde platí obdobná pravidla jako při závodech do vrchu – soutěž tvoří jedna rychlostní zkouška a vítězem je ten, kdo na ní během třech průjezdů zaznamená nejlepší čas. Nedělní termín umožnil další start Björnu Adolfssonovi s Octavií WRC, který má s podobnými bohaté zkušenosti a v nejdenom případě již svůj start dokázal proměnit v jasný triumf. Nejinak tomu bylo i při této příležitosti, Adolfsson dokonale využil technické převahy nad konkurencí a druhého Mattiase Ekmana s „šestkovým“ Lancerem porazil o dvě a půl vteřiny.


Octavia WRC Björna Adolfssona na cestě za vítězství na EMK Kannan; Foto: redakt.se



Finské regionální soutěže
I v dalším severském státě, ve Finsku, se o uplynulém víkendu odjely tři soutěže regionálního významu. Pojďme si je bleskově projít.
Účastníci F-Cupu poměřili své síly na Neste Jari-Pekka Ralli. Pohár, který vychoval už nejednu hvězdu finských rally, nabídl i na této soutěži početné pole startujících a zajímavé souboje ve všech částech klasifikace. V rámci F-Cupu tady po dlouhém čekání konečně dominoval Jere Rekola s obstarožním Mercedesem 190 E, ale o své vítězství musel až do posledních metrů bojovat s dalšími dvěma talenty na rychlých dvoukolkách. Jen pouhou vteřinu a půl skončil v konečném účtování Toni Kuhanen s Corollou GT a o dalších tři a půl vteřiny zpět finišoval Tero Salminen s Volvem 240. Stejné pořadí je i v závěrečné tabulce F-Cupu. Následující Jami Ralli je totiž vypsána pouze pro seniorskou kategorii a v celkovém účtování již tedy nemůže nic změnit.
44. ročník soutěže, nazvané Kajaani Rallisprint, i letos nabídl zajímavý souboj o vítězství, bohužel ale s menší účasti, než je na podobných akcích letos zvykem. Sprint, organizovaný podobným způsobem, jako výše popsaný podnik ve Švédsku, pro sebe rozhodl nejrychlejším časem Aarni Mertanen, o čtyři vteřiny zpět dokončil měřený úsek Jani Itkonen. Oba piloti usedli do Mitsubishi Lancer.
Pro změnu desátý ročník nabídl fanouškům Ruoveden Rallisprint. I tady dominovali jezdci s vozy japonské výroby, ale rozestupy nebyly tak výrazné, jako u předchozího podniku. Triumf pro sebe nejrychlejším časem urval Tero Röyhkiö s šestou evolucí Lanceru, následovaný Hannu Mäki-Ikolou s dalším Lancerem. Ten na prvního ztrácel přesně jednu vteřinu. Kompletní pódium pro vozy značky Mitsubishi zajistil třetím místem Ari Könönen.


Jere Rekola s Mercedesem bojuje na trati Jari-Pekka Ralli; Foto: nutspix.com



Německé regionální soutěže
Mimo již zmíněnou Ostsee Rallye se měly na německé půdě odehrát ještě dva podniky, jeden z nich však museli organizátoři odvolat. Z regionálních soutěží tak zbyla jediná, na kterou se společně podíváme.
Třicetikilometrová ADAC Rallye im Bamberger Land poblíž městečka Schesslitz se stala jasnou kořistí Rainera Nollera, který podobné krátké soutěže skutečně umí a dokáže na nich porazit téměř kohokoli. Největší boj se tak odehrál až za jeho zády, o druhé místo si to totiž rozdali Hillmann s áčkovým Lancerem a Köhler s BMW M3. Oba borci si nedarovali ani desetinku a nakonec to byla právě jedna desetina, která rozhodla o tom, že ten lepší je Fritz Köhler.


Rainer Noller s Tanjou Schicht; Foto: PhotoFelzi (Claudio Pocar)



Portugalské regionální soutěže
Portugalská pohárová scéna tentokrát nabídla dvě soutěže, na které se společně ve stručnosti podíváme.
Otěže regionálního mistrovství na ostrově Madeira letos pevně drží v rukou místní matador Vítor Sá. Pilot Peugeot 207 S2000 zatím vyhrál vše, co se na Madeiře odehrálo a s plným počtem bodů bezpečně vede tabulku. Nic na tom nezměnila ani Rali do Nacional ve Funchalu. Letošní scénář, kdy jde Sá hned po startu do vedení a udrží ho až do cíle, se opakoval na vlas stejně, jako ve všech předchozích případech. I tady se ho dokázal držet pouze jediný soupeř, a to Miguel Nunes s desátou evolucí Lanceru. Vítor Sá ale vyhrál šest ze sedmi testů a s takřka minutovým náskokem dorazil do cíle jako vítěz. V tabulce již ho dávno nemůže nikdo předstihnout, takže jeho účast v závěrečné soutěži bude spíše symbolická.
Regionální mistrovství regionu Norte zase zavítalo, společně s pohárem Open, na šotolinovou Rali Cidade de Gondomar. Favorizovaný Luis Mota se starším Lancerem začal sice vlažně, brzy však bezpečně převzal vedení a zvítězil o osmnáct vteřin před Cardosou s Carismou GT, jehož průběh soutěže měl přesně opačný spád, než tomu bylo u Moty. Mota se tak nevýrazných výkonech v asfaltové části poháru Open posunul na průběžné třetí místo, smazat ztrátu na vedoucího Rodriguese ale bude velmi těžké. Šanci bude mít na další šotolinové soutěži na začátku října. Lépe je na tom Mota v regionálním mistrovství, kde se vítězstvím vrátil do přímého boje o titul.


Novopečený mistr Madeiry Vítor Sá a jeho Peugeot 207 S2000; Foto: ralismadeira.com



Španělské regionální soutěže
Zajímavé souboje se odehrávají i na poli regionálních šampionátů ve Španělsku. Dvě soutěže nabídl i uplynulý víkend.
Poblíž malého města Almendralejo o víkendu burácely motory závodních aut na společném podniku andaluského, extremadurského a madridského mistrovství Rallye de la Vendimia. Na jeho startu se objevil i tradiční účastník velkého španělského šampionátu, David Pérez s Peugeotem 207 S2000 a logicky byl ihned zařazen mezi největší favority soutěže. Pérez se do soutěž obul zhurta a v cíli disponoval minutou náskoku před nejbližšími pronásledovateli s produkčními vozy.
Regionální mistrovství Kanárských ostrovů si také střihlo další část svého asfaltového mistrovství a i Rally Villa de Adeje měla jasného favorita a ještě jasnější průběh. Při neúčasti Toniho Ponce s Fabií WRC měl cestu k triumfu zcela otevřenou Marco Lorenzo s Focusem stejné kategorie. Lorenzo nabídnutou šanci bez problémů využil a na druhého Domingueze s Mitsubishi měl v závěru náskok dvě a půl minuty. Trochu za očekáváním zůstal další pilot produkčního vozu, José Luis Barrios se Subaru, který na pátém místě ztrácel ještě o další tři minuty více a prohrál i dvěma rychlými Renulty. Lorenzo mimo vítězství zároveň bezpečně vede místní šampionát a je již téměř jisté, že letos s Focusem dosáhne na titul.


David Pérez pospíchá do cíle Rallye de la Vendimia; Foto: Juan Jesus Vazquez on facebook.com



Americké regionální soutěže
Na americké regionální scéně se odehrála pouze jediná soutěž, a ta ještě s bídným obsazením. Přesto nezaškodí, když jí velmi stručně zhodnotíme.
New York Rally Championship si pro uplynulý víkend připravil Autumn Rallysprint, který prověřil schopnosti pouhých sedmi posádek z celkového počtu devíti přihlášených. Závod na padesát mil nejlépe zvládli piloti silných čtyřkolek Subaru, a to v pořadí: Niall Johnson, Ivan Orisek a Richard Spaulding. Vítěz byl v cíli o celé tři minuty dříve, než jeho konkurenti, celkově pak dojely pouhé čtyři posádky.
Komentářů celkem: 3
16. 9. 2011 07:35
0 0
super práce, je zajímavý, jak e jezdí soutěže ve světě... smajlík BTW jen mě zamrazilo pří zmínce o závodním hybridu.. smajlík
16. 9. 2011 08:07
0 0
ripper85: Neboj, on jim ten hybrid taky moc nefunguje smajlík Ale hlavní sponzor toho jezdce je společnost na výrobu baterií pro elektromobily, takže: koho chleba jíš... smajlík Každopádně děkuju za pochvalu, podobné články by se tu měly od příštího týdne objevovat každý čtvrtek.
16. 9. 2011 13:18
0 0
Ta posledna foto je neuveritelna smajlík Tu by som bral vo vyssom rozliseni
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!