Redakce - eWRC.cz
14. 2. 2004 00:00 − 2559× − 0

Vzpomínka na Janusze Kuliga

Jako blesk z čistého nebe zasáhla fanoušky rally zpráva, že po včerejší tragické dopravní nehodě zahynul ve věku 34 let jeden z nejlepších polských jezdců současnosti Januzs Kulig. Připomeňme si na na

Některé zprávy se píší snadno, některé hůře. Nejhůře se ovšem píší ty, které informují o zmařeném lidském životě. Bohužel. Bohužel, chtělo by dodat také k té, která včera večer obletěla svět rallye.

Jako blesk z čistého nebe zasáhla fanoušky rally zpráva, že při tragické dopravní nehodě zahynul ve věku 34 let jeden z nejlepších polských jezdců současnosti Januzs Kulig. Člověk, jenž velkou měrou přispěl k popularizaci rally nejen v rodném Polsku, ale například také na Slovensku, či právě v České republice. Jeden z průkopníků "soukromých" WRCéček. Jezdec, na nějž si zvykly statisíce příznivců Barum Rally a netrpělivě očekávaly jeho jméno ve startovní listině. Vzpomeňme jen na loňský rok, kdy se jeho jméno zprvu neobjevilo mezi těmi, kdo měli na start Barumky nastoupit. Fanoušci si tenkrát nechtěli připustit fakt, že by populární Janusz nepřijel. Nakonec se dočkali. Janusz Kulig na startu "Barumky" nechyběl a my jsme měli opět možnost vidět jeho skvělé výkony.
Letos, kdy plánoval starty s Fiatem Punto S1600 se již Janusze Kuliga na startovní rampě nedočkáme. Osud byl tentokrát mocnější, než přání statisíců fanoušků rally. Připomeňme si tedy následujícími řádky sportovní kariéru jezdce, který si našel místo v srdcích řady českých fanoušků nejenom svými výkony a účastí v populární Barum Rally.

Januzs Kulig debutoval v roce 1991 za volantem vozu "maluch" Fiat 126p, když se objevil na startu soutěže Kryterium Asow se spolujezdcem Dariuszem Burkatem. V roce 1992 vybojoval se stejným vozem druhé místo v klasifikaci skupiny A10. V roce 1993 již startoval se Toyotou Corollou skupiny A. V dalších dvou letech se pravidelně objevoval za volantem vozu Opel Kadett GSi skupiny N, se kterým získal titul vícemistra a v roce 1995 i polský mistrovský titul ve své třídě.

Koncem roku 1995 poprvé usedl na horké sedadlo spolujezdce Jaroslaw Baran. Nově složená posádka nejprve startovala s vozem Opel Astra skupiny A, v následujících dvou ročnících 1997 a 1998 Kulig a Baran závodili s vozem Renault Megane Maxi. Již v prvním roce vybojovali s tímto vozem absolutní titul v polském mistrovství. Rok 1998 byl ve znamení zisku titulu vícemistrů Polska v celkové klasifikaci a prvenství v kategorii F2. V přestávkách mezi jednotlivými podniky polského šampionátu dokázal společně s Emilem Horniačekem vybojovat titul mistrů Zóny Střední Evropy na voze Toyota Celica GT4. Po sezóně 1998 značka Renault rally opustila.

V roce následujícím získala posádka nové sponzory (Marlboro, Mobil a Ford) a Januzs usedl za volant vozu Ford Escort WRC. Vůz připravovaný renomovanou britskou firmou MLP však nepatřil mezi ty nejlepší, a navíc v tu dobu pronásledovala posádku obrovská smůla. Ta vyvrcholila na Rajdu Polski, kdy jim vůz po havárii shořel. Pomineme-li však tyto události, Januzs Kulig na tratích rychlostních zkoušek jasně dokazoval, že bude velmi vážným konkurentem pro Krysztofa Holowczycze a Roberta Gryszynského. Posádka vybojovala titul vícemistrů Polska v celkové klasifikaci a ve stejném roce Kulig opětovně získal titul mistra Středoevropské zóny. V závěru sezóny 1999 se dvojice zúčastnila Britské Rally, ze které však musela po havárii předčasně odstoupit.

Sezóna 2000 započala fantastickou zprávou. Posádka Kulig/Baran odstartuje jako jedna z prvních na světě na voze Ford Focus WRC. Při svém prvním startu na Rajdu Zimowym ještě Focus zlobil a dokázal dokončit pouze jediný rychlostní test. V následujících soutěžích již vůz fungoval bez větších problémů a fanoušci tak mohli sledovat souboj Kuliga s Kuzajem. Januzs oslnivě vyhrál Rajd Warszawski, kdy vedl od druhé erzety až do konce rally. V následujícím Rajdu Krakowski naopak zvítězil Leszek Kuzaj a Kulig tak prohrál v soutěži, která se odehrávala "pod jeho okny". Další starty v polském mistrovství již proměnila posádka týmu Marlboro-Mobil 1 ve vítězství.
Jedinou porážku utrpěla ve dvacítkové soutěži Mistrovství Evropy – Rajdu Polski – od Henrika Lundgaarda. Jistým překvapením bylo Kuligovo vítězství na Rajdu Kormoran a porážka Krzysztofa Holowczycze na "jeho" domácí soutěži. V roce 2000 i 2001 získala posádka polský mistrovský titul. O titulu z roku 2001 rozhodovalo pouhých pět sekund ! Starty na Slovensku mu přinesly i tamější mistrovský titul.

Rok 2002 začal vítězstvím v Rajdu Zimowym na voze Seat Cordoba EVO III v barvách "Shell Helix – PTF – SEAT", druhým místem v Rajdu Krakowskim, kde se z vítězství radoval Kuzaj při svém debutu s Peugeotem 206 WRC, a vítězstvím v Rajdu Elmot. Na Rajdu Polski opět dominoval Kulig s Fordem Focus WRC 01 v barvách "Mobil 1 Brok Goodyear Team Poland". Polskou soutěžní scénu však v roce 2002 ovlivnil zákaz tabákové reklamy, což se také projevilo na nezájmu předních jezdců startovat na domácích tratích. Januzs Kulig tak absolvoval jen první polovinu sezóny, ačkoliv měl po třech vítězstvích obrovskou šanci na třetí mistrovský titul v řadě (celkově čtvrtý), a plně se soustředil na evropský program. V tomto čase tak posádka startovala ve dvacítkových soutěžích Mistrovství Evropy s vozem Ford Focus WRC 99 – start v Rally of Turkey byl završen vítězstvím, bulharskou Rally Albena dokončil Kulig na druhém místě. Třetím místem na Barum rally přišel Kulig o průběžné první místo v Mistrovství Evropy. Po vítězství v Rally du Valais ve Švýcarsku se však znovu posunul do čela tabulky. Rozhodnutí padlo v závěrečné Rally Antibes, kterou Kulig překvapivě jel na Peugeotu 206 WRC. Italský šampion Travaglia však nedal Kuligovi šanci a na Januzse tak zbyl "pouhý" titul vícemistra Evropy.

Sezónu 2003 zahájil Januzs Kulig za volantem vozu Mitsubishi Lancer EVO VII v kategorii "Production Cars". Po třídenním boji dokázal zvítězit na Švédské rally, později však byl diskvalifikován kvůli nestandardnímu setrvačníku a byly mu odebrány body i vítězství. Tato událost mu však nevzala chuť do dalších startů, a tak již v březnu se v rámci tréninku na Rally New Zealand objevil na tratích Rally Mexico. Za vítězným Ligatem sice zaostal o více než minutu, dokázal však zvítězit v pěti rychlostních zkouškách, což bylo pro Kuliga získávajícího šotolinové zkušenosti skvělým úspěchem. Během následující Rally Zealand zrychloval zkoušku za zkouškou, na posledním testu ho ale zradilo palivové čerpadlo. Stejně tak vyzněla pro posádku Kulig/Burkat Cyprus Rally, kterou staronová dvojice nedokončila. Na Deutschland Rally se Januzs Kulig poprvé objevil s novým spolujezdcem Szczepaniakem, v cíli se mohl radovat z bronzového stupínku ve skupině N. Ve stejném složení se posádka objevila na startu Rally de France, páté místo v soutěži znamenalo konečné osmé místo v šampionátu "Production Cars" s celkovým ziskem 11 bodů.

Českým fanouškům byl Januzs Kulig dobře znám především ze svých startů na Barum Rally. V roce 1999 zvítězil se čtyřkolkou Toyota Celica GT-Four, jeho další zlínské starty skončily havárií (2000, Toyota Corolla WRC), druhým místem z roku 2001 (Toyota Corolla WRC v barvách Mikona teamu), třetím místem za Travagliou a Kuzajem v roce 2002 (Ford Focus WRC) a loňským odstoupením ze zdravotních důvodů (Toyota Corolla WRC v barvách Barum teamu).

Jak stojí dnes uvedeno na stránkách Januszova Fan-Clubu: "Janusz żyje wśród nas. My kibice nigdy o nim nie zapomnimy" – "Janusz stále žije v nás. My fanoušci na něj nikdy nezapomeneme".

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!