Na slovíčko, pane řediteli

S ředitelem 20. Historic Vltava Rally se scházíme pár dní před závodem a budeme se bavit vážně i nevážně.

Hned na začátek bych rád řekl, že poté, co jsme se před a po Šumavě scházeli častěji, jsme si s panem Valentou začali tykat. Oba jsme přece jen hezcí, mladí a perspektivní kluci tak proč ne, že.:-)

Jirko, já tě tady vítám, je 16. září, do startu Vltavy máme už jen pár dní, ale já se ještě krátce vrátím k Rallye Šumava. My jsme si před Šumavou říkali, že v rallye musí být člověk připraven na vše a musí počítat se vším. Jak tě zastihla zpráva o tragické nehodě? Dá se na to opravdu připravit?

Přes veškerou snahu o co nejlepší bezpečnostní a organizační zajištění soutěže se dopředu na takovéto tragické události připravit nelze. Ještě jednou bych rád touto cestou poděkoval organizačnímu týmu a pořadatelům za pohotové plnění povinností v nastalé vypjaté situaci.

Po nehodě probíhalo vyšetřování, jehož ale nejsi iniciátorem. Máš nějaký závěr z toho šetření?

Nemám, informace tohoto typu se neposkytují třetím osobám. K vyšetřování jsme byli přizváni pouze jako svědci. Já můžu říct jen tolik, že ze strany pořadatele jsme nic nezanedbali, rovněž různé spekulace o divácích přebíhajících trať se ukázaly jako liché a neopodstatněné. Pro nás je toto ale precedens z jiného důvodu. Ukázalo se, že se musíme ještě více zaměřit na zdokumentování veškerých příprav RZ a školení pořadatelů a na další zdokonalování spolupráce s centrálním záchranným systémem .

Jirko, pojďme k našemu dnešnímu tématu a tím je 20. Historic Vltava Rallye. Vltavě bude letos 20 let, kdyby to byla ženská, je v nejlepším věku, tak co pořadatel připravil?

Tak já si myslím, že kdyby Vltava byla ženská, tak ji nejlepší věk teprve čeká, ale dobře. Letošní jubilejní ročník připravujeme v klasickém stylu předešlých sedmnácti ročníků. Poslední dva roky se jela Vltava společně se Šumavou a toto spojení mělo své klady i nedostatky. Po zralé úvaze jsme dospěli k závěru, že si obě soutěže zaslouží aby se jely jako samostatné podniky.

Jirko, do startu máme sice ještě dost času, ale přeci jen. Kolik je přihlášených posádek? A to jak na Vltavu, tak na vložený podnik pravidelnosti?

Pravidelnost není vložený podnik, ale samostatné mistrovství Evropy. Bohužel jsme ji museli pro malý zájem posádek odvolat. Je to škoda, protože byly připraveny dvě samostatné trati. Do samotné Vltavy je dnes přihlášeno 41 posádek. Což je podstatné méně než v loňském roce. Svou roli hraje shoda s termínem Rally Legend v San Marinu. Termín soutěže nám byl ale přidělen a pořadatel ho změnit nedokáže.

Když se vrátím k termínové kolizi, tak u nás se jedou Jeseníky, v San Marinu legendy. Nemáš strach z toho, že Vltava na tuto termínovou kolizi doplatí? A to jak menší účastí jezdců, tak diváků?

To víš, že mám, ale jak jsem říkal, termíny přiděluje FIA a my s tím nemáme šanci něco udělat. Bohužel je to třeba i proto, že sám bych se do San Marina jel rád podívat. Příští rok už se ta soutěž jede jako ME a ta plejáda fantastických aut se tam už nemusí sejít anebo se sejde jako nějaký vedlejší závod. Možná v jiném termínu, nevím. V každém případě mě to mrzí i proto, že tady nebude Walter Röhrl, pro kterého jsme zajistili auto a sponzora, který by uhradil jeho účast. Bohužel Walter Röhrl je smluvně vázán v San Marinu a přijet nemůže.

Hmm, to zní zajímavě. Prozradíš, kdo byl ten sponzor?

Respektuji přání sponzora zůstat v anonymitě.

Jirko, jak bude Vltava probíhat jako taková? Termín je od 6. do 8. října. Takže začnete 6. přejímkami?

Ne, v HA je trochu odlišný postup pokud jde o zasedání sportovních komisařů, která je ne po technické přejímce, ale před ní. Takže sportovní komisaři by museli přijet už ve čtvrtek ráno a to se nepodařilo zajistit. Přejímky tedy proběhnou v pátek ráno v areálu firmy Auto Nejdl. Budou veřejnosti částečně přístupné a bude tam dostatek času si auta prohlédnout. Ve čtvrtek bude předstartovní show na náměstí v Klatovech. Ta bude zakončena ohňostrojem. Show je v režii mediálního partnera Rádia FM plus. Poté bude neveřejný seznamovací večer, který byl na Vltavě tradicí. Je určen jen pro posádky a pořadatele.

To znamená, že veřejnost si posádky a auta může v klidu prohlédnout při přejímkách?

Ano částečně, ale nejen tam. Servis bude umístěn na Erbenově náměstí, kde bude další možnost být v centru dění. Servisní zónu jsme sice dělat nemuseli, ale myslím, že jezdci ji budou kvitovat. Další servisní zóna bude v Sušici vedle Volšovské ulice. Uzavřené parkoviště bude v Klatovech na náměstí. Start bude v pátek v 15:45 v Klatovech na náměstí, pojede se okruh, následuje zkouška Roupov – Křenice, poté se pojede zkouška Poleňka – Koryta a nakonec zkouška Sobětice – Vítkovice. Což bude pěkná 14 km RZ s několika pěknými diváckými místy. Po třetí RZ pojedeme do Klatov do servisu a následně pojedeme tři zkoušky v druhém průjezdu. Jezdci tedy určitě využijí i světelné rampy.

Když si zmínil divácké místa, kolik jich bude?

Celkem 13 včetně klatovského okruhu.

Padlo slovo o Roupovu. U Šumavy jste museli tuto RZ zrušit na žádost AJR. Historici takový požadavek nemají?

Zatím jsme takový požadavek nezaznamenali. HA mají celkově jinou rychlostní charakteristiku, takže můžeme volit odlišné trati RZ oproti moderní rallye, díky tomu máme na Vltavě jen tři standardní a jeden přírodní retardér.

Jirko my jsme si mimo záznam řekli, že s povolením Vltavy to bylo snadnější než v případě Šumavy. V čem si myslíš, že to je?

Z části to může být tím, že HA nepoškozují vozovky a krajnice tak jako moderní, prostě nekatují. Celkově se na Vltavě sejde méně diváků, protože i velký počet diváků může některé místní občany obtěžovat. Ostatně katování je ted velkým tématem, je otázka jak to zabezpečit. My jsme používali soudky. Po dohodě s AJR je už používat nebudeme, neříkám, že je nepoužijeme nikde na Vltavě, ale už ted víme, že na Šumavě nebudou. Máme v jednání jiný způsob jak zabránit katování. Ale ten je v jednání a nechci ho konkretizovat.

Jiří vraťme se zase v soutěži samotné. Nakolik je finanční a organizační rozdíl mezi rallye HA a mezi MMČR?

No, rozdíl dneska není v podstatě žádný. Na pořádání obojího je potřeba zhruba stejné množství financí i lidí. Vltavu bude kupříkladu zajišťovat cca 800 pořadatelů u trati. Rozdíl je nejvýraznější opravdu jen v atmosféře kolem rallye. Jezdci berou tyto soutěže více jako zábavu a atmosféra je pohodovější. Pracovně je to ale úplně stejné.

Jirko, kdy budou zveřejněna divácká místa?

V průběhu tohoto týdne.

Jaké bude vstupné?

Vstupné bude vybíráno jen na okruhu a jeho výše bude upřesněna. Organizační výbor o ní dosud nerozhodl. Ale vše bude včas na webu.

Na jaké posádky se můžeme těšit?

Určitě dorazí Janota, kterému jde o body. Dorazí více než 15 severských posádek. Zajímavostí je třeba to, že jezdec Ernst Harrach, který byl tak natěšený, že nečekal na zveřejnění přihlášky. Našel přihlášku na Šumavu, tu ručně přeškrtal a přepsal na Vltavu a odeslal.

No počkej, tohle přece není regulérní přihláška ne?

(smích) Ne, ale už je vše podle řádů, jezdec okamžitě po zveřejnění přihlášek poslal jak správnou elektronickou přihlášku, tak papírovou.

Na novém webu PAMK ještě pár věcí nevidím, čím to je?

Je to tím, že opravdu čekáme na to, jak nakonec bude trať vypadat. Je to hlavně s ohledem na diváky, nechci je nutit sledovat i prováděcí ustanovení, aby byli v reálném obraze. Touto cestou se omlouvám případným novinářům a fotografům za to, že na webu ještě nejsou akreditační pravidla. Tady je to tím, že jsme trošku zpohodlněli a zvykli si na to, že toto za nás dělá Mediasport. Po víkendu však příslušné formuláře a pokyny na webu budou.

Nový web vypadá dobře, to se vám povedlo.

Děkuju, my chceme, aby web dobře fungoval i během soutěže. Na dispečinku bude sedět člověk, který bude mít za úkol jen web. Doufám, že se to setká s pozitivním ohlasem. Ale to není jediná změna. Tiskovky bude mít na starosti Karel Špaček, což vítám taky jako pozitivní krok.
Další věc je to, že letos nám pomáhá firma Opel a Rádio FM plus. Oba partneři mají shodou okolností také 20 let, takže show se ponese v duchu 3 x 20.

Jirko do budoucna, Vltava samostatně nebo se Šumavou?

No, právě po letošní Šumavě jsme to na PAMK probírali. Soutěž byla zrušena, co by v takovém případě bylo s Vltavou? Navíc já doufám, že do budoucna se vypíší třídy, kdy nebudou muset startovat jen HTP vozy, ale i repliky, že se ukáže spousta aut, která dneska stojí na dílnách nebo ve stodolách. Prostě věřím tomu, že závody HA mají budoucnost a mají potenciál stát se zajímavou alternativou k závodům moderních vozidel. Diváci si takové soutěže jistě najdou. Takže v tomto kontextu věřím tomu, že Vltava má budoucnost jako samostatná soutěž. Chuť do toho určitě máme.
Nehledě na to očekávám, že do historiků časem přijdou jezdci formátu Pepíka Petáka nebo pana Arazíma anebo i mladý kluci, kteří chtějí jezdit a historiky vezmou jako snadnější a zábavnější závodění. Vše je jen otázka jednání.
Pokud jde o diváky, tak si myslím, že je na to jiné podívání. Přece jen žádný enko asi nepojede 200 metrů dveřma napřed. Když to vezmu z pohledu člověka mého věku, tak dnes právě jezdí ta auta, o kterých jsme si četli ve Světě motorů, což byl dříve jediný slušný motoristický časopis. Tam jsme si četli o Kadetech a o Asconách. Pomatujeme si auta, která tady kdysi jezdila.
Asi nikdy tady nebude tolik aut jako v Itálii, ale můžeme se o to snažit.

Jirko, co říci závěrem?

Chci poděkovat všem sponzorům, zejména hlavním partnerům a to jsou firmy Boegl – Krýsl a Metrostav. Poděkovat chci i městu Klatovy, bez jehož podpory by to nešlo. Diváky bych rád pozval, aby se přišli podívat na krásná auta a na jezdce, kteří si zaslouží důstojnou kulisu.

Děkuji za rozhovor.

Komentářů celkem: 2
21. 9. 2011 17:541
0 0
Možná se pletu, ale i příští rok se Rallylegend pojede prostě jako Rallylegend (kdo tam nebyl, možná nepochopí)-prostě sraz opravdových legend, tito pořadatelé z FAMS nemají ambice na závod ME. Ten by se tam sice měl příští rok jet, ale rozhodně tím nepadá Rallylegend, měl by to být JINÝ podnik. V San Marinu,ač je opravdu malinkaté, je spousta atraktivních úseků, že se nám o nich ani nezdá. navíc občas nějaká ta RZ "ujede" i do Itálie. Walter Röhrl letos podle posl.tiskové informace v Rallylegend nefiguruje. Jinak samozřejmě také lituji této termínové kolize s Vltavou, nejraději bych na oboje, ale letos holt pojedu pošesté do San Marina smajlík
21. 9. 2011 21:202
0 0
ME.Počet startujících posádek jako na legendách už tady ale v novodobé hitorii Vltavy byl.Stojí za zamyšlení na PAMK proč není a doufám že jednou zase bude.Takové maličkosti jako nedodržení avizovaných termínů(může se stát z různých důvodů)jde přeci řešit na stránkách upozorněním a omluvou.V tom by neměl být problém.Věřím že nedočkavci,mne nevyjímaje,by to přivítali.Vždyť v dnešní uspěchaný době,je třeba si plánovat věci a hlavně volna s větším předstihem.A co se týká kolize termínů závodů,já volil Vltavu,protože pořád je to pro mne Mekka Čekých soutěží.Tak ať se vydaří a klapne počasí.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!