Z historie vozu Škoda Octavia WRC – 1. díl
Vůz Škoda Octavia WRC bezesporu zaujímá mezi českými soutěžními vozy významné místo, neboť to bylo poprvé, kdy automobilka Škoda postavila a posléze závodila s náčiním nejvyšší možné kategorie rally a to ve třídě World rally car. Tato třída se na světových tratích poprvé představila v roce 1997 a hned při svém prvním uvedení na Rally Monte Carlo 1997 obsadila stupínek nejvyšší zásluhou Pietra Liattiho se Subaru Impreza WRC 97. Že tato kategorie byla správnou volbou se začalo ukazovat záhy, neboť již v průběhu následující sezóny mohli fanoušci obdivovat 4 tovární týmy bojující o body.
V této době v Mistrovství světa zastupovala koncern Wolksvagen značka SEAT, ale od roku 1999 vstupuje do víru světového šampionátu tuzemská značka Škoda Auto s modelem Škoda Octavia WRC. O tom, že se tento model bude v rally objevovat bylo v zákulisí rozhodnuto v době kdy civilní provedení ještě ani nesjíždělo z výrobní linky. Přímým předchůdcem vozu WRC bylo provedení Kit Car, které již mělo rozměry karoserie shodné s WRC a lišilo se jen jiným podlahovým roštem. Definitivní rozhodnutí o vzniku vozu WRC padlo v srpnu 1996 kdy byla podepsána smlouva s firmou Prodrive, jež má velký podíl na vzniku tohoto vozu, neboť se podílela na podvozkových částech speciálu. Dalším důležitým datem v historii Octavie WRC je bezpochyby květen 1998, kdy do Škoda Motorsportu nastupuje německý soutěžák Armin Schwarz, který provázel vůz při jeho prvních krůčcích. Ty Octavia udělala 1. července 1998 kdy se uskutečnily první testy vozu na testovacím okruhu v britské Maiře nedaleko Branbury, sídla Prodrive.
Po pouhém půlroce testů se ostrá premiéra mladoboleslavské zbraně uskutečnila při věhlasné Rally Monte Carlo, ale dopadla katastrofálně. Týmová jednička Armin Schwarz vinou technických problémů nepřejel ani startovní rampu a druha Octavia řízená Pavlem Siberou vypověděla poslušnost několik stovek metrů za startovní rampou. První šancí na reparát byla březnová TAP Rallye de Portugal, kde se opět za volanty Octavií WRC posadila jedna posádka z Německa – Armin Schwarz s Manfredem Hiemerem a druhou byla česká dvojice Emil Triner – Miloš Hůlka. Závod pro Škoda Motorsport skončil již v první etapě, kdy oba vozy odstoupily shodně na RZ 9 na stejnou závadu, poruchu spojky. Katalánská rally znamenala třetí start Octavií WRC a také třetí odstoupení obou vozů. Tentokrát se obě posádky propracovaly do druhé etapy, kde však RZ 12 znamenala konečnou pro Pavla Siberu a o dvě rychlostní zkoušky později odstoupil i Schwarz. Pro Pavla Siberu to byl poslední start v Mistrovství světa a do konce sezóny dostal jako druhý pilot přednost Emil Triner. Sibera ve zbytku roku objevoval se Škodou Octavií ve verzi Kit Car na závodech Mistrovství Evropy.
Poprvé spatřila Octavia WRC cíl při svém čtvrtém závodě a to na přetěžké Acropolis rally v Řecku. Obě posádky se po celý čas závodu pohybovaly ve druhé desítce absolutního pořadí, aby nakonec dokončily na 12. a 13. místě v pořadí Schwarz a Triner. Začátkem července mohli poprvé speciály WRC z Mladé Boleslavi obdivovat čeští fanoušci, neboť tovární tým se účastnil Bohemia rally. Arminu Schwarzovi došlo palivo v RZ 7 a musel odstoupit, ale radost domácímu týmu přinesl Emil Triner, který dokázal zvítězit s náskokem 2 a půl minuty na Ladislava Křečka pilotujícího Escort RS Cosworth a získat tak pro Octavii WRC první vavřínový věnec. O měsíc a půl pokračovalo Mistrovství světa jedním z nejslavnějších závodů, Finskou rally, ani Škoda Motorsport na startu nechyběla a opět ji reprezentovalo stejné jezdecké složení. Účast Schwarze měla jepičí život, již ve druhé rychlostní zkoušce havaroval a těžce poničil vůz, který se už poté nikdy v továrních službách neobjevil. Oživil jej študlovský jezdec Stanislav Chovanec, který s ním od druhé poloviny roku 2000 brázdil slovenské a české tratě. Triner dovezl vůz až na cílovou rampu na 14. místě. Předposledním světovým vystoupením Octavie WRC v sezóně 1999 byla italská Rally Sanremo, odehrávající se v polovině října. Byla posledním vystoupením ve světovém šampionátu pro Emila Trinera, jelikož na následující rally ve Velké Británii jej vystřídal Bruno Thiry. Ale nepředbíhejme.
Ani v Itálii smůla neopustila Armina Schwarze, jenž tentokrát dojel o poznání dále než ve Finsku, neboť jej zradilo v 9. rychlostní zkoušce řízení. Triner se po celý závod pohyboval na pozicích mezi čtvrtou a pátou desítkou pořadí, ale ve třetí etapě zaznamenal vzestup a nakonec dokončil na 23. pozici. Poslední závod na poli Mistrovství světa v této sezóně byla Rally of Great Britain a ta, jak již bylo nakousnuto, zaznamenala premiéru Bruna Thiryho v kokpitu Octavie WRC. Po celou dobu závodu se pohyboval na rozhraní první a druhé desítky, aby i díky odstoupení několika favoritů v poslední etapě, obsadil v cíli senzační 4. místo, což bylo výrazným zlepšením dosavadního maxima z Acropolis. Armin Schwarz ani při tomto startu cíl neviděl, tentokráte vinou utrženého kola v RZ 19. Jeho bilance v závěru sezóny byla 6 odstoupení ze 7 startů v MS. Co se dalo dělat, přeci jen byla v tomto roce Octavia mladým vozem a bylo potřeba vyléčit některé dětské bolístky. Mimo mistrovství světa se Schwarz představil ještě na 3-Stadte Rallye, kde cílovou rampu přejel jako druhý. Posledním podnikem, kterého se roku 1999 Škoda Octavia WRC zúčastnila byl volný podnik na závěr sezóny – Pražský rallysprint, kde se za volant posadil opět Emil Triner. Vinou velké ztráty na poslední RZ se umístil jako 17. avšak v průběhu závodu se pohyboval v první pětici. Avšak tento závod se nejede primárně na rychlost, důležité je i pobavit diváky a v tom Emil nezklamal.
Příště se podíváme na působení Octavie WRC v roce 2000, kdy se fanouškům ukázala i mimo tovární služby a připsala si první titul národního mistra.
Jinak parádní seriál, jen tak dál
_WRCař_:převážně jsem vycházel z eWRC results a toho co jsem si porůznu povzpomínal, z knih jsem bral info z děl - V. Dolejš - Česká rally 92-02 a pak z Rally a rallysprint 2002, 2003)u těchto knih autoři prominou, ale z hlavy jejich jména nevím)
http://www.youtube.com/watch?v=RsYYONOwzEs