Komentář k RALLY DELLE ALPI ORIENTALI
7. podnik Mistrovství Itálie (C.I.R.)
25. – 27. srpna, Udine, asfalt, 12 RZ – 191 km
posádky (start/cíl) – 91/61
Přední italští jezdci se po prázdninové pauze sešli na sedmém podniku letošního mistrovství, kterým byla Rally delle Alpi Orientali. Soutěž se odehrává, což ostatně lze vyčíst ze samotného názvu, v oblasti italských Alp. Šest úseků v okolí města Udine tak bylo vytyčeno na velmi zrádných úzkých a klikatých cestičkách. Profil tratí se velmi podobal předchozí soutěži Rally San Martino di Castrozza. Tu vyhrál Andrea Navarra a svůj úspěch chtěl zopakovat i zde. V současném bodovém stavu mistrovství je jediný, kdo reálně může pomýšlet na skalp suveréna Piera Longhiho.
Vedení v soutěži se ale jako první ujal právě Longhi, i když Navarra ztratil na prvním testu zanedbatelné dvě desetinky. Do prvního servisu po třetí zkoušce přijížděl jezdec Mitsubishi s odstupem tří sekund. Třetí pozice v ten moment patřila Cantamessovi, který na týmového kolegu Longhiho ztrácel 13 sekund. Další tři jezdci Sottile, Aghini a Cunico se však vešli do čtyř sekund odstupu za Cantamessou. Druhá sekce, skládající se ze stejných úseků jako ta první, měla jasného hrdinu v Aghinim. Ten vyhrál všechny ,,erzety“ a vyhoupl se na druhou příčku. K tomu mu pomohlo i odstoupení Navarry na RZ 5 pro potíže s převodovkou. Bronzovou pozici, která znamenala naprostou dominanci vozů Subaru v soutěži, si nadále hlídal Cantamessa, Cunico zaostával o osm sekund.
Do druhého dne nejlépe vstoupil Aghini a hned z rána se ujal vedení. Během celé etapy si svědomitě budoval náskok (zvítězil ve čtyřech ze šesti testů) a do cíle přijel s náskokem téměř dvaceti sekund na Longhiho. Stačil si ještě vychutnat pocit vítěze na cílové rampě a pak přišla nepříjemná zpráva. Až na samotném konci soutěže mu traťoví komisaři udělili nepříjemnou patnáctiminutovou penalizaci za výměnu kola v zakázaném místě. Radost z letošního prvního vítězství tak vystřídal obrovský smutek… Počtvrté letos tak maximální bodový obnos získal Piero Longhi a vzhledem k jeho 45 bodovému náskoku v šampionátu jej tak lze považovat za italského Loeba. Druhou příčku a double pro Subaru mohl díky Aghiniho penalizaci lehce získat Cantamessa. To by však nesměl v poslední zkoušce poškodit převodovku a ztratit téměř minutu. Tím se přes něj přehnali piloti Mitsubishi Perego a Bruschetta, pro něž umístění na bedně znamenalo nejlepší výsledek sezóny.
Jezdci vozů Super 1600 se letos na samotný vrchol výsledkových listin těžko probojovávají i na asfaltových podnicích, což dokazuje až šestá pozice nejlepšího z nich Andreucciho. Ten ve své kategorii podobně jako Longhi v absolutní klasifikaci platí za těžko překonatelného. V Rally delle Alpi Orientali si připsal již páté vítězství a náskok na druhého Travagliu je nyní 23 bodů. Vedoucí muž ME, který údajně nebude startovat v následující turecké Tofas Fiat Rally, se však v okolí Udine dost trápil. Hned na RZ 1 nechal vinou defektu třičtvrtě minuty. Pak jeden test vyhrál, avšak po první etapě mu patřila čtvrtá příčka s minutovým odstupem. Druhý den si připsal další tři vyhrané zkoušky, z toho jednu v absolutním pořadí, ale na RZ 10 dostal další defekt. Kolo tentokrát měnil přímo ve zkoušce a ztráta se tak vyhoupla na necelé tři minuty. V cíli byl klasifikován až jako třetí. Druhou příčku obsadil Bizzarri, který byl jako jediný schopen se držet Andreucciho. Dallavilla na posledním testu prvního dne utrhl u svého Citroenu kolo.
Následující soutěž bude skutečný vrchol mistrovství. Soutěžit se totiž předposlední zářijový týden bude na tratích v horách nad San Remem, kde ještě předloni bojovali nejlepší světoví jezdci. Organizátoři se rozhodli soutěž pojmout ve starém duchu, dá se tak opět mluvit o Květinové rally. Květiny jsou nejen v samotném symbolu soutěže, ale i jednotlivé testy nesou botanické názvy. První etapa navíc začíná v deset hodin večer a končí v půl třetí ráno. Celá se tak pojede za tmy, což bude hlavně na RZ Ginestra o délce 44 km skutečná lahůdka!
Pořadí v cíli:
1. | Piero Longhi – Maurizio Imerito | Subaru Impreza WRX STI spec C | |
2. | Andrea Perego – Daniele De Luis | Mitsubishi Lancer Evo VIII MR | +31,8 |
3. | Alessandro Bruschetta – Edoardo Civiero | Mitsubishi Lancer Evo VIII | +1:01,9 |
4. | Luca Cantamessa – Piercarlo Capolongo | Subaru Impreza WRX STI spec C | +1:03,7 |
5. | Gianfranco Cunico – Luigi Pirollo | Mitsubishi Lancer Evo VIII MR | +1:26,5 |
6. | Paolo Andreucci – Anna Andreussi | Fiat Punto Abarth S1600 +1:28,5 | |
7. | Stefano Bizzarri – Massimiliano Bosi | Renault Clio S1600 | +1:44,5 |
8. | Umberto Scandola – Daniele Pasi | Subaru Impreza WRX STI | +2:29,4 |
9. | Renato Travaglia – Flavio Zanella | Renault Clio S1600 | +4:56,8 |
10. | Claudio De Cecco – Jean Campeis | Subaru Impreza WRX STI spec C | +6:48,5 |
Stav mistrovství:
1. Longhi 110, 2. Navarra 65, 3. Cantamessa 60, 4. Andreucci 54, 5. Travaglia 49