Víkendové soutěže v zahraničí – 37. týden

Trochu se zpožděním (ale přece) vám nabízíme shrnutí víkendového dění na národní i regionální úrovni v 37. týdnu.
34. Rally of Lebanon
Přehled soutěží začneme v libanonském hlavním městě Bejrútu, kde se konala jediná asfaltová soutěž mistrovství středního východu. Největší pozornost ze startujících na sebe pochopitelně strhával Nasser Al-Attiyah s Fiestou S2000, potrápit ho mohli i další jezdci, třeba Rashid Al-Ketbi, který si se svou pronajatou Fabií S2000 kvůli této soutěži střihl ostrý asfaltový trénink na nedávné Mecsek Rallye.
Mimo středovýchodní borce ale bylo třeba favority na celkové prvenství hledat i mezi účastníky domácího šampionátu, zvlášť v osobě Rogera Feghaliho. Několikanásobný domácí mistr, známý i z mistrovství světa, přivezl na start „desítkové“ Mitsubishi, a to ve specifikaci R4.
Budoucí dění nastínila hned první rychlostní zkouška Nahr Ibrahim, kde triumfoval Feghali před Al-Attiyahem. Katarský pilot ale odmítl porážku přijmout tak snadno a dalšími dvěma dílčími triumfy nahnal na soupeře dvanáct vteřin a šel do čela. Dokonalou bratrskou shodu pak viděl nabídl čtvrtý test, kde zcela shodný nejlepší čas zaznamenali jak Roger, tak i jeho bratr Abdo Feghali.
Důležitý moment přišel v opakovaném průjezdu zkouškou Nahr Ibrahim, kde výrazně ztratil Al-Attiyah a s velkou ztrátou se propadl až za oba bratry. Stíhací jízdu mu ulehčily problémy Rogera Feghaliho, jehož konto zatížila dvacetivteřinová penalizace a ani jeho bratr Abdo nezůstal ušetřen problémů a díky tomu se na konci etapy propadl opět za katarského borce na třetí pozici. Výrazně ztrácel Al-Ketbi, v polovině soutěže už jeho účet vykazoval hrozivé manko téměř třinácti minut.
Do druhé etapy vstoupil nejlépe Al-Attiyah. Stíhací jízdou se začal pomalu přibližovat vedoucímu jezdci. Ten však dokázal opět výrazně odskočit fenomenálním časem v RZ 11 a do posledních třech testů už mohl vstoupit ve zcela klidném tempu. Dotírajícímu Katařanovi už v závěru nepomohlo ani stoprocentní skóre, Feghali zkušeně uhlídal vybudovaný náskok a po zásluze zvítězil. Libanonský borec tak rozšířil svůj počet vítězství na této soutěži na osm v řadě a dohromady má na svém kontě ještě o jeden triumf více. Do své sbírky ale hlavně přidá další domácí titul.
Nasser Al-Attiyah přidal dalších 25 bodů do tabulky a je na nejlepší cestě získat další středovýchodní titul. Díky zrušené Sýrii může o tuto možnost přijít jen teoreticky. Definitivní tečku za letošní sezónou obstará závod v Dubaji na začátku prosince.

Výsledky Rally of Lebanon:
1. Roger Feghali / Joseph Matar (Mitsubishi Lancer Evo X R4)
2. Nasser Al-Attiyah / Giovanni Bernacchini (Ford Fiesta S2000) +16.4
3. Abdo Feghali / Marc Haddad (Mitsubishi Lancer Evo IX) +4:31.6
(kompletní celkové výsledky najdete i na ewrc-results.com)


Roger Feghali bojuje na trati Rally of Lebanon; Foto: mmsrally.com



30. Schutte Informatisering Hellendoorn Rally
Své pokračování měl na programu i holandský šampionát, podrobný komentář o něm v článku redakčního kolegy zde.

Výsledky Hellendoorn Rally:
1. Peter van Merksteijn jr. / Michiel Poel (Citroen C4 WRC)
2. Bernard ten Brinke / Davy Thierie (Ford Focus RS WRC 08) +1:15.4
3. Jeroen Swaanen / Robin Buysmans (Subaru Impreza S14 WRC) +1:30.5
(krácené konečné výsledky na ewrc-results.com)


Peter van Merksteijn jr. a Michiel Poel; Foto: hellendoornrally.eu



East Sweden Rally
Švédský šampionát si na pro změnu nachystal svůj předposlední podnik. Na startu pochopitelně nechyběl žádný z místních jezdců, s Fiestou svého nevlastního otce Henninga Solberga přijel dosavadní lídr produkční kategorie Pontus Tidemand, mezi „áčky“ nechyběl velezkušený borec Mats Jonsson z již téměř exotickým Escortem WRC a několik Focusů stejné specifikace.
Tidemand od počátku začal svou jízdou všechny ujišťovat, že tohle je zkrátka jeho sezóna a šel do čela. Jonssonovi nepomohla ani technika WRC a musel se spokojit s průběžným druhým místem. Souboj o vteřinky nevzdával ani Hörbing s Focusem, ten ale vedoucí dvojici ohrožoval pouze do pátého testu, kde ho na jeho voze zradila hydraulika a on musel nedobrovolně vzdát. Díky tomu šel na třetí flek Per-Arne Sääv s již tradiční Fabií S2000.
Nasbírané vteřinky náskoku na čele mezitím promarnil Tidemand, když v časové kontrole nachytal třicet vteřin penalizace a propadl se za Jonssona. Hned v následujícím testu ale dokázal ztracenou pozici vybojovat zpět. Posledních několik testů pak zvládl velmi zkušeně a dovedl Fiestu vítězně až do cíle. Stříbro zbylo na Jonssona, s větším odstupem na bronz dosáhl Sääv a až za ním se seřadila smečka produkčních Mitsubishi v pořadí Johansson, Nyman, Joge a Weng.
V hodnocení švédského mistrovství již je závod před koncem rozhodnuto o letošních mistrech, mezi „áčky“ již nemůže být předstižen Mats Jonsson a premiérový titul si čtvrtým triumfem v produkční kategorii zajistil Pontus Tidemand.

Výsledky East Sweden Rally:
1. Pontus Tidemand / Emil Axelsson (Ford Fiesta S2000)
2. Mats Jonsson / Johnny Johansson (Ford Escort RS WRC) +23.0
3. Per-Arne Sääv / Anders Fredriksson (Škoda Fabia S2000) +46.5
(krácené konečné výsledky najdete i na ewrc-results.com)


Pontus Tidemand s Fiestou S2000 na trati East Sweden Rally; Foto: ptm-racing.se



Talotekniikka 10 SM-Ralli
Ve městě Kerava proběhl poslední podnik finského mistrovství. Výpadkem v minulé PopPankki Ralli přesunul vedoucí jezdec Juha Salo boj o titul až právě na tuto soutěž. Jediným jezdcem, který ještě měl naději Sala porazit, byl Joonas Lindroos. Mezi dvoukolkáři stačilo Kalle Pinomäkimu pohlídat si potřebné minimum bodů k zisku titulu.
Dobře začal Salo, Lindroos ale příliš neztratil a k oběma borcům se přidal ještě bývalý PSD Jarkko Nikara. Na zajímavé rozuzlení tak bylo rázem zaděláno. Poslední jmenovaný pilot pak byl překvapivě tím, kdo dokázal jít do vedení a udržovat náskok. A není divu – pokud chtěl v konečném účtování šampionátu přeskočit Viihavainena na třetí pozici, potřeboval body jako sůl.
Technické potíže v boji o titul brzdily Lindroose, a když už se jeho mechanikům konečně podařilo závadu odstranit, nabranou ztrátu už umazat nedokázal. Salo tak přestal tlačit a poměrně v klidu hlídal důležitý náskok.
Důležité vítězství tak pro sebe urval Nikara, který se tím posunul na konečný bronz. Druhé místo v šampionátu nakonec zbylo na Lindroose a další titul do své početné sbírky si díky druhému místu přidal Juha Salo.
Mezi dvoukolkami nepomohlo Hautamäkimu s Hondou ani vítězství, titul bere pilot Renaultu Pinomäki.
Více o finském mistrovství najdete ve shrnutí redakčního kolegy zde.

Výsledky Talotekniikka 10 SM-Ralli:
1. Jarkko Nikara / Petri Nikara (Mitsubishi Lancer Evo IX)
2. Juha Salo / Marko Salminen (Mitsubishi Lancer Evo X) +16.3
3. Joonas Lindroos / Pasi Kilpeläinen (Subaru Impreza STi) +41.6
(podrobněji si můžete konečné výsledky projít i na ewrc-results.com)


Jarkko Nikara na trati Talotekniikka 10 SM-Ralli; Foto: rallism.fi



31. Rally San Martino di Castrozza
I o průběhu další soutěže, italské Rally San Martino di Castrozza, jsme již informovali v podrobném komentáři, který naleznete zde.

Výsledky Rally San Martino di Castrozza:
1. Paolo Andreucci / Anna Andreussi (Peugeot 207 S2000)
2. Luca Rossetti / Matteo Chiarcossi (Abarth Grande Punto S2000) +4.7
3. Gianfranco Cunico / Rudy Pollet (Peugeot 207 S2000) +2:56.8
(kompletní konečné výsledky soutěže najdete na ewrc-results.com)


6. Alo-TV Mulgi Ralli
I v Estonsku se sezóna chylí ke konci. Před tradičním finišem na Saaremaa Ralli ale musel přijít na řadu ještě šestý díl tamějšího šampionátu, který hostilo městečko Viljandi. Na ten původně mířily i dva speciály S2000, včetně pravidelného účastníka IRC a SWRC, Karla Kruudy, ale ani jeden se nakonec na start nedostavil.
Favority tak bylo třeba hledat mezi kandidáty na místní titul. Výborně měl sezónu rozjetou například Kaspar Koitla, ještě loni démon dvoukolek, nyní již pilot devítkového Lanceru. Na záda mu dýchal i lotyšský host Janis Vorobjovs a zapomenout bychom neměli ani na Raula Jeetse, reprezentanta týmu RRC. Trochu mimo dění jsou při absenci největších hvězd jezdci týmu Markko Märtina, zcela mimo hru je díky častým výpadkům Georg Gross a ani jezdci s produkčními Subaru na tom nejsou o mnoho lépe.
Oba vyzyvatelé v boji o titul začali zostra, zvlášť Vorobjovs, který vyhrával jednu rychlostní zkoušku za druhou a výrazněji odskočil soupeřům. Jeets potřeboval pro udržení naděje nutně zvítězit a tak nasadil rychlou jízdu vabank. Koitla vyčkával a spíše si hlídal důležité body.
Malá osobní tragédie v podání vedoucího Vorobjovse se pak odehrála na sedmém testu a v podstatě tak rozhodla souboj o titul. Lotyšský střelec totiž musel během testu své Mitsubishi odstavit pro potíže s transmisemi. Koitla vycítil šanci rozhodnout boj o titul již zde a zabral. Rázem přeskočil Jeetse a usadil se na čele. Během posledních třech testů najel na svého soka téměř minutu a po zásluze zvítězil.
Ziskem důležitých bodů za vítězství bere Koitla předčasně i letošní estonský titul, nic na tom nemůže změnit ani závěrečná soutěž. Dramatické rozuzlení ale fanouškům nabízí zvláště souboj o druhé místo, kde Vorobjovse a Jeetse dělí pouhých osm bodů.

Výsledky Mulgi Ralli:
1. Kaspar Koitla / Andres Ots (Mitsubishi Lancer Evo IX)
2. Raul Jeets / Andrus Toom (Mitsubishi Lancer Evo IX) +55.9
3. Margus Murakas / Tom Rist (Mitsubishi Lancer Evo X) +1:29.4
(krácené konečné výsledky najdete i na ewrc-results.com)


Kaspar Koitla a jeho Mitsubishi Lancer Evo IX; Foto: Timo Anis



Rally Classic Druskininkai
Poslední podnik mělo na programu litevské mistrovství. Premiérově zařazená rally přivítala kompletní domácí špičku a na tu čekalo zdolat 105 kilometrů rozdělených do deseti rychlostních zkoušek.
Při pohledu na bodová konta jednotlivých borců bylo jasné, že je stále o co hrát a kandidáti na titul jsou stále ještě tři. Nejlepší výchozí pozici měl Vytautas Švedas, Dominykas Butvilas se o vedoucí pozici připravil výpadkem v minulé 300 Lakes Rally. Třetím do hry pak byl ještě Rokas Lipeikis. Teoretickou šanci měli ještě Čapkauskas a Vanagas, ale ti by se museli spolehnout na výpadek všech třech konkurentů před sebou.
Otěže závodu od prvního úseku pevně chytil do rukou Švedas a vydal se za potvrzením své vůdčí pozice v šampionátu. To nehodlal připustit Butvilas a pokusil se na Švedase zaútočit. Ani jednou však svého soupeře nepokořil a musel se spokojit se sérií deseti dílčích druhých míst. Švedas byl totiž na této soutěži k neporažení a vyhrál, co se dalo. Naprosto suverénní výkon znamenal pro Švedase nejen půlminutové vedení, ale i zisk letošního litevského titulu.
Druhé místo v závodě i v šampionátu zaznamenal Butvilas a může jen litovat pokažené předcházející rally. Smolný závod odjel Lipeikis. Na soupeře nestačil a nakonec byl rád za páté místo, které mu zaručovalo bronz z letošního mistrovství.

Výsledky Rally Druskininkai:
1. Vytautas Švedas / Žilvinas Sakalauskas (Mitsubishi Lancer Evo X)
2. Dominykas Butvilas / Renatas Vaitkevičius (Mitsubishi Lancer Evo X) +33.6
3. Ramūnas Čapkauskas / Tomas Šipkauskas (Mitsubishi Lancer Evo IX) +1:21.6


Rallye Centro de Portugal
V okolí města Marinha Grande pokračoval i portugalský šampionát. Ten letos zažívá lehký ústup ze slávy, důkazem může být i malý počet přihlášených na aktuální soutěž. Na start Rallye Centro de Portugal se totiž postavilo pouhých osmnáct závodních speciálů. Výjimečný start tu navíc absolvoval úřadující mistr Bernardo Sousa, soustředící se letos hlavně na šampionát SWRC.
Přestože do konce sezóny v Portugalsku zbývají ještě dvě soutěže, i tady už se mohlo rozhodnout o letošních mistrech. Azorský pilot Ricardo Moura totiž zažívá skvělou sezónu a pro teoretickou možnost zajistit si pohár pro mistra hodlal udělat maximum. Se situací se nehodlali smířit dva jeho pronásledovatelé, Lopés a Pascoal.
Nejlépe ale začal úplně jiný jezdec. Pedro Péres v úvodu deklasoval všechny své soupeře a po zásluze šel před Mouru na první místo. Velmi špatně začal Sousa, celou první sekcí se protrápil díky potížím s autem a jeho ztráta na čelo narostla až na hodnotu čtyři a půl minuty.
RZ 5 bohužel zastavila skvělé představení Pérese, když si hlavu postavilo jeho Mitsubishi. Vedení tak spadlo do klína Mourovi, který po zbytek soutěže hlídal vybudovaný dvacetivteřinový náskok a nepřipustil žádné drama. Vítor Lopés si druhým místem vydobyl alespoň teoretickou šanci na titul, musel by však poslední dva podniky vyhrát a spoléhat na špatné dny Ricarda Moury.
Mocně finišující Sousa stáhl během zbytku testů svou ztrátu o tři minuty a nakonec bral třetí místo. I přes potíže si tak kvalitně zatrénoval před nadcházející soutěží mistrovství světa, kde se mu zručnost na asfaltu bude moc hodit.
V hodnocení přidruženého regionálního mistrovství se nejlépe prezentoval vedoucí muž Armindo Neves a s pomocí Mitsubishi Lancer Evo VII zvítězil. Je tak na nejlepší cestě stát se mistrem regionu Centro pro letošní rok.

Výsledky Rallye Centro de Portugal:
1. Ricardo Moura / António Costa (Mitsubishi Lancer Evo IX)
2. Vítor Lopés / Hugo Magalhães (Subaru Impreza STi) +24.5
3. Bernardo Sousa / Paulo Babo (Ford Fiesta S2000) +1:33.8
(kompletní konečné výsledky najdete na ewrc-results.com)


26. Rallye National Vosgien
Soutěž ve francouzském městě Saint-Nabord by normálně patřila mezi regionální podniky, ale hned ze dvou důvodů se jí musíme věnovat podrobněji. Mimo Coupé de France se totiž soutěž započítávala i do mistrovství sousedního Lucemburska. Ten hlavní důvod je ale třeba hledat zcela jinde a má jméno Sébastien Ogier. Tovární jezdec Citroenu totiž na start dorazil za účelem tréninku na Rallye de France – Alsace a hledání ideálního nastavení. V ostrém tempu tak domácím fandům poprvé předvedl speciál DS3 WRC.
Lucemburskému šampionátu se příliš věnovat nelze, nejen že na start dorazil jen zlomek možných posádek, do cíle nakonec nedorazila jediná z nich a tak se body za tento podnik rozdávat nebudou.
Prim tak pochopitelně hrály posádky, bojující o body do francouzského poháru, plus několik hostů. Mezi nimi mohl být i Dany Snobeck, jenže ten svůj Citroen C4 poslal hned v prvním testu mimo trať a byl ze hry.
Naprosto neuvěřitelným způsobem si počínal Ogier. Přestože měl proti sobě pět speciálů WRC podle starých pravidel, zvítězil stylem start-cíl s náskokem necelých deseti minut. O další příčky se pak podělili domácí piloti Peugeotů WRC Vauthier a Pereira, když Pierrat s Corollou havaroval a technika pro změnu zradila Bretta Barbé s dalším Peugeotem. Pěkným čtvrtým místem se blýskl švýcarský jezdec Urs Hunziker s produkčním Subaru, hodnocení dvoukolek ovládl Sébastien Halter s Cliem R3.

Výsledky Rallye Vosgien:
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Citroen DS3 WRC)
2. Alain Vauthier / Gabin Moreau (Peugeot 206 WRC) +9:58.6
3. Armando Pereira / Laurence Poussardin (Peugeot 307 WRC) +10:19.5
(krácené výsledky této soutěže najdete na ewrc-results.com)


Sébastien Ogier na trati Rallye Vosgien; Foto: rallygo.com



44. Rally DETH
Trochu mimo obecný zájem fanoušků se letos odehrává šampionát v Řecku. A není divu. Hlavní hvězdy nemají peníze, soutěže se ze stejného důvodu často ruší a souboje pár zbylých mohykánů s produkčními vozy většinou nebudí přílišný rozruch.
Pevné místo v kalendáři má již několik let i soutěž v okolí města Thessaloniki (nebo chcete-li Soluň). Její organizátoři na asfaltovou soutěž i letos sehnali v krizí zmítaném státě dost peněz a soutěž tak mohla být odstartována. Přes rampu nakonec přejel celkem slušný počet 54 posádek, z nichž hlavními favority na vítězství byli jezdci Eko Racing Teamu, Lambros Kyrkos a Dimitris Psyllos, oba na Mitsubishi Lancer. Tradičně rychlí bývají na asfaltu i piloti dvoulitrových dvoukolek, například Clio R3 Georgiose Kosmopoulose nebo kitový Peugeot 206 Konstantinose Halivelakise.
Od úvodních kilometrů bylo znát, že zvláště Kyrkos o důležité body velmi stojí. Ostatní piloti na něj od začátku mírně ztráceli, o revoluci se pokusili jen sem tam skórující dvoukolkáři. Nejbližší čtyřkolka, pilotovaná Pantelisem Topsisem, nebyla pro vedoucí červenobílé Mitsubishi přímou hrozbou. Když soutěž předčasně opustil Halivelakis, mohl Kyrkos nasadit příjemné udržovací tempo a pouze hlídat náskok. To se mu v konečném účtování vyplatilo a celkem bez výraznějších potíží si tak dojel pro triumf.
Druhé absolutní místo a vítězství mezi vozy s pohonem jedné nápravy vybojoval Kosmopoulos, třetí místo bral Vangelis Zahos s Cliem Ragnotti.

Výsledky Rally DETH:
1. Lambros Kyrkos / Georgios Polizois (Mitsubishi Lancer Evo IX)
2. Georgios Kosmopoulos / Eutychis Eutychiadis (Renault Clio R3 Maxi) +39.9
3. Vangelis Zahos / Spyros Zahos (Renault Clio Ragnotti) +49.6


Lambros Kyrkos na cestě za vítězstvím; Foto: r40.gr



1. Rallye Lloret Terres de Catalunya
Loňské problémy s nedostatkem kvalitních podniků na nezpevněném povrchu vedly francouzskou federaci k uspořádání soutěže ve spolupráci s katalánskými kolegy a francouzský šotolinový šampionát se tak k dalšímu klání přemístil do španělského přímořského letoviska Lloret de Mar, známého i díky mistrovství světa. Na 110 přihlášených posádek čekala velmi těžká soutěž na úpatí Pyrenejí, konkrétně 14 rychlostních zkoušek s délkou od tří do dvaceti kilometrů.
Vítěz minulé rally, dvojnásobný mistr Evropy Simon Jean-Joseph, i tentokrát na startu nechyběl a jeho Peugeot 207 S2000 byl rozhodně jeden z těch vozů, které byly očekávány v cíli na nejvyšších příčkách. Mimo rodáka z Martiniku hodlalo potrápit devět speciálů WRC a nepříjemnými soupeři mohli být i další tři jezdci s technikou S2000.
A právě atmosférické dvoulitry ovládly úvodní sekci soutěže, když se za zády Jean-Josepha usídlil Julien Maurin s Fiestou, ten ale ztrácel už minutu a čtvrt. Dalších čvrt minuty zpět bylo na špici osamocené WRC, konkrétně Octavia populárního Bernarda Munstera. Skvělý sport předváděl průběžně pátý Kevin Abbring s Citroenem DS3 R3T. V soutěži tou dobou už nepokračoval Laureát Carbonaro, jehož Focus vypověděl poslušnost a poslal svého majitele mezi odstoupivší. Na přejezdu mezi druhou a třetí RZ zůstal stát i saudsko-arabský host Yazeed Al-Rajhi, i jemu zabránila v další ostré jízdě technická závada. Pohromu favorizovaných WRC dokonal havárií Cédric Hennion a technika zazlobila i dva piloty Subaru, Barbaru a Bruyneela.
Druhé průjezdy zkouškami první etapy prolétl velmi rychle Emmanuel Gascou a odsunul Munstera mimo stupně vítězů. Drobně stáhl i Maurina, ale ten i tak stále kontroloval přibližně čtvrtminutový náskok. Nikým neohrožován si pro etapový triumf dojel Jean-Joseph, jeho součet časů mu dával pro druhý den jistotu skoro dvouminutového vedení.
Propad jediného WRC na špici pořadím dolů nezastavily ani první nedělní testy, Bernard Munster postupně podlehl jako Abbringovi, tak Guignardovi s produkčním Lancerem. Zajímavý souboj se za zády Jean-Josepha strhl o stříbrný post. Gascou se postupně dotáhl těsně za Maurina a v závěrečné sekci šel přes něj. Že oba jedou na maximum, dokazovaly i dosažené časy, když dokonce v poklidu finišujícího Jean-Josepha dokázali oba stáhnout o téměř půl minuty. Rozhodnutí této nádherné bitvy přinesl až úplný závěr soutěže. Maurin udělal v úplně poslední RZ defekt a definitivně tak ztratil možnost na návrat na stříbrnou pozici. Druhý dech chytil Munster, dokázal se s vypětím všech sil své Octavie vrátit na čtvrté místo, ale to bylo od belgického veterána vše.
V průběžném pořadí šotolinového mistrovství se tak po čtvrté soutěži dělí o vedení Jean-Joseph a Gascou. Třetí místo si díky pravidelnému bodování drží Kevin Abbring.

Výsledky Rallye Terres de Catalunya:
1. Simon Jean-Joseph / Jacques Boyere (Peugeot 207 S2000)
2. Emmanuel Gascou / Céline Chylus (Peugeot 207 S2000) +1:35.5
3. Julien Maurin / Olivier Ural (Ford Fiesta S2000) +2:51.7
(krácené konečné výsledky této soutěže najdete i na ewrc-results.com)


ExpoPartner Arminox Rally
Dánský šampionát měl na programu pátou a předposlední soutěž, kterou hostilo Bjerringbro. Krásná asfaltová rally v samém středu Dánska samozřejmě nemohla nepřivítat hlavní kandidáty na titul, Briana Madsena, Christiana Jensena a Ib Kragha s Peugeoty 207 S2000. Společnost v nejvyšší povolené kategorii jim pak dělali ještě Klaus Hammer s Puntem a ještě jedna 207 S2000 v rukou Esbena Hegelunda. Ten zažívá svou první sezónu za volantem tohoto speciálu a dosud se ho učí znát. Jeho dosavadní výsledky tomu také odpovídaly, i on však chtěl dokázat, že nedostal šanci omylem.
Od počátku celého klání se skvěle prezentovaly právě favorizované posádky, když se mezi ně dokázal trvaleji vklínit pouze Max Christensen s Imprezou STi. Dobře rozjel soutěž i Martin Knudsen s dalším Subaru, ale jeho snažení ukončila sedmá RZ, kdy ze souboje předčasně vycouval.
Hegelund postupně zrychloval a přestože na špičku stále trochu ztrácel, dokázal pomalu stoupat pořadím. Jeho postup se zastavil až na šestém místě, které není úplně špatné, vzhledem k tomu, že před ním skončili samí zkušení borci.
Souboj o vítězství rozhodovaly tentokrát spíše problémy všech zúčastněných, než souboje na trati. Předloňský mistr Jensen si například stěžoval, že mu přímo na předposlední RZ zhasl motor a než dokázal vůz znovu uvést do chodu, ztratil spoustu drahocenných vteřin. To Brian Madsen si způsobil potíže sám. Na desáté RZ to přehnal s rychlostí a lehce havaroval. Dokázal se sice vrátit na trať, ale během chvíle se mu otevřela kapota jeho vozu. Následující stíhací jízdu už nestihl dokončit a musel se sklonit jak před Jensenem, tak před Kraghem. Jensen se o původně hladké vítězství nakonec musel ještě obávat, když na úplném konci začal jeho Peugeot vařit a on musel do chladiče dolévat vodu z lahve. Nakonec se mu se štěstím podařilo dojet až na cílovou rampu, kde letos poprvé zvedl nad hlavu pohár pro vítěze.
Brian Madsen si třetím místem zajistil důležité body, které mu umožní v závěrečném podniku vyčkávat. K titulu by mu mělo stačit i 6 bodů za osmé místo.

Výsledky ExpoPartner Arminox Rally:
1. Christian Jensen / Fredy Pedersen (Peugeot 207 S2000)
2. Ib Kragh / Mie Petersen (Peugeot 207 S2000) +19.0
3. Brian Madsen / Anja Posorski (Peugeot 207 S2000) +23.5


Christian Jensen i přes potíže dovedl svůj Peugeot do cíle vítězně; Foto: rallydm.dk



32. Pepsi Rally Patrio
Mexický šampionát se chýlí ke svému konci a schyluje se v něm k překvapivému vyvrcholení. Díky malé účasti favoritů a problémů ostatních vede průběžné hodnocení pilot dvoukolky Mitsubishi Lancer DE Luís Miguel Abascal.
Rally Patrio na tom nic nezměnila, a to i přestože se na start postavilo několik vozů s pohonem všech kol. S Lancerem deváté evoluce třídy open nastoupilo do závodu šest posádek. Za zmínku stojí i start místní modly Richarda Triviña s historickým Studebakerem.
Nejrychleji začal místní pilot Rafael Richerand, hlavní favorit Rodrigo Ordoñez vstoupil do rally třetím časem, sedmým časem se blýskl Triviño. Další čtyři testy už podle očekávání ovládl Ordoñez a rázem vedl o půl minuty. Vítěz prvního testu Richerand prováhal dva testy a na třetím místě v mžiku ztrácel necelou minutu. Když už se konečně probral a vyhrál jeden test, postavilo si hlavu jeho Mitsubishi a vedoucí dvojice v boji o vedení osaměla.
Mohlo se tedy zdát, že je rozhodnuto. Největší překvapení ale přichystal fanouškům úplný závěr soutěže. Po posledním testu sice bezpečně vedl Ordoñez a jeho tým už v servisní zóně pomalu začínal slavit, pak mu však byla dodatečně přidělena penalizace ve výši jedné minuty a čtyřiceti vteřin, a to znamenalo pád na druhou příčku. Nečekaným vítězem se tak u zeleného stolu stal Ceferino Gomez s dalším Lancerem.
Se ctí dokončil soutěž i Triviño, který mezi mnohem obratnějšími a modernějšími vozy finišoval se Studebakerem na pátém místě se ztrátou čtyř a půl minuty.

Výsledky Pepsi Rally Patrio:
1. Ceferino Gomez / Ezequiel Gomez (Mitsubishi Lancer Evo IX)
2. Rodrigo Ordoñez / Ricardo Martorell (Mitsubishi Lancer Evo IX) +57.3
3. Carlos Anaya / Mauricio Pimentel (LT-Special V8) +3:10.1


Italské regionální soutěže
V Itálii se každý víkend najde několik regionálních podniků, o kterých je možné napsat pár řádek. Nejinak tomu bylo i tentokrát.
Zajímavou soutěží bývá každoročně Coppa Valtellina. Soutěž, spadající do druhé a třetí zóny italského poháru, letos slavila již 55. ročník a pro posádky nachystala 70 ostrých kilometrů. České fanoušky mohla ve startovní listině potěšit i přítomnost jedné Fabie S2000, kterou dostal k dispozici Luca Tosini. K vidění bylo i několik Peugeotů 207 a Andrea Perego přijel bojovat s Mini. A byl to právě Perego, jemuž se soutěž vydařila nejlépe. V konečném účtování nadělil Tosinimu půl minuty a po právu slavil zasloužené vítězství.
Italská rally scéna nabídla i další pokračování populárních soutěží typu ronde. Ronde due dell'Ossola navíc přilákala na start i speciály WRC a tak bylo rozhodně na co koukat. I tady hrál hlavní roli speciál značky Mini, tentokrát ale v té nejvyšší specifikaci. Za jeho volantem navíc seděl velezkušený Piero Longhi. Po výpadku Pierfranca Uzzeniho s Citroenem C4 již Longhimu nic nestálo v cestě za hladkým triumfem a v cíli z toho bylo dvacet vteřin náskoku na Xsaru Massima Canelly. Třetí místo vybojoval Vanni Maran s Fabií WRC.
Nemalé popularitě se těší i RAAB, čili Rally Alto Appennino Bolognese. Letošní ročník ale žádná velká jména nepřivítal. A když Franco Leoni celou soutěž bojoval, spíš než s časem, se svým Puntem S2000, otevřela se cesta za vítězstvím Simone Brusorimu s Cliem S1600. Kompletní podium zajistili Renaultu i druhý Jader Vagnini a Cesare Cecciari na místě třetím.
Závěrečným italským podnikem, na který se společně podíváme, byla Rally Città di Camaiore. Soutěž šesté zóny, pořádaná zkušeným týmem Balestrero, svedla do jednoho souboje tři Peugeoty 207 S2000. Srdnatě bojoval například Cristiano Mateucci, ale jeho boj ukončila šestá RZ, kdy musel ze závodu odstoupit. Nepovedenou soutěž předvedl Mauro Moricovi, který dokončil až na dvacátém místě. Gabriele Lucchesi tak neměl moc těžkou práci a s přehledem zvítězil před Andreou Simonettim na Cliu R3.


Francouzské regionální soutěže
Francie je země rally zaslíbená a její systém regionálních podniků je obdivuhodný. Hned šest z nich se na území galského kohouta mělo odehrát během 37. týdne.
Mistrovství ostrova Korsika pokračovalo známým podnikem Rallye de Corté Centre-Corse, který dřív sloužil jako dobrý trénink před tamější soutěží mistrovství světa. Posádky pro letošek čekalo šest rychlostních zkoušek o celkové délce 138 kilometrů. V seznamu přihlášených byly k vidění tři speciály WRC plus jeden Peugeot S2000. Leandriho se Subaru S8 WRC ale v průběhu vyřadila technická závada a Micheli s Xsarou se soutěží protrápil pouze k 26. místu. Přesvědčivý triumf si tak z Corte odváží Jean Albertini s Peugeotem 307 WRC, za ním dokončil s již větší ztrátou obvykle velmi nebezpečný Pierre Guglielmi s Cliem R3 a až třetí stupínek obsadil Jean-Francois Marchi s Peugeotem 207 S2000.
V regionu Centre se odbyla další ze soutěží, započítávaných do místního poháru, Rallye Coeur de France. S jedničkou na dveřích do ní odjížděl Jean-Luc Roche s Peugeotem 207 S2000, o vítězství se chtěla poprat i dvojice vozů WRC. Reprezentant značky Ford, Michel Civade, však svému plánu nedostál a se ztrátou tři a čtvrt minuty finišoval jako devátý. Jeana Galpina díky tomu na čele nikdo příliš nerušil a jeho Subaru WRC tak projelo přes cílovou rampu jako první. Druhé místo ukořistil Philippe Rageau s Meganem Maxi a Jean-Luc Roche bral po boji až třetí místo.
Sedmnáctý ročník Rallye du Suran byl zajímavý pro české fanoušky hlavně díky účasti speciálu z Mladé Boleslavi. Konkrétně se jednalo o Octavii WRC a do centra soutěže v Bourg-en-Bresse jí dovezl Nicolas Roux. Daleko nedojela další posádka s WRC, když „velrybu“ odstavil Jean-Paul Grohens. Cíl neviděla ani smečka rychlých dvoulitrových kitů, jmenovitě Monnet, Vaison nebo Jenatton. Rouxovi tak zatápěl pouze Pezzutti s Lancerem Evo IX, ale ani on nemohl na vítězství pilota Octavie nic změnit.
Kitový Peugeot naopak hrál prim na Rallye du Haut-Lignon. Obzvlášť zkušeně si tady počínal David Salanon, jemuž se podařilo na nedlouhé soutěži najet na druhého Didiera Perrina s Porsche GT3 minutu a půl. Druhá 306 Maxi v rukou Pascala Claireta si moc dobře nevedla, čtvrté místo se ztrátou dvě a půl minuty bylo pro pilota maximum možného.
V obci Cuzorn se měl odehrát i další regionální podnik, Rallye de Bonaguil. Ten byl ale po dlouhém odkládání bez náhrady zrušen a místním fanouškům tak nezbývá, než si počkat na příští ročník.
Úplně poprvé zavítaly posádky na Rallye de Bretagne. Ambiciózní podnik měl již od uzávěrky přihlášek jediného favorita a tím byl zkušený Xavier Lemmonier s Peugeotem 206 WRC. Sekundovat mu chtěli Bruno Longepe a André Jezequel s jinou technikou od Peugeotu, a to s modely 207 S2000. První tři testy se také staly kořistí Jezequela, pak ale začal úřadovat Lemmonier a rázem šel do čela. Jezequel sice ještě jednou dokázal silnější stroj porazit, ale to už z jeho strany bylo vše a v celkovém účtování tak měl navrch Lemmonier. Za zmínku stojí i výkon celkově třetího Floriana Cordillota se Saxem VTS, který dokázal ovládnout poslední test a za ztrátu jedné a třičtvrtě minuty na vítěze se jistě stydět nemusí. Již jen telegraficky dodejme, že Bruno Longepe se na soutěži příliš nesvezl, když odstoupil hned na prvním testu.


Nicolas Roux a jeho Octavia WRC míří za vítězstvím na Rallye du Suran; Foto: rallygo.com



Německé regionální soutěže
Německá rally scéna nachystala pro uplynulý víkend tři krátké soutěže regionálního významu. Pojďme se na ně alespoň telegraficky podívat.
Výsledky třiadvacátého ročníku ADAC Rallye Kohle&Stahl neměly být pro statistiky žádným překvapením. A tradiční favorit podobných soutěží, Rainer Noller, ani tentokrát nechtěl nic jiného, než zvítězit. Ze známých jezdců si rally jako ideální trénink zvolil například účastník velkého německého mistrovství, Lars Mysliwietz. Favorizovaného Nollera ale potrápili i další, překvapivým vítězem byl nakonec dekorován Jörg Schuhej a před Nollera se nečekaně vměstnal ještě Matthias Weber. Značka Mitsubishi tak zaplnila kompletní pódium. Mysliwietz s Citroenem C2 nakonec dokončil na šestém místě a s předvedeným výkonem mohl být spokojen, když široko daleko od něj byly jen samé silné stroje s pohonem všech kol.
6. ADMV Rallye Kurstadt Bad Schmiedeberg naopak žádné extra překvapení nepřinesla. V těsném souboji tady zlatý věnec vyválčil Dirk Richter se starým Escortem Cosworth před mnohem mladším Lancerem Raphaela Ramonata. I tady se ale objevil pravidelný účastník DRM a i on dokázal ve finále obsadit šestou pozici. S minutovou ztrátou totiž dovezl do cíle Volkswagen Lupo GTi talentovaný Sepp Wiegand. Zajímavostí jistě byl i start Felixe Herbolda s půjčeným Swiftem Sport. Jezdec, kterého známe z letoška především díky startům s Fiestou S2000, dokončil mezi mnohem silnějšími stroji na šestnáctém místě se ztrátou dvou minut.
43 startujících viděl další „rychlopodnik“ v kalendáři regionálních klání, 9. ADAC Rallyesprint Lahn. Soutěž ovládli místní specialisté, když příčku nejvyšší po průjezdu posledními metry okupoval Markus Schmidtmeister s BMW 320 iS. Favorizovaný Marco Koch s historickým Kadettem dokončil až jako druhý, jeho ztráta ale činila necelé dvě vteřiny. Větší odstup již znamenal třetí místo pro Andrease Gutbiera s Volkswagenem Golf.


Jörg Schuhej vede své Mitsubishi za vítězstvím na Rallye Kohle&Stahl; Foto: Sascha Dörrenbächer on rallye-magazin.de



Polské regionální soutěže
Na skok zamíříme i k našim severním sousedům do Polska, kde se také odehrál jeden z podniků, které stojí za zmínku.
Polský pohár nabídl sedmé pokračování svého letošního kalendáře, nazvaného 57. Rajd Wisly. Pohárové klání pro sebe nejlepším součtem časů rozhodl Jarosław Szeja s Hondou Civic Type-R. I další místo obsadil stroj této japonské značky, když s půlminutovým mankem finišoval Sławomir Kurdyś. Szeja ale nebyl nejlepším jezdcem od samého počátku, Mariusz Nowocień i Grzegorz Musz však v průběhu soutěže odstoupili. Nowocień i přes druhý výpadek v řadě stále drží vedení v polském poháru a již nemůže být předstižen. Vítězný Szeja letos dokázal bodovat poprvé a vyhoupl se tak na sedmnácté místo.


Honda Civic Type-R Lukasze Szejy; Foto: Jacek Mazur on autoklub.pl



Finské regionální soutěže
I do Finska se bylo možné vypravit na několik soutěží, dvě regionální rally a dva klasické severské sprinty. Jak se ale dočtete na následujících řádcích, ne vše se odjelo tak, jak mělo.
Finské ohlédnutí začneme na tratích Iisalmi Ralli. Soutěž patřila spíše mezi ty krátké, celkem bylo pro posádky připraveno 32 ostrých kilometrů. Podle očekávání jimi prolétl nejrychleji Aarni Mertanen s Lancerem, když mu výrazně ulehčila havárie Kariho Hartikainena se stejnou technikou. 25 vteřin náskoku před zbytkem pole hovoří celkem jasně o tom, jak velkou převahu Mertanen měl.
Hojnou účast slibovali organizátoři 36. Länsirannikon Historic-Ralli. Tradiční klání historiků i letos doplnilo několik současných vozů a mezi nimi vynikal hlavně jezdec známý z finského mistrovství. Marko Kakko si na tratě této rally přijel odzkoušet své Mitsubishi Lancer Evo X. Zkouška to ale nebyla příliš úspěšná, když zkušeného pilota záhy zradilo turbo. Možná trochu překvapivě se tak soutěž stala kořistí Samuliho Nevä s Toyotou Corolla GT.
První ze sprintů, RDT-Rallisprint, byl z blíže neurčených důvodů zrušen a jak se zdá, nebude podniku přidělen ani žádný náhradní termín.
Ze sprintového kalendáře tak už zbylo odjet pouze Ovisepät Rallisprint. Ten se stal jasnou záležitostí v podání pilotů na různých evolucích Mitsubishi Lancer, když tím nejrychlejším byla „šestka“ v rukou Jarkka Särkkä. Další dvojice Anssi Rytkönen a Ari Könönen zaostala o jednu, respektive o dvě vteřiny.


Švédské regionální soutěže
Tři soutěže regionálního významu bylo možné shlédnout ve Švédsku. V rychlosti si je tedy projedeme.
Začneme na rally, nazvané krátce Vedasprinten. Na tuto soutěž dorazilo nezvykle malé množství posádek a ani jezdecké obsazení nebylo tak slavné, jak by si organizátoři byli přáli. Prostor na předních příčkách tak dostaly posádky, které v popředí výsledkových listin běžně neuvidíte. Vítězem se stal Jan-Olof Marklund s Lancií Delta Integrale, vydechnout mu však nedal nejrychlejší dvoukolkář startovního pole, Pär Swedh s Volvem 240. Konečný rozdíl mezi oběma borci činil cca devět vteřin.
Mnohem lepší to bylo s účastí na dalším pokračování Bilsport Rally Cupu Vätternrallyt. Mimo armády různých verzí vozů Volvo se na start postavilo spousta dalších rychlých dvoukolek a několik mohykánů s vozy s oběma poháněnými nápravami. Všechny ale odsoudila do role komparsu vedoucí trojice, která si to rozdala v dechberoucím souboji. Největší úspěch nakonec slavil zkušený borec Henrik Lennartsson s Volvem 940, který už mnohokrát nakoukl i do národního mistrovství. Jen pár vteřinek za ním dokončil Mats Karlsson na stejném voze a třetí pozice nakonec o fous připadla Stefanu Axelssonovi rovněž na Volvu, v jeho případě však s číselným označením 740.
Pouhých devět posádek dokončilo poslední z podniků, na který se společně podíváme, a to Kniptjärns Rallysprint. Tři průjezdy stejnou rychlostní zkouškou nejlépe zvládl Niklas Albinsson s Volkswagenem Golf, přestože nezačal vůbec dobře a první průjezd hodně pokazil. Přesto dokázal ještě najet čtyři vteřiny na dalšího Golfa v cíli, který řídil Henrik Johansson. Mezi čistokrevnými historiky triumfoval celkově pátý Daniel Leanders s Opelem Ascona.


Španělské regionální soutěže
Tři soutěže nabídla fanouškům rallyová scéna na španělské části Pyrenejského poloostrova. Jistě stojí za to krátce se do těchto končin podívat.
Možná trochu neprávem zařazujeme Rali de Galicia Histórico mezi regionální podniky. Na tratích stokilometrové soutěže si totiž dali dostaveníčko účastníci španělského mistrovství historiků. V celkem jasné vítězství zdejší start proměnil Jesús Manuel Ferreiro s Porsche Carrera RS, když o necelé dvě minuty pokořil Juana José Sáncheze s Escortem MK2. Sánchez se tak musel spokojit alepsoň s prvním místem v kateogrii 6. Madridský pilot Antonio Sainz, známý i z působení v mistrovství Evropy, celkem překvapivě dokončil až jako třetí. Dlouho se v popředí držel i další jezdec s Escortem, Jorge González, toho však z bojů vyřadila technická závada.
Přímo ve třetím největším městě Španělska se odehrála 15. Rallye Ford Autolix – Trofeo Ciudad de Valencia. Díky technické převaze tady měl jasně kralovat Santiago Carnicer s Imprezou WRC, jemu však vystavila stopku technická závada hned na prvním úseku. Na špici se tak usadila dvojice s vozy Renault, José Edivar s Cliem Sport a Antonio Maldonaldo s Meganem Coupé. Zajímavá bitva na hraně zaměstnala oba borce natolik, že si ani nevšimli vzrůstajícího náskoku před ostatními. Přetahovanou nakonec rozhodlo 1.9 vteřiny ve prospěch Edivara, Maldonaldo se musel spokojit jen s druhým místem. Třetí místo si v poklidu pohlídal Joaquín Gómez s dalším Cliem Sport.
Katalánské šotolinové mistrovství mělo pro změnu na programu 3. Ral·li Vidreres de Terra. Ta se stala jasnou záležitostí v podání Naniho Romy s Mitsubishi Colt Evo. Populární jezdec zajel nejrychlejší čas ve všech devíti rychlostních zkouškách a druhého Jordiho Gomeze se Subaru Impreza Spec C překonal o třičtvrtě minuty. Další jezdci se srovnali v závěrečném účtování za sebou v minutových rozestupech. Celkem soutěž dokončilo dvacet dvojic, další dvanáctka opustila zápolení již v jeho průběhu.


Jesús Manuel Ferreiro a jeho Porsche; Foto: faraldo-fotosport.blogspot.com



Portugalské regionální soutěže
Zatímco některé regionální šampionáty v Portugalsku už se pomalu chýlí ke svému konci, jiné se teprve rozjíždí. Nevěříte? Jako důkaz vám předkládáme stručné shrnutí jediné rally na portugalském území.
Regionální mistrovství regionu Sul (po našem Jih) přivítalo zájemce o body na Rali Flôr do Alentejo – Cidade de Serpa. Z pouhé sedmnáctky posádek v cíli si nejlépe vedl Ricardo Teodósio s Lancerem Evo IV, s minutovou ztrátou za ním finišoval Joăo Correia s dalším Mitsubishi, tentokrát v šesté evoluci. Teodósio druhou výhrou ze dvou možných upevnil své vedení v tabulce, ale pro jeho soupeře není ještě vůbec nic ztraceno, odjet totiž zbývá ještě čtyři soutěže, z nichž ta poslední, Rali Intermarché, je v plánu až na začátku prosince.


Irské a britské regionální soutěže
Ostrovní scéna bývá víkend po víkendu velmi bohatá, co se odjetých podniků týče. Jinak tomu nebylo ani v týdnu, o němž pojednává toto shrnutí, proto nesmíme britské a irské soutěže vynechat.
Pozornost budila například startovní listina Clare Stages Rally. Jasnými favority tady byli jezdci na vozech specifikace WRC – Tim McNulty, Kevin Barrett a Niall Maguire s různými verzemi oblíbené Imprezy. Zle zatopit umí soupeřům i Sam Moffett s produkčním Lancerem deváté evoluce. A předstartovní prognózy se vyplnily, když navrch měly vozy Subaru. Jmenovitě McNulty s Imprezou S12B proměnil soutěž ve svou vlastní exhibici a zvítězil s náskokem necelé minuty před svými pronásledovateli. Podobně luxusní náskok si během soutěže vypracoval Maguire, s výraznou ztrátou třetí dojel Barrett. Pouze Moffettovi se závod nevyvedl podle jeho představ, sklonit se musel i před nejrychlejšími Escorty MK2 a s velkým mankem dokončil jako šestý.
I na dalším podniku, kterým byl Kartmania.ie Imokilly Rallysprint, měly dominovat vozy Subaru Impreza, tentokrát ale v úpravě pro bývalou skupinu N4. Brian O’Keeffe ale neměl moc dobrý den a výrazně zaostával za konkurenčními piloty. Vítězství si tak připsal Jason Ryan s Toyotou Starlet, jemuž na záda po celou dobu dýchal Keith Power S Renaultem Clio. Další jezdci se silnými čtyřkolkami buď dokončili hluboko v poli poražených nebo nedokončili vůbec.


Maďarské regionální soutěže
V Maďarsku se o uplynulém víkendu odehrály dva z mnoha místních rallysprintů. I na jejich průběh se společně podíváme.
Prvním maďarským podnikem, na který se podíváme, bude SR-Rallybrothers.com Geresdlak Kupa. Sprint o čtyřech krátkých rychlostních zkouškách dokončilo 47 posádek na nejrůznější technice a ovládly ho posádky na vozech Mitsubishi Lancer Evo IX. Stylem start-cíl si s konkurencí poradil Tamás Amrein, sérií druhých dílčích umístění dosáhl na stříbro Péter Ranga a oba borce doplnil na stupních vítězů László Sághy. Zajímavostí pro českého fanouška byl jistě i start Škody Felicie Kit Car, s kterou startoval Péter Németh. Ten si po nepovedené první RZ spravil chuť dalšími dosaženými časy a celkově obsadil osmou příčku s dvouminutovým mankem na vítězného Amreina.
Sobotní Rallysprint Szemere – Hernádvécse nabídl poměrně početné pole startujících, převažovala, jak je na podobných akcích zvykem, značka Lada, a to snad ve všech možných variantách. Zajímavostí byl i start Jószefa Móricze s podomácku vyrobenou Corollou WRC. Ten samozřejmě byl pasován do role favorita, ale jak ukázal průběh soutěže, na ultrarychlé „žiguly“ nestačil. Vyrobil ale několik luxusních hodin a divokými smyky bavil diváky. Nakonec z toho bylo až 31.místo se ztrátou tři a půl minuty. Zkušeností s velkými soutěžemi využil ve svůj prospěch Gábor Fenyvesi s Ladou 2101 a po zásluze zvítězil. Necelé dvě vteřiny zpět pak byla další Lada, tentokrát v rukou Istvána Bukulyi.
Komentářů celkem: 3
30. 9. 2011 23:24
0 0
Zírám a děkuji autorovi tohoto článku za trpělivost a zápal do věcismajlík Klobouk důle!
30. 9. 2011 23:26
0 0
toto je vážně perfektní!!
2. 10. 2011 20:53
0 0
Díky za pochvalu smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!