Víkendové soutěže v zahraničí – 39. týden

I o minulém víkendu se po světě odjelo několik soutěží národní a regionální úrovně. Nabízíme vám jejich stručný přehled.
10. Rally Hokkaido
Asijsko-pacifický šampionát letos pomalu končí, o víkendu se uskutečnil předposlední podnik kalendáře, japonská Rally Hokkaido. Mimo kontinentální hvězdy v čele s továrním týmem Proton se na soutěži pochopitelně představily i posádky, bojující o domácí titul. Roli speciálního hosta pak plnil Toshihiro Arai, který fanouškům v zemi vycházejícího slunce poprvé představil Imprezu R4.
Nejlépe začala dvojice jezdců se zkušenostmi z mistrovství světa, Arai a Atkinson. Australský pilot Protonu se ale v soutěži dlouho neohřál, když ho vyřadily problémy s motorem a rázem už na Araie nikdo přímo neútočil. Populární Toshi postupně přidával ke svému náskoku další drahocenné vteřinky, které ve výsledku udělaly rozdíl mezi ním a zbytkem světa přes dvě a půl minuty. Souboj o další příčky ovlivnil defekt Alistera McRae s druhým Protonem. Jeho místo zaujali piloti týmu gumařské společnosti MRF, oba s Lancery Evo X R4. Lepší z nich byl indický pilot Gaurav Gill, Katsuhiko Taguchi sice chytil penalizaci, ale byl nedaleko a nenechal svého parťáka ani na chvíli vydechnout. Zapomenout nesmíme ani na nejlepší jezdce domácího mistrovství, ti si mimo vzájemného souboje zazávodili i o stupně vítězů v absolutní klasifikaci. Úřadujícího japonského mistra Norihiko Katsutu ale zbrzdily potíže s jeho hatchbackem Subaru a tak se v popředí udržel jen Hiroshi Yanagisawa s desátou evolucí Lanceru.
Za vítězným Araiem nakonec finišoval Gill, následovaný Taguchim a Yanagisawou. Dotahující McRae se nakonec na pódium nevešel, a to ani když bylo po soutěži rozhodnuto o dodatečném vyloučení Gaurava Gilla pro nepovolené úpravy na jeho voze. Přestavba červeného Mitsubishi do specifikace R4 se tak MRF Teamu moc nepovedla a pro Gilla to znamená konec veškerých nadějí na letošní titul. O ten si to rozdají jezdci týmu Proton, momentálně vede McRae, druhý Atkinson ztrácí sedm bodů. Proton ale údajně nebude do souboje zasahovat a nechá jezdce mezi sebou závodit naplno.
Čerstvá je i informace od frustrovaného týmu MRF, kdy bylo vedením rozhodnuto, že se ani jeden z jeho jezdců neobjeví na závěrečné soutěži v Číně.

Výsledky Rally Hokkaido:
1. Toshihiro Arai / Anthony McLoughlin (Subaru Impreza STi R4)
2. Katsuhiko Taguchi / Mark Stacey (Mitsubishi Lancer Evo X R4) +2:37.1
3. Hiroshi Yanagisawa / Yoshimasa Nakahara (Mitsubishi Lancer Evo X) +2:39.4


Toshi Arai opět kraluje Hokkaidu; Foto: subaru-msm.com



KCB Rwanda Mountain Gorilla Rally
Africký kontinentální šampionát se přesunul do Rwandy. Minulou soutěž ovládl Jean-Yves Ranarivelo, úřadující mistr Madagaskaru, díky pomalému startu ale v bodování zaostával za nejužší špičkou. K titulu má stále nejblíže Conrad Rautenbach, jeho plány však hodlá narušit jeho krajan James Whyte, před rwandskou soutěží ztrácel na ex-pilota juniorky Citroenu jedenáct bodů.
Rautenbach ani Whyte se ale nakonec do Rwandy nepodívali, přestože první jmenovaný byl dokonce uveden v oficiálním seznamu přihlášených posádek. Tím se rázem zvýšily šance domácích borců, z nichž vyčnívali především Giancarlo Davite a Christakis Fitidis. Zapomenout nesmíme ani na zbytek nadnárodního pole, kde mimo vítěze předchozího klání figuroval jeho krajan Frederik Rakotomanga nebo parta z Burundi Alain Dethise a Valery Bukera.
Kratičká první etapa naznačila budoucí rozložení sil, když šel do čela Ranarivelo, následovaný Davitem a Fitidisem. Během druhého dne se tradičně pole roztrhalo a mezi jezdci se vytvořily značné rozestupy. Fitidis měl potíže, takže na třetí místo putoval Bukera, na čele se však žádná změna neudála. Ranarivelo si do nedělní etapy naspořil čtyřminutový náskok a o další čtyři minuty zpět byl zbytek pole za druhým Davitem.
Vedoucí muž v neděli viditelně polevil z nasazeného tempa a nechal řádit Daviteho. Ten se nechal prvním zářezem vybláznit a hned v dalším testu výrazně ztratil. Jeho náskok na Bukeru se snížil na polovinu a reprezentant Burundi zkusil ještě místního borce ohrozit. To ale Davite nepřipustil a druhou příčku si pohlídal. To všechno samozřejmě nemohlo mít vliv na druhém vítězství v řadě pro Ranarivela, který rozdílem třídy deklasoval všech sedm zbylých soupeřů. Následovali Davite a Bukera, čtvrtý Fitidis už během třetí etapy svou hrozivou ztrátu umazat nedokázal a pátou příčku obsadil viditelně zklamaný Dethise. Závěrem se sluší dodat, že celá pětice nejlepších startovala s produkčními Imprezami STi.
Posledním podnikem afrického mistrovství bude rally na Madagaskaru, kde už by se měli objevit Rautenbach s Whytem a rozdat si to o titul. Ranarivelo se před domácím podnikem posunul na bronzovou příčku, kterou by jistě rád uhájil před Dethisem.

Výsledky Rwanda Rally:
1. Jean-Yves Ranarivelo / Rila Ranaivomamiana (Subaru Impreza STi)
2. Giancarlo Davite / Sylvia Vindevogel (Subaru Impreza STi) +4:24.0
3. Valery Bukera / Nital Khetia (Subaru Impreza STi) +6:37.0


Jean-Yves Ranarivelo a Rila Ranaivomamiana slaví v cíli zasloužený triumf



2. Rallye de France Alsace – Grand National
Francouzské mistrovství se pomalu chýlí ke svému konci, další z naplánovaných národních klání proběhlo vrámci aktuální soutěže mistrovství světa v Alsasku. Podrobnosti a průběh rychlostních zkoušek shrnul redakční kolega v komentáři, který naleznete zde.

Výsledky Rallye de France Alsace – Grand National:
1. Gilles Nantet/Corinne Murcia (Porsche 996 GT3)
2. Pierre Roche/Martine Roche (Peugeot 307 WRC) +39.0
3. Mathieu Arzeno/Renaud Jamoul (Citroen DS3 R3T) +1:28.9
(krácené výsledky této soutěže najdete i na ewrc-results.com)


Gilles Nantet poprvé v kariéře vítězí v závodě mistrovství Francie; Foto: Arnaud Guygrand on rallye-sport.fr



33. Olympiako Rally
Po počátečních problémech se zdá, že se kolotoč řeckého národního mistrovství opět pomalu roztáčí. Krátce po asfaltové DETH Rally totiž následovala i Olympiako Rally, která měla původně seriál otevírat, ale pak byla z finančních důvodů odložena.
Na start se postavila i jedna z největších domácích hvězd, Ioannis Papadimitriou s Lancerem Evo IX. Se stejnou technikou přijel obhájit své předchozí úspěchy a vedení v šampionátu i Lambros Kyrkos. Bohužel opět chyběl Aris Vovos, který zřejmě vynechá celou sezónu a je otázka, zda ho bude ještě někdy možné na tratích rally vidět. Startovní listina pak celkem obsahovala 33 posádek, což je na letošní poměry v krizí zmítaném státě velmi slušné číslo.
Ať už se dělo na trati „olympijské rally“ cokoli, dělo se to za zády Papadimitria. Ten nedopustil žádné překvapení a od počátku soupeřům ujížděl. V cíli nikým neohrožován mohl oslavit vítězství. V klidu byl i Kyrkos, druhá příčka mu stačila k udržení vedoucí pozice v šampionátu a třetí Bantounas se starým áčkovým Lancerem na něj nijak výrazně neútočil. Desáté místo pak patřilo nejlepší dvoukolce, Opelu Corsa S1600, který po tratích zkušeně vodil Charalambos Gazetas.

Výsledky Olympiako Rally:
1. Ioannis Papadimitriou / Maria Kyrlagkitsi (Mitsubishi Lancer Evo IX)
2. Lambros Kyrkos / Georgios Polizois (Mitsubishi Lancer Evo IX) +1:13.7
3. Ioannis Bantounas / Konstantinos Soukoulis (Mitsubishi Lancer Evo VI) +2:28.2


Ioannis Papadimitriou v Řecku startuje sporadicky, ale stojí to za to; Foto: photorallypress.gr



2. KYK Eskişehir Rallisi
Letos poprvé byla do tureckého šampionátu zařazena soutěž v Eskişehiru. Ta si svůj první ročník odbyla loni na regionální úrovni a premiéra to byla vskutku úspěšná. Letošní rychlostní zkoušky byly rozděleny do dvou dní a jejich celková délka lehce přesáhla hodnotu stotřiceti kilometrů.
Na startu se sešla klasická letošní sestava i s hlavním favoritem, mistrem posledních dvou sezón Yagizem Avcim, který již druhý rok sedlá Fiestu S2000 v barvách oficiálního týmu tureckého Fordu. Hlavní vyzyvatel Burak Cukurova naopak vsadil na Fabii S2000, pronajatou od René Georgese a mimo vítězství v úvodní Ege Rallisi zatím na Avciho neměl. Místo toho musí svoji pozici obhajovat před druhou Fiestou v poli. Tu řídí syn šéfa tureckého Fordu, Murat Bostanci. Do domácího šampionátu se vrátila i Burcu Cetinkaya, její Grande Punto se ale v Eskişehiru neobjevilo.
Zostra začala celá trojice s „esdvojkami“ – Cukurova urval hned první dílčí triumf a Avci kontroval dalšími dvěma nejrychlejšími časy. Po krátkém prvním dni tak mezi nimi nebyl rozdíl větší než jedna vteřina. Třetí místo v pohodě držel Bostanci a čekal na svou šanci. Ta přišla druhý den v nejdelší zkoušce Banaz, kterou dokázal sympatický talent ovládnout a umazat něco ze ztráty na nejlepší dvojici. To už ale měl Avci zase další dva zářezy z rána a jeho náskok narostl na deset vteřin. To popíchlo Cukurovu, zatopil pod kotlem a dvěma nejrychlejšími časy opět srovnal s mistrovský Fordem krok. Rozhodnout tak měl závěrečný průjezd dvacetikilometrovou zkouškou Banaz. Tady už Avci jasně ukázal, kdo je na současné turecké rally scéně král a řádně soupeřům naložil. Cukurova ztratil jedenáct vteřin, Bostanci na třetím místě už byl zpět téměř o půl minuty.
Ve stejném pořadí přejely posádky i přes cílovou rampu. Avci už letos triumfoval počtvrté a do závěrečných dvou soutěží drží všechny trumfy. K jistotě titulu mu chybí ke svému účtu přidat jedenáct bodů, což v Turecku odpovídá pátému místu. Bostanci stále v šampionátu drží druhou pozici, mistrovské šance Cukurovy už jsou pramalé.

Výsledky Eskişehir Rallisi:
1. Yagiz Avci / Bahadir Gücenmez (Ford Fiesta S2000)
2. Burak Cukurova / Ünal Tezel (Škoda Fabia S2000) +8.8
3. Murat Bostanci / Onur Vatansever (Ford Fiesta S2000) +35.4


Yagiz Avci předvádí svou mistrovskou jízdu; Foto: ralliturk.net



12. ADMV-Lausitz-Rallye
I mezi českými fanoušky oblíbená německá soutěž letos připravila svůj dvanáctý ročník a po krachu jednání s představiteli oficiálního národního mistrovství přivítala v Boxbergu posádky z Deutsche Rally Serie, čili konkurenčního seriálu. Mimo ně se na start postavilo i několik zajímavých hostujících posádek, v čele s kompletním týmem německé Škodovky, čtyřmi českými posádkami a pár vozy WRC. Svoje tradiční Porsche nechali doma Maik Stölzel i Ruben Zeltner, oba je výjimečně vyměnili za vozy s okřídleným šípem v nejsilnější kategorii, Stölzel přivezl Fabii, Zeltner Octavii.
První test vyhrál stále ještě aktuální úřadující mistr Německa Matthias Kahle s Fabií S2000, ale jeho čas byl jen o jedinou desetinu lepší, než zajel Mark van Eldik s Lancerem WRC. Oba borci pak v druhé RZ zajeli zcela shodný čas. Van Eldik ale souboj o vedení předčasně odstoupil a čest vozů WRC tak musel začít hájit Zeltner. Před sedmým testem sice ještě ztrácel pět a půl vteřiny, pak ale šestivteřinovým obkladem odsunul Kahleho na druhou pozici a v následujících třech RZ mu ještě přidal další porci vteřin. Kahle kontroval na jedenáctce a už to bylo zase jen o dvě sekundy. Pak vyhrál další test Zeltner a Kahlemu zbylo do posledního úseku k umazání přesně pět vteřin.
Poslední test se ale nakonec nekonal a vítězem byl tak vyhlášen Zeltner. Druhé místo zbylo na Kahleho a kompletní pódium pro značku Škoda zajistil s minutou ztráty Mark Wallenwein. Dobrý výsledek zaznamenal i polský host Maciej Rzeznik, když za sebou dokázal udržet druhý nizozemský Lancer WRC a finišoval jako čtvrtý. Stölzel zůstal hodně za očekáváním a obsadil šestou příčku.
Nejlepším českým účastníkem pak byl Jiří Tošovský, Jaroslav Mikulenka nedokončil. V kratší verzi soutěže, označené jako „national“ obsadil jedenáctou příčku Karel Macek s Corollou WRC, ještě o tři příčky lepší umístění vybojoval Jan Halala s Focusem ST, a to i přes inkasovanou minutovou penalizaci. Za vítězným Dirkem Richterem s Lancerem zaostal Halala o tři a půl a Macek čtyři a půl minuty.

Výsledky Lausitz Rallye:
1. Ruben Zeltner / Christian Doerr (Škoda Octavia WRC)
2. Matthias Kahle / Peter Göbel (Škoda Fabia S2000) +5.0
3. Mark Wallenwein / Stefan Kopczyk (Škoda Fabia S2000) +1:08.6
(krácené výsledky této soutěže najdete na ewrc-results.com)


Ruben Zeltner zapůjčenou Octavii WRC pozlatil; Foto: Julius Tannert on rallye-magazin.de



Cork 20 International Rally
Prestižní irský asfaltový šampionát letos naposledy umožnil svým jezdcům získat nějaké ty body. Zajímavou soutěž shrnul redakční kolega ve svém komentáři, který naleznete zde.

Výsledky Cork 20 Rally:
1. Darragh O'Riordan / Tony McDaid (Subaru Impreza S12B WRC)
2. Tim McNulty / Paul Kiely (Subaru Impreza S12B WRC) +45.1
3. Gary Jennings / Liam Moynihan (Mitsubishi Lancer Evo IX) +2:19.0
(výsledky této soutěže najdete samozřejmě i na ewrc-results.com)


10. Azzano Rally – Terre del Nordest
Uplynulý víkend byl přehlídkou předposledních podniků. Ani v italském šotolinovém šampionátu tomu nebylo jinak a místní specialisté se sešli poměřit své síly na tratích Azzano Rally. Tradiční sestavu doplnil pro tuto soutěž i vedoucí muž evropského bodování Luca Rossetti s Puntem S2000. Favoritem ale byl jezdec v barvách italské Škody, norský střelec Andreas Mikkelsen. Ten ale předchozí San Crispino vynechal a v pozici vedoucího jezdce se tak na start postavil Daniele Batistini. Dát pozor bylo třeba i na ostatní, například Mauro Trentin umí být také velmi rychlý a většina jezdců na produkčních Subaru pro změnu disponuje spoustou užitečných zkušeností.
Na prvních dvou testech šlápl nejlépe do pedálů Rossetti, ale jeho těžce vybudovaný náskok se rozplynul hned po třetí RZ, to když se probudil Mikkelsen a zasadil soupěřům první úder. Norská exhibice pokračovala i v dalším průběhu rally, a tak se mezi ostatní posádky rozdělovaly pouze pozice od druhého místa dál. Mikkelsen s pohodlným náskokem finišoval jako první a převzal tak opět otěže šampionátu do svých rukou. Z přetahované o stříbro se vyčlenil několika rychlými průjezdy Rossetti a při ojedinělém startu tak bral skalpy většiny pravidelných účastníků. I třetí místo vybojoval hostující pilot. Andrea de Luna s Peugeotem 207 předvedl velmi vyzrálý výkon a vyčkávací taktika se mu bohatě vyplatila. Batistini musel vzít za vděk čtvrtým místem, zvlášť když musel v závěru odolávat útokům Teemu Arminena s Imprezou STi.
Do posledního klání si tak Andreas Mikkelsen přiveze náskok 15,5 bodu a má tak k titulu šotolinového šampiona nejblíže. Do pozice hlavního naháněče se přesunul Batistini, další jezdci v čele s Trentinem už jsou ze hry.

Výsledky Azzano Rally:
1. Andreas Mikkelsen / Ola Floene (Škoda Fabia S2000)
2. Luca Rossetti / Matteo Chiarcossi (Abarth Grande Punto S2000) +1:25.5
3. Andrea de Luna / Marika Rossetto (Peugeot 207 S2000) +2:09.4
(krácené výsledky této soutěže najdete i na ewrc-results.com)


Andreas Mikkelsen zcela ovládl Azzano Rally; Foto: acisportitalia.it



8. Rally Sierra Juaréz
Menší účast letos zaznamenal osmý ročník soutěže v Oaxace, kterou pokračovalo mexické mistrovství. I tady se jednalo o předposlední podnik kalendáře a souboj o titul tak pomalu nabíral na obrátkách. Letos však bez účasti hlavních domácích hvězd, všichni tři kandidáti sedlají stroje skupiny N3. Překvapivý čtyřbodový náskok na čele stále držel Luis Miguel Abascal, šanci by si nechtěl nechat ujít ani Emilio Velazquez, do boje se v případě úspěchu mohli dostat i další.
A Velazquez začal plnit svůj cíl hned od počátku, když svým soupeřům začal výrazně unikat. Zvlášť Abascal nestíhal a brzy byl zcela mimo hru o první příčku. Nástup Velazqueze zachytil pouze Francisco Name, který musel nutně soutěž vyhrát, aby si zachoval alespoň teoretickou naději na titul.
Suverenita Velazqueze vydržela až do šestého testu, kde pilot Clia RS výrazně ztratil a do vedení pustil Nameho. S minutou ztráty už se nic moc udělat nedalo, a tak Velazquez musel vzít za vděk druhou příčkou. Skvělé třetí místo po těsném boji s Abascalem udržel José Luis Rodriguez, ten ale do mistrovství Mexika neboduje.
Situace v šampionátu před závěrečnou soutěží ještě o něco více zhoustla, Abascal už vede o pouhé dva body a proti rozjetému Velazquezovi to bude mít velmi těžké. V případě výpadku obou borců před ním má šanci ještě Name. Ten ztrácí devět bodů, což znamená, že musí nutně v Acapulcu zvítězit a doufat.

Výsledky Rally Sierra Juaréz:
1. Francisco Name / Armando Zapata (Mitsubishi Lancer DE)
2. Emilio Velazquez / Liz Tejada (Renault Clio RS) +1:05.5
3. José Luis Rodriguez / Guillermo Lopez (Volkswagen Golf GTi) +3:38.8


Klid před bouří (vpravo barevná dvoukolka od Mitsubishi patřící pozdějšímu vítězi); Foto: puestaapunto.com.mx



24. Prescott Rally
Spojené státy Americké jsou velká země a mohou si dovolit pořádat dokonce dvě národní mistrovství. To profesionální, Rally America, již má letošní ročník za sebou, ale v amatérském USRC se o titulech teprve rozhoduje. Větší jasno do tabulky měla vznést předposlední soutěž šampionátu.
Do Arizony se sjelo 22 zájemců o body, většinou s vozy určenými pro skupinu Open. V té hrají prim vozy značky Subaru a ani zde tomu nebylo jinak. Favorizované jezdce, mezi nimiž nechyběl Brian Scott, Jon Burke nebo Doug Chernis, přijelo potrápit i pár hrdinů s konkurenčními Mitsubishi, v čele s Davidem Sterckxem.
Výborně začali Scott s Chernisem a soupeřům hned v prvním testu výrazně ujeli. Bídně naopak začal Sterckx, ztratil téměř dvacet vteřin a z jeho strany to vypadalo na velikou blamáž. Chernis ale hned v následujícím testu svou Imprezu odstavil a nechal Scotta na prvním místě samotného.
Na konci první etapy se chytil Sterckx, jednou dokonce dokázal pokořit všechny soupeře a rázem poskočil za Scotta na druhé místo. V hodnocení první etapy pak dokonce vedl, to když Scotta po posledním testu dne dostihly technické potíže a do závěrečného servisu už nedorazil.
Pilot Mitsubishi s belgickými kořeny chytil slinu a do druhého dne vypálil ve velkém stylu. Vyhrál všechny testy a rázem nebylo pochyb, kdo si nejvíce zaslouží zlatý věnec. Za jeho zády si to o druhé místo rozdali Mike Whitman a Mitchell Williams, jejich souboj ale nakonec rozhodla Williamsova chyba na druhém testu dne, kterou již přes všechnu snahu nenapravil a musel se tak spokojit až s třetím místem. Stříbro tak spadlo do klína Whitmanovi, jako čtvrtý dorazil do cíle s desetiminutovým mankem na vítěze Burke.

Výsledky Prescott Rally:
1. David Sterckx / Karen Jankowski (Mitsubishi Lancer Evo VI)
2. Mike Whitman / Piers O'Hanlon (Ford Escort RS Cosworth) +2:34.0
3. Mitchell Williams / Alix Hakala (Subaru Impreza WRX) +3:04.0


Pacific Forest Rally
V severní Americe se ještě malou chvíli zdržíme. Kanadské mistrovství nabralo po letní přestávce rychlý spád a na uplynulý víkend přichystalo svou předposlední soutěž. Malý krůček od titulu tady stačilo udělat vedoucímu muži letošní tabulky, kterým byl Antoine L’Estage. V zázrak ještě mohl doufat vyzyvatel Patrick Richard, který byl z minulého klání vyloučen a jeho šance už se pomalu přesouvaly pouze do teoretické roviny. Předchozím povedeným představením se ve hře o titul udržel i Leonid Urlichich, musel by ale doufat ve dvojí zaváhání L’Estage a oba závěrečné podniky vyhrát.
Vedoucí muž šampionátu si byl dobře vědom své pozice a do boje s oběma vlčáky se nijak nehnal. Zato Richard zabral hned od začátku a vyhrál první dva testy. Na třetím kontroval Urlichich a šel do čela. Další sekce už ale plně patřila Richardovi a pilot kanadského Subaru putoval opět na první místo. Ve třetí sekci přidal pro změnu na rychlosti L’Estage a připomněl svou letošní formu, když se svým soupeřům dokázal hravě přiblížit a udržet je v tlaku. Mírně ztrácet začal Urlichich a bylo znát, že technický rozdíl mezi jeho Imprezou a vozy soupeřů je v plném nasazení hodně podstatný.
Richard bojoval nejlépe, jak uměl, vyhrál několik dalších testů a udržoval náskok z úvodu soutěže. Jistotu druhého místa si pohlídal L’Estage a výrazná časová propast se prohlubovala i mezi třetím Urlichichem a zbytkem pole. Na pořadí nic nezměnily ani závěrečné rychlostní zkoušky a tak mohl v cíli poprvé v sezóně slavit Richard. Oslava to ale byla smutná, jistotu letošního titulu si totiž druhým místem pojistil L’Estage a své soupeře tak odsoudil pouze k boji o druhé místo. Třetí Urlichich nezkrýval v závěru své rozčarování z předvedeného výkonu, přesto ale ani on neskládá zbraně a hodlá Richarda na závěrečné soutěži ještě potrápit.

Výsledky Pacific Forest Rally:
1. Patrick Richard / Alan Ockwell (Subaru Impreza STi)
2. Antoine L'Estage / Nathalie Richard (Mitsubishi Lancer Evo X) +47.8
3. Leonid Urlichich / Martin Brady (Subaru Impreza STi) +2:06.2


Patrick Richard a Alan Ockwell letos poprvé triumfují; Foto: carsrally.ca



3. Novel Rally Windhoek
Pod patronátem společnosti Novel, jihoafrického prodejce vozů Ford, proběhla o víkendu pátá soutěž mistrovství Namibie. Exotický šampionát letos drží pevně v rukou Jaco van Dyk, kterého můžete znát i z různých klání v sousední Jihoafrické republice. Van Dyk nemohl chybět ani v namibijském hlavním městě Windhoek, do jehož okolí situovali organizátoři z Redline Motor Clubu svou rally.
Populární Chucky, jak se van Dykovi přezdívá, hodlal své ex-tovární Polo S2000 dovézt k vítězství stejně, jako před dvěma lety, kdy ovládl první ročník této soutěže. Proti němu se ale postavilo několik velmi rychlých jezdců. S Toyotou S2000 přijel zabojovat Jandre Dippenaar (jeho mladší bratr Wilro letos pravidelně startuje v mistrovství JAR), co nejvíce bodů musel nutně urvat i úřadující mistr Willie Dames s Imprezou a stejný vůz přivezl i Dick Cornelissen.
Van Dyk ale nezůstal nic dlužen své pověsti velmi rychlého jezdce a své soupeře doslova vymazal. Ovládl postupně všechny testy dvoudenního klání a přestože závěr lehce vypustil, dovezl na cílovou rampu náskok minutu a půl na Cornelissena. Pilot Subaru si počínal také velmi zkušeně, jistil druhé místo a na třetího Damese najel dalších cca dvě a půl minuty. Soutěž byla v závěru jezdci hodnocena jako jedna z nejtěžších, co kdy jeli, možná proto do cíle dorazilo jen pouhých sedm posádek.
Závěrečným kláním namibijského mistrovství bude tradičně listopadová Tara Rally, kde se očekává i několik zahraničních hostí, především z JAR.

Výsledky Novel Rally:
1. Jaco van Dyk / Werner Gevers (Volkswagen Polo S2000)
2. Dick Cornelissen / Melvin Gous (Subaru Impreza WRX 2.0) +1:35.0
3. Willie Dames / Michael Rust (Subaru Impreza WRX 2.0) +3:51.0


Caminos del Inca
Jedna z nejtěžších soutěží světa, která se sice ještě počítá mezi klasické rally, ale svou délkou a obtížností spíš odpovídá dálkovému maratónu, to je každoroční týdenní peruánské klání Caminos del Inca. Letošní ročník skončil v neděli a tak nezaškodí stručně shrnout jeho průběh.
Účast byla jako vždy hojná, nechyběla největší domácí hvězda Nicolás Fuchs, s Lancery Evo IX se na start postavili i Raúl Orlandini, Roberto Pardo nebo oba zástupci závodnické rodiny Palominů, Richard i Ronmel. Mezi dvoukolkami dominovala značka Toyota, skupinu N4 light reprezentovali především piloti na Subaru. Počítat se muselo i s několika jezdci v kategorii terénních vozů, z nichž bývá nejnebezpečnější Amilcar Rivera s Nissanem Pick-Up.
První etapa měřila 200 kilometrů a celá vedla po asfaltových cestičkách. První den se stal kořistí Fuchse, za ním se srovnali Orlandini a Pardo. Druhý den nabídl ještě o 70 kilometrů víc a na posádky už čekal kombinovaný povrch tratí. Z vedoucí trojice se v šotolinové části vytratil Pardo, který chyboval a ztratil hodně času. Pardo ale zatáhl v asfaltovém závěru a vygumoval nejen Orlandiniho, ale i Fuchse.
Nejtěžší etapa ale na posádky teprve čekala. Neskutečných 484 ostrých kilometrů za jediný den musely ukrojit ti, kteří se chtěli dočkat cíle. Na tento den si schoval svou hlavní ofenzivu Orlandini, v první části nandal soupeřům tolik, že ani Fuchsovo kontra v druhé a třetí části nemohlo nic změnit na tom, že Orlandini po dlouhé etapě půjde do čela.
Předposlední den se odehrál kompletně na šotolině a Fuchs při stahování ztráty chyboval a výsledkem bylo další manko na perfektně jedoucího Orlandiniho. Rozhodnout tak měla poslední čistě asfaltová etapa, kde pro změnu skvělý finiš předvedl Pardo. Jeho nálet byl ale kontraproduktivní, ztrátu na nenápadného Richarda Palomina smazat nedokázal a v konečném účtování tak na něj zbylo třetí místo. O jednu pozici výš dokončil Palomino, který se díky problémům soupeřů a pravidelnému sbírání slušných časů propracoval až k osobně nejlepšímu výsledku na tomto podniku. Souboj o vítězství nakonec vyřešilo Fuchsovo Mitsubishi, peruánský reprezentant musel odstoupit a pro zlato si tak nikým neohrožován dojel Orlandini. Jeho náskok není vzhledem k délce soutěže nikterak podivný, přesto na běžné poměry vypadá třičtvrtě hodiny vskutku impozantně.

Výsledky Caminos del Inca:
1. Raúl Orlandini / Juan Pedro Cilloniz (Mitsubishi Lancer Evo IX)
2. Richard Palomino / José María Rodríguez (Mitsubishi Lancer Evo IX) +46:18.8
3. Roberto Pardo / Carlos Peral (Mitsubishi Lancer Evo IX) +1:12:58.8


Raúl Orlandini najel na soupeře 46 minut; Foto: perurally.com



38. Petrobras Transchaco Rally
Letos je to čtyřicet let od chvíle, kdy se v Paraguayi poprvé odstartovala nejnáročnější soutěž tamějšího šampionátu, Transchaco Rally. Na letošním ročníku se opět sešla kompletní místní špička, z nichž největší naděje měli borci ze skupin 8 (plnohodnotné závodní speciály) a 4 (produkční technika). Výdrž vozu Kia Rio MR sem přijel i Diego Dominguez, Lancery Evo X přivezli Gustavo Saba, Miguel Zaldívar a několik dalších a Toyotu Celica ST185 osedlal Alejandro Galanti, když protentokrát nechal doma svůj obvyklý Auris S2000. Na jezdce čekalo zcela neskutečných 946,8 ostrých kilometrů, rozdělených mezi tři etapy a 26 rychlostních zkoušek. To vše v neustálém prachu, kamení a většinu času zcela mimo civilizaci.
Nejlépe začal Galanti, na záda se mu ale pověsil Tiago Weiler s Lancerem a velkou ztrátu neměli ani další jezdci v čele s Gustavem Sabou. Pak se ale utrhl ze řetězu další Lancer s Galeanem za volantem a Galanti se mohl začít o své vedení pomalu bát. Do konce první etapy ho však udržel. Vedl však o pouhých osm vteřin. Ostatní ale za vedoucí dvojící zůstávali hodně pozadu, třetí Rempel už nabral téměř minutu.
Začátek druhého dne už Galantiho vůz nezastihl v nejlepší formě, bývalý reprezentant v JWRC se velmi rychle propadal pořadím, až v závěru dne definitivně vzdal. O jeden test dříve se se soutěží rozloučil Galeano a tak se prakticky začínalo od znova. K nezastavení byl naopak Dominguez, který konečně přemluvil svou Kiu k poslušnosti a rozdílem třídy deklasoval celý zbytek řídnoucího pole. Dominguez najel na soupeře během jedné etapy sedm minut a do nedělního vyvrcholení tak vstupoval jako první.
Rally ale končí až v cíli, to je známá věc. A ani Dominguezovi nebylo tentokrát přáno vidět cíl a dokončit tak svoje slibně se vybarvující dílo. Jeho odstoupení uklidnilo situaci na čele, mezi jezdci už totiž byly takové rozdíly, že už se každý soustředil spíš na dokončení celé soutěže a vyčkávání. Největším hrdinou mezi těmi, kdo dokončili byl v závěru celkový vítěž Luis Ortega, sedlající produkční Lancer Evo X. Bezmála čtvrt hodiny na něj ztratil Thomas Klassen s Imprezou STi a třetí Gustavo Saba zachraňoval čest favoritů s mankem přesahujícím půl hodiny.

Výsledky Transchaco Rally:
1. Luis Ortega / Carlos Zarca (Mitsubishi Lancer Evo X)
2. Thomas Klassen / Carlos Filippi (Subaru Impreza STi) +14:28.0
3. Gustavo Saba / Figu Aguilera (Mitsubishi Lancer Evo X) +32:53.0


Oblaka prachu víří Luis Ortega a Carlos Zarca; Foto: transchacorally.com.py



Rally Volcán Irazú
Šestý podnik mistrovství Kostariky, který se měl odehrát tento víkend, byl těsně před startem odložen. Pro českého fanouška rally se důvod zrušení může zdát minimálně úsměvný – soutěž byla odvolána kvůli naprosto tragickému nedostatku dopravních policistů, kteří měli na soutěž dohlížet.
Soutěž je ale připravena a organizátoři tvrdí, že se uskuteční v náhradním termínu. Tamější policie se ale stále nevyjádřila, kdy bude mít k dispozici dostatek proškolených pracovníků, a tak konkrétní datum ještě nepadlo.
Pokud by se soutěž nakonec nepodařilo uskutečnit, spadl by letošní titul bez boje do klína José Montaltovi s produkční Imprezou STi, kterému by k jistotě bývalo stačilo v Irazú vyválčit pouhé dva body.


Francouzské regionální soutěže
Trochu ve stínu soutěže mistrovství světa proběhly o uplynulém víkendu tři regionální soutěže. Proto nebude na škodu si je telegraficky projet.
16. Rallye de Sarlat – Périgord Noir zavedla posádky do okolí Sireuil v západní Francii. Mezi přihlášenými bylo možné najít i Jeana-Charlese Beaubelique s Peugeotem 207 S2000, ten však byl přihlášen k účasti na soutěži „velkého“ francouzského mistrovství a nebylo tedy jisté, jestli k závodu vůbec nastoupí. Beaubelique nakonec dal pohárovému klání přednost a dobře udělal. Přestože jeho vítězství nebylo nikterak hladké a zkušeného pilota zle potrápil Antony Mora s BMW Compact, klientská „dvěstěsedmička“ nakonec svého jezdce pro zlato dovezla. Mora bral druhou příčku se ztrátou čtrnácti vteřin. Půlminutové manko zatížilo konto celkově třetího Mickaela Lobryho s produkčním Lancerem.
Popáté se sešly posádky k Rallye du Thoré. Tady měl od počátku navrch Jean-Michel da Cunha se starším Escortem RS Cosworth skupiny A. Vyhrál tři první testy a šel jasně do čela. Na start čtvrtého testu už ale nedorazil a přepustil tak své místo Peugeotu 306 S16 Johana Dupouy, který na něm vydržel až do samého konce. O vítězství se ale ještě bojovalo, v závěru totiž první tři jezdce dělilo pouhých deset vteřin. Dotahující Olivier Azema s 306 Maxi už svou stíhačku nedokončil a musel se spokojit s druhým místem. Druhé místo o pouhou vteřinu před Azemou ubránil Sébastien Virazel s Cliem R3.
Přehled francouzských soutěží pokračuje na Rallye Mauves-Plats. Druhý ročník soutěže opět zavítal do krásné přírodní scenérie nedaleko Valence a měl se při něm odehrát zajímavý souboj mezi Diderem Perrinem s Porsche 996 GT3 a Patrickem Artru s Peugeotem 306 Maxi. K té ale nakonec nedošlo, když se Perrin nechal vybláznit a na třetím testu havaroval. Ani Artru se nevyvaroval chyb a výrazně ztratil. Vítězství tak vybojoval jiný maxi kit, Renault Mégane v rukou Michela Giralda. Jen deset vteřin zpět pak byl Pierre Roussat se Saxem Kit Car.
Na francouzském území se měl odehrát ještě jeden podnik. Rallye Ronde du Sud bylo zařazeno do kalendáře regionálního mistrovství Martiniku. Soutěž ale byla bez náhrady zrušena a v senzačním vedení tak zůstane Jean-Philippe Mongaillard s Citroenem C2 R2. Příští závod by se měl na Martiniku odjet na konci října.


Jean-Charles Beaubelique v ostrém tempu; Foto: rallygo.com



Italské regionální soutěže
Hned na čtyři podniky se zaměříme během shrnutí soutěží italské regionální scény. Jako vždy přinesly nejeden zajímavý souboj.
Asfaltový Trony Cup pokračoval na Rally degli Abeti e dell Abetone. Jako vždy se o vítězství přijelo poprat několik vozů specifikace WRC, dvojici Citroenů C4 Manuela Sosselly a Devida Oldratiho doplnil ještě Claudio Sora s Focusem. Pozlobit špičku mohli teoreticky i tři Peugeoty 207 S2000, několik produkčních vozů a rychlých dvoukolek. I přes nejlepší start nebude na soutěž v dobrém vzpomínat Sora, když po odstoupení nespatřil cíl a nechal tak souboj o vítězství na pilotech Citroenů. Oldrati sice vyhrál dva testy, ale Sossellu neohrozil a ten si mohl vychutnat téměř minutový triumf. Katastrofické představení předvedli jezdci s vozy S2000, jejich čest zachraňoval pátým místem Lucchesi, další dva jezdci žádné extra časy nezaznamenali a navrch se jim ani nepodařilo soutěž dokončit. Třetí příčku tak se ztrátou tři a půl minuty vybojoval Eddie Sciessere s Cliem S1600.
Borci bojující v první zóně italského poháru zamířili do Acqui Terme na RallyTeam 971. Přítomnost šesti speciálů S2000 slibovala slušnou podívanou a tyto předpoklady se potvrzovaly již od prvního testu. O triumf se utkali především Andrea Sala a Alessandro Bocchio, oba s Peugeoty 207. Vše vyřešily problémy Bocchia na pátém testu, které vyvrcholily jeho odstoupením na počátku závěrečné RZ 6. Sala si ale nějak výrazně klidné tempo nemohl dovolit, šanci totiž vycítil Marco Strata s Lancerem Evo IX, který se dokázal mezi favorizované S2000 vklínit a ve špičce rozhodně nebyl do počtu. Nejrychlejší muž skupiny N4 vyhrál poslední dva testy a jeho útok mu skoro vyšel, Sala si ale vítězství dokázal pohlídat a nakonec disponoval náskokem sedmi vteřin. Strata tak bral druhou příčku, když o jedno místo odsunul Fabrizia Andolfiho.
Čtvrtá a pátá zóna si společné klání naplánovala na tratě Rally Carpineti. I tady se sešlo několik vozů S2000, tady ale rozhodně nehrály tak dominantní roli, jako v předchozím případě. Špičku hodně pozlobil Gianluca Tosi s Cliem R3, přes všechnu snahu ale nakonec podlehl dvojici jezdců a odváží si tedy bronz. Několika rychlými časy si nakonec důležité první místo zajistil Marco Bernardelli s Puntem S2000, favorizovaný Roberto Vellani s Peugeotem 207 na něj nestačil a může být rád za stříbro.
V Introbiu se uskutečnil teprve druhý ročník Ronde Valsassina. Pro českého fanouška byla jistě zajímavá účast mladoboleslavské Fabie S2000, Pietro Gotti však k hlavním favoritům nepatřil, prim měla hrát pětice vozů WRC. A především dvojice jezdců na Citroenech Xsara odehrála divákům skutečně kvalitní představení. Marné pokusy Massima Gasparotta vedly jen k jedinému dílčímu úspěchu, zbylé tři průjezdy ovládl Marco Paccagnella. Ten také po zásluze triumfoval, s mankem dvanácti vteřin finišoval Gasparotto a i třetí příčka připadla jezdci na technice WRC, když svůj Peugeot 206 dovedl s třičtvrtě minuty dlouhou prodlevou do cíle Carlo Galli. Gotti s Fabií se v průběhu soutěže hodně trápil a nakonec byl rád za 22. příčku. Nejlepším S2000 byla Fiesta Giuseppe Fugazzotta na desátém místě.


Manuel Sossella a jeho Citroen C4 WRC nenašli přemožitele; Foto: Fulvio Bogani on rallyracing.it



Španělské regionální soutěže
I na Pyrenejském poloostrově se o víkendu závodilo, na tamější regionální podniky se podíváme na následujících řádcích.
Do regionální mistrovství Kastilie mohli přihlášené posádky bodovat na 18. Rallye del Bierzo. Pořádající tým Repauto se postaral i o zajímavou podívanou, když před startem zajistil Javieru Ariasovi start s Focusem WRC. V kombinaci se znalostí tratí tak měl být Arias k neporažení. Průběh soutěže ale neprobíhal tak úplně podle papírových předpokladů, Ariase několikrát potrápili další jezdci. Alberto Sansegundo s Lancerem Evo IX dokonce držel v nerovném souboji s Focusem krok a rozdíl mezi oběma nenarostl po celou dobu trvání soutěže na větší hodnotu, než bylo konečných třináct vteřin. Ty nakonec rozhodly o vydřeném vítězství Javiera Ariase, Sansegundo bral stříbro a už s větším odstupem finišoval bronzový Francisco Javier Ferrero se starším Lancerem Evo VI.
Zavítáme i na sever Španělska, kde o víkendu proběhla další z kratičkých regionálních soutěží, 15. Rallysprint C.A.R.T. de Ontón – Otañes. Na posádky tady čekalo 23 ostrých kilometrů, rozdělených do čtyřech rychlostních zkoušek. Na soutěž si přijel zatrénovat i člen španělského týmu Suzuki, Gorka Antxustegi, nebylo to však s tradičním Swiftem S1600. Talentovaný pilot dorazil na start s kanárkově žlutým Peugeotem 205. A svou rychlost dokázal i tentokrát, když s téměř sériovou verzí vozu dokončil na pátém místě se ztrátou pouhých 38 vteřin na vítěze. A tím nebyl nikdo jiný, než čtyřiadvacetiletý démon Iker Gayoso s Mitsubishi Lancer Evo IX. Ten to rozhodně neměl proti rychlým dvoukolkám jednoduché, zvlášť Jonathan Cabo dělal se svým dvoulitrovým Cliem Sport vše, co uměl a v cíli zaostal o necelých šest vteřin. Skvělý výsledek z předchozího rallysprintu zopakoval i Daniel Peña, který opět dovezl svůj Citroen C2 R2 do cíle na třetím místě.
Katalánský šampionát Open se přesunul do své další zastávky a tou byl druhý ročník Ral•li Ciutat de Valls. O vítězství se tu chtěli poprat hlavně jezdci s Porsche GT3, Jordi Gaig a Salvador Canals, zlobit měli v plánu i piloti produkčních vozů a dvoulitrových dvoukolek. A zatímco Canals za svými soupeři výrazně zaostal, Gaig svou roli favorita zvládl bravurně a dojel si pro téměř minutové vítězství. Druhé místo vydřel David Sayos s Cliem R3, třetí místo zbylo na Eduarda Garcíu s desítkovým Lancerem.


Iker Gayoso a jeho Mitsubishi Lancer Evo IX; Foto: hisparally.com



Britské a irské regionální soutěže
Soutěž pojmenovaná po skotské rally legendě a předposlední díl ANICC 2WD Challenge. To byl uplynulý víkend na ostrovech. Na obě klání se stručně podíváme.
Osmý díl skotského mistrovství, to byla soutěž s názvem Colin McRae Forest Stages. Při neúčasti Davida Bogieho si na vítězství na soutěži brousilo zuby hned několik jezdců, především Euan Thorburn s Lancerem Evo IX. S „devítkou“ se vytasili i Robbie Head nebo Shaun Sinclair, starší verzi oblíbeného produkčního vozu pak přivezl Mike Faulkner. Do málo viděného MG S2000 usedl Calum MacLeod. Nejlépe začal Sinclair, ale pak už nastoupil Thorburn a o vítězi bylo rázem rozhodnuto. Sinclair s ním prohrál ve všech zbylých testech a musel se tak spokojit s druhou příčkou. Třetí příčku si součtem časů zajistil Faulkner. MacLeod s MG dokončil na sedmém místě. Soutěž měla i přes svou menší délku poměrně dost odstoupených, technickou závadu například ohlásil Head, v RZ musel zastavit i Donnie MacDonald s Lancerem Evo IX nebo John McClory s Imprezou N15. Zajímavé souboje přineslo i klání historických vozidel, kde se objevili Stig Blomqvist nebo Jimmy McRae. Blomqvist také svůj Escort dovedl do cíle nejrychleji, když zbytku pole nadělil třičtvrtě minuty. McRae dokončil s Porsche 911 na pátém místě.
Předlouhý název měla druhá z krátkých ostrovních soutěží, Cash & Carry Farm Supplies Clubman Stages Rally. Pořádající klub s Enniskillenu připravil pro necelou čtyřicítku posádek osm rychlostních zkoušek o celkové délce 41 mil. A startovní listina nabídla hned několik zajímavých jmen. Se starými Escorty měli přijet Niall McShea nebo Gary McElhinney, Talbot Sunbeam zase slíbil John Devlin. McShea se ale nakonec omluvil a jeho vůz řídil Richard Keown, původně přihlášený jako spolujezdec. Devlin zase dokončil jen pět testů a během šestého svůj vůz odstavil. Výhra se tak připisovala McElhinneyovi, jenže i on se musel nakonec sklonit před Shanem McGirrem s Toyotou Starlet.
Odstavec o britských soutěžích mohl být bohatší ještě o výsledky Exmoor Endurance Rally, tu však organizátoři v polovině září zrušili a příští soutěž s tímto názvem se tak uskuteční až za rok.


Shane McGirr a jeho vítězná jízda; Foto: enniskillenmotorclub.co.uk



Rakouské regionální soutěže
Jediná nižší soutěž se odjela na rakouském území. Přinesla i velkou radost českým barvám, takže vás samozřejmě nemůžeme ochudit o její shrnutí.
15. Herbst Rallye Lieben se stejně jako loni započítával do Austrian Rally Challenge, kalendář „malého“ rakouského mistráku dokonce uzavíral. Na soutěž dorazily i dvě české posádky, obě s Lancery Evo IX. Richard Kirnig i Jiří Pertlíček junior se rázem zařadili mezi favority na vítězství. A zatímco Pertlíček špičce nestíhal, Kirnig od začátku bojoval o triumf s Gunthardem Puchleitnerem s totožnou technikou. Zpočátku měl sice navrch Puchleitner, ale skvělým závěrem dosprintoval na první pozici český pilot. Jeho rakouský soupeř ale ztratil pouhých 1,4 vteřiny. Pertlíček dokončil osmý, jen o jedno místo lépe dopadl nejlepší z jezdců, přihlášených do ARC. Reinhard Mitterauer s Celicou GT-Four si závěrečnou porcí bodů navíc zajistil letošní titul.


Richard Kirnig bojuje na trati o vítězství; Foto: Harald Illmer on ir7.at



Německé regionální soutěže
Mimo Lausitz Rallye nabídla německá rally scéna ještě jednu soutěž. I z ní vám nabízíme stručný „výcuc“ toho nejpodstatnějšího.
44. Nibelungenring-Rallye se počítá mezi soutěže čistě německého formátu Rallye 200, tudíž i ona měřila přibližně 35 kilometrů, i ona se skládala ze šesti testů a i ona měla jediného favorita. Rainer Noller tento typ soutěží prostě umí a jeho Mitsubishi Lancer Evo VIII MR je velmi často k vidění na nejvyšší příčce. Pilot z Abstattu přesvědčoval hned od prvních kilometrů, že ani na této rally nebude nikdo, kdo by mu mohl konkurovat a s přehledem zvítězil. Podobně se zařídil i celkově druhý Fritz Köhler s BMW M3, když dokončil přesně na půl cesty mezi Nollerem a třetím Andreasem Gerstem se Subaru Impreza. Přidružený sprint, spadající do Retro-Rallye-Serie, ovládl Hans-Jürgen Pfohe s Opelem Corsa.


Rainer Noller pospíchá do cíle Nibelungenring-Rallye; Foto: Thomas Schmickler on rally3.de



Finské regionální soutěže
Do Finska se bylo možné vypravit na dva regionální podniky. Protože do Finska je daleko, i na tyto soutěže jsme se pochopitelně zaměřili a přinášíme vám stručný „výcuc“.
Prvním z nich byla Teijo-Talot-Ralli v jihofinském městě Salo. Tady měl jasně dominovat Mikko Tuominen s Lancerem Evo IX, zazlobit mohl i Reijo Lauren se starším „áčkovým“ Lancerem Evo 6,5. Lauren ale nedokázal předvést nic z očekávaných výkonů a Tuominena pro změnu vyřadila technická závada. O vítězství se tak poprali jezdci na vozech s jednou poháněnou nápravou, prim hráli hlavně jezdci na Volvech 240, Markus Hellström a Olli Lavikainen. V tahanici o vteřinky nakonec triumfoval Hellström, o jeho převaze ale rozhodlo pouhých jeden a půl vteřiny. Třetí již s větší ztrátou dokončil Kim Allamo se starým Escortem RS 2000.
Klasický sprint severského typu, to byl Kattasorasprint. Velkou roli, jako vždy, tady hraje jak zkušenost jezdce, tak síla vozu, který řídí. Obojím disponuje Tapani Hulkkonen, kterého můžete znát i z působení v mistrovství Finska (ve skupině SC3). Jeho zbraní byl i tentokrát sice obstarožní, ale stále pekelně rychlý Escort WRC. Podobné soutěže umí i Aarni Mertanen, několikrát dokázal ve sprintech uspět i Ari Könönen, oba se staršími Lancery. Střelci na Mitsubishi ale tentokrát museli vzít za vděk druhým, respektive třetím místem, když podle očekávání triumfoval Tapani Hulkkonen. Mezi juniory už vůz Mitsubishi Lancer úspěch slavil, tuto kategorii totiž ovládl Rami Puhakka. Mezi historiky zaznamenal nejrychlejší průjezd Seppo Järvinen s Opelem Ascona.


Tapani Hulkkonen získal s Escortem WRC zasloužené vítězství; Foto: jm-kuvat.com



Švédské regionální soutěže
Závěrečný podnik švédského mistrovství se uskuteční již o tomto víkendu a tak byly nedávné regionální soutěže ideální půdou pro test techniky i schopností jezdců.
Nejvíce posádek známých z národních klání bylo k vidění na Noratrofén. Na startu se dokonce objevily i dvě WRC, Corolla Kjella Sandberga a Octavia Björna Adolfssona. Ani jeden se však na vítězství nedosáhl, Adolfsson dokonce finišoval až jako sedmý a Sandberga pokořili hned dva jezdci s Mitsubishi Lancer. Pilot Toyoty sice vyhrál úvodní dvě RZ, v té třetí a poslední ale najetou půlminutu potratil a propadl se na třetí příčku. Příchuť absolutního vítězství si tak po dlouhé době připomněl Johan Rudengren, pouhé čtyři vteřiny zpět skončil Fredrik Grahn. Soutěž nedokončil například další produkční Lancer, jemuž určoval směr Jan-Erik Folkesson.
Těsný souboj o vítězství, který rozhodla jediná nepovedená rychlostní zkouška, to byla hlavní zápletka podniku s názvem Jehandersprinten. Pět krátkých testů nejrychleji zvládl Marcus Bergquist s Fordem Escort, celou dobu mu však dýchal na záda Mats Anderson s Peugeotem 306. Ten přišel o rozhodující kontakt při nepovedeném průjezdu druhou RZ, jinak zajížděl s pozdějším vítězem téměř totožné časy. Neztratil se ani Jimmy Eriksson s Volvem 740, díky vyrovnanému výkonu nespustil vedoucí dvojici z očí a v cíli se objevil s mizivou ztrátou.
Svou rychlost opět předvedl soupeřům Mats Andersson s Protonem Satria, tentokrát si odváží zlatý věnec z Vikingadansen. I další příčky obsadili jezdci skupiny D2, která byla vypsána pro malé dvoukolky. Druhý Ebbe Nilsson s Fordem Puma prohrál o osm vteřin, Joakim Kristiansson zase dovezl svůj Opel Corsa na třetí příčku, jeho manko už ale činilo 21 vteřin. Když uvážíte, že rychlosoutěž tvořily pouhé dva nedlouhé testy, musíte uznat, že Andersson podal skutečně obdivuhodný výkon.
Na závěr se ještě bleskově podíváme na Vedumsmästerskapet i Bilrally. Honosně pojmenovaná soutěž pod pokličkou ukrývala čtyři rychlostní zkoušky a její průběh zcela odpovídal předstartovním odhadům, že o vítězství si to rozdají piloti na silných čtyřkolkách, když kompletní pódium obsadily různé evoluce Mitsubishi Lancer. Håkan Svensson byl ze všech nejrychlejší, snažil se i Mats Adielsson, ale pro něj nakonec organizátoři připravili stříbrný stupínek. Mezi čtyřkolky se tradičně vetřel Leif Peterson s Toyotou Corolla a dokončil na senzačním třetím místě.


Johan Rudengren pokořil i dvojici vozů WRC; Foto: bilsportsfotografen.se



Pokud vás aktuální shrnutí zaujalo a rádi si přečtete i ty starší, kompletní seznam dosud vydaných článků najdete pod novým tagem Víkendové soutěže.
Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!