Závěr MS slibuje zajímavý boj

Soutěžní jezdci světového šampionátu letos už navštívili jedenáct zemí na třech kontinentech.

Soutěžní jezdci světového šampionátu letos už navštívili jedenáct zemí na třech kontinentech, najezdili skoro 4 tisíce ostrých kilometrů a ve svých speciálech strávili desítky hodin. Po tak obrovské porci přesouvání se z jednoho místa na druhé v ostrém i přejezdovém tempu, které všichni absolvovali během uplynulých devíti měsíců, by se přirozeně očekávalo, že ten nejlepší z nich bude s alespoň mírným náskokem směřovat zdárně k vytouženému cíli, titulu mistra světa. Letošní ročník je ale v tomto směru jeden z těch výjimečných, kdy k finálnímu rozhodnutí o šampiónovi dojde až v jeho úplném závěru.

Sebastien Loeb sezónu překvpaivě nezačal vítězstvím, jak by leckdo očekával. V Mexiku už ale dokázal vyhrát a začal tím své přibližování se k vedoucímu jezdci šampionátu. Mikko Hirvonen reprezentující konkurenční Ford ve Švédsku zvítězil a po loňské nepovedené sezóně tu aktuální odstartoval maximálním bodovým ziskem. V Mexiku ovšem musel čistit trať a jeho Fiestě občas ve vysokých nadmořských výškách docházel dech, přesto Fin druhým místem získal maximum možného. V Portugalsku nejprve přišel defekt, následně ještě praskla poloosa a z vedení v šampionátu rázem nezbylo vůbec nic.

Loeb se sice vyhoupl do pozice, ve které se už dlouhá léta cítí jako doma, ale jeho statistika rozhodně nebyla natolik výjimečná jako jindy. Už na začátku roku bylo nad slunce jasné, že mu v jeho stájovém kolegovi Sebastienu Ogierovi vyrostl více než rovný soupeř. Mladý Seb byl rychlejší už ve Švédsku, v Mexiku svému fenomenálnímu kolegovi podlehnul v přímém souboji havárií, v oblíbeném Portugalsku jej ovšem stejně famózním způsobem jako vloni rozdrtil. V Jordánsku, kde se odehrálo strhující finále mezi Ogierem a Jari-Mattim Latvalou, slavil Seb jun. třetí vítězství, zatímco Seb sen. stačil jen na třetí příčku.

Ztráta bodů z Mexika byla ovšem natolik citelná, že Loeb soupeře z řad svého týmu držel s velkým odstupem nadále za sebou. A když k tomu ještě přišla dvojice soutěží, kde se sedminásobný mistr světa vytáhnul dvěma vítězstvími, mohl usínat v relativním klidu. Ogierovi vůbec nesednula soutěž na Sardinii a o jasný triumf v Argentině se připravil hloupou chybou v závěru rally. Rychlost francouzskému mladíkovi rozhodně nechyběla, zato se spolehlivostí na tom byl daleko lépe Hirvonen. Právě větší spolehlivost z něj u Fordu udělala během sezóny jedničku. To, když Latvala zažil hodně smolnou trojsérii Sardinia, Argentina, Acropolis.

V Itálii se dravý Fin nevyhnul havárii po chybě spolujezdce, v Argentině odstupoval z boje o vítězství po nárazu do obrovského kamene umístěného uprostřed stopy a v Řecku jej pozlobila Fiesta. Hirvonen sice nedokázal vzdorovat Citroënům, ale i díky tomu, že finální fáze soutěží absolvoval ve výhodnější startovní pozici, nakonec při druhých místech na Sardinii a v Argentině a třetím při Acropolis nikterak výrazně nezaostával. Tou dobou jej navíc čekal podnik, kde měl ukázat svou rychlost, domácí Neste Oil Rally. A Hirvonen skutečně soutěží prolétnul obrovskou rychlostí a připsal si na své konto největší počet vyhraných testů. Bohužel pro něho se tak ale dělo teprve po chybě a velké ztrátě během prvního dne.

Vítězství uloupil domácím rychlíkům Loeb, který si tak spravil chuť po emotivním Řecku. Zkušený mazák těžko rozdýchával, že na jižanské soutěži jeho dlouholetý chlebodárce dal přednost mladšímu týmovému kolegovi a pomohl mu k třetímu vítězství v sezóně. Roztržka mezi dvěma Sebastieny vyvrcholila v Německu, Loebově tradiční baště. Ogier se svým kolegou bojoval jako se sobě rovným a těžce nesl nařízení, aby na pilota, který opanoval všechny ročníky Deutschland Rallye v MS, neútočil. Nakonec vše vyřešil Loebův defekt na druhém Panzerplatte, po kterém Ogier soutěž vyhrál. Atmosféře v týmu ale nikterak nepomohl, když utrousil několik jedovatých poznámek na svého kolegu.

Fordu se v Německu poměrně tradičně příliš nedařilo a Hirvonen se ocitnul na třetí příčce v šampionátu. Na jeho možnosti zasáhnout ještě do boje o titul by si tehdy vsadil jedině chronický optimista. Co se však odehrálo během posledních dvou soutěží, se stává málokdy. Loeb naposledy havaroval před dvěma lety v Polsku a shodou okolností právě tehdy byl nucen odstoupit (resp. přejít do SupeRally) dvakrát po sobě. Tato nevšední shoda náhod se udála i letos a způsobila vítané oživení letošního ročníku světového šampionátu.

Ogier mohl v Austrálii po havárii svého kolegy přepsat týmové rozdělení na jezdce číslo jedna a dva, ale ještě v první etapě Loeba napodobil a rovněž havaroval. Tento incident jej při pomyšlení, jak na tom mohl být v šampionátu, kdyby se chyby vyvaroval, jistě hodně trápil. Ovšem na domácí půdě ve Francii dostal druhou příležitost dotáhnout se na svého týmového soupeře a vedoucího muže šampionátu. Zároveň ale musel jet opatrně a pro Citroën vybojovat maximum bodů do hodnocení značek. Tuto zapeklitou situaci se mu povedlo vyřešit nejelegantnějším způsobem, když Francouzskou rally vyhrál.

Hirvonen v posledních dvou soutěžích sice příliš nezářil, ovšem v Austrálii mu jeho kolega přepustil vedoucí příčku a ve Francii se znovu díky Latvalovi a ještě vyloučení Pettera Solberga nakonec vešel na bednu. Výsledné skóre po jedenácté letošní rally je takové, že pilot s trojkou na dveřích svého Fordu nastoupí do závěrečné dvojice soutěží s bodovým kontem srovnaným na úroveň vedoucího Loeba. Teď už ovšem Mikko nemůže vsázet na spolehlivost, teď půjde především o rychlost. S tím jistě nebude mít problémy Ogier, který letos vyhrál nejvíce rally a před závěrečnými dvěma soutěžemi jej bude více než miniaturní tříbodový odstup za vedoucím Loebem tížit situace ve stáji Citroënu, kde i nadále zůstává na pozici dvojky.

Letošní sezóna měla vnést do MS oživení díky novým předpisům pro speciály nejvyšší kategorie WRC. Další obrovskou atrakcí se stal příchod třetí značky, když na Sardinii na soutěžní tratě vtrhnulo Mini. V neposlední řadě pak mělo zvýšit atraktivitu šampionátu zavedení Power Stage. Tím hlavním kořením atraktivního šampionátu jsou však strhující souboje o nejvyšší post. Díky zvratu v posledních dvou rally došlo k málokdy vídané situaci, do finální části šampionátu nastoupí tři jezdci s minimálními bodovými rozdíly a takřka shodnými výchozími pozicemi v boji o titul.

První dějství závěrečné bitvy se odehraje o tomto víkendu v Katalánsku.

Podrobné výsledky odjetých podniků MS 2011 si můžete projít na ewrc-results.com.

Komentářů celkem: 5
18. 10. 2011 07:46
0 0
super čtení, uže se těším jak to dopadne... smajlík
18. 10. 2011 07:48
0 0
Vidím to v čistě francouzský souboj, protože jsou na tom rychlostně líp. Ale někdy dva se perou a třetí vítězí.
18. 10. 2011 12:30
0 0
Třeba Finkám bouchnou saze s žabojedům sekačky smajlík
18. 10. 2011 22:39
0 0
mno, pekny cteni, ale rok 2009 tak daleko neni, velky seb 2 chyby a nakonec to rozsekla otevrena kapota az v poslednim zvodu ve Walesu, takze dramaticnost wrc v poslednich letch nechybi. Staci kouknout http://www.ewrc-results.com/season.php?season=2009
19. 10. 2011 07:56
0 0
nemůžu si pomoct, ale podle mě se ani ve Španělsku Citroenu nevyhnou problémy, no bude to každopádně zajímavé
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!