A začíná se zase od nuly

Posledními dvěma podniky mistrovství světa FIA WRC míří k vzrušujícímu vyvrcholení!

Posledními dvěma podniky mistrovství světa FIA WRC míří k vzrušujícímu vyvrcholení! Sébastien Loeb a Daniel Elena, kteří vedou pořadí mistrovství světa pilotů a byli od Rally Mexiko neúprosně stíháni, byli lapeni na francouzské rally. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia však jsou s odstupem pouhých tří bodů za nimi, a tak Citroën může kalkulovat i se svou druhou posádkou. Nadcházející Rally Španělsko tak dává Citroën Total World Rally Teamu skvělou šanci k tomu, aby získal už sedmý titul mistra světa – Pohár konstruktérů.

Renesance kombinovaných povrchů

Od začátku 90. let byla Rally Katalánsko zařazena do seriálu světového šampionátu jako asfaltový podnik. Nicméně už loni změnila celé aranžmá. Španělský podnik se zařadil mezi "smíšené", když první den se odehrává na šotolině a následují dva dny na asfaltu. Tenhle mix už málem z programu vymizel a nyní nastává jeho renesance. Tato skutečnost by neměla pro inženýry týmů představovat vážné problémy, vždyť současná auta WRC používají běžně řadu komponentů pro šotolinu i asfalt. S ohledem na změnu programu bude navíc páteční večerní servis prodloužený z obvyklých 45 minut na 75, takže mechanici budou mít dost času na úpravu nastavení vozů.

Loeb – Inspirace v historii

Pro lídra průběžného pořadí, který vyráží na zahajovací etapu jako první, to ovšem může představovat větší handicap, než kdyby vyrážel na trasu stoprocentně šotolinové rally. Sébastien Loeb, který peloton vede spolu s Mikko Hirvonenem, si toto diskutabilní privilegium "vysloužil" díky vyššímu počtu vyhraných rally v sezoně. „Když je suchá trať, není nikdy výhodné startovat jako první. Je to otázka šotoliny," předvídá sedminásobný mistr světa Loeb. „Musím ale podstoupit to riziko hledání sebe sama v pátek večer. Na dalších asfaltových rychlostních zkouškách už ale vedoucí závodníci nebudou tolik handicapováni. Pro je mě taktika naprosto jednoduchá – nejvyšší rychlostí od startu až do cíle!"

I když štěstí, jak se zdá, pilota Citroën Total World Rally Team opustilo po jeho ohromujícím vítězství v Rally Finsko, on sám zůstává optimistický: „Určitě bych dal přednost tomu, kdyby poslední tři rally probíhaly jinak, ale skutečnost je taková, jaká je, takže dnes začínáme od nuly. Je to samozřejmě lepší pro sport! Vím, že Hirvonen půjde tvrdě za svým. Ale i já mám své trumfy v rukávu – můj Citroën DS3 WRC, který vyhrál v týmu už 9 z 11 rally této sezony. Já jsem také vyhrál poslední dvě rally v letech 2008, 2009 a 2010. Všechny tyto faktory posilují mé sebevědomí. Podobně zvláštní situace v minulosti nám nahrávaly a také nyní je naší povinností udělat všechno pro to, aby naše vítězná cesta pokračovala!"

Ogier – dva proti jednomu

Citroën Total World Rally Team může také počítat se Sébastienem Ogierem a Julienem Ingrassiou, kteří po Rally Francie ztrácejí na vedoucí duo jen tři body. „Naše páté vítězství v sezoně je naším současným vrcholem, vždyť jsme vyhráli národní mistrovství a získali druhý primát na asfaltu," řekl Ogier. „O dalším průběhu mistrovství světa pilotů nemám žádné představy. Normálně by se měl průběh smrsknout na souboj mezi Sébem a Mikko Hirvonenem. Ale naše pozice značí, že náš tým je ve výhodě dva proti jednomu. Náš cíl pro Španělsko je jasný – získat body, které by pomohly Citroënu vyhrát mistrovství světa výrobců."

Aby tento stav nastal, musí Citroën Total World Rally Team opouštět Španělsko s náskokem 43 bodů před největším rivalem. Aktuální náskok činí 54 bodů.

Máme víc než eso v rukávu!

Tři otázky pro Oliviera Quesnela, stájového šéfa Citroën Total WRT

Sébastien Loeb je dvě rally před koncem spolulídrem pořadí mistrovství světa. Takový scénář jste si asi před několika týdny nepředstavoval, že?

„Nikdy jsem nepřestal opakovat, že jsme vždy museli být na pozoru, protože se nic nerozhoduje před koncem. Bohužel, vývoj událostí nám dává za pravdu. Píchnutí, nehody a mechanické problémy snížily náskok, který Sébastien Loeb měl, až na nulu. Sébastien Ogier, který přišel o cenné body v první části sezony, se vrátil zpátky mezi nejlepší díky jeho dvěma vítězstvími v posledních třech soutěžích. Je pravda, že se situace před startem Rally Španělsko nečekaně zamotala. Ale my jsme na tom tak dobře, že jsme odhodláni získat titul mezi konstruktéry už tento víkend."

Jak vidíte poslední dva závody sezony?

„Sébastien Loeb je stále horký favorit, není sedminásobným mistrem světa pro nic za nic! Séb nebyl poražen ve Španělsku od roku 2005 a ve Velké Británii od roku 2008! Stále si pamatuji na brilantní způsob, jakým získal titul v roce 2009. Je zřejmé, že je přitlačen ke zdi, ale on ví, jak se vypořádat s tímto typem situace. Ví, že tým dělá maximum, aby mu jeho DS3 WRC připravil tak, aby byl rychlý a spolehlivý. Pokud by se Séb dostal do problémů, můžeme se spolehnout ještě na Sébastiena Ogiera. Ztrácí jen tři body, takže to je víc než eso v rukávu pro Citroën!"

Znamená to, že vaši jezdci nebudou mít volnou ruku bojovat o titul?

„Největší chybou by bylo, kdybychom si vybrali špatného soupeře. Mikko Hirvonen je na Rally Španělsko se stejným počtem bodů jako Sébastien Loeb. Je nebezpečný jako nikdo jiný! V těchto podmínkách musíme vsadit všechny naše naděje na řidiče, který má nejvíce bodů ve světovém šampionátu pilotů. A tím je Sébastien Loeb."

Novikov se vrací

Rally Španělsko je jedinou smíšenou rally této sezony a vypadá to, že je to i hlavní téma roku pro Citroën Racing Technologies. Stejně jako v Řecku budou čtyři DS3 WRC svěřeny čtyřem pilotům, Petter Solberg, Kimi Räikkönen a Petr Van Merksteijn Jr. budou podpořeni Evgenyjem Novikovem. Jedenadvacetiletá ruská naděje, která měla vůz C4 WRC pro většinu sezony 2009, se nyní vrací do kokpitu soutěžního vozu francouzského výrobce.

„Pět aut pro tuto rally jsme připravovali v našich dílnách," vysvětluje Benoit Nogier, muž, jenž se stará o tým ve Versailles – Satory. „Ke čtyřem závodním vozům jsme pátý nechali pro zkušební testování minulý týden. Evgeny Novikov a Peter Van Merksteijn Jr. toho využili a dobře se připravili na tuto atypickou rally."

Zatímco Petr Van Merksteijn Jr. je zběhlý v Citroënu DS3 WRC po osmi startech na šotolině a jednom na asfaltu, Evgeny Novikov objevoval nové prostředí. Rus, který byl členem Citroën Junior Teamu v roce 2009, pokračoval později na šesti rally s jiným týmem. „Evgeny bude prvním pilotem, který pojede na dvou vozech nové generace World Rally Cars", pokračuje Nogier. „Pro něho to je vynikající příležitost k tomu, aby mohl srovnávat. Ve Španělsku bude navíc schopný posoudit Citroën DS3 WRC na šotolině i na asfaltu. Od naší spolupráce v roce 2009 jsme stále zůstávali v kontaktu. Jsme potěšeni, že zase můžeme spolupracovat."

Petter Solberg (Petter Solberg World Rally Team), aktuálně pátý v pořadí WRC, má za sebou sérii vysoce kvalitních výkonů. „V Austrálii, a především ve Francii, Petter ukázal, že je to zase on, jak jsme ho znali. V Alsasku pravděpodobně odpilotoval jeho nejlepší rally sezony. Ve Španělsku by mohl těžit z lepší startovní pozice než jeho hlavní soupeři."

Kimi Räikkönen (ICE1 Racing) má za sebou šest dobrých výsledků po sobě a Fin se pustí do Rally Španělska nabitý ambicemi. „Kimiho možnosti se zvyšují závod od závodu. Ve Francii mohl klidně skončit v pětici nejlepších. Pokud využije dobrou startovní pozici první den a rychlosti, jakou ukazuje na suchém asfaltu, mohl by dosáhnout velmi dobrého výsledku." Petr Van Merksteijn Jr. (Van Merksteijn Motorsport) se cítí stále lépe s Citroënem DS3 WRC, a také on bude mít šanci získat body: „Už se nemůže dočkat startu. Jeho časy se dostávají blíž a blíž k těm nejlepším jak na šotolině, tak i na asfaltu. Rally Španělsko bude příležitostí k tomu, aby prokázal, nakolik stálé je jeho výkonnostní zlepšení."

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!