30. 10. 2011 11:22 − 2656× − 21

Jirka Navrátil nejen o legendách

Jirka Navrátil se po roce opět vrátil do San Marina, kde se postavil se svou Sierrou na start závodu Rally Legend.Položili jsme mu proto pár otázek.

Jirka Navrátil se po roce opět vrátil do San Marina, kde se postavil se svou Sierrou na start závodu Rally Legend. Skvělý začátek v první desítce absolutního pořadí vystřídal smutek z odstoupení pro technickou závadu.

Jirka se ale nikdy netajil tím, že má závod v San Marinu moc rád pro svojí atmosféru, obsazení, ale i přístup pořadatelů, kteří neváhají si své účastníky pořádně hýčkat. O tom například svědčí i pozvánka, kterou pořadatelé Jirkovi zaslali ještě v průběhu zimy a DVD se sestřihem loňského závodu. Jsou to maličkosti, ale potěší… Jirka Navrátil se do San Marina vypravil i letos, ale cíl nakonec nespatřil. I tak jsme měli dost důvodů k položení pár otázek nejen o tomto závodě motoristickému nadšenci, který závodí pro radost.

Jirko, po roce jsi opět vyrazil se Sierrou do San Marina. Bylo rozhodování o tom, že tam vyrazíš, jednoduché?

Legendy jsou pro mě největším závodem roku a dlouho předem se na ně těšíme. Nebyl jsem na historicích v Anglii, ale z toho co jsem zatím viděl jsou Legendy podnik s největší atmosférou a konkurencí. Mrzelo nás, že se závod kryl s Vltavou, tam by jsme bývali rádi startovali.

Loni jsi startoval s Kájou a letos jsi vedle sebe posadil Juldu. Přemlouval jsi ho dlouho, nebo se legendární spolujezdec na Legendy těšil? Jak se mu závod líbil a jaká byla spolupráce na zahraniční soutěži?

Julda samozřejmě pořád preferuje moderní auta a starty se mnou bere spíš jako zajímavou alternativu. Navíc si teď užívá svůj osmý titul mezi velkýma klukama! Co se týče společných startů v zahraničí, už Finsko ukázalo, že v tom není problém. Bohužel po Finsku bral Julda historiky s určitou rezervou a Legendy myslím, trochu podcenil. Když viděl jak to na Legendách opravdu je, hodně se nastartoval a chtěl se zase poprat o každou vteřinu! Krásně mu v přeskupení po RZ2 svítily oči.

Pokud mám dobré informace, tak jste na Legendách odstartovali s motorem bez restriktoru. Jak se vám jelo? Jak auto fungovalo a jaký mělo přibližně výkon?

Po loňském roce, kdy jsme zjistili, že se na Legendách respektují dobové předpisy ve smyslu omezení výkonu, jsme letos nasadili plný průřez, tj. 44mm (v ČR můžeme používat pro sk.13 restriktor 34mm a v HA 38mm). S průměrem 44mm startovalo auto ve své době v MS. Je cítit , že je motor na takový objem vzduchu stavěný, protože fungoval krásně čistě. Měl lepší celý průběh i špičku a také lépe reagoval na plyn. Domníváme se, že výkon byl někde kolem 330 koní. Podobné číslo jsme prezentovali už loni, ale byly to asi špatně zkorigované údaje z brzdy. Nárůst oproti loňsku bych odhadnul na 15-20 koní. Auto teď jelo neskutečně! Takhle nám to ještě nefungovalo.

Jaký je pro tebe rozdíl startu na legendách a v ČR? Narážím na evidentní rozdíl v nasazení. Na legendách jsi letěl…!

Velmi si vážím českých historiků a českých jezdců, některé jsem neporazil dodnes. Přesto jsem u nás zatím nešel na samou hranici rizika. Na Legendách se tam pohybuji od prvního kilometru. Jinými slovy, v takovém závodě jsem ochoten riskovat nehodu, u nás moc ne. Mrzí mě, že je nás v mistráku tak málo (počítám S2 i HA). Kdyby se vrátil Šimurda, Janota, Tichý, Jirátko a Sum, určitě bych se snažil víc. Je taky pravda, že jsem se letos celý rok u nás pilně od Juldy a p. Arazima učil jízdu na rozpis. Hodně mi to dalo a teď jsem to naplno použil. Další věcí je charakter tratě. Už v loňském roce mi to tady sedělo, teď se to zkušenostmi z minulého ročníku ještě vylepšilo.

Jak se pro vás vyvíjel závod?

Dobře jsme obuli, nevýhodou první RZ snad byla jen místy vlhká trať. Do závodu jsme vstoupili hodně agresivně. Možná až moc, protože na prvních 3km, jsme měli tři menši krizovky. Nebylo to nic mega dramatického, ale není to u mne zvykem. Po tom co mě Julda okřiknul jsem se zklidnil a vrátil se k plynulému, ale vysokému tempu. To nám umožnilo RZ dokončit. Auto jsme přivezli do cíle první erzety na 9. místě absolutně! To bylo něco!

RZ2 byla krásná a jeli jsme jí pěkně. Bohužel se nám na ní nepodařilo vejít se do první desítky, když jsme zajeli 16 čas, naštěstí se ztrátou jen 3s na 8 místo. RZ3 byla poznamenaná pozastavením RZ a úplnému vychladnutí pneumatik. První kilometr jsme jeli až moc opatrně a něco ztratili, pak jsme jeli neskutečnou palbu, bohužel ke konci RZ jsme vyrobili ještě malou chybku, když jsme museli couvnout v retardéru. Zajeli jsme to stejně jako při prvním průjezdu (10. čas), což nás trochu mrzelo, protože zde bylo na víc. Bohužel jsme na v tu chvíli největšího soupeře, Itala Mieleho s BMW M3 ztratili dalších 7s.

RZ4 byla lahůdka a zejména sjezd dolů po šotolině jsem si strasně užil! Byl to doslova let a 12 místo v RZ bylo fajn. Opět se nám zde výsledkově dařilo méně než na La Casa, doteď nevíme proč, mám pocit, že jsme jeli obě RZ zhruba stejně.

Auto jsme odevzdali v pořádku do UP a šli přenocovat na 8.místě absolutně, se ztrátou + 1m35s na 1abs. Pedersoliho, 206WRC. Ještě lépe jsme na tom byli v RallyLegend, kde nám patřilo úžasné 5.místo se ztrátou + 1m02s na 1. Kannkunena, Celica GT4.

Ve 3 ráno jsme šli spát a já byl tak šťastný, že jsem se asi půl hodiny převaloval, než jsem usnul. Myslím, že Julda to měl stejně. Ráno při výjezdu z UP se objevil problém s dobíjením (prasklá žárovka v kontrolce), ale „Pilot“ to naštěstí provizorně vyřešil a my se vydali na první sobotní RZ.

Co bylo příčinou vašeho odstoupení ?

Hned na startu RZ5 nám praskla levá poloosa. V první chvíli jsem si myslel, že je to spojka. Pokračovali jsme asi čtyřicítkou po RZ a za chvíli jsem z chování auta měl pocit, že je asi něco s diferenciálem. Pokud jsme jeli po rovině tak šlo, do kopce však auto nechtělo jet. Diferenciál je samosvorný, ale ne zase tolik aby přenesl větší výkon jen na jedno kolo. Ve stoupání za šotolinou jsme málem zablokovali erzetu. Pomohli nám diváci a my jeli dál. Báli jsme se dalšího kopce a navíc jsme za RZ zrovna neměli servis. Během RZ nás předjeli 3 auta, tzn. min + 3min času. Asi 3km před cílem byla šance odbočit. Závod pro nás stejně už skončil, odevzdali jsme traťákovi výkaz a vrátili se do servisu.

Jsi moc zklamaný z odstoupení? Do té doby jste jeli moc pěkně na oko i podle výsledků…

Ano, byli jsme a pořád ještě jsme zklamaní. Ze 7 letošních startů, jsme odpadli 2x, podruhé bohužel zrovna tady. Taky ta poloosa mohla prasknout už v Příbrami! Samozřejmě jsme je měli dát nové (byli jsme cca 200km před výměnou). Ještě jsme s poloosami neměli problém, teď už tu zkušenost máme, příště budeme chytřejší. Z druhé strany, nelze podchytit všechno. Už ve stávajícím nasazení to stálo hodně pěněz. Pokud začneme preventivně měnit zdravé věci, jsme v režimu IRC nebo MS a to si nemyslím, že stojí za to. Legendy jsou krásný závod se skvělou atmosférou a zvláštními auty. Je to o tom, zúčastnit se a zažít něco výjimečného. A to se nám povedlo! Příště, doufám, budeme mít více štěstí a dotáhneme závod do konce.

Legendy i příští rok? Doslechl jsem se, že Sierra je na prodej…

Sierra není na prodej! Alespoň ne tahle. Dalo by se uvažovat o tom, že pokud by měl někdo vážný zájem, postavíme mu stejnou. Věci na to máme.

Ano, Legendy i příští rok!

Odstartuješ v rally letos ještě někde v ČR

Poslední regulérní sprint ve Vsetíně jsme vynechali, cítíme se teď všichni unavení. Bylo to letos pro celý tým APmotorsportu náročné. Chtěli bychom Sosnovou a Prahu, ale záleží dost na počasí. Za špatných podmínek to se Sierrou nemá cenu.

Náš kolektiv lidí děkuje všem fanouškům za letošní podporu při našich startech se Sierrou. Zejména na Legendách jsme Vás viděli všude! Jezdit za podpory českých vlajek, je nejvíc! Už teď se těšíme na příští sezonu a slibujeme, že se budeme snažit ještě víc než letos! Ahoooj!

P.S: Dodatečně bychom také rádi pogratulovali Mírovi Janotovi k zisku titulu Mistra Evropy HA a gratulujeme i Jirkovi Petráškovi k národnímu titulu.

Komentářů celkem: 21
31. 10. 2011 21:10
0 0
I Laghi jsem projížděl a musím říct že to fakt neuvěřitelně úzké a horizonty jsou naprosto brutální. Takže kdokoliv tam jede v noci v autě v závodním tempu má můj respekt smajlíksmajlíksmajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama