10. 9. 2005 00:00 − 2360× − 7

Preview Wales Rally GB

Již v pátek vypukne další ročník slavné Wales Rally GB, tak se pojďme podívat, co nás čeká a jak to vypadá s ambicemi závodníků a týmů.

Již v pátek vypukne další ročník slavné Wales Rally GB, tak se pojďme podívat, co nás čeká a jak to vypadá s ambicemi závodníků a týmů.

Loni se soutěž poprvé od roku 1959 přesunula do září, především proto, že se čekaly lepší povětrnostní podmínky než v tradičním listopadovém termínu. Nevyzpytatelné ostrovní počasí se však znovu ukázalo, a tak se soutěžilo v prakticky stejných podmínkách, tedy v dešti a bahně. Uvidíme, zda se letos povede lepší počasí, i když co si budeme povídat – déšť a bahno k britské rallye tak nějak patří.

Na závodníky je tentokrát přichystáno celkem 17 rychlostních zkoušek o celkové délce 354,22 kilometrů. Tradiční divácká superspeciálka v Cardiffu je letos zařazena až na závěr sobotní etapy, a tak se nezačíná už ve čtvrtek večer, ale v pátek ráno. Na programu je trojice rychlostních zkoušek, které se tradičně jedou dvakrát. Stejné schéma je i v sobotu, pouze s tím, že na závěr je zařazená zmíněná speciálka. Na neděli jsou pak připraveny dva průjezdy dvou dlouhých rychlostních zkoušek, kde se ještě mohou dít zajímavé věci.

Trochu se zastavím ještě u té speciálky. Zatímco dříve se jezdila v ulicích města, tentokrát je premiérově umístěna na stadión Millenium, kde se očekává návštěva okolo 50 000 fanoušků. Díky zatahovací střeše nad stadiónem půjde bude o první rychlostní zkoušku v historii rallye, která se nepojede pod širým nebem. Není se tedy co divit, že se z této spíše exhibice, než závodu, plánuje i přímý přenos.

V roli největšího favorita vstoupí do soutěže Sebastien Loeb, který sice britskou rallye nikdy nevyhrál (2x druhý), ale všichni víme o jeho letošní suverenitě. Loni sváděl až do poslední rychlostní zkoušky krásný souboj s Petterem Solbergem, který nakonec prohrál pouze o několik vteřin. Loeb už dávno není jen specialista na asfalt a ve spojení s rychlou a spolehlivou Xsarou je určitě největším kandidátem na vítězství. Náskok v celkovém pořadí mistrovství světa už má značný (32 bodů na Gronholma) a nezadržitelně tak míří k dalšímu titulu, což by svádělo k myšlence, že Loeb nemusí jet naplno. To od něj ale určitě nemůžeme čekat. Premiérové vítězství na britských ostrovech je pro něj zcela jistě dostatečná motivace.

V druhém voze Citroen se objeví snad už „polepšený“ Francois Duval, který si stále ještě zvyká na nového spolujezdce Svena Smeetse. Druhé místo a výborný výkon v Německu mu dodal tolik potřebnou sebedůvěru, a tak se s Duvalem musí opět počítat. Loni, ještě s Fordem, zde dokonce vyhrál 4 erzety (z toho 2x speciálku), a nebýt technických problémů a několika chyb, skončil by lépe než pátý.


Francois Duval, Wales Rally GB 2004

K dalším favoritům patří rozhodně Marcus Gronholm, který zde vyhrál jednou (2001), tenkrát ještě se starou dobrou „dvěstěšestkou“. Zkušeností se zdejšími tratěmi má mnoho, ale pravdou také je, že zde několikrát havaroval (naposledy loni). Sebevědomý Marcus se ani tentokrát netají nejvyššími ambicemi, ale dobře ví, že by mu pomohla především rozbahněná trať, na které by se vyrovnaly rozdíly mezi pneumatikami Michelin a Pirelli. Peugeot také avizuje další vylepšení problematického zavěšení kol a nasazení pouze čtyřstupňové převodovky, takže se nechme překvapit.

Také Markko Märtin by se rád zapojil do boje o stupně vítězů a prodloužil tak svou unikátní sérii, když jako jediný zatím bodoval ve všech závodech. Pokud se podíváme do minulosti, zjistíme, že liché roky jeho účinkování na této soutěži nepřály. V roce 2001 i o dva roky později soutěž nedokončil. Naproti tomu v roce 2002 skončil druhý a loni s Fordem třetí. Podaří se mu prolomit prokletí? Uvidíme.

Papírově největším soupeřem Sebastiena Loeba by měla být posádka Petter Solberg – Phil Mills, kteří vyhráli poslední tři ročníky. Určitě si vzpomenete na krásný loňský souboj, kdy před poslední klasickou erzetou prohrával Petter o tři vteřiny, v půlce zkoušky prohrával o další tři, ale pak naprosto neuvěřitelně zatáhl a nadělil naprosto šokovanému Loebovi devět rozhodujících vteřin. Letos se ale po slibném začátku a dvou vítězstvích docela trápí a v posledních soutěžích je spíše stínem kdysi těžko porazitelného „Vikinga“. Kde jinde by se měl chytit, když ne zde? Nebo mu zase o kousek poporostou vlasy?

Jako dvojka je u Subaru nominován Chris Atkinson, který bude především sbírat zkušenosti a pokud by na něho zbyl nějaký ten bod, byl by asi moc spokojený. Uvidíme, zda se tentokrát vyhne své obvyklé jezdecké chybě. Stejné ambice má i Stephane Sarrazin, který má s šotolinami stále ještě málo zkušeností na to, aby mohl soupeřit s nejlepšími.

Do souboje o příčky nejvyšší by se rádi zapojili i u Fordu. Toni Gardemeister zde loni s Fabií jel velmi nevýrazně a s mnoha chybami, což ostatně platilo pro celou sezónu. Toni jel britskou rallye poprvé již v roce 1996 a má tak s touto soutěží dost zkušeností na to, aby je začal zúročovat. Letošní přestup k Fordu mu navíc velmi prospěl a Toni nevídaně ožil. Má velmi stabilní výkonnost a pokud mu tentokrát nezačne stávkovat jeho Focus, má předpoklady i na umístění na stupních vítězů.


Toni Gardemeister, Wales Rally GB 2004

Jako dvojka je nominován Roman Kresta, kterého bude navigovat (snad už definitivně) Honza Tománek. „Malina“ má s britskou rallye docela slušné zkušenosti a dobré vzpomínky, vždyť před dvěma lety tam skončil osmý s Peugeotem 206 WRC od Bozianu, v roce 2002 dojel patnáctý s Octavií WRC a další rok předtím se stejným vozem po nehodě nedojel. Loni ovšem chyběl. V Německu konečně dokázal, že na tratích, kde to zná, dokáže držet krok se špičkou, tak proč by si nemohl dojet pro další várku bodů? S umístěním kolem šestého místa by byl spokojen asi nejen on, ale i Malcolm Wilson a snad i čeští fanoušci.

Ambice bodovat má i tým Mitsubishi. Japonci se sice pilně přepravují především na svou domácí rallye, ale to neznamená, že by Británii nějak vypouštěli. Pro body by si měl dojet hlavně Harri Rovanperä, který v Británii startoval již devětkrát. V roce 2001 skončil druhý (za Gronholmem), v roce 1999 pak třetí. Loni se po technických problémech s převodovkou Peugeotu 307 WRC nedostal výš než na šestou příčku, letos by chtěl výsledek minimálně zopakovat. Po přetrpěném německém asfaltu je určitě notně nažhavený na klouzající šotolinu.

Gigi Galli jel v Británii jen dvakrát, ale vždy jen seznamovací jízdy, ne ostrý závod. Na první pohled je to velký handicap, ale Gigi již několikrát dokázal, že na každé soutěži dokáže jet od začátku naplno. Pokud svou snahu nepřežene a neudělá (jako letos mnohokrát) chybu, může být černým koněm soutěže.

Tým Škoda Motosport může po předchozích nezdarech jen překvapit. Jako jednička pojede kdo jiný než Armin Schwarz, který tam jel poprvé už v roce 1988 s vozem Audi 200 Quattro a skončil na výborném 5. místě (jen pro zajímavost – tenkrát roce se jelo 52 (!) erzet o celkové délce 602 km). V roce 1996 v Británii dokonce vyhrál s Toyotou Celicou GT Four (soutěž vypsaná jen jako závod dvoulitrů), loni pak po slibném začátku poslal Fabii přes střechu a musel odstoupit. Letos to bude asi jeho poslední start na této rallye a pokud se dostane do první desítky nebo dojede pro nějaký týmový bod, bude to asi maximum, co se dá od něho čekat.

Největší pozornost vůbec je ale upřena ke startu bývalého mistra světa Colina McRae ve škodováckých barvách. Angažování Colina je (minimálně) geniální marketingový tah, protože to bude právě on, na koho bude upřena největší pozornost. Není se co divit, návrat do závodu mistrovství světa téměř po dvou letech, navíc na domácí trati. Colin doma vyhrál třikrát (1994, 1995 – mistr světa, 1997), pak už ale častěji havaroval než dojížděl (3x havárie 1999-2001). Ovšem 143 startů a 25 vítězství (více – 26 – má jen Carlos Sainz) z něj dělá závodníka s největšími zkušenostmi. Zkusme se zamyslet nad tím, jak může dopadnout. Největším handicapem je asi samotný vůz, který za ostatními trochu zaostává. Pokud ale Colin zajede skvělý výsledek, dokáže, že chyba byla dlouhodobě někde jinde a pak si mladoboleslavské vedení může rvát vlasy na hlavě. Dlouhá přestávka za volantem vozu WRC musí být taky znát a těch pár testů a jedna skotská soutěž asi na rozjetí stačit nebudou. Je tak dost možné, že se bude k lepším výsledkům rozjíždět až během závodu, tedy pokud do té doby nehavaruje, jak kdysi bývalo jeho častým zvykem. Osobně tipuji, že by mohl Armina pojíždět a v celkovém pořadí by se do první desítky vejít mohl. Jakékoliv lepší umístění by už bylo překvapení, alespoň pro mě.


Colin McRae, testování před Wales Rally GB 2005

Z dalších jezdců stojí za zmínku především Fordem podporovaná dvojice Henning Solberg a Antony Warmbold, z nichž především prvně jmenovaný bude mít ambice bodovat. Zapomínat nesmíme ani na Manfreda Stohla s Xsarou v barvách OMV, který tolik překvapil na Kypru. Zajímavostí je určitě i start juniora Krise Meeka s Imprezou WRC nebo návrat Matthew Wilsona (syna Malcolma) s Fordem WRC po těžké nehodě letos v dubnu. Osobně se mi líbí i styl Jari-Matti Lattvaly, který se tentokrát posadí za volant dalšího Focusu. Ve startovní listině najdeme i jméno Martina Prokopa s Ignisem a Michaela Hondu se Saxem.

Britská rallye už klepe na dveře a my se tak můžeme těšit na další skvělé představení, které nám svět WRC pravidelně nabízí. O napětí určitě nouze nebude.

Aktuální stav MS – jezdci
1.S. Loeb93
2.M. Gronholm61
3.P. Solberg55
4.M. Märtin53
5.T. Gardemeister47
6.H. Rovanperä22
7.F. Duval16
8.R. Kresta13
9.M. Stohl12
10.C. Sainz11
11.G. Galli10
12.H. Solberg9
13.M. Hirvonen8
14.G. Panizzi7
15.D. Carlsson4
16.A. Warmbold4
17.C. Atkinson2
18.J. Pykalisto1
19.S. Sarrazin1
Aktuální stav MS – týmy
1.Citroën123
2.Peugeot117
3.Ford73
4.Subaru63
5.Mitsubishi47
6.Škoda 8
Výsledky 2004
1.Petter Solberg/Phil MillsSubaru Impreza WRC3:42.39,5
2.Sébastien Loeb/Daniel ElenaCitroën Xsara WRC+6,3
3.Markko Märtin/Michael ParkFord Focus WRC+2.53,7
4.Carlos Sainz/Marc MartíCitroën Xsara WRC+3.42,1
5.François Duval/Stéphane PrévotFord Focus WRC+4.41,3
6.Harri Rovanperä/Risto PietiläinenPeugeot 307 WRC+6.44,9
7.Mikko Hirvonen/Jarmo LehtinenSubaru Impreza WRC+7.08,3
8.Manfred Stohl/Ilka MinorPeugeot 206 WRC+10.20,1
9.Nicolas Vouilloz/Denis GiraudetPeugeot 206 WRC+15.12,3
10.Antony Warmbold/Gemma PriceFord Focus WRC+15.49,3
Komentářů celkem: 7
Anonym IP:147.228.66.68
10. 9. 2005 16:56
0 0
Dobře napsané...
Anonym IP:62.24.72.84
10. 9. 2005 18:46
0 0
Coline tak nám ukaž co je v tom autě!!!!!!!!!!!!
10. 9. 2005 19:38
0 0
Dobrý článek, to fakt, jenom nějak mi nevoní Collin, ale co,ať tomu taky vytne. Ne ?
10. 9. 2005 22:44
0 0
Pěkné!!!
11. 9. 2005 07:40
0 0
jsem rád že se colin nachvilku vrací , ale sem zvědav na vysledek , bojím se ale aby to nekde neomotal kolem stromu
Anonym IP:83.208.118.202
13. 9. 2005 12:48
0 0
ten aktualni stav ms-zymy je trochu spatne ne??myslimn,ze mitsubishi ma urcite vic bodu nez 17
Anonym IP:83.208.118.202
13. 9. 2005 12:49
0 0
tymy..pardon
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!