Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
5. 11. 2011 13:24 − 4525× − 0

Z historie vozu Škoda Octavia WRC – 7. díl

Jelikož doba a pokrok jdou nezadržitelně kupředu, sezóna 2004 se již musela obejít bez továrních Octavií WRC.

Jelikož doba a pokrok jdou nezadržitelně kupředu, což obzvláště v motorsportu platí dvojnásob, tak sezóna 2004 se již musela obejít bez továrních Octavií WRC. Z tohoto důvodu bude hlavní část článku soustředěna na dění v Mezinárodním mistrovství České republiky.

V tomto roce začalo být v rally v soutěžích mimo MS uplatňováno nové nařízení o tom, že vozy specifikace WRC se mají stát speciály určenými jen pro MS a v Mistrovství Evropy a regionálních šampionátech je mají nahradit vozy tříd S1600 a N4. Každá národní sportovní autorita se s tímto rozhodnutím popasovala po svém, konkrétně v České republice nastala situace, že v době, kdy se pravidelně objevovalo na rychlostních zkouškách kolem 10 a více speciálů WRC, bylo rozhodnuto, že tato auta mají dva roky na dožití a pak už v Mezinárodním mistrovství ČR bodovat nemohou a zůstanou odkázána pouze na šampionát ve sprintrally. Co se týká roku 2004, tak tohle rozhodnutí se ještě na složení vozového parku v MMČR moc neprojevilo, konkrétně u Octavií se jednalo o úbytek jednoho vozu a tím pádem pokles pravidelně se účastnících Octavií WRC na dva vozy. Velký mistrák opustil Karel Trojan jun, jenž přišel o podporu petrochemické společnosti OMV, která se stala sponzorem bratrů Vojtěchů. Druhým, kdo šampionát opustil, byl Jaroslav Staněk, pro nějž znamenal listopadový závod Českomoravského poháru v rally v Kramolíně na sklonku minulé sezóny poslední soutěž v kariéře.

Nově se však s technikou WRC začal prezentovat další mladý jezdec, jihlavský Martin Prokop, který se do té doby představoval za volantem produkčního Lanceru. Stálicí pravidelně se objevující s Octavií je Karel Trněný, u něhož ani pro rok 2004 nedošlo ke změně techniky, což bylo logicky způobeno tím, že Trněný je majitelem stáje Profiko, která se stará o několik speciálů WRC škodovácké provenience. Samotná sezóna čítala 8 závodů, z nichž se škrtal jeden nejhorší výsledek. Sezónu poprvé otevírala Jänner rallye konaná v Rakousku, která na startu přivítala 3 exempláře Octavií. Kromě již zmíněných Prokopa s Trněným se na závodě představil ještě Stanislav Chovanec, jehož pouť soutěží ukončila 7 RZ a porucha diferenciálu. Tento závod byl pro študlovského jezdce také posledním v jeho dlouhé kariéře. Oproti Chovancovi ujel dvojnásobek RZ Trněný, který odevzdal jízdní výkaz po RZ 13, kde jej vyřadil ze hry druhý výlet mimo trať (první výlet absolvoval již v první etapě), kdy vůz musel ze závěje vyprošťovat traktor a vzniklá časová ztráta již nedávala šance na výsledek na bodovaných pozicích. Tím pádem se stal jediným, kdo spatřil cíl soutěže, Martin Prokop, který prožíval na lednové rally svou ostrou premiéru s Octavií a dokončil na 11. pozici.

Od sněhu si alespoň částečně odpočinuli jezdci při následující Rally Šumava, která se odjela jak na asfaltu, tak na kluzkém povrchu. Solidně rozjetou soutěž pro Trněného ukončily potíže na začátku druhé etapy, kdy se propadl ze 7. místa až na 32. a do cíle přijel na 23. pozici. Tím, kdo velmi příjemně překvapil se stal Prokop, neboť dokázal v Klatovech zvítězit, když se na čelo závodu propracoval dvě zkoušky před cílem.

Třetím podnikem velkého mistráku byla slovensko-česká Rallye Matador Tatry – Valašská rally, která se jela, jak již vypovídá z názvu, na území dvou států a pro body si přijely jak české posádky, tak ty slovenské. Zkoušky byly rozděleny dle státní hranice, první etapa se odehrála na území ČR, ta druhá se jela na Slovensku. Na startu jsme mohli spatřit dvě Octavie WRC a stejný počet přejel také přes cílovou rampu. Trněný dokončil na 7. pozici, což bylo způsobeno problémy s turbem v závěru české části soutěže, vítěz ze Šumavy Prokop si vedl o tři pozice lépe než Trněný a bral tedy čtvrtou příčku.

V tradičním květnovém termínu se konala další soutěž MMČR, jihočeská Rally Český Krumlov. Opět bylo možno spatřit dvě Octavie na startu a dvě v cíli. Trněný si zopakoval výsledek z minulého závodu, a Prokop dojel o příčku lépe, na šestém místě. Do druhé poloviny sezóny vstupovaly posádky při červencové Rally Bohemia, kde se v porovnání s rokem minulým sešlo minimum Octavií, a to pouze v počtu jednoho osamoceného exempláře v rukou Prokopa. Avšak jeho vozu nebylo přáno spatřit cíl, neboť na 12. zkoušce odstoupila posádka vinou kardanu z průběžného 5. místa.

Při šesté soutěži sezóny, Barum rally, byl za celou sezónu asi nejpatrnější vliv pravidla o zákazu vozů WRC, neboť se jich v tomto roce sešlo ve Zlíně jen 8, což byl, v porovnání s minulým ročníkem, více jak poloviční úbytek. Navíc byla vozidla tříd WRC a A8, díky zařazení zlínské soutěže do Mistrovství Evropy, odsunuta až na konec startovního pole v rámci samostatné klasifikace českého mistrovství. Tyto špičkové stroje tedy startovaly 15 minut po posledním autě splňujícím pravidla pro zisk bodů v rámci ME. Tím pádem nastala neobvyklá situace, kdy velké množství diváků čekalo u trati po celou dobu RZ, jen aby viděli populární WRCčka. Co se týká samotné Octavie WRC, tak do závodu odstartovaly dva vozy, oba z meclovských dílen Profika, ale cíle se nedočkal díky technickým problémům ani jeden exemplář. Nejprve soutěž opustil při druhém průjezdu Pindulou Trněný kvůli poruše převodovky, aby jej na 15. RZ následoval do seznamu odstoupených i Prokop. Jej muselo odstoupení mrzet dvojnásob, neboť se se soutěží rozloučil na poslední RZ závodu, když odstupoval z průběžné 5. příčky. Předposledním závodem byla Rally Příbram, zde se ukázal pouze Trněný, který pro tentokráte spařil cíl na pěkné 3. pozici. Výsledek pro něj znamenal návrat na stupně vítězů po roce a půl, neboť se na ně postavil poprvé od Valašské rally 2003.

Na poslední soutěži sezóny, konaném na sklonku října v Třebíči, se neukázala ani jedna Octavia WRC a tím pádem tedy můžeme přejít k celkovému celosezónnímu účtování. V absolutní klasifikaci „velkého mistráku“ patřila lepší konečná příčka Prokopovi, jenž při svých šesti startech dokázal nasbírat body, které stačily na 5. pozici, Trněný, provázený po většinu sezóny technickými problémy bral 8. příčku.

V rámci mezinárodního českého mistráku jsou poháry rozdány a ročník je již minulostí. Zde se proto zastavíme, abychom si mohli v příštím díle přiblížit boje odehrávající se ve sprintovém šampionátu a mimo naši domovinu, neboť zejména v Maďarsku a Německu byly Octavie zapojeny do bojů o absolutní mistrovské tituly.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!