13. 9. 2005 00:00 − 2326× − 0

Komentář k FIAT RALLY

Komentář – V poslední době se v Evropě hodně mluví o přijetí Turecka do EU. Co se týče rally, Turecko už bylo do Evropy přijato v roce 2002. Paradoxně se podnik odehrává v asijské části země, k

7. podnik Mistrovství Evropy
9. – 11. září, Izmir – Turecko, asfalt, asfalt, 15 RZ – 250 km
posádky (start/cíl) – 42/25

V poslední době se v Evropě hodně mluví o přijetí Turecka do EU. Co se týče rally, Turecko už bylo do Evropy přijato v roce 2002. Paradoxně se podnik odehrává v asijské části země, když jeho centrem je město Izmir. To je tak velmi odlehlé a účast evropských jezdců na soutěži je minimální. Třeba letos přijeli pouze čtyři, z toho tři usilovně bojují o evropský titul a čtvrtý startoval jen kvůli hájení barev hlavního sponzora soutěže firmy Fiat. Stálo by tak za zvážení, jestli tato soutěž splňuje snahy o kompaktnost a menší finanční náročnost seriálu… Z pohledu tratí je však rally velmi atypická, všechny testy jsou vedeny po náročných zaprášených cestách s velmi abrazivním povrchem. Ve spojení s vysokými teplotami v Turecku panujícími se stávají skutečným oříškem pro obutí soutěžních vozů. Defekty tak pravidelně značně ovlivňují výsledky soutěže. Jako hlavní favorité přijeli do Asie zabojovat zástupci přední evropské trojky Travaglia, Basso a Jean-Joseph. Vzhledem k již zmiňovanému Fiatu coby hlavnímu sponzoru podniku pak byli pozváni ještě zbylí tovární jezdci Mirco Baldacci a Paolo Andreucci. Druhý jmenovaný se ale nakonec kvůli nemoci nedostavil.

Soutěž oproti předchozím dvěma překvapivě nezačala čtvrteční superspeciálkou, nýbrž až klasickou zkouškou v pátek ráno. Vedení se zde ujal Basso před Jean-Josephem. Na druhé ranní zkoušce svou rychlost v plné síle předvedli nejlepší dva domácí jezdci Volkan Isik s Puntem a Ercan Kazaz s Cliem, když se vyhoupli na druhou, respektive třetí příčku, za Bassa. Na 23 kilometrové RZ 3 však Isikovi dodýchal motor a Kazaz se propadl na čtvrtou příčku. Pořadí se měnilo i na samotném čele, neboť Basso dostal defekt pravého předního kola a ztratil tím celé dvě minuty. I nadále však první pozice zůstala v rukou Fiatu, jen pilotem už nebyl Ital, ale občan ministátečku San Marino Mirco Baldacci. Nejrychlejší časy ve zbytku prvního dne si rovným dílem rozdělili právě Baldacci a Basso, byť si oba stěžovali na výkony motorů svých Punt. Pro Baldacciho to znamenalo upevnění si náskoku nad Jean-Jospehem na půl minuty, pro Bassa pak postup na třetí příčku. K tomu mu ale velkým dílem dopomohl defekt Renata Travaglii na RZ 7, který zde opustil třetí pozici (v té době odstup na Jean-Josepha činil jen osm sekund) a propadl se na šestou. V posledních dvou testech dne pak povýšil na pozici pátou. Ještě předtím na RZ 6 ze čtvrtého místa pro technické problémy odstoupil Kazaz.

Druhý den začal atakem Jean-Josepha na Baldacciho. To značilo Martiničanovu snahu o plnění prohlášení z večera, že pokud nebude mít problémy, zvítězí. Baldacci se však nedal a do posledního testu si udržel náskok 15 sekund. Jeho týmový kolega mezitím vyhrál všechny zkoušky a ze ztráty na Jean-Josepha umazal třičtvrtě minuty! Na čtvrtou příčku se postupně prodral Travaglia. Pak však přišel poslední test, jenž dokonale zamíchal pořadím. Po Madeiře, kde na posledním testu jasné vítězství ztratil Basso, by se skoro dalo říct, že v podnicích ME často rozhodují až poslední kilometry. Tentokrát se stal ,,postiženým“ Baldacci. Po defektu zkoušku dokončil na třech kolech, ztratil dvě minuty a z první pozice spadl na třetí. Letošní premiérové evropské vítězství tak připadlo Jean-Josephovi. Na Fiat rally tedy po celou dobu jasně dominovali jezdci Fiatu, ale z vítězství se radoval zástupce Renaultu.

Výsledky soutěže podpořili snahu Bassa v dohnání Travaglii a zisk evropského titulu. Jeho ztráta na krajana v barvách Renaultu se snížila na 11 bodů. To zapříčinilo, že Travaglia vzdává účast v domácí Rally San Remo a ve stejném termínu nastoupí v řecké Ralli EKO. O evropský titul se tak letos možná bude bojovat až do samotného konce. V následujícím předposledním evropském podniku se mimo jiných představí Justin Dale s továrním Fordem Fiesta Super 1600 a startovat mají i naši Milan Chvojka a Miroslav Jandík. Vše začne v pátek 23. září.

Pořadí v cíli:

1. Simon Jean-Joseph – Jack Boyere F Renault Clio S1600
2. Giandomenico Basso – Mitia Dotta I Fiat Punto Abarth S1600 + 17,0
3. Mirco Baldacci – Giovanni Bernacchini RSM/I Fiat Punto Abarth S1600 + 1:37,7
4. Renato Travaglia – Flavio Zanella I Renault Clio S1600 + 4:01,3
5. Burak Cukurova – Aykan Alakoc TR Renault Clio S1600 + 5:46,3
6. Hamdi Ünal – Kaan Özsenler TR Fiat Palio S1600 + 7:00,1
7. Ahmet Burkay – Bilge Ayan TR Mitsubishi Lancer Evo VII + 10:36,1
8. Burhan Kuru – Serdar Kurbanzade TR Subaru Impreza WRX Sti + 11:16,8
9. Hasan Özseyhan – Erkan Güleren TR Mitsubishi Lancer Evo VIII + 16:23,1
10. Murat Ersönmez – Burak Erdener TR Subaru Impreza WRX STI + 24:07,6

Stav ME po sedmém podniku:
1. Travaglia 40, 2. Basso 29, 3. Jean-Joseph 21, 4. Hołowczyc 10, Princen 10

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!