Jan "WRCko" Pilař - eWRC.cz
29. 12. 2011 18:08 − 7393× − 14

WRT: Rally aneb co ta sranda vlastně stojí?

Pro sepsání tohoto článku mne inspiroval jeden čtenář eWRC.cz, který mi poslal zprávu s dotazem, kolik ta rally vlastně stojí.

Pro sepsání tohoto článku mne inspiroval jeden čtenář eWRC.cz, který mi poslal zprávu s dotazem, kolik ta rally vlastně stojí, aby se mohl postavit na start Poháru (K4). Tenkrát jsem mu do mailu sepsal náklady na závod od A do Z nebo od nuly do devítky a přitom mě napadlo, proč toto nerozkrýt i pro vás ostatní. Obecně se s finančními věcmi dělají někdy až úzkostlivé tajnosti, a tak pojďme toto tabu (které vlastně ani tabu není) trochu rozkrýt.

Každý, kdo chce začít závodit a přitom by rád jel stejné závody jako ti o kterých si čteme či je zatím sledujeme pouze z poza „mlíka“ má možnost závodit v K4 Poháru České Republiky v rally. Vedle Poháru mládeže je to jedna z nejlevnějších variant závodů pod hlavičkou FAS AČR. Abyste mohli v Poháru startovat, musíte mít licenci, k ní potvrzenou zdravotní kartu sportovním lékařem a úrazové pojištění pro rizikové sporty (nestačí klasické úrazové pojištění). Tím nám vznikají první náklady:

Sportovní lékař: cca 800.- (může se lišit dle lékaře)
Soutěžní licence PČR: 1000 (cena v sezoně 2011)
Pojištění: cca 3 000.- (ČPP, roční)

Cena pojistky je závislá na tom u jaké pojišťovny se necháte pojistit, na jakou částku a jaké doplňující produkty zvolíte. Tedy například jestli chcete nebo nechcete mít pojištěný pobyt v nemocnici atd.


Za kartičky dvakrát 1000 Kč.

Tyto poplatky jsou pravidelné, tedy pokud rally nakonec propadnete, což se dá více než předpokládat, tak zdravotní prohlídku, licenci i pojistku každý rok obnovujete. Pokud jste prošli zdravotní prohlídkou a máte licenci, budete si muset začít shánět výbavu. Jak známo, v závodech je třeba nehořlavého homologovaného prádla (FIA štítek 8856-2000), boty a helmu. Beru to tak, že začínající závodník se snaží ušetřit a tak kupuje jen to nutné a ještě to kombinuje. Tím chci říct, že kombinéza jde nová sehnat za 8 000.-, ale taky za 25 000.-. Jak jsem to řešil já? Spodní prádlo, boty a rukavice jsem si koupil nové. Přeci jen to jsou věci, v kterých se člověk hodně potí a s kterými přicházíte do přímého kontaktu. Prostě takové osobní prádlo. A co za to?

Kukla: 750 .- (OMP)
Rolák: 1 200.- (OMP)
Spodky: 1000 .- (OMP)
Ponožky: 450 .- (OMP)
Rukavice: 1 200.- (OMP) – jen řidič :-)
Boty: 3 500.- (OMP)

Značka OMP je obecně levnější než třeba Sparco, a proto jsem volil tuto značku. Pak jsou věci, které už jsou na pořízení dražší, a to jsou helmy a kombinéza. Kombinézu jsem kupoval již použitou s tím, že nová bude časem. Helmy většinou dostanete k pronajímanému autu (pokud nemáte auto vlastní, samozřejmě), ale není to pravidlem.

Kombinéza: 4 000.- (OMP – z druhé ruky)
Helma: 2 500.- (OMP – z druhé ruky)

Tak jo, teď tedy máme licenci a máme oblečení. Takže co nám chybí, abychom se podívali na start první soutěže jako pilot/spolujezdec? Jasně, auto. Auto je čistě individuální věc, kdo na co má a na co si troufne a na co máte licenci.

Jako první auto se zrovna nedoporučuje si půjčovat něco „překoňovaného“ typu Lancer Evo IX, s kterým by se člověk akorát trápil nebo s ním praštil velkou přemotivovaností. My jsme vsadili na Hondu Civic VTI, což je nesmrtelné auto, které má příznivý poměr váhy a výkonu. Důležitým faktorem u VTIčka je to, že řidič nemá pocit, že by auto řídilo jeho a zároveň, že by se loudal. Pro mě osobně to bylo a stále je ideální auto na začátek. Takové pěkné Nko s kterým se dá zažít hodně zábavy, pokud to člověk umí (což ještě není náš případ :-)). Sice si s ním neužijete žádnou legraci ve vracečkách, protože ručka prakticky nefunguje, za to vás pěkně povozí všude jinde. Ale jak říkám, je to čistě individuální, kdo se na co cítí a na co má peníze. Co se týče pronájmu, tak každý pronajímatel má jiné podmínky co do garancí, pojištění nebo co je vlastně v ceně. Pokud bych to vzal tak, jak to máme my, tak je to následovně.

My si půjčujeme Hondu Civic VTI od ÚAMK MH Rallye a v ceně pronájmu je následující:

- Doprava auta na soutěž a zpět
- Benzín a náplně
- Pneumatiky (mokré, suché, měkké, media, tvrdé)
- Mechanik (většinou 2 kusy)
- Kilometry pro sprint (Pohár)
- Servisní zázemí

Cena pronájmu se může lišit dle vzdálenosti závodu a dalšími faktory, ale počítejte něco okolo 35 000.- vč. DPH (chytří si DPH odečtou). Ale tuto částku neberte jako fixní, pouze jako vytvoření určité představy, kde se nájem takové závodničky zhruba pohybuje. Reálnou cenu se dozvíte vždy po jednání s pronajímatelem dle toho, co přesně od závodu očekáváte a co si například zajistíte sami. Může to být více i méně než jak jsem napsal.


A náklady se zvyšují…

Co se týče garancí, tak většinou obecně platí, že kdo co rozbije, tak si taky zaplatí. Ale to je opět závislé na tom, jaká je smlouva o nájmu s konkrétním pronajímatelem. V tomto je celkem unikátní FiestaCup, kde škoda do 10 000 Kč se dle promotéra nehradí. Zajímavé, ale dle ArtFordSport to tak je. Každopádně, pokud chcete jet K4 Pohár, tak na Fiesty zapomeňte, bohužel nemají homologaci a „R“kové značky.

Tak už to začíná být skoro všechno, myslíte? Bohužel. Tak teď se podívejme na poplatky, které nás čekají při registraci na závod.

Na každý závod se platí tzv. vklad. Lidsky řečeno startovné. To se pohybuje okolo 5 500.- a dále se platí pojištění proti škodám způsobených třetím stranám. Zde je důležité si toto pojištění neplést s pojištěním úrazovým. To jsou dvě odlišné věci. Zmíněné pojištění odpovědnosti stojí cca 850.- Kč a pokud nemáte sjednané vlastní, tak se platí pořadateli dané soutěže.


A náklady se zvyšují…

Toto jsou zhruba všechny možné poplatky, náklady a další věci. Jenže ono se k tomu ještě nabaluje spousta dalších, jako je penzion kde v průběhu soutěže přespíte (cca 400Kč / noc) nebo seznamovací jízdy. Všechny RZty si můžete projet 3x a tak si vezměte průměrnou spotřebu svého auta (nebo toho s kterým budete trénovat) tu zvyšte alespoň o 30% a celou kilometráž soutěže vynásobte třemi (pro odhad, neříkám, že to je přesně to co najedete). Může to být více, může to být méně. Ale v průměru se budete u toho trojnásobku pohybovat. My na celou soutěž počítáme cca 2,5 nádrže tréninkové Felicie. Nějaké to jídlo, rezervní obnos do auta, ale to jsou v porovnání s výše uvedenými částkami drobnosti.

Sčítat tato čísla raději nebudu, protože to už by se na start nechtěl podívat vůbec nikdo. Samozřejmě je nutno podotknout, že se zde bavíme o závodu pod FASem, které jsou přeci jen dražší s ohledem na nutnost homologovaného prádla a dalších „serepetiček“ okolo. Když by se člověk chtěl jen svézt a zažít to tak nějak napůl (bez přejezdů), tak si bohatě vystačíte s Rallye Show, kde jsou náklady dramaticky nižší. Už jen kvůli kilometráži, nároku na oblečení posádky či technickým předpisům, taková pohodička. Je to prostě o tom, co přesně chcete a jak moc vážně to do budoucna myslíte.


A náklady se zvyšují…

Článek vlastně neodhaluje žádné tajné věci, vše se dá zjistit z veřejně dostupných ceníků, jen to máte jako takový sumář. Každopádně teď už je asi jasné, proč jsou různí byť malí sponzoři či partneři týmů tak důležití.

Pokud máte jakékoliv otázky, klidně mě neváhejte kontaktovat na mail honza@wrckorallyteam.cz.

Všem čtenářům za náš tým přeji úspěšný rok 2012, hlavně co nejvíce pevné zdraví, štěstí a kapříky v peněžence.

Komentářů celkem: 14
29. 12. 2011 18:40
0 0
Super, přimlouval bych se za více podobných článků ze zákulisí rally smajlík
29. 12. 2011 18:57
Upraveno 18:58
0 0
Taky bych řekl, že by to klucí měli míti povinné!
Jednu otázku bych měl (ne přes mail), ta ruční brzda nefunguje protože je bubnová na lanka, anebo jsi ji vzteky v Třebíči vytrhl z podlahy?smajlík
29. 12. 2011 21:36
0 0
Honzo tohle se nahlas nikde neříká, jinak se z toho dělá zainteresovaným špatně od žaludku smajlík Super článek smajlík
30. 12. 2011 13:44
0 0
smajlíksmajlíksmajlík
30. 12. 2011 14:36
0 0
No a kdo chce jet velkej mistrak tak je to krát 2smajlíka záleží ,jak sežene hans
31. 12. 2011 18:42
0 0
Zlatá valašská zima smajlík Je to hrozně náročný sport,i když si někdo koupí auto za milión,tak bude jezdit na chvostu startovního pole a je to škoda.Jezdit by chtěl každý,ale málokdo dostane příležitost... smajlík
2. 1. 2012 18:30
0 0
VP.Avanti.smajlík
2. 1. 2012 22:32
0 0
Původně napsal hobit

Taky bych řekl, že by to klucí měli míti povinné!
Jednu otázku bych měl (ne přes mail), ta ruční brzda nefunguje protože je bubnová na lanka, anebo jsi ji vzteky v Třebíči vytrhl z podlahy?

Ani bubny, ani násilné vyjmutí smajlík. Je to hodně o rozvoru a serové ručce (žádná hydraulika). Prostě ne a ne to utrhnout smajlík
2. 1. 2012 22:33
0 0
Původně napsal Hux

Honzo tohle se nahlas nikde neříká, jinak se z toho dělá zainteresovaným špatně od žaludku Super článek

Věř mi, že kdy jsme si spočítali loňskou sezonu, tak jsme šli radši na pivo smajlík
2. 1. 2012 22:34
0 0
Takové články jsou pro laiky zajímavé, ale pro některé závodníky mohou mít fatální následky... Tedy moje manželka naštěstí nečte eWRC, ale co ostatní?
Kluci díky za článek a ať se vám letos daří! Těšíme se na trati...
2. 1. 2012 23:44
0 0
Myslíš, že by ženám vadilo, že za jednu sezonu se dá jet cesta kolem světa a za pár let je to na nový barák? Já myslím, že to Chorvatsko a byt v podnájmu jsou super smajlíksmajlíksmajlík. Ahoj Viktore, taky se těším!
5. 1. 2012 00:38
0 0
Super článek smajlík smajlík a taky určitě souhlasím s tím,že by mělo takovýchhle článků za zákulisí určitě více smajlíksmajlík tak snad se to bude množit smajlíkTaky přeji mnoho úspěchů do sezony 2012 a hodně dojetých RZ smajlík smajlík
6. 1. 2012 19:11
0 0
skvělý článek pro nás běžné smrtelníky co nevidíme pod pokličku smajlík
všude se jen píše kdo co jede a co si pronajal od koho ale nikdo nikam nedá za kolik smajlík
14. 1. 2012 14:27
0 0
Pekny clanek smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!