30. 12. 2011 01:49 − 3775× − 3

Rallye Dakar 2012 před startem

34. Rally Dakar přináší řadu více či méně podstatných změn. A to jak v pravidlech a trati, tak i ve startovním poli. Tady je malé shrnutí.

Zatímco většina z nás bude v neděli bojovat z následky oslav konce roku, v argentinském Mar del Plata v Buenos Aires, městě 400 km jižně od Buenos Aires, se postaví účastníci 34. Rally Dakar. Počtvrté na Jihoamerickém kontinentu.


Foto: dakar.com

Velké změny se letos dočkala trať, která se letos nebude vracet na start v Buenos Aires, ale odstartuje v již zmíněném Mar del Plata a skončí v Peru v Limě. Na posádky opět čeká přes 9000 km od Atlantiku po Pacifik a trať umožní soutěžícím poznat Jižní Ameriku z dosud nepoznaných stránek. Závod se oproti loňsku také protáhne o jeden den na 14 etap. Na posádky opět čekají vysoké přejezdy andských průsmyků i duny nejsuššího místa planety, pouště Atacama. Opět budou z důvodu bezpečnosti různé délky speciálek pro různé kategorie. V startovním poli je více než 50 národností a závod bude sledován více než miliardou diváků ve více než 190 zemích (dle pořadatelů).

Rally Dakar 2012
DatumSTARTFINISH
01.01.2012Mar Del PlataSanta Rosa de la Pampa
02.01.2012Santa Rosa de la PampaSan Rafael
03.01.2012San RafaeSan Juan
04.01.2012San JuanChilecito
05.01.2012ChilecitoFiambala
06.01.2012FiambalaCopiapo
07.01.2012CopiapoCopiapo
08.01.2012Den volna
09.01.2012CopiapoAntofagasta
10.01.2012AntofagastaIquique
11.01.2012IquiqueArica
12.01.2012AricaArequipa
13.01.2012ArequipaNasca
14.01.2012NascaPisco
15.01.2012PiscoLima

Mezi startujícími posádkami je i početné české zastoupení. Letos však menší než v loňském roce. Mezi automobily nemáme žádného závodníka a mezi motocykly a čtyřkolkami je to po jednom muži. Kamionů s alespoň jedním Čechem v kabině je sedm.

Motocykly

Novinkou mezi motocykly je omezení objemů motoru na 450cc. To by mělo ještě zintenzivnit bitvy mezi top jezdci a konstruktory, kteří byli v loňském ročníku 4 v TOP10.

Mezi motocykly nechybí asi žádný z favoritů. Snad kromě loni sedmého Brazilce Azeveda. Opět můžeme očekávat bitvu mezi Španělem Marcem Comou a Francouzem Cyrilem Despresem. Svoje budou chtít říci i Portugalec Rodrigues, Nor Ullevalseter, Chilan Lopez či Portugalec Faria.

Z našich startuje pouze Jan Veselý s Yamahou a se startovním číslem 100. V loňském ročníku skončil na 62. místě. Ze Slovenska můžeme fandit Jakešovi, Svitkovi, Cipkovi a Zatkovi. Letos nebudeme moci fandit motocyklistovi Davidu Pabiškovi. Můžete mu ale fandit mezi kamiony.

Motocykly
31 JAKES IVAN (SVK) BMW
32 SVITKO STEFAN (SVK) KTM
100 VESELY JAN (CZE) YAMAHA
149 CIPKA DUSAN (SVK) BMW
182 ZATKO JAN (SVK) BMW

Automobily

V kategorii automobilů je největší změnou absence továrních teamů Volkswagen a BMW. Loňský vítěz Katařan Al-Attiyah se tak pustí do obhajoby s vozem Hummer H3. Jeho bývalý teamový kolega De Villiers se do boje pustí s vozem Toyota Pickup Hilux. Ze startovní listiny vypadli Carlos Sainz a Američan Miller. Bývali jezdci BMW Francouz Stephane Peterhansel a Polák Holowczyc odstartují s vozy Mini. Vůz Mini bude řídit také expilot Volkswagenu Španěl Nani Roma. Vozy Mini se letos budou snažit vylepšit své výsledky z loňska, kdy jim nechyběla rychlost, ale se spolehlivostí to už bylo horší. S vozem Hummer H3 odstartuje opět šoumen Američan Robby Gordon.

V kategorii automobilů letos nemáme žádné zastoupení. Účast plánoval Miroslav Zapletal, který předloni skončil sedmý jako nejlepší pilot Mitsubishi. Ten ale své BMW zrušil na Rally Faraonů a tak do Dakaru osatartuje v Tatře jako asistence polskému týmu, kterému prodal své vozy Mitsubishi. S jedním odstartuje polský skokan na lyžích Adam Malysz.

Čtyřkolky

Čtyřkolky jsou letos omezeny na 700cc. Kategorie 900cc je zrušená. Loňský vítěz Argentinec Alejandro Patronelli si tuto změnu pochvaluje: „Souhlasím s omezením. Ovládání 900cc je těžší a únavnější. Je to o 100 kg těžší a brzdění zrádnější.“

Ve startovním poli nechybí jak oba bratři Potronelliovi, tak náš borec Josef Macháček, pětinásobný vítěz Rally Dakar. Nechybí ani Poláci Laskawiec, Sonik a Albinowski (všichni tři stroje od Macháčka) a Fransouz Declerk. Chybí naopak náš Martin Plechatý.

Čtyřkolky
251MACHACEK JOSEF (CZE)YAMAHA

Kamiony

Největší změnou mezi kamiony je chybějící sedminásobný vítěz a dlouholetý soupeř českých závodníků, Vladimír „Car“ Čagin, který se rozhodl s Dakarem skončit a jeho týmový kolega Firdaus Kabirov. Největšími adepty na vítěství se tak stávají Aleš Loprais s kompletně přestavěnou a předělanou Tatrou Jamal, ověnčenou vítězstvím na Silk Way Rally a šikovný Rus Eduard Nikolaev s Kamazem. Loňské fiasko na 72. km se bude snažit napravit Gerard De Rooy, který po chybě a následném velkém skoku s tvrdým dopadem musel odstoupit kvůli potížím se zády.

Kromě Lopraise budou s Tatrami startovat De Azevedo (s Tatrou Tomáše Tomečka, který se účastní Africa Eco Race), Tomáš Vratný jako druhá Tatra Lopraisova teamu a po velké havárii se vrací Martin Kolomý.

S Liazy odstartují Jaroslav Valtr (premiérově na Dakaru jako pilot) a Polák Józef Cabala, kterého naviguje zkušený Kosef Kalina . Miroslav Zapletal startuje s Manem jako rychlá asistence.

Na startu bude chybět Marek Spáčil s Tatrou, který stále nemá v pořádku koleno zraněné na Silk Way Rally.

Kamiony
501 LOPRAIS ALES (CZE)
ALMÁŠI PETR (CZE)
ERNST MICHAL (CZE)
TATRA
513 DE AZEVEDO ANDRÉ (BRA)
JUSTO MAYKEL (BRA)
MARTINEC JAROMIR (CZE)
TATRA
527 VRATNÝ TOMÁŠ (CZE)
MERÍNSKÝ OTA (CZE)
PUSTEJOSVKÝ RADIM (CZE)
TATRA
530 VALTR JAROSLAV (CZE)
BERVIC JAN (CZE)
PABISKA DAVID (CZE)
LIAZ
547 KOLOMY MARTIN (CZE)
KILIÁN RENÉ (CZE)
KILIAN DAVID (CZE)
TATRA
551 CABALA JOSEF (POL)
KALINA JOSEF (CZE)
FIRST JAKUB (CZE)
LIAZ
557 ZAPLETAL MIROSLAV (CZE)
ZABRANSKY PETR (CZE)
RANDYSEK ROBERT (CZE)
MAN
Komentářů celkem: 3
30. 12. 2011 15:071
0 0
Hmhm .....Zapletal jede s MANnem, v textu je uvedena Tatra a nejede s ním Randýsek, ale tradiční navigátor Tomáš Ouředníček. Jinak tohle je hodně slabý výcuc ze startovky. Zajímavých a rychlých aut je tam mnohem víc, pěkný souhrn všeho je tady http://www.rally-raid.eu/?go=aktualita&id=727
30. 12. 2011 19:442
0 0
Je pravda, ze kdyz uz je tu Dakar, mohl byt vic rozepsany, napr. zminka o nove kapotovane Scanii De Rooye v kategorii kamionu atd.
30. 12. 2011 21:203
0 0
Původně napsal Peťan72

Je pravda, ze kdyz uz je tu Dakar, mohl byt vic rozepsany, napr. zminka o nove kapotovane Scanii De Rooye v kategorii kamionu atd.

Myslim Iveco, pisu Scania smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!