20. 9. 2005 00:00 − 2296× − 5

Ohlédnutí za Wales Rally GB

Letošní ročník britské rallye se do historie zapíše především tragickým koncem. Do té doby ale byly k vidění hezké souboje.

Je těžké psát souhrn nejdůležitějších událostí letošního ročníku britské rallye, když to podstatné je vlastně jen jedno, a to že na trati tragicky zahynul výborný spolujezdec a především skvělý člověk – Michael Park. Přesto se pokusím shrnout vývoj celé soutěže až do onoho osudného okamžiku.

Sébastien Loeb vstupoval do soutěže s tím, že by rád dosáhl svého prvního triumfu na britské půdě. Za jistých okolností se již dokonce mohl stát mistrem světa. Do soutěže vstoupil rozvážně a ačkoliv z pátečních šesti RZ vyhrál pouze dvě, po pátku byl tam, kde chtěl – na prvním místě. Díky penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly sice dostal penalizaci 10 vteřin, ale náskok dalších 10 vteřin na Pettera Solberga si do sobotní části stejně odnesl. Druhý den jako obvykle zatáhl a vyhrál všech šest klasických rychlostních zkoušek, pouze vítězství ve speciálce mu hodně překvapivě vyfoukl Mark Higgins. I tak šel do třetího dne s pohodlným náskokem skoro 45 vteřin a zdálo se, že mu už nic nezabrání získat ve Walesu premiérové vítězství. Poté, co po tragédii Peugeot stáhl ze soutěže Marcuse Gronholma, měl před sebou možnost získat předčasně titul mistra světa. Odmítl – nechal si za předčasný příjezd do časové kontroly napsat dvouminutovou penalizaci, čímž se propadl na třetí místo a odsunul tak svou korunovaci. Nikdo asi nepochybuje, že titul bude potvrzen už na příštím závodě v Japonsku.

Druhý Citroën pilotovaný Francoisem Duvalem se díky stabilním výkonům držel na pátém místě až do závěru sobotní etapy, kdy si díky problémům Rovanpery o jedno místo polepšil. Po odstoupení Gronholma a penalizaci Loeba se nakonec dostal až na druhé místo výsledkových listin, z čehož určitě nemá stejnou radost, jako za vybojované stříbro v Německu.


Foto: Mitsubishi Motors

Tragicky dopadla soutěž pro Peugeot. Přitom začátek vypadal slibně. Marcus Grönholm vyhrál hned první zkoušku a zdálo se, že znovu někdo Loeba prožene. Bohužel hned ve druhé erzetě mu jeho Peugeot přestal brzdit, což mu přineslo nejen hodně krušných okamžiků, ale hlavně ztrátu jedné minuty a dvaceti vteřin. Do třetí zkoušky se mu podařilo opravit brzdy alespoň tak, že brzdila tři kola ze čtyř. Po opravě v servisu se pustil do skvělé stíhací jízdy a ještě v pátek se dostal na čtvrté místo v celkovém pořadí. V sobotu sice nedokázal Loeba ani jednou porazit, ale jízdou s jen minimálními ztrátami se propracoval až na bronzový stupínek. V neděli se chtěl ještě pokusit zabojovat, vyhrál první ranní zkoušku, ale to bylo vše. Ještě, než stačil odstartovat do další, došlo k tragické nehodě jeho týmové kolegy Märtina, tým ho zcela stáhl ze soutěže a Marcus se tak ve výsledcích vůbec neobjevil. V bodování jezdců ho předstihl Petter Solberg, ale to ho asi až tolik netrápí.

Markko Märtin vstoupil do soutěže rozvážně a po pátku byl až osmý. Hned v sobotu ráno se po haváriích Atkinsona a H. Solberga posunul o dvě příčky výš a chvíli to dokonce vypadalo, že bude atakovat i Duvala na místě pátém. Ten se mu ale vzdaloval, naopak zezadu se pomalu, ale jistě, přibližoval Gigi Galli. Pak přišla osudná RZ15 Margam 1, rychlá levá zhruba dva kilometry po startu, smyk a boční náraz. Jeho spolujezdec a dlouholetý kamarád Michael Park mu zemřel před očima… Markko rozhodně nebyl žádný střelec, naopak šlo o jednoho z nejspolehlivějších jezdců (jako jediný letos bodoval ve všech závodech). Přesto si pravidelně jednou v roce neodpustil jednu těžkou havárii, loni to bylo v Argentině, kdy svůj Ford zcela zdemoloval, jemu ani Michaelovi se ale nic nestalo. Markko teď potřebuje především podporu svých nejbližších i fanoušků, uvidíme, zda se z této tragédie dokáže dát dohromady a někdy v budoucnosti se za volant znovu posadit. Zatím bylo oznámeno, že další závod v Japonsku nepojede. Tým Peugeot teď zvažuje, zda předčasně neodstoupit ze šampionátu. Vedle odstoupení se nabízí možnost dojet šampionát jen s jedním vozem nebo druhý vůz obsadit jiným jezdcem (nabízí se třeba Carlsson).

Peter Solberg se po problémech Grönholma usadil na druhé příčce a ačkoliv se snažil sebevíc, na Loeba ztrácel dál. Druhé místo si však v klidu hlídal a ani mocně finišující Marcus pro něj neznamenal větší nebezpečí. Stříbrnou příčku si držel až do konce, ovšem díky penalizaci Loeba se nakonec stal celkovým vítězem, v Británii už počtvrté v řadě (letos je to jeho třetí výhra). Z tohoto vítězství ale asi žádnou radost nemá. Otázkou je, zda si teď ostříhá vlasy nebo zda tohle prvenství neuznává.


Foto: Subaru

Příjemným překvapením byla zpočátku i dvojka u Subaru, mladý Chris Atkinson. Po pátku se držel na skvělém 6. místě, ale hned v první sobotní erzetě chyboval a skončil mimo trať. Auto sice skoro neponičil, ale dostat vůz nazpět se mu nepodařilo. V neděli nastoupil díky systému superally znovu a šestým místem v jediné kompletně dokončené erzetě dokázal, že mohl ve Walesu šahat po bodech. Až se vyvaruje svých tradičních chyb, bude z něj určitě špičkový závodník. Dobré pro něj je, že má velkou podporu ve vedení týmu Subaru.

Jako trojka jel u Subaru Stephane Sarrazin sbírající zkušenosti, kterých má na šotolině stále málo. Po 7 rychlostních zkouškách byl patnáctý, ale s poměrně malými odstupy na rychlejší posádky. V následující zkoušce ale chyboval na odbočení a poškodil předek svého vozu. Tím jeho vystoupení skončilo, nenastoupil už ani v neděli.

Tentokrát se příliš nedařilo týmu Ford. Jeho jednička Toni Gardemeister pomýšlel určitě hodně vysoko, ale jeho výsledky tomu od počátku příliš neodpovídaly. Přestože Toni tvrdil, že jede, co to jde, po pátku to stačilo jen na devátou příčku. Plánovaný sobotní útok na lepší příčky mu překazili komisaři, kteří ho diskvalifikovali po zvážení hmotnosti jeho vozu. Nechci příliš rozebírat, proč tým Ford neobdržel jen pokutu podobně jako týmy Subaru a Mitsubishi v minulosti, ale zdá se, že ne vždy se měří stejnou měrou.


Foto: Subaru

Tíha odpovědnosti bodovat pro tým a nepřerušit dlouhou bodovanou sérii týmu Ford tak již podruhé v řadě ležela na bedrech Romana Kresty. V pátek začal rozvážně, nezvolil ideálně pneumatiky a do druhé etapy tak vstupoval až ze 12. místa. Asi i on čekal lepší umístění, ale i díky tomu, že ze špičky nikdo neodstoupil, to na vyšší příčky nestačilo. Po vyloučení Gardemeistera a nehodách Atkinsona a H. Solberga se hned v sobotu ráno posunul na deváté místo (osmé v továrních týmech), které si držel i nadále. Zezadu na něj dotíral Colin McRae, ale Roman si ho dobře hlídal a nedal mu šanci více se přiblížit. Osudná RZ15 pro něj znamenala nakonec posun o další tři příčky nahoru. Vedle havárie Märtina a stáhnutí Grönholma mu nahrál i chybující Galli. Výsledná šestá příčka mu tak přinesla další tři body do bodování jezdců a Fordu ještě o bodík víc. Ke třetí příčce okupované Fordem se ale po britské rallye nebezpečně dotáhl tým Subaru.

S tovární podporou Fordu startoval i Henning Solberg, kterému po pátku patřilo pěkné sedmé místo. Hned v první sobotní zkoušce ale chyboval, zadkem vozu trefil strom a minutová ztráta ho v tak vyrovnaném závodě odsunula o mnoho míst dozadu. V celkovém hodnocení se nakonec objevil na 10. příčce. Warmbold za volantem dalšího Focusu skončil třináctý.

Velké ambice netajili před soutěží ani u Mitsubishi. Hlavní tíha měla být tentokrát na Harrim Rovanperovi, kterému tato soutěž velmi sedí. To také od začátku dokazoval, druhou erzetu dokonce vyhrál. Celkově se usadil na třetí příčce, kterou musel opustit až v sobotu večer díky famóznímu Gronholmovi a vlastní stávkující převodovce. V oficiálních výsledcích nakonec figuruje na čtvrté příčce.

Gigi Galli startoval ve Walesu poprvé a zpočátku měl problémy odhadnout správné tempo, v první erzetě skončil až sedmnáctý. Pak však zrychlil, do večera byl už desátý, sobotu ukončil na sedmém místě a Martina měl na dohled. Svou snahu nakonec přehnal v té samé erzetě jako Martin, vyletěl z trati a ztráta sedmi minut znamenala propad ve výsledcích.


Foto: Škoda Motorsport

Největší pozornost tentokrát (a zcela výjimečně) přitahoval tým Škoda Motorsport díky startu bývalého mistra světa Colina McRae. Ten se od počátku držel zhruba na úrovni Romana Kresty na počátku druhé desítky. Ve třetí rychlostní zkoušce skončil na výborném šestém místě, jinak končil většinou na začátku druhé desítky, ale s přijatelnou ztrátou na ty před ním. Také on se po těch všech posunech a odstoupeních dostal na bodované příčky, konkrétně na 7. místo, což znamená první letošní body pro jezdce za volantem Fabie. Colin určitě nezklamal, dokázal, že s Fabií se dají zajíždět mnohem kvalitnější časy, než nám doposud předváděli ostatní jezdci, především pak Armin Schwarz.

Pro Armina skončila letošní britská rallye fiaskem. Hned v první erzetě udělal hodiny, při kterých mu zhasl motor. Na další zkoušce mu nefungoval interkom a ve třetí erzetě měl defekt. Od čtvrté zkoušky se už neměl na co vymlouvat, výsledky však byly nadále tragické a jeho soupeřem byli maximálně soukromníci Pons a Bernardi. Armin sice tvrdil, že neví, kde je problém, ale Colin mu jasně ukázal, že problém je především v Arminovi samotném. Jediný lepší výsledek zaznamenal Schwarz tradičně na speciálce, kde se ale o celkových výsledcích nerozhoduje.

Ze soukromníků byl podle předpokladu nejlepší Manfred Stohl s Citroënem Xsarou WRC, který zúročil velké zkušenosti s britskou rallye a skončil příčku před Romanem Krestou. Z dalších privátních jezdců na sebe upozornil Mark Higgins osmým místem celkově a především vyhranou speciálkou, kde předčil i famózního Loeba. Výborný výkon předvedl junior Kris Meeke, který jel s vozem WRC (Subaru Impreza) sice poprvé, ale pěkně proháněl i svého učitele, kterým není nikdo jiný než sám Colin McRae. Několika dobrými časy se blýskl i Jari-Matti Latvala a nebýt technických problémů, mohl myslet i na slušné celkové umístění.

Poměrně slabě obsazenou kategorii produkčních vozů vyhrál Teiskonen před Ligatem a Al-Attiyahem. To, že mistrovský bod bral i Errani s půlhodinovou ztrátou, mluví za vše.

Ve Walesu startovali i dva naši jezdci. Martin Prokop vyrazil z Ignisem především na zkušenou. Na RZ4 byla ale příliš rychlý v jedné zatáčce a zastavil se až o strom. Posádce se nic nestalo, ale vůz byl příliš poničený na to, aby se mohlo další den pokračovat v závodě. Se Saxem startoval i Michael Honda a nakonec byl klasifikován na předposledním, 62. místě.


Foto: Subaru

Letošní britská rallye nabídla skvělé souboje i návrat Colina McRae za volant WRC, do historie se ale zapíše jako soutěž, na které tragicky zahynul Michael Park. Už teď je jisté, že pro příští rok se soutěž vrátí do listopadového termínu, což by mělo přinést i snížení rychlostí díky blátivému terénu. Doufejme, že podobné tragédie se už nebudou opakovat, i když všichni víme, že zcela vyhnout se jim bohužel nejde.

Aktuální stav MS – jezdci
1.S. Loeb99
3.P. Solberg65
2.M. Gronholm61
4.M. Märtin53
5.T. Gardemeister47
6.H. Rovanperä27
7.F. Duval24
8.R. Kresta16
9.M. Stohl16
10.C. Sainz11
Aktuální stav MS – týmy
1.Citroën137
2.Peugeot117
3.Ford77
4.Subaru73
5.Mitsubishi54
6.Škoda 12
Komentářů celkem: 5
Anonym IP:81.19.34.130
21. 9. 2005 20:55
0 0
Po tom co se stalo mne pořadí ani moc nezajímalo,ale z odstupem času jsem to projel a nějak se nemůžu dopočítat u škodovek. Podle mne by měli mít 5 bodů do značek. po odstoupení Marcuse skončil Colin šestý a ten pán co mu jako škodovák nemůžu přijít na jméno hned za ním.
21. 9. 2005 22:10
0 0
V tom máš pravdu... Aktuální stav jsem převzal z wrc.com, kde má ale ŠM skutečně jen 12 bodů.
Anonym IP:62.240.162.158
23. 9. 2005 09:52
0 0
Je někde k vidění 307 wrc po tom nárazu_
Anonym IP:160.218.255.91
23. 9. 2005 17:18
0 0
307 po nárazu nikde k vidění není. Alespoň jsem na ni nikde nenarazil
Anonym IP:85.71.175.221
26. 10. 2005 13:01
0 0
ja jsem na ní narazil jenom mi stačí váš emeil(TADY NA eWRC)a ja vám to pošlu,pohoda
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!