11. 1. 2012 00:00 − 2976× − 7

Rally Dakar 2012 – etapa 9

Výsledky deváté etapy z Antofagasta do Iquque a odstoupení Aleše Lopraise a Al-Attiyaha

Dnes byla na Rally Dakar na programu devátá etapa z Antofagasta do Iquque – 556 kilometrů speciálky a 565 kilometrů celkem. Tato do dvou částí rozdělená speciálka vedla rozdílnými krajinami. Na začátku projížděli závodníci kaňony po čisté trati a ve druhé části prověřila speciálka navigátorský talent všech zúčastněných, kteří museli činit rozhodnutí podle velmi omezených záchytných bodů. Odměnou byl těm, kteří projeli , legendární prudký sjezd do Iquique až ke břehům Tichého oceánu.


Foto: dakar.com


Foto: dakar.com

Motocykly

Nadále pokračuje bitva mezi Despresem a Comou. V sedmé etapě vyhrál Coma a stáhl o 2 minuty náskok na Desprese. V osmé etapě udělal hned na začátku speciálky chybu Despres a po parádním saltu skončil v blátě, ve kterém nechal osm minut. V dalším průběhu etapy ztrácel Despres až 15 minut a v cíli osmé etapy ztrácel na Comu už jen něco přes devět minut. Tím se Coma dostal do vedení a před devátou etapou měl náskok minutu a půl. V deváté etapě však Despres dojel druhý a nadělil šestému Comovi téměr čtyři minuty a vrátil se tak do čela.

Vítězem etapy se stal Portugalec Rodrigues s odstupem 3:16 na druhého Desprese. Svůj nejlepší výsledek zajel dnes Slovák Štefan Svitko. Skončil třetí se ztrátou 4:35 a posunul se na skvělé šesté místo celkově.

V osmé etapě se Honza Veselý konečně dočkal při dotankování kvalitního paliva a jeho motor běžel bez problémů. V cíli osmé etapy mu patřilo 77. místo. Stejné místo mu patřilo i v cíli deváté etapy a průběžně se posunul na 73. příčku.

Motocykly po 9 etapě
1DESPRES (FRA)KTM04:45:17
2COMA (ESP)KTM+00:02:28
3RODRIGUES (PRT)YAMAHA+00:44:19
4VILADOMS (ESP)KTM+01:13:43
5 FARRES GUELL (ESP)KTM+01:18:05
6SVITKO (SVK)KTM+01:18:33
73VESELY (CZE)YAMAHA+12:41:51

Čtyřkolky

Kategorie čtyřkolek je i nadále pod nadvládou Argentinců. Devátou etapu vyhrál Alejandro Patronelli s minutový náskokem na svého bratra Marcose. Třetí dojel jejich krajan Thomas Maffei. Stejné je i průběžné pořadí.

Čtyřkolky po 9 etapě
1PATRONELLI A.(ARG)YAMAHA11:06:21
2PATRONELLI M.(ARG)YAMAHA+01:19:59
3MAFFEI (ARG)YAMAHA+01:50:12
4CASALE (CHL)YAMAHA+04:07:55
5BONETTO (ARG)HONDA+06:03:01
6LA FUENTE (URY)YAMAHA+06:17:41

Automobily

Jako na houpačce si letos musel připadat Katařan Al-Attiyah a to hlavně vinou jeho Hummeru, který nestíhal Katařanovu tempu. Když však držel, zajel Nasser dobrý čas. Sedmou etapu vyhrál a stáhnul tak něco ze své ztráty. Druhý dokončil jeho týmový kolega Američan Robby Gordon. Ten se zřejmě k autu chová šetrněji a nechybí mu ani rychlost. V osmé etapě skončil druhý, zatímco Al-Attiyah opět nabral ztrátu v úvodu speciálky. Katařanovo trápení ukončila devátá etapa a alternátor jeho Hummeru. Gordonovi se naopak dařilo a devátou etapu vyhrál. Za ním skončily čtyři vozy Mini v pořadí Peterhansel, Roma, Holowczyc a Leal Dos Santos. V průběžném pořadí nadále vede Stephane Peterhansel.

Automobily po 9 etapě
1PETERHANSEL (FRA)
COTTRET (FRA)
MINI00:41:14
2GORDON (USA)
CAMPBELL (USA)
HUMMER+00:05:58
3HOLOWCZYC (POL)
FORTIN (BEL)
MINI+00:16:49
4ROMA (ESP)
PÉRIN (FRA)
MINI+00:19:26
5DE VILLIERS (ZAF)
VON ZITZEWITZ (DEU)
TOYOTA+00:54:10
6NOVITSKIY (RUS)
SCHULZ (DEU)
MINI+01:29:20
7SOUSA (PRT)
GARCIN (FRA)
GREAT WALL+01:44:27

Kamiony

Doposud skvěle si vedl Aleš Loprais, který se během sedmé etapy dostal druhým místem i na druhé místo průběžně za Gerarda De Rooye a vítězstvím v etapě osmé své druhé místo upevnil a před devátou etapu ztrácel na De Rooye 15 minut a 39 sekund. V deváté etapě však na přejezdu mezi speciálkami havaroval a jeho Tatra Jamal skončila bez přední nápravy a na střeše. Posádka je naštěstí nezraněna, ale závod pro ně končí.


Foto: twimg.com

Možná i díky odstoupení Lopraise si mohl dovolit zvolnit Gerard De Rooy a do cíle etapy dojel až třetí jako třetí nejhorší Iveco. Letošní Dakar prostě patří Ivecům což dokazuje i průběžné pořadí, kterému vévodí De Rooy před druhým Ivecem Staceyho. Nejlepším Kamaz je letos pilotovaný Kazachem Ardavichusem. V deváté etapě dojel čtvrtý a celkově mu patří třetí příčka.

Nejlepší český kamion v deváté etapě byl pilotovaný Brazilcem De Azevedou. Průběžně je desátý. Celkově je z našich nejlepší Tatra Martina Kolomého na osmém místě. V deváté etapě dojel desátý.

Posádku zelené Tatry pilotované Martinem Kolomým trápily v osmé etapě defekty, které si vyžádaly hodinu času a absence technických úseků, které Tatře svědčí více. S defekty se však potýkaly skoro všechny kamiony.

Během sedmé etapy musel z rally odstoupit Józef Cabala s Liazem kvůli sérii poruch, která vyvrcholila požárem motoru. Do cíle sedmé etapy po opravách Liaz dotáhli, ale poškození byly natolik vážná, že se rozhodli svou účast ukončit. „Požár částečně zničil i elektroinstalaci a i přes opravy se poškození ukázalo tak závažné, že již nedovolilo klukům dál pokračovat v závodě. Sjeli z pouště a vrátili se na jeden zařazený rychlostní stupeň zpět do bivaku,“ sdělil manažer sedlčanské stáje Martina Pabiška.


Foto: bonverdakarteam.cz

V osmé etapě se nevyhnuly problémy druhému Liazu KM racingu pilotované Jaroslavem Valtrem. 200 kilometrů musela zvládnout bez brzd a závěr dokonce s poškozenou zadní nápravou. Přesto posádce patřilo jedenácté místo. „Vedli jsme si docela dobře, ale na 270. kilometru se nám utrhly oba přední bubny, takže zbývajících dvě stě kilometrů jsme jeli úplně bez brzd. S tím se nedalo závodit, ale snažili jsme se s tím bojovat. Pokud to šlo, letěli jsme stopadesátkou, ale byl spíš takový boj o přežití,“ vyprávěl o průběhu pondělní etapy Jarda Valtr, jinak letošní dakarský nováček v roli řidiče. „Bylo to docela drsný, protože jak auto vůbec nebrzdilo, vylétli jsme z trati do půlmetrových balvanů a při tom hodně poškodili zadní nápravu. I s tím se dalo jet, ale docela při nás stálo štěstí, protože jsme při tom neprorazili žádnou gumu.“

V deváté etapě skončil Valtr 13. a celkově je 18.

Technické problémy se v osmé etapě nevyhnuly ani Tatře Bonverce Tomáše Vrátného. „Nedlouho po vjezdu do etapy se auto chovalo divně a po čtyřiceti kilometrech nám zadek skákal jak na trampolíně,“ líčí Tomáš začátek dramatu. Nějaké další desítky kilometrů se dalo s autem ještě jakžtakž jet, ale na stém kilometru musel ostravský závodník zastavit. „Zadní tlumiče byly jen vlevo, a to ještě rozbité. Vpravo nic,“ říká Tomáš. Do cíle zbývalo čtyři sta kilometrů a bylo jasné jak chilské modré nebe, že zbytek trasy se promění v rodeo. „Auto nešlo udržet na pistě. Jen co jsem trošku zrychlil, zadek skákal metr vysoko. Bonverka se proměnila v divokého býka. Být tady skauti z rodea, určitě mě draftují!“ neztrácí vtip šestatřicetiletý pilot. Polovinu rychlostní zkoušky byla Tatra 815 jen na předních kolech. „A těch ran do hlavy… No, byla to zatím moje nejhorší životní speciálka. A přitom by mi vyloženě seděla, pohrál bych si s ní. Místo toho strašlivá dřina a únava. Snad to kluci stihnou opravit. Ale bojujume, Valime bomby, přece!“ dodal Tomáš Vrátný, kterému v cíli osmé etapy patřila 30. příčka.

Kamiony po 9 etapě
1DE ROOY (NLD)
RODEWALD (NLD)
COLSOUL (BEL)
IVECO04:43:59
2STACEY (NLD)
VAN GOOR (NLD)
DER KINDEREN (NLD)
IVECO+00:47:32
3ARDAVICHUS (KAZ)
KUZMICH (RUS)
TURLUBAEV (KAZ)
KAMAZ+01:06:40
4VILA (ESP)
TORRALLARDONA (ESP)
VAN EERD (NLD)
IVECO+02:25:30
5KARGINOV (RUS)
DEVYATKIN (RUS)
MOKEEV (RUS)
KAMAZ+02:37:19
6MARDEEV (RUS)
MIZYUKAEV (RUS)
SOTNIKOV (RUS)
KAMAZ+03:23:41
7ADUA (FRA)
MARCO ALCAYNA (ESP)
TORRES (ESP)
IVECO+03:39:16
8KOLOMY (CZE)
KILIÁN (CZE)
KILIAN (CZE)
TATRA+03:44:34
10DE AZEVEDO (BRA)
JUSTO (BRA)
MARTINEC (CZE)
TATRA+05:02:19
18VRATNÝ (CZE)
MERÍNSKÝ (CZE)
PUSTEJOSVKÝ (CZE)
TATRA+10:49:42
19VALTR (CZE)
PABISKA (CZE)
BERVIC (CZE)
LIAZ+11:27:51

zdroj: dakar.com, kmracing.cz , bonverdakarteam.cz

Komentářů celkem: 7
11. 1. 2012 02:27
0 0
Kolko ja Lopraisovi fandim, milujem Tatry...a nakoniec to prehra sam sebe...Tie prejazdy su tak na tesno casovo? Spojovacku mozem chapat ako v klasickej rally? Len presun z RS A do RS B? Lebo dat Tatru cez strechu je uz fakt umenie.
11. 1. 2012 08:09
0 0
Na Eurosport v noci rikali, ze byla posadka transportovana vrtulnikem do nemocnice. Tady pisete, ze byla nezranena. Kde je pravda? Jsou fakt OK?
11. 1. 2012 08:20
0 0
Nekde jinde jsem cetl, ze Loprais mel tezky otres mozku a ten "prejezd" nebyl tak jako v rally mezi rz, ale byl to asfaltovy usek asi 100km pred cilem mereneho useku takze v plnem tempu...
11. 1. 2012 08:23
0 0
Tak na ofiko stránkách Dakaru bylo včera napsáno, že byli přepraveni vrtulníkem do bivaku a měli nějaké pohmožděniny a rally pro ně končí.
11. 1. 2012 08:44
0 0
„ Na 374. kilometru etapy jsme bohužel měli fatální nehodu. Na přejezdovém úseku jsem po velmi těžké a vypjaté první části etapy nechal řídit mechanika Petra Almášiho, kterého bohužel přemohl mikrospánek. Já i navigátor Michal Ernst jsme bohužel také usnuli. Probudil jsem se v momentě, kdy se vůz začal řítit do obrovské rokle. Křičel jsem na Almiho, ale ten nereagoval. Náraz to byl šílený. Okamžitě se utrhla obě přední kola a auto udělalo několik kotrmelců přes přední osu. V okamžiku bylo po všem,“ řekl k nehodě Aleš Loprais.
11. 1. 2012 08:54
0 0
No ty jo,tak na konec dva zlomené obratle, otřes mozku žádné pohmožděniny... Jinak vyjádření týmu k nehodě je na stránkách Loprais týmu
11. 1. 2012 09:21
0 0
To je obrovská škoda, ale už to nejde vrátit zpátky. Moc jsem fandil, aby to letos vyšlo, vše vycházelo - super auto, dobrá taktika a práce celého teamu... Teď je hlavní, aby se uzdravil, protože dva obratle je pěkný svinstvo. Železo se opraví, ale páteř není žádná sranda. Držím palce.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!