Jiří Hejčl - eWRC.cz
19. 2. 2004 00:00 − 2519× − 0

Mexiko – země neznámá

Počátky rallye v Mexiku se spojují se závodem Carrera Panamericana, který byl pořádán v 50tých letech dvacátého století. Počátky „skutečných“ rallye se datují do roku 1954, kdy hrstka nadš

Mexiko má dlouholetou motoristickou tradici. Především se zde odehrálo 15 velkých cen Formule 1, kde nejznámějšími piloty byli bratři Rodriguezové. Mezi dalšími motoristickými aktivitami je nutno jmenovat zejména prašnou off road – Baja 1000, motoristický podnik století Londýn-Mexiko 1970, stejný podnik v roce 1995 a CART závody v Monterrey a Mexiku. My se však nyní pojďme krátce projít historií rallye tohoto státu.

Počátky rallye v Mexiku se spojují se závodem Carrera Panamericana, který byl pořádán v 50tých letech dvacátého století. Jeho pět ročníků velmi pozitivně ovlivnilo další vývoj. Byl velkou směsicí slávy i tragédií. Závod se konal na neuzavřených silnicích, měl dát lidem pocit sjednocení, vzrušení a důležitosti. Bohužel zde došlo také k mnoha tragediím. Jednou z největších byla havárie Felice Boneta. V roce 1954 smrtelně havaroval s vozem Lancia D24 nedaleko Leonu, města, které bude hostitelem Mexické Corona Rallye.

Počátky „skutečných“ rallye se datují do roku 1954, kdy hrstka nadšenců založila první Mexický autoklub. Byli to lidé, kteří emigrovali z Evropy, převážně z Francie, a ani v nové zemi nechtěli zůstat bez svého oblíbeného sportu. Hlavním poradcem těchto „zakladatelů“ byl účastník závodů Panamerica, známý Luis Chiron. Tak byla v říjnu 1954 uspořádána první mexická rallye Morelos. Jednalo se o velmi zvláštní typ jízdy pravidelnosti. Jezdci museli dodržet stanovený jízdní průměr. Tento všeobecně známý systém soupeření ovšem neskutečně „vylepšili“. Vítězem se stal jezdec, který nejvíce dodržel svůj předem zvolený jízdní průměr, který si ale musel zvolit, aniž měl jakékoli informace o trati. Tento způsob závodění byl nahrazen současným až počátkem 90. let dvacátého století.

Největším problémem v této chudé zemi bývalo přísné omezení a dostupnost zahraničních vozů. V roce 1962 šlo toto omezení tak daleko, že bylo možno používat pouze auta vyrobená v Mexiku ( Ford, Nissan, GM, Chrysler a Renault ). V té době se hlavním sponzorem Rally stal Ford. Závodními speciály byla velká americká auta. Tato vozidla s velko-objemovými motory vpředu a pohonem zadních kol byla divácky velmi atraktivní, ale opět zde byl problém, a to přílišné opotřebování pneumatik. Také mnoho zahraničních účastníků zjistilo, že silnice jsou velmi abrazivní.

Nejznámějšími jezdci z těchto dob byli: Sergio Gonzáles, sedminásobný šampión, který jako jediný zvládl přechod od jízdy pravidelnosti na běžné rallye, Emilio de la Parra, dvojnásobný šampión, známý svým divácky atraktivním způsobem jízdy, Jorge Seráno, také dvojnásobný mistr či Francisco Martinez Gallardo, vítěz z roku 1969, který je stále aktivní.

V 70tých a 80tých letech přišly do země první skutečné „soutěžácké“ vozy – Fiat 131 Abarth a Triumph TR 7. Tyto vozy zakoupili a provozovali zahraniční účastníci. Problém s dostupností skutečných rallye vozů ovšem trvá dosud. V těchto letech již bylo zřejmé, že pouze klasické rallye jsou životaschopné. Největší snahou tedy bylo změnit styl závodění na evropský s RZ. Dalším neméně důležitým krokem bylo sjednocení domácích předpisů s mezinárodními.

Nejlepším jezdcem současnosti je Ricardo Trivino, který ale má nějaké spory s Mexickou federací a PWRC se zúčastňuje pod vlajkou Španělska. Součastný stav rallye v Mexiku je takový, že se na trhu objevuje stále více automobilek, což příznivě ovlivňuje také rallye. Peugeot a Ford jsou velmi aktivní, Citroen a Mitsubishi přijdou velmi brzy. Kalendář mistrovství se každoročně skládá z osmi závodů od března do listopadu.

Mistři Mexika:
1994 - Jose Miquel Gallo – Mitsubishi Eclipse 4x4
1995 - Gabriel Marin – Plymouth Laser
1996 - Agustin Zamora – Plymouth Laser
1997 - Mauricio Pimentel – Plymouth Laser
1998 - Gabriel Marin – Mitsubishi Lancer Evo
1999 - Gabriel Marin – Mitsubishi Lancer Evo
2000 - Gabriel Marin – Mitsubishi Lancer Evo
2001 - Patrick Silve – Renault Clio RS
2002 - Carlos Izquierdo – Mitsubishi Lancer Evo
2003 - Erwin Richter – Mitsubishi Lancer Evo

První náznak o vzniku podniku mistrovství světa přišel v roce 1999. Ročník 2000 Corona Rallye byl prvním velkým mezinárodním podnikem. Velkou překážkou byly nejen peníze, ale i typ soutěže. Domácí jezdci preferovali asfalt, protože auta nejsou tolik ničena, ale získat světový šampionát je snazší, pokud podnik je šotolinový. Další překážkou byla auta. Při první mezinárodní soutěži v roce 2000 byl pouze jediný vůz upravený podle FIA předpisů. V roce 2001 se podniků zúčastnil první známý jezdec Ramon Ferreyros z Peru s vozem Toyota Celica GT-Four. V následujícím roce přijel dokonce tovární tým Peugeot s Harrim Rovanperou. V roce 2003 pořadatelé pozvali pětici jezdců, kteří se účastnili PWRC ( Kulig, Sola, Ferreyros, Ligato a Richard ).

Historie Corona Rallye Mexico:
1993 – Giuseppe Spataro / Jean Noel Valdelievre – MEX / F – Mitsubishi Eclipse
1994 – Agustin Zamora / Gabriel Marin – MEX – Mitsubishi Eclipse
1997 – Roger Hull / Sean Gallagher – USA – Mitsubishi Eclipse
1998 – Carlos Izquiero / Angelica Fuentes – MEX – Nissan Tsuru
1999 – Gabriel Marín / Javier Marín – MEX – Mitsubishi Lancer
2000 – Douglas Gore / Mark Nelson – JAM – Mitsubishi Lancer
2001 – Ramon Ferreyros / Raul Velit – PER – Toyota Celica GT-Four
2002 – Harri Rovanpera / Risto Pietilainen – FIN – Peugeot 206 WRC
2003 – Marcos Ligato / Ruben Garcia – RA – Mitsubishi Lancer

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!