31. 1. 2012 19:02 − 2805× − 6

Arctic Lapland Rally – komentář

Účastníci finského šampionátu vyrazili o tomto víkendu za polární kruh, kde se odehrála tradiční Arctic Rally.

Účastníci finského šampionátu vyrazili o tomto víkendu za polární kruh, kde se odehrála tradiční Arctic Rally. Ta letos výjimečně neotevírala dění ve finském šampionátu, takže před jejím startem bylo jednodušší odhadnout, kdo bude hrát jak silnou roli v boji o vítězství. Při pohledu na výsledky Rihiimäki Ralli muselo být každému jasné, že hlavní roli budou hrát hlavně dva borci. Zkušený několikanásobný domácí mistr Juha Salo pokračující letos za volantem Mitsubishi Lancer EVO X R4 a pak nováček v kokpitu Fordu Fiesta Super 2000 Esapekka Lappi.


Foto: www.rallye-magazin.de

Třetího do party zmíněným dvěma borcům na první soutěži dělal Mikko Pajunen se Subaru Impreza Sti z dílen Tommiho Mäkinena. Tentokrát rally rozjel pomalejším tempem a na začátku setrvával až na páté příčce. Hned v prvním dnu si neodpustil výlet do závěje, kterým ztratil ještě větší množství času. Joni Nikko s Mitsubishi Lancer EVO IX na trati RZ 4 rovněž opustil trať, v jeho případě se to však neobešlo zároveň bez opuštění výsledkové listiny. Třetím nejrychlejším mužem první etapy finské sněhové klasiky se tak stal druhý zástupce Ralliartu Finland Jukka Korhonen pilotující Lancer EVO IX.


Foto: www.rallye-magazin.de

Do soutěže vstoupil nejlepším časem Salo, když vyhrál úvodní superspeciálku u hostitelského města Rovaniemi. Hned na první přírodní zkoušce ale zajel hodně špatně, za Lappim zaostal o čtvrt minuty a rázem měl hodně co dohánět. Zkušený borec za volantem Mitsubishi dokázal získat ve svůj prospěch třetí test a snížit svůj odstup o 5,3 vteřiny, ovšem závěr dne patřil znovu mladíkovi s Fiestou. Do sobotní části tak šel s náskokem 16,8 sekundy. Salovi dělaly druhý den dopoledne velké problémy ledové plotny a jednou měl hodně namále a jen se štěstím neskončil mimo trať.


Foto: www.rallye-magazin.de

Opačný úvod etapy zažil Lappi, který dopoledne ovládnul všechny tři odjeté testy a navýšil svůj náskok už na půl minuty. Zatímco v předešlých letech si Salo zvyknul na roli lovné zvěře, teď se musí vypořádat s přechodem do pozice lovce. Zatím se mu to během laponského podniku moc nedařilo. Do konce zbýval odjet závěrečný mamutí test o délce 47 kilometrů. Salo jej sice absolvoval v nejrychlejším čase, ovšem ze své ztráty umazal nicotných 1,3 sekundy. Mladíček Lappi dokázal s Fiestou ovládnout i druhou finskou soutěž a tentokrát si připsat díky vyššímu koeficientu rally o polovinu více bodů. Bronzový post si během soboty s přehledem hlídal Korhonen. Pak ale přišel závěrečný test, pilot Mitsubishi neudržel koncentraci, zachyboval a poškodil kolo. Jedenáctiminutová ztráta jej okamžitě srazila až na konec druhé desítky. Z bronzového stupínku se tak stejně jako v Rihiimäki radoval Pajunen. Jediný český zástupce v soutěži Vojtěch Štajf dorazil se svým Subaru úspěšně do cíle v půlce třetí desítky.

Pořadí v cíli:
1. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN) Ford Fiesta S2000 1:41.55,0
2. Juha Salo/Marko Salminen (FIN) Mitsubishi Lancer Evo X R4 +37,5
3. Mikko Pajunen/Kaj Lindström (FIN) Subaru Impreza WRX STI +3.19,4
4. Ari Vihavainen/Antti Piira (FIN) Mitsubishi Lancer Evo X R4 +4.51,5
5. Jukka Ketomäki/Kai Risberg (FIN) Mitsubishi Lancer Evo IX +6.05,9
6. Riku Tahko/Markus Soininen (FIN) Mitsubishi Lancer Evo X +6.53,6
7. Sakari Vierimaa/Mika Rajasalo (FIN) Mitsubishi Lancer Evo X +7.03,7
8. Kari Ali-Rantala/Ossi Lehtonen (FIN) Mitsubishi Lancer Evo X +8.57,0
9. Mattias Therman/Janne Perälä (FIN) Mitsubishi Lancer Evo X +8.59,7
10. Arto Juolahti/Sanna Huoponen (FIN) Mitsubishi Lancer Evo IX +9.02,4

Konečné výsledky celé soutěže naleznete na ewrc-results.com.

Komentářů celkem: 6
31. 1. 2012 21:31
0 0
Překvapuje mě, že tam není víc S2k spěciálů. Ještě navíc, když patři u nich do stejné kategorie jako N4 a R4, a S2k je o něco rychlejší. Nebo myslíte, že na sněhu a jejich podmínkách se ten rozdíl maže.
31. 1. 2012 23:17
0 0
já myslím ,že tam de hlavně o ruky ,na to aby si něco zajel ve Finsku musíš být ještě větší magor než tu ,navíc ta konkurence vozů s2000 tam není ,tak proč kupovat něco drahého ,když můžeš zajet i s N/R 4 ?
1. 2. 2012 08:40
0 0
Presne tak, na šotoline/snehu s rukami im stači výkon N4.
1. 2. 2012 13:56
Upraveno 13:58
0 0
K těm výsledkům. Co jsem si to prohlížel na ofiko stránkách, tak čtyrkolky jely o jednu RZ méně, resp. nenašel jsem u nich žádný čas v RZ4, kdežto všechny ostatní kategorie v této RZ čas mají. Tudíž např. Lindroos s C2 by nebyl takto vzadu, ale někde před Vojtou Štajfem.
1. 2. 2012 18:52
0 0
Tak my jsme RZ 4 jeli a normálně se nám do celkového součtu časů počítala stejně jako jiným.
1. 2. 2012 19:38
0 0
Pravdou je, že RZ4 se do výsledků asi nepočítala, respektive opravdu tam započítaná není, důvod nevím. Kdyby se čas RZ4 započítal, vyšel by průměr vítěze na 137 km/h a to opravdu není možnésmajlík Nebo mají výsledky blbě, když už je mají i složitésmajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama