V království sněhu a ledu

Po startu ve velkém stylu na Rallye Monte Carlo míří mistrovství světa WRC do Skandinávie na Rally Švédsko.

Po startu ve velkém stylu na Rallye Monte Carlo míří mistrovství světa WRC do Skandinávie na Rally Švédsko, jejíž část se ale pojede také v Norsku. Po přesvědčivém vítězství v Knížectví čekají osminásobné mistry světa Sébastiena Loeba a Daniela Elenu severští piloti, navíc na jejich domácí půdě.

Velké změny na úvod

Vítězové posledních dvou ročníků z let 2010 a 2011, Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, se tentokráte pokusí o prodloužení série a jejich první vítězství v barvách Citroën Total World Rally Teamu. Navíc na typicky severském povrchu, na sněhu a ledu, na rally, jež předchází hned šestici podniků, které se následně pojedou na šotolině. Centrem rally je sice dál Karlstad, hlavní město kraje Värmland, nicméně formát rally pro rok 2012 se změnil. Změna největší přijde hned ve čtvrtečním programu, kdy se jede kvalifikační etapa, poprvé v historii světového šampionátu v rally. Tento systém se bude využívat hlavně na šotolinových rally a má nejlepším pilotům umožnit výběr jejich startovní pozice. Má tak eliminovat problémy, které těmto jezdcům přinášela povinnost vymetat trať. Páteční program prvního soutěžního dne zavede posádky do Norska, kde se pojede na speciálkách z Rally Norsko 2009.

Loeb: Už žádné vymetání trati

Vítězové Rallye Monte Carlo, Sébastien Loeb a Daniel Elena, se do Švédska vracejí tam, kde se jim podařilo vyhrát zatím jen jednou, a to v roce 2004. Přesto chtějí osminásobní světoví šampioni zvítězit. „I když to není můj oblíbený povrch, na kterém bych exceloval, mám rád zdejší konkurenční atmosféru. Je to totiž jedna z nejpříjemnějších rally celé sezony,“ komentoval rally Sébastien Loeb. „Když se podíváte na moje starty na předcházejících ročnících, často se mi tu vše díky podmínkám komplikovalo. Například v roce 2008, kdy jsem tu skončil mimo trať, to vůbec nebyla zimní rally. Tehdy šly teploty nad nulu a led se změnil v bláto. Loni jsem dojel šestý, když jsem šanci na vítězství ztratil vymetáním sněhem čerstvě zapadané trati první den a pak i defektem pneumatiky. Kdyby byly tratě pokryté souvislou vrstvou sněhu a ledu, myslím, že bych mohl být stejně rychlý jako moji soupeři.“

Právě Sébastien Loeb býval v minulých letech nejvíce postižený vymetáním trati, a tak je s novými změnami sportovních předpisů spokojený. „Říkal jsem, že předchozí systém je nespravedlivý k vedoucímu jezdci šampionátu na každé rally. Teď ovšem budu muset v případě špatného umístění dávat vinu jen sám sobě. Nebude to ale lehké vybrat si tu správnou pozici na startu. Ve Švédsku několik prvních jezdců rozbije vrstvu ledu a pro další piloty pak nastávají problémy při vyjetí z ideální závodní linie. Pro prvního ale může být zase nevýhodou, pokud přes noc nepřijde sněžení s prašanem. Nesmíme podcenit žádný z faktorů.“

Pro dobrou přípravu na tuto rally testoval Citroën Total World Rally Team a jeho piloti Mikko Hirvonen a pak i Sébastien Loeb v Norsku. „Mikko se připojil k týmu a vnesl spoustu vlastních zkušeností. Pomohl vylepšit nastavení DS3 WRC na ledu," přidal se Séb. „Vyzkoušel jsem jeho nastavení a hned jsem se cítil jistější. Oproti loňsku jsme udělali velký pokrok.“

„Po vítězství v posledních dvou ročnících Rally Švédsko nemám jiný cíl, než vyhrát znovu,“ potvrdil Mikko Hirvonen. „Myslím, že to bude rozhodně těsnější boj než v Monte Carlu, protože na startu budeme mít všichni shodné pneumatiky. Je to pro mě nová výzva a velká motivace.“

Tři otázky pro Mikko Hirvonena

  • Jak jste se cítil po skončení vašich prvních testů s Citroënem DS3 WRC na ledu?

  • „Bylo velice příjemné pilotovat v podmínkách, které mi sedí. Na rozdíl od Monte Carla, kde se způsob ovládání aut neustále měnil, na ledu se vlastně řídí neustále stejně. Po prvních kilometrech jsem měl z auta pocity spíš smíšené. Pak jsme ale s inženýry zapracovali a podařilo se nám najít optimální rovnováhu pro extrémní podmínky, které jsou pro Švédsko a Norsko typické. Byl jsem velice spokojený s konečným výsledkem testování. Myslím, že jsme dobře připraveni!“
  • Myslíte, že můžete ve Švédsku dosáhnout na třetí vítězství v řadě?

  • „Zaprvé, musím říci, že máme auto, ve kterém vyhrát můžeme. I když jsme si v posledních čtyřech letech na této rally vedli dobře, bude to tentokráte obtížné. Při testování jsme tvrdě pracovali, ale Citroën DS3 WRC je pro mě pořád novým autem. Nemohu předpovídat, jak bude spolehlivý na těchto rychlostních zkouškách, ale myslím si, že šanci na vítězství mám.“
  • Startoval jste na Rally Finnskog v Norsku. Co jste si z toho startu odnesl?

  • „Švédsko je důležitá rally pro Jarma a mě. Chtěli bychom maximalizovat naše šance na co nejlepší výsledek na jednom z našich preferovaných povrchů. Udělali jsme hodně práce při testování, ale je velký rozdíl mezi testy, kde můžete jet jednu část třeba desetkrát, a pak soutěžními podmínkami. Rally Finnskog nám potvrdila naše dobré pocity z auta, které by měly být podobné jako při Rally Švédsko.“

    Z Dakaru na led Díky střelbě na skeet stihne Nasser i Hry v Londýně!

    Vítěz Dakar Rally a mistr P – WRC z roku 2006 Nasser Al – Attiyah pojede ve Švédsku svou první rally s vozem Citroën DS3 WRC. Startuje za Katar World Rally Team spolu s Italem Giovanni Bernacchinim.

    V Citroën Junior World Rally Teamu budou pokračovat ve sbírání zkušeností Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul, kteří se podniku mistrovství světa ve Švédsku zúčastní poprvé. Prakticky jediná skutečně zimní rally v programu šampionátu je mnoha jezdci považována za jeden z nejvíce atraktivních závodů. Po účasti na letošní Dakar Rally, Nasser Al – Attiyah začíná své WRC období v podmínkách, které budou diametrálně odlišné od Argentiny a Chile, kde nedávno startoval. Katařan ovšem není na sněhu a ledu žádným nováčkem. Vždyť ve Švédsku startoval už třikrát (2004, 2007 a 2008). Pro svůj premiérový start v týmu Citroën Racing si ovšem velké cíle neklade.

    „Startovat v takovém týmu, jakým je Citroën, to je pro mě velká čest, ale především začátek nového dobrodružství," uvedl Nasser. „Být součástí nejlepšího týmu na světě, navíc vedle pilotů jako Sébastien Loeb a Mikko Hirvonen, to je pro mě pramenem ohromné radosti. Ale jak doufám, budu moci se od těchto chlapců mnohému přiučit. Ve Švédsku pojedu určitě opatrně, vždyť moje zkušenosti se závoděním na ledu jsou velice malé. I když pocitově to není daleko od toho, jako když jezdíte v písku. Ale ne v tak vysokých rychlostech, což se budu muset hlavně naučit."

    Kromě zbývajících dvanácti rally v mistrovství světa má Nasser Al – Attiyah hektický rozvrh sezony. Určitě bude mířit k osmému vítězství ve FIA šampionátu Středního Východu…a k tomu ho čeká ještě olympiáda v Londýně, kde bude startovat ve střeleckém skeetu, střelbě na asfaltové holuby.

    „Trénoval jsem na to velice tvrdě,“ pokračoval Nasser. „Před dvěma týdny jsem vyrovnal světový rekord v této disciplíně nástřelem 150. Jsou jen tři střelci na světě s takovým výsledkem a to mi dává šanci uspět i na Hrách.“

    Tři týdny po Rallye Monte Carlo pojedou Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul také druhou rally kalendáře v barvách Citroën Junior WRT na DS3 WRC. Bude to pro ně rozhodně úplně nová zkušenost. „Ještě nikdy jsem nezávodil v takových podmínkách a tak nevím přesně, co mohu očekávat,“ přiznal Belgičan. „Určitě se hodlám hodně naučit, zejména co se chování pneumatik s hroty na ledu a sněhu týče. Zatím jsou mi ty pocity úplně cizí. Můj cíl? Dojet do konce. Zatím si na auto zvykám a musím odjet co nejvíce kilometrů v mistrovství světa. Měli jsme štěstí, že jsme byli zařazeni do velice profesionálního týmu a budeme poslouchat každou radu, abychom odvedli co nejlepší práci.“

    Po Monte Carlu pojedou také ve Švédsku Petr Van Merksteijn a Eddy Chevaillier za Van Merksteijn Motorsport DS3 WRC. Holanďan už má zkušenosti ze skandinávských rally, neboť již soutěžil dvakrát ve Švédsku a jednou v Norsku.

    Komentářů celkem: 0
    Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

    Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
    Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!