28. 9. 2005 00:00 − 2864× − 0

V Příbrami se rozdávaly tituly

V komentáři se ohlédneme za předposlením podnikem GLOBAL ASSISTANCE Mezinárodního mistrovství České republiky – XXVII. ročník Fuchs Oil Rally Příbram.

Předposledním podnikem GLOBAL ASSISTANCE Mezinárodního mistrovství České republiky byl o uplynulém víkendu XXVII. ročník Fuchs Oil Rally Příbram. Závod samotný sliboval zajímavé souboje o mistrovské tituly jak v absolutním pořadí, tak i v jednotlivých skupinách a třídách.

Ze startovní rampy sjelo během prvního podzimního odpoledne 78 soutěžních dvojic, na které čekal už i v Čechách moderní a mnoha pořadateli organizovaný prolog na staronovém okruhu v ulicích Příbrami. Na rychlé trati byl nejrychlejší Štěpán Vojtěch (Peugeot 206 WRC) s minimálním náskokem před Václavem Pechem (Ford Focus WRC) a domácím Emilem Trinerem (Škoda Octavia WRC). Časovou ztrátu nabral hned v úvodu Polák Lukasz Sztuka s kitovou almerou, kterému se na okruhu zřejmě líbilo a vykroužil o jedno kolečko víc. Na vysoký obrubník v jedné z vraceček doplatili Pospíšil a Urban, když byli nuceni odstoupit vinou poškození zavěšení kol svých vozů. Náhradní šestiminutový čas byl přidělen i další domácí naději Marianu Šínovi, jenž nakonec ukončil své působení ještě před startem první sobotní erzety. O cenné sekundy se však podle očekávání mělo začít bojovat až v sobotu na třech průjezdech osvědčených rychlostních zkoušek Sádek – Bohutín (12,35 km), Tochovice – Nestrašovice (8,44 km), Vystrkov – Bohostice (8,22 km) a Bohostice – Milín (12,75 km).


Foto: Petr Sagner

Vysokému tempu Pecha a Vojtěcha stačil díky skvělým časům jen Triner, s větším odstupem následoval Trněný. Vedení se tedy po první sekci ujal Štěpán Vojtěch s náskokem 14,3 sekundy před Václavem Pechem, Emil Triner ztrácel na Vojtěcha půl minuty, Karel Trněný ještě o minutu více. O vedení v „pévéčkách“ se přetahovali Arazim s Kopeckým, nesrovnalost v rozpisu na třetí erzetě ale odsunula Jana Kopeckého ve výsledkové listině až na čtvrté místo. Václav Arazim pravidelně zdolával i Davida Komárka s áčkových lancerem, druhý mezi velkými enky byl Karel Trojan a až třetí příčka zbývala po chybě na Kopeckého. Skupině A zpočátku dominoval Pavel Valoušek, po velké časové ztrátě ze čtvrté erzety ale klesl až na třetí místo za Josefa Petáka a Antonína Tlusťáka. Ve skupině N nasadil obrovské tempo Daniel Běhálek a usadil se na čele před Jaromírem Tarabusem i Jiřím Trojanem s VW Polo.

Po servisu čekaly na posádky druhé průjezdy všemi měřenými úseky. Těsně po startu šesté vložky dostal Kopecký defekt a jelikož nechtěl zopakovat odstoupení po stejných problémech v Českém Krumlově, vyměnil pneumatiku na vložce. Tím nabral ztrátu přes čtyři minuty a klesl až na 26. pozici absolutního pořadí. Mezi havarované posádky se vedle Romana Odložilíka a Tomáše Kurky z druhé a třetí erzety zařadili i další jezdci. Na „poruchu karoserie“ odstoupili domácí Petr Brynda, Jáva Javoš, Lukasz Sztuka a po výletu mimo trať skončil s ohnutou spojovačkou řízení i Pavel Valoušek. Až neskutečně vyrovnaných časů dosahovali na následujících vložkách Václav Pech a Štěpán Vojtěch. Šestou erzetu vyhrál Pech o jednu desetinu, sedmou Vojtěch rozdílem vteřiny a osmý test projeli oba rivalové v totožném čase. Krásný a dramatický souboj ale ukončil startér Pechova focusu, který vypověděl službu mezi časovou kontrolou a startem deváté rychlostní zkoušky. Ášín odstartoval do vložky o čtyři minuty později, za což obdržel penalizaci a propadl se až na šesté místo za Arazima. Na částečné stažení ztráty a posun na třetí příčku, která by mu zajistila předčasný zisk titulu, měl v té chvíli ještě devět erzet.


Foto: Víťa Bezděkovský

Před závěrečnou sekci první etapy tak vedl Vojtěch o více jak minutu před Trinerem, třetí pak byl Trněný se ztrátou 2:41 min. na Brouka. Produkční vozy vedl Arazim, druhý už byl Votava a třetí Štajf. Kam zmizel dosud stříbrný a pro diváky jedoucí Karel Trojan? Na šesté erzetě se mu v jednom z retardérů utrhla levá zadní poloosa a musel se s příbramskou soutěží nedobrovolně rozloučit. „Áčka“ stále opanoval Peták před Tlusťákem, třetí už byl Jiří Skoupil s dvoulitrovým Nissanem Almera. Běhálkovi se podařilo na svého největšího soupeře Tarabuse najet další sekundy a potvrdil tak své vedení. S větší ztrátou stále jel zkušený, ale technicky handicapovaný Jiří Trojan.

Poslední čtveřice rychlostní zkoušek se opět nesla v duchu úžasného souboje Pecha s Vojtěchem. Sice se už nejelo o první pozici, ale mohutně dotahující Pech postupně „přeskočil“ Petáka i Komárka a z více jak devadesátivteřinového náskoku Karla Trněného umazal přes minutu. Asi nejdůležitějším momentem závěru sobotního dne se však stala těžká havárie vedoucího jezdce skupiny N Dana Běhálka. Na RZ 10 vyletěl za obcí Orlov mimo trať a stranou spolujezdce tvrdě narazil do stromu. Navigátor Jaroslav Vosádka utrpěl zranění hrudníku, musel být převezen rychlou záchrannou službou a vložka byla okamžitě zastavena. V ostatních skupinách se pořadí nezměnilo a na soutěžní dvojice čekala druhá etapa v okolí Jinců, Hořovic a Žebráku.

Padající mlha a místy navlhlý asfalt udělaly z nedělního rána opravdovou zkoušku odolnosti pro všechny startující. Krátkou úvodní zkoušku vyhrál Pech, který na Trněného najel dalších 18,5 sekundy. Druhou erzetu poznamenala havárie Vojtěcha Štajfa, jehož Subaru Impreza STi nedobrzdilo do jedné z pravých zatáček, odrazilo se levým bokem od stromu a přistálo o pár metrů dál na střeše. Šesti posádkám startujícím za Štajfem byl přidělen náhradní čas a po malém zpoždění se opět pokračovalo dále v ostrém průjezdu. Na tomto testu se navíc podařilo Václavu Pechovi dostat před Karla Trněného a kráčel tak za svým druhým titulem. S problémy turbodmychadla se potýkal David Komárek a propadl se tak ze šestého až na deváté místo, vytékající olej z převodovky potrápil Emila Trinera. První místo ve skupině N musel opustit Jaromír Tarabus, který ztratil na trati RZ 16 skoro půlhodinu a propadl se až na samotné dno výsledkové listiny. Smůla se na této vložce nevyhnula ani druhému „enkaři“ Jiřímu Trojanovi. Po přestřižení šteftů mu upadlo levé přední kolo a bylo po nadějích na solidní umístění. Do čela skupiny tak poskočil Petr Hozák, na druhé místo se posunul Jan Vaňáč a na bronzovou pozici Katka Trojanová.


Foto: Petr Sagner

Poslední tři úseky soutěže už nepřinesly žádné výraznější změny v pořadí jednotlivých tříd i skupin. Většina soutěžících už jela spíše na dojetí a získání rozhodujících a veledůležitých bodů do konečných tabulek. O jedinou dramatickou situaci se postaral Ludvík Otto, který „hodil“ svoji krásnou imprezu na střechu. Technické problémy odsunuly Zdeňka Vlčka z bedny produkčních vozů poté, co byl zdolán skvěle finišujícím Kopeckým.

Vítězem Fuchs Oil Rally Příbram se stala liberecko-příbramská dvojice Štěpán Vojtěch a Michal Ernst. Druhé místo uhájil miláček diváků Emil Triner a třetí dojel Václav Pech jun. Ten tak získal titul Mezinárodního mistra České republiky v automobilových soutěžích pro rok 2005 a zopakoval svůj triumf z předloňského roku. Další tituly se rozdělovaly i v ostatních skupinách a kategoriích. Mistrem produkčních vozů se stal Václav Arazim, jistým mistrem skupiny A a třídy A6 je po Příbrami Josef Peták. Navzdory umístění na poslední příčce absolutního pořadí příbramské soutěže vyhrál letos skupinu N i třídu N2 Jaromír Tarabus, vítězem Fabia Cupu 2005 a třídy A5 je Josef Sedláček. Rozhodnuto už je i v kubatuře N do 2000 ccm, kterou letos ovládl Jan Vaňáč, kategorie Junior 2000 se stala kořistí Antonína Tlusťáka. O konečném pořadí ve třídách A7, N1, D9 a v Dámském poháru se rozhodne až při poslední soutěži šampionátu – Horácké Rally, která se pojede 21. a 22. října v Třebíči.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!