Pavel Vydra - eWRC.cz
27. 2. 2012 21:45 − 4064× − 2

Drahoslav Šípek: „Pět sezón v Mistrovství ČSSR“

Mezi početnou skupinu jezdců, kteří sbírali na závodních tratích vavříny s Fiatem 128 Sport Coupé, patřil i frýdlantský Drahoslav Šípek.

Mezi početnou skupinu jezdců – Brotánek, Hájek, Bergr, Mach, Skalové, Hokeš, Jeřábek, Svoboda, Heřman a další, kteří sbírali na závodních tratích vavříny s Fiatem 128 Sport Coupé, patřil i frýdlantský Drahoslav Šípek. Hned na počátku kariéry se stal absolutním vítězem prvního ročníku soutěže pořádané převážně v Rychnově nad Kněžnou, započítávané do oblastního přeboru B v roce 1974. Ve stejném roce vyhrává třídu při Rallye Liberec a je třetí v Hanušovicích. Už rok předtím je veden ve startovních listinách s vozem Škoda 110 RC.

Prvenství vybojoval také při Rallye Hradec Králové 74, ale má to zajímavý dovětek. Když se spolujezdcem četli čerstvě vyvěšenou výsledkovou listinu zjistili, že jsou vítězi třídy. Spolujezdec si však všiml, že zde mají neoprávněně minutu navíc, a tak se odvolali – minuta jim byla škrtnuta a oni vyhráli i absolutně. „Přemýšlel jsem, kdy vlastně začala moje více než patnáctiletá kariéra. Manželka mi řekla: tak to ti řeknu přesně. Bylo to v roce 1972. Narodil se nám syn a Ty jsi porodné hned následující víkend prozávodil,“ vzpomíná jezdec.


Při Rallye Teplice v roce 1975

V pětasedmdesátém roce startuje v přeboru ČSR a třetí v Hodoníně. Již v roce 1976 je druhý ve třídě A1 1150 při Rallye Šumava, jede i oblíbenou Rallye Škoda, Teplice a Jeseníky. V sezóně 1977 startuje v Mistrovtví ČSSR a se spolujezdcem Pontem je dvakrát sedmý ve třídě A2 1150 s Fiatem 128 SC, a to při Rallye Škoda a Valašská zima. S Jiřím Smržem je v roce 1978 devátý na soutěži v Košicích a dvanáctý v Českém Krumlově. Čtyři dojeté soutěže si zapsali v roce 1979 – na Šumavě, v Krumlově, Topolčanech a Olomouci. Celkově to znamená patnáctou pozici ve třídě, zejména za dvě desátá místa na Šumavě a v Topolčanech. „Právě pět sezón strávených v Mistrovství ČSSR v rally považuji společně s několika vítězstvími v rally a závodech do vrchu za největší úspěchy v kariéře. Protože jsem startoval za Středisko automobilového sportu Jičín, stal jsem se také jednou nejúspěšnějším motoristickým sportovcem Východočeského kraje,“ vzpomíná Drahoslav Šípek.


S Fiatem na Slovácké rallye 1975

Následující sezóna 1980 přináší pouze osmou pozici v Rallye Český Krumlov, a to znamená pád do Přeboru ČSR. Sedmé místo již se Zastavou v roce 1981 za jedno stříbro při zimní Rallye Jičín a bronz z Varnsdorfu ve třídě A1 1300 stačí na celkové deváté místo. Sezóna 1982 díky třem dojetým soutěžím (7. Varnsdorf, 8. Hodonín, 7. Příbram) zaručuje posádce udržení v přeboru, ale následující rok, kdy startuje se Zastavou ve třídě A1 1600 a je pátý, sestupuje do oblastního přeboru-B. Nejlépe dojel při Rallye Hanušovice – druhý. Druhý ve třídě A 1600 je také při Rallye Varnsdorf, která se však do „béčka“ nepočítala.


Dvojice Šípek – Smrž při Rallye Příbram 1981 na Zastavě

Drahoslav Šípek však jezdil úspěšně i závody automobilů do vrchu. V nich zaznamenal celou řadu čelních umístění.Po první startu v roce 1972 vyhrává o dva roky později na Malé Skále a v České Třebové a je druhý v Hořicích. O rok později vítězí v Žacléři a spolu s dalšími body to znamená postup do M ČSSR. V sezóně 1976 vyhrává ve Zvoleni a je čtvrtý v Semilech. Stává se vítězem ZAV v Andělce 77, vyhrává ve Světlé nad Sázavou 81 a je druhý v Kamýku 81. Celkově mu patří v této sezóně druhá příčka v Přeboru ČSR A2 1600. Také další sezóny získává přední umístění na Benecku, v Olšanech nebo Konicích. Závěrečnou sezónou Drahoslava Šípka byla ta v roce 1987.


Drahoslav Šípek startoval i na Rallye Valašská zima 1977

K závodům do vrchu se vztahuje také jedna příhoda: „Brzo ráno jsem závodním fiatem vyrazil po ose na závody na Malou Skálu a kousek za Frýdlantem jsem trefil srnku. Zavolal jsem policajty a ti, když viděli zmuchlaný předek, nevěřili, že to byla srnka. Požádal jsem je, aby vše rychle sepsali, že potřebuji za dvě hodiny odtrénovat. Podruhé nevěřícně kroutili hlavou, že s tím poškozeným vozem chci pokračovat. Když konečně doťukali protokol, zjistili, že mají obráceně kopírák. Rezignoval jsem a podepsal jim prázdný papír, protože jsem chtěl závodit…“

Foto: archiv jezdce a AMK Frýdlant

Portrét jezdce je ukázkou z připravované knihy Historie československých rallye – 1. díl

Komentářů celkem: 2
28. 2. 2012 10:281
0 0
To byl mazec tenkrát ty sedačky do půli zadsmajlík. Táta takhle začínal s polským Fiatem a "interkom" měli ze sluchátek co měli poštovní operátorky.
29. 2. 2012 11:352
0 0
Fiat 128 Coupé - nádhera. Vzpomínám si, že jsme ho někdy na samém počátku 80. let měli doma jako rodinné auto a když jsme s ním jeli do školy při mém nástupu do 1. třídy, tak se všichni otáčeli, co je to za fáro smajlík Akorát jsme na něm neměli přední masku se dvěma hranatými světly, ale naopak se čtyřmi kulatými. I když to mělo motor snad jen 1100 ccm, na dálnici to dokázalo i 180 km/h.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!