Citroën zaútočí na Sierra Madre

Po asfaltu, sněhu a ledu otevírá světový šampionát v rally sérii šesti šotolinových podniků.

Po asfaltu, sněhu a ledu otevírá světový šampionát v rally sérii šesti šotolinových podniků.

V posledních letech se Rally Mexiko stala vysloveně klasickým podnikem WRC…a také hájemstvím Sébastiena Loeba a Daniela Eleny, kteří jsou právě zde neporažení nepřetržitě od roku 2006. Loni druzí, Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen, by rádi, aby jim kvality jejich nového vozu DS3 WRC pomohly k zopakování vynikajícího výkonu.

Hlavní událost sezony

Rally Mexiko je od roku 2004, kdy vstoupila do kalendáře WRC, jednou z nejpopulárnějších rally vůbec. Nebylo tomu tak od počátku, vždyť fandové rally z provincie León přijali podnik při prvním ročníku poněkud rezervovaně, ale postupem času se propracovali až k obrovskému vzrušení při sledování schopností pilotů, a obzvlášť jejich miláčka, Sébastiena Loeba.

„Je to pokaždé velice příjemná akce. Je tu slunečno, řídit na zdejších tratích je opravdová radost, navíc když vidíte, jak rally milují místní fanoušci,“ vysvětluje Sébastien Loeb. „Startovní ceremoniál ve čtvrtek v ulicích Guanajuato, to je jedna z hlavních událostí celé sezony. Však také jedna speciálka zavádí posádky do vydlážděného podzemí hornického městečka.“

Většina tratí je se však na šotolině, ze čtyřiadvaceti rychlostních zkoušek z programu tohoto ročníku se bude hned sedm odehrávat jako super speciálky. I když tyto super speciálky tvoří co do kilometráže jen 3 % z celkové délky soutěže, mohou se právy ty ukázat jako rozhodující pro konečné pořadí.

Radost pilotovat

„Tento typ soutěží nemám příliš v lásce, ale člověk to musí brát tak, jak to je. Můžete velice rychle ztratit dvě tři sekundy, které pak mohou na konci celé soutěže chybět,“ varuje osminásobný mistr světa. „Já mám raději tradiční šotolinové rychlostní zkoušky. V Mexiku jsou trasy v horách obecně široké a rychlé. Samozřejmě se také najdou nějaké točité a úzké pasáže, kde člověk musí být víc soustředěný a pozorný, ale celkově se tu dá pilotovat s radostí.“

Citroën, Loeb a Elena, kteří jsou v Mexiku pět let neporažení, dobře vědí, co udělat pro obhajobu prvenství. Nadvláda této trojice byla zdrojem frustrací pro Mikko Hirvonena a Jarmo Lehtinena, na které od roku 2007 vycházela jen horší umístění. Loni druzí Finové jsou nyní natěšení na to, aby se i s jejich DS3 WRC pokusili navázat na loňskou sérii sedmi vítězství z devíti možných na šotolinových rally.

Motory ztratí na výkonu

„Dobře si pamatuji na loňský ročník, kdy jsme skončili na druhém místě. Na řízení je to velice těžká soutěž. Rally se odehrává v nadmořských výškách nad 2000 metrů, což znamená, že motory ztrácejí na výkonu. Také si pamatuji, kolik defektů pneumatik jsme nasbírali, byť tahle rally se nejezdí na nejtvrdších pneumatikách,“ uvedl druhý muž loňského WRC. „Už se nemohu dočkat startu s Citroënem v Mexiku, kde tým vždy dosahoval dobrých výsledků. Těším se o to víc, že výsledky testování s DS3 WRC na šotolině dopadly velmi dobře. Měl jsem z auta skvělé pocity.“

Mistrovství světa nyní míří do zmíněné série na šotolině. Mikko si proto na začátku sezony věří: „Většina následujících podniků WRC míří na šotolinu, takže bude zajímavé sledovat skutečnou formu pilotů a týmů. Pokud jde o mě, pokusím se zajet nějaké nejrychlejší časy. Uvědomuji si, že proti ostatním týmům musíme bojovat společně a že hlavní je výsledek pro Citroën.“

V dosavadním pořadí mistrovství světa WRC drží Sébastien Loeb a Mikko Hirvonen první dvě místa v pořadí pilotů, Citroën Total World Rally Team vede v Poháru konstruktérů.

Tři otázky pro Sébastiena Loeba

Tajný recept na Mexiko neexistuje!

První v Monte Carlu, šestý ve Švédsku: jak hodnotíte start do sezony?

„Zahájit sezonu vítězstvím v Monte Carlu, to byl samozřejmě dobrý výsledek. Šestý ve Švédsku? Vím, že na tomto povrchu mohu být ještě lepší, ale nezvládl jsem to! Ale vedu mistrovství světa před Mikkem a Citroën je v čele Poháru konstruktérů, což je velice pozitivní. Řekl bych, že úvod sezony 2012 není nikterak atypický. Kdyby se její zbytek odehrával tak jako posledních osm let, bral bych to.“

Jste neporažení v Mexiku od roku 2006. Máte nějaký tajný recept? Jak ovlivní nadmořská výška výkon vozů a také váš styl pilotování?

„Na to žádný tajný recept neexistuje, je to jen v tvrdé práci s celým týmem. Vždycky jsem se na zdejších rychlostních zkouškách cítil dobře, i když jsem musel zvládat pozici prvního na trati a vymetače. Naštěstí tohle letos odpadá ze hry díky kvalifikaci, takže budu moci bojovat s ostatními rovnocenně od prvního dne. Nadmořská výška hraje vskutku zásadní roli, protože nedostatek kyslíku sráží sílu motorů. Nicméně to neznamená, že bych měl měnit způsob, jak řídím. Je to možná trochu výhoda pro výjezdy ze zatáček, že nemusíte mít strach z příliš tvrdého přidání plynu. Stejně ale musíte být opatrný, abyste nezamířili ven příliš rychle.“

Čekají dvě 42kilometrové rychlostní zkoušky v sobotu a jedna dokonce 54 km dlouhá v neděli. Bude výběr pneumatik na tyto tratě obzvlášť obtížný?

„Nemyslím, protože pneumatiky Michelin Latitude Cross jsou hodně odolné a vhodné pro zdejší povrchy, které nejsou v současnosti moc drsné. Nedělní rychlostní zkoušky budou možná poněkud náročnější na management, protože čtyři zkoušky se musejí obejít bez servisní periody. Rovnice s několika neznámými budeme řešit až podle postavení na trati a časových odstupů. Měli bychom s sebou vézt jednu nebo dvě rezervní pneumatiky, nebo se zaměřit na boj o pozice v celkovém pořadí až na Power Stage? To bude ke konci soutěže opravdu zajímavé!“

Citroën Junior World Rally Team

Al Attiyah a Neuville zpět na šotolině

Měsíc po jejich debutu v Citroën Racing ve Švédsku, Nasser Al – Attiyah a Giovanni Bernacchini začnou Rally Mexiko s ambiciózním cílem. Posádka Quatar World Rally Teamu doufá, že jejich větší zkušenost z šotolinových rally jim pomůže k lepšímu umístění v pořadí WRC.

Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul se těší na jejich první start ve Střední Americe a věří, že se zlepší právě na tomto povrchu. Mladá belgická posádka by ráda vyjela body pro Citroën Junior World Rally Team v Poháru konstruktérů.

Nasser Al – Attiyah zná Rally Mexiko velmi dobře, vždyť zde od roku 2004 startoval pětkrát. Loni tu dokonce podal jeden ze svých nejlepších výkonů. „Je to moje oblíbená rally, vždycky si připomenu atmosféru Dakar Rally, když jsem projížděl Argentinou nebo Chile. Jsem rád, že nyní budu bojovat na povrchu, který vyhovuje mému stylu jízdy. Ve Švédsku jsem měl jediný cíl – dojet do konce. Hodně jsem se naučil, o autě i o tom, jaké jsou týmové pracovní metody. V Mexiku to bude jiné. Rád bych jel naplno a pokusil se o co nejlepší časy. Je těžké tipovat, jak dopadnu, ale byl bych spokojený, kdybych získal nějaké body do mistrovství světa pilotů.“

Thierry Neuville naopak v Mexiku nikdy nebyl. Pro Belgičana to bude nová zkušenost, i když bude pilotovat na důvěrně známém povrchu. „Měl jsem pouze možnost vidět tratě ze záznamů pořízených z kamer umístěných v autě. A vypadají velice přitažlivě. Na rozdíl od Švédska bych se mohl přiblížit těm nejrychlejším,“ potvrdil pilot Citroën Junior WRT.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!