29. 3. 2012 09:11 − 4605× − 76

Valašská Rally – totální chaos, který nepatří do MMČR

První soutěž MMČR Valašskou Rally provázely velké organizační problémy, na něž se rozhodla Asociace Jezdců Rally veřejně reagovat.

Bonver Valašská Rally byla prvním podnikem Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally sezony 2012. Asociace Jezdců Rally pravidelně schvaluje trať automobilových soutěží rally a i trať Valašské Rally prošla v průběhu ledna až února schválením zástupcem AJR. Už během této návštěvy byly řediteli rally předány mnohé připomínky, kdy bylo slíbeno, že ředitel bude na připomínky ze strany AJR reagovat a vezme je v potaz. Byly také připomenuty problémy, které soutěž v posledních letech trápí už s železnou pravidelností, jako je nedostatečná servisní zóna, chyby v itineráři, špatně sestavený časový harmonogram, který neodpovídá novým řádům MMČR a podobně. Na všechny tyto připomínky ředitel Valašské Rally reagoval tak, že slíbil jejich nápravu do startu soutěže. Realita byla však během soutěže daleko horší, než si mnozí soutěžící vůbec dokázali představit.

Už během seznamovacích jízd bylo zřejmé, že chyby v itineráři zůstaly, dokonce některé naprosto stejné, jako v loňském roce, kdy například na špatně zakreslený průjezd kruhovým objezdem posádky vedení soutěže upozorňovaly už v loňském roce, několikrát byly obrázky v rozporu s realitou, neboť pořadatel používá několik let staré obrázky a nereflektuje ani změny a úpravy silnic. V případě jednoho spojovacího úseku naprosto neseděly vzdálenosti mezi jednotlivými pozicemi až do následující časové kontroly a podobně. Co si má myslet účastník MEZINÁRODNÍHO mistrovství České republiky v rally ze zahraničí o tom, že nedostane k dispozici nejdůležitější dokumentaci k soutěži alespoň v angličtině?

Tradičním problémem na Valašské Rally byla servisní zóna, kde se v minulých letech mechanici brodili v blátě či pilinách. Na letošní rok byla slíbena servisní zóna jiná – kvalitnější. V pátek ráno, když se otevřely brány servisního areálu, bylo zřejmé, že do servisní zóny se všichni účastníci nikdy nemůžou vejít, že její povrch je na šotolině, které za sucha extrémně práší a za mokra by se opět změnila v bahniště. Dodatečný prostor pro servisní zónu se našel za plotem v jiném areálu, ale v tu chvíli už nebyl použitelný prostor pro vjezdovou a výjezdovou časovou kontrolu, neboť oba areály nebyly navzájem propojené…Narychlo se tak měnilo umístění obou časovek, které byly přesunuty na příjezdovou komunikaci. Zde bylo už od počátku jasné, že se příjezd, který byl po úzké komunikaci společný pro závodníky i diváky, časem ucpe, což se stalo. Ředitel Valašské Rally byl na vše dopředu upozorněn…Pro nápravu se ale nestalo nic.

Po zaplacení 1000,- Kč poplatku za účast na shakedownu se přítomné posádky při otázce, kde je shakedown umístěn dozvěděly, že „stejně jako byl loni“. Neexistovala mapka shakedownu, natož itinerář příjezdu k samotné trati a mnozí jezdci zde byli poprvé…Kritika jezdců se snesla i na vzdálenou servisní zónu, která byla organizovaná dost nepochopitelně zhruba jen deset kilometrů od stálé servisní zóny. Mechanici týmu tak museli stěhovat servisní vybavení do vzdálené servisní zóny, která byla velmi špatně organizována, byl zde v noci na úzké komunikaci bez veřejného osvětlení zákaz použít elektrocentrály, které by vyrobily proud pro osvětlení práce mechanikům…Prakticky se nedalo kontrolovat dodržování řádů rally, které zakazují používat ve vzdáleném servisu pro opravu součástky, které si závodní vůz nepřiveze sebou. Prokazatelně došlo k porušení těchto předpisů, na které se nijak nereagovalo.

Zřejmě vrchol organizačních zmatků začal s koncem vzdáleného servisu po RZ 2, kdy vznikal chaos v časovce na výjezdu, kterou se do tankovací zóny prodírala závodní vozidla soutěžících na svůj čas, a do toho se motala auta mechaniků odjíždějící ze servisu stejným výjezdem (přes tankovací zónu!) a do toho sem tam spěchající vozidlo, jehož servis se protáhl. Následoval krátký přejezd na start RZ 3, kde špička startovního pole zastihla ještě poslední vozidla prvního průjezdu touto RZ. Došlo tak k tomu, na co se před startem soutěže poukazovalo. Konec startovního pole se potkal se špičkou ve druhém průjezdu, která přijela na start RZ na svůj čas, se zahřátými motory a pneumatikami a musela čekat na možnost startu, neznámo jak dlouho. Do RZ bylo vpuštěno vozidlo „Svoz výsledků“, které bylo následně označeno i za „předjezdce“, v časové kontrole na startu neměl nikdo pokyn k odstartování prvního vozu, neboť do cíle RZ nepřijel žádný z předjezdců…Na RZ se začaly trousit hloučky diváků, sem tam bylo vpuštěno vozidlo, či autobus…Jezdci z pochopitelných důvodů v tomto zmatku nechtěli do RZ startovat z bezpečnostních důvodů, ani k tomu nedostali oficiální pokyn…RZ byla o 45 minut opožděna a nakonec se projela volným průjezdem.

Mezitím ale před servisní zónou ve Valašském Meziříčí došlo k totálnímu dopravnímu kolapsu, auta diváků najížděla k servisu z obou stran, do toho servisní trucky a autobus VIP hostů. Vše se zcela zaseklo a nikdo nemohl ani dopředu, ani dozadu. Auta závodníků zůstala v časové kontrole bez možnosti vjet do servisu. Informace žádné…Nakonec bylo rozhodnuto, že nebude zřízeno uzavřené parkoviště, protože na něj nezbylo místo (pořadatel nechal na jeho místo týmy zaparkovat přepravníky závodních aut) a kvůli chaosu by do něj nejspíš nebylo ani možné dojet…Mezitím ale už posádky ze špičky, které tyto informace neměly, hledaly potmě vjezd do uzavřeného parkoviště, které neexistovalo…Pak následovala zpráva o tom, že oproti časovému harmonogramu nebude ráno před startem do druhé etapy servis, což bylo v rozporu s řády…

Během druhé etapy pokračovaly větší, či menší zmatky stále dál, zmatečně organizovaná byla znovu vzdálená servisní zóna v Novém Jičíně. Dramatické okamžiky si zažily některé posádky, které chtěly vjet do servisní zóny ve Valašském Meziříčí, kde byl opět totálně ucpaný příjezd kvůli startu RZ Juřinka. Mnohé z posádek se tak dostávaly do velkého časového presu, který museli řešit rychlou jízdou mezi po silnici kráčejícími diváky… Valašská Rally přinesla tolik problémů, na které navíc mnoho lidí dopředu upozorňovalo, že není možné takto zpackanou soutěž dále akceptovat v Mezinárodním Mistrovství České republiky v Rally. Výkonný výbor AJR bude apelovat na Svaz Rally, aby svolal mimořádné zasedání, kde by se měla situace kolem Valašské Rally důkladně projednat. Výkonný výbor AJR se také bude snažit upozornit pořadatele nadcházejících podniků rally, kde hrozí opět nedodržení harmonogramu díky tomu, že není prostor pro tolik soutěžních posádek v případě, že dojde byť k malému zpoždění na trati RZ.

Výkonný výbor AJR žádá soutěžní jezdce, kteří jsou členy AJR i nečleny, aby poslali písemné hodnocení uplynulé soutěže a případně popsali své vlastní problémy, které je během uplynulé Valašské Rally trápily. Asociace Jezdců Rally bude soutěžní jezdce dál informovat o vývoji situace ohledně Valašské Rally i dalších soutěží.

Komentářů celkem: 76
29. 3. 2012 20:0161
0 0
Původně napsal jakeauto.cz

ať Valašku zrušej a udělají raději nějakou soutěž v Čechách - skoro nic se tu už nejezdí...v tomhle regionu v podstatě na jednom místě se jede mraky soutěží : Valaška, Barumka, Kopná, Vsetín...


Nic a nikdo ti nebrání na tom něco změnit, takže něco zorganizuj a věř, že se přijedem rádi podívat!!
A k těm divákům jen to, že je to s jejich arogancí rok od roku horší a tady se to rok co rok řeší a já na závodech zažil jen jednou nás diváky kdy jsme si sami udělali na vložce mezi sebou pořádek!! Kvalitní pořadatelé na RZ nikdy nebudou, protože kdo to párkrát otestoval tak by musel být masochista do toho jít znova!!
29. 3. 2012 20:1762 Upraveno 20:22
0 0
joeking: uff, teď jen nezbývá než věřit, že s podobnou mírou tolerance a pochopení, budou pořadatelé a delgovaní činovníci postupovat i při prohřešcích (mnohdy diskutabilních) vás posádek a že si nebudete připadat jako lovná zvěř a pochodující, nebo pojízdné kasičky smajlík Abyste pak jen neslyšeli, že řády jsou zákon, přes který nejede vlak smajlíksmajlík
29. 3. 2012 21:3663 Upraveno 21:40
0 0
Zdravím všechny fanoušky rally,na letošní Valašce jsem ze zdravotních důvodů nebyl ale musím reagovat na některé články.Z hodnocení mych známych rally fandů kteří mi dávali o valašce info vím že letošní ročník valašky byl nejspíš nejhorší za poslední roky,co se týče zabezpečení a organizace,ale ruku na srdce autoři většiny kritických článků,kdo si to zkusil jít ve vestě a krotit dav lidí at nejdou tam nebo onam,a navíc když se skoro pokaždé a na každé rz objeví napitý potížista který se nepřišel podívat na rally ale chlastat a dělat ramena před kočičkama a nějaký pořadatel jim může políbit prdel,zvláště když je čím dál mín lidí co jsou ochotni tohle podstoupit ,myslím těch co si navliknou tu vestu,naprosto souhlasím s tím co napsal TURBOSH.A taky vím o čem mluvím,už několik let chodím dělat pořadatele na Barumku a potížistů je tam taky hafo,bývám každy rok na trojáku a jeden ochlasta s fotakem co chce mít zaběry nejlépe z před auta mě tam sere taky každy rok,naštestí pokaždé stačilo když po něm zařvu,zatím,takže vim že mít vestu není žadny med,a potížisti nejsou jen místní,moraváci a milovníci zpadlého ovoce jak to někdo psalsmajlík,abych taky raegoval na NELETAJICIHOFINA,delají to i radoby fandové z čech,myslím že pokud je fanda tak jde na rally a je jedno jestli je z čech nebo z moravy tak asi takové komentaře od NELETAJICIHOFINA a jemu podobných nejsou na mistě,vy normální asi vite jak to myslím.
29. 3. 2012 21:4164
0 0
Ke zmatkům v itineráři musím přidat chybějící popis objízdných tras, nebo alespoň jejich vyznačení v mapě. Po zrušení RZ Odry nás pořadatelé u časovky nepustili na start, otočili opačným směrem a řekli "pokračujte jakkoliv do další ČK" (vzdálený servis v Novém Jičíně), tam jsme se pak sjížděli ze všech světových stran.
Navíc nechápu, že harmonogram neobsahoval žádné časy na seskupení, ty by tu páteční situaci řešily.
Nevím, jestli by nebylo řešením propojit organizátory jednotlivých soutěží, aby vznikly profesionálnější týmy.
29. 3. 2012 21:4765 Upraveno 21:55
0 0
Viki: Naprosto s tebou souhlasímsmajlík,proč by pořadatelé třeba z Barumky nemohli pomahat zajištovat Valašku a naopak,na Barumce je taky těch pořadatelu rok od roku meně,tam kde jsme třeba pred dvěma rokama byli tři i čtyři,tak loni jeden,a v jednom se špatně udržuje na uzdě dav lidí a ještě některých připitych aby nestali kde nemaji a nakonec až mají hodně v kuli aby se neporvali mezi sebou a nedělali bordel,protože po odjetí a otevření tratě se všichni vypaří a pořadatel tam ještě hodinu nebo dvě potom všem uklízí.
29. 3. 2012 22:0366 Upraveno 22:05
0 0
Pánové, nerad vám ruším vaši debatu, ale traťák ve vestě staví harmonogram? Nebo snad vytyčuje servisní zonu? Nebo píše itík? Či snad zřizuje UP? Nebo to vše dokonce schvaluje a dává na to razítko? Asi ne, že? Takže na vás, tento článek fakt nemíří smajlík

A těch uklízecích pořadatelů taky moc nevidno, protože ještě před otvírákem mívají mlíko zbalený a jsou v nedohlednu, bez geografických rozdílů smajlík
29. 3. 2012 22:1267
0 0
Novej: s tím uklízením to pravda až tolik není,někde ano,to určitě,ale když si ty lidi naučíš a když za to jsou vyplacení,tak to uděělají,mám s tím dost zkušeností smajlík
29. 3. 2012 22:4268 Upraveno 22:44
0 0
Novej: ono je to někde uprostřed..... UP podívej se kolik místa měla jedna stáj skoro jak 1/4 K4 smajlík na druhé straně na Puntíku jsem měl v plné čtverce 150m před sebou v protisměru chlapce na skútru... A tak by se mohlo pořád dokola psát kdo za co může, kdo co neudělal a jak to měl udělat. Vše je o lidech .....smajlík
29. 3. 2012 22:5569
0 0
A nechcem už to ho po pořadatelích trochu moc?Co kdyby v servisní zóně pršelo,to by to vypadalo...Prdlačky.Tento článek vzniknul na popud asociace jezdců.Chápu jejich rozhořčení.Ale co tu čtu za bláboly.Nechte už konečně ty pořadatele na pokoji,nebo to běžte dělat místo nich a pak tu sdělte své pocity.Valaška vynikající,dlouho jsem už takovou palbu neviděl,počasí 1+,pořadatelé rovněž,krásný víkend(mimochodem,taky jsem byl na té trojce a nějak se z toho neposeru,zrušených RZ jsem zažil....)
p.s. a furt tu nefňukejte
29. 3. 2012 23:3170
0 0
Petrikperrik: prosimte, uz to nehul. Pro tebe tenhle clanek fakt neni. Docetl ses vubec do konce?
30. 3. 2012 01:0571
0 0
Já se obávám ze problem s diváky je daleko hlubšího rázu a nikdo z nás ho jen tak nevyřeší, je to zkrátka o tom ze lidí nemaj jakoukoli účtu k autoritě. Už jsem dělal párkrát vestaka u nás ve Skotsku, loni na IRC ho dělala I moje drahá polovička - mladá holka, cizinka, ale dokud Skotum neřekla ze můžou přejít na druhou stranu tak nikoho ani nenapadlo vlézt na trať. Ke mne přišel vestak s foťákem a PTAL se me jestli si může stoupnout před mlíko, řekl jsem mas vestu stoupni si kam chceš ale já bych tam osobně nestal ani za nic - a tak si tam nestoupnul. Naposled jsem byl v čechách na před dvěma lety na Valasce a tech pořadatelů mi bylo líto, krotit tam ten nachcanej dav lidí ( pokud se jim vubec dalo
říkat lidi) jsem jim vůbec nezavidel, každej druhej si z nich dělal akorat pr.el...
30. 3. 2012 10:1972
0 0
Původně napsal petrikpetrik1

A nechcem už to ho po pořadatelích trochu moc?Co kdyby v servisní zóně pršelo,to by to vypadalo...Prdlačky.Tento článek vzniknul na popud asociace jezdců.Chápu jejich rozhořčení.Ale co tu čtu za bláboly.Nechte už konečně ty pořadatele na pokoji,nebo to běžte d...

Nejsi členem ředitelství?Proboha,čti pozorně a uvědom si,že toto napsal zástupce jezdců.
30. 3. 2012 11:3773 Upraveno 11:39
0 0
Původně napsal Walacien



"Kvalitní pořadatelé na RZ nikdy nebudou, protože kdo to párkrát otestoval tak by musel být masochista do toho jít znova!!"


Nelze, než souhlasit, ale vezmu to trochu z druhého konce. Několikrát jsem tu psal, že jsem příznivcem vybírání (rozumného) vstupného na rally, ale, že za to také něco chci - a sice kvalitní info a pořadatelské zajištění. Takže pokud se dříve na rally obvykle vstupné nevybíralo a dnes ano, kam jdou tyto peníze, resp. proč jimi nejsou zaplaceni ti obyčejní pořadatelé, aby za ten den až dva stání u trati a hádání se s diváky si mohli zajít alespoň na pivo. Ono, kdyby totiž byli trochu rozumně zaplaceni, mohl by od nich také být vyžadován profesionálnější přístup. Takto mohou říci: "buď rád, že tady vůbec jsem" apod. (Osobně jsem dělával pořadatele na sprintech v Pelhřimově a vím, že to není žádný med.)
Pozn.: Tak teď jsem to nějak při odeslání nějak zkonil (z Walaciena cituji tu první větu, zbytek už je můj výplod).smajlík
31. 3. 2012 18:3674
0 0
Proč neni takový problém na Barumce, nebo jiných soutěžích, kde je diváků podstatně více?
Problémy jsou podle mne v organizaci. Vedení Barumky a lidi kolem něho, jsem nikdy neviděl na kaši !Nikdy nebyl problém poslat auto i 50-60 km pouze pro ověření informace a zjištění stavu věci.
Valaška je trochu jiné kafe.
Další věc je jestli to dělám protože mě to baví, nebo proto že chci vydělat.
Možná by se měli ozvat odpovědní sami a vysvětlit stav věci.
Veni Vidi
Tož tak.smajlík
1. 4. 2012 21:3975
0 0
Pánové a jini příznivci tohoto skvělého sportu.
Já na Valašce startoval a musím ríci,že to byl totální kolaps všeho.smajlík
Z pohledu diváka to možná tak nevypadá,ale z kabiny auto to byla jedna z nejhorších soutěží. Už tam nikdy nepojedu!!!
A když přejíždíš cílovou rampu,nakloní se Ti do auta řiditel soutěže a mumlá "pod parou" něco o tom,že doufá,že přijedeme příští rok. Chlapci,tolik problémů snad nebylo,tak se nezlobte. Ten pán ať už hlavně nic nedělá.
9. 4. 2012 13:5676 Upraveno 13:59
0 0
Tou tiskovkou mně dostali http://www.valasskarally.eu smajlík že by poslední hřebíček do rakve? Tak ve finále za to všechno můžeme vlastně my...smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!