Valašská Rally – totální chaos, který nepatří do MMČR
Bonver Valašská Rally byla prvním podnikem Mediasport Mezinárodního mistrovství České republiky v rally sezony 2012. Asociace Jezdců Rally pravidelně schvaluje trať automobilových soutěží rally a i trať Valašské Rally prošla v průběhu ledna až února schválením zástupcem AJR. Už během této návštěvy byly řediteli rally předány mnohé připomínky, kdy bylo slíbeno, že ředitel bude na připomínky ze strany AJR reagovat a vezme je v potaz. Byly také připomenuty problémy, které soutěž v posledních letech trápí už s železnou pravidelností, jako je nedostatečná servisní zóna, chyby v itineráři, špatně sestavený časový harmonogram, který neodpovídá novým řádům MMČR a podobně. Na všechny tyto připomínky ředitel Valašské Rally reagoval tak, že slíbil jejich nápravu do startu soutěže. Realita byla však během soutěže daleko horší, než si mnozí soutěžící vůbec dokázali představit.
Už během seznamovacích jízd bylo zřejmé, že chyby v itineráři zůstaly, dokonce některé naprosto stejné, jako v loňském roce, kdy například na špatně zakreslený průjezd kruhovým objezdem posádky vedení soutěže upozorňovaly už v loňském roce, několikrát byly obrázky v rozporu s realitou, neboť pořadatel používá několik let staré obrázky a nereflektuje ani změny a úpravy silnic. V případě jednoho spojovacího úseku naprosto neseděly vzdálenosti mezi jednotlivými pozicemi až do následující časové kontroly a podobně. Co si má myslet účastník MEZINÁRODNÍHO mistrovství České republiky v rally ze zahraničí o tom, že nedostane k dispozici nejdůležitější dokumentaci k soutěži alespoň v angličtině?
Tradičním problémem na Valašské Rally byla servisní zóna, kde se v minulých letech mechanici brodili v blátě či pilinách. Na letošní rok byla slíbena servisní zóna jiná – kvalitnější. V pátek ráno, když se otevřely brány servisního areálu, bylo zřejmé, že do servisní zóny se všichni účastníci nikdy nemůžou vejít, že její povrch je na šotolině, které za sucha extrémně práší a za mokra by se opět změnila v bahniště. Dodatečný prostor pro servisní zónu se našel za plotem v jiném areálu, ale v tu chvíli už nebyl použitelný prostor pro vjezdovou a výjezdovou časovou kontrolu, neboť oba areály nebyly navzájem propojené…Narychlo se tak měnilo umístění obou časovek, které byly přesunuty na příjezdovou komunikaci. Zde bylo už od počátku jasné, že se příjezd, který byl po úzké komunikaci společný pro závodníky i diváky, časem ucpe, což se stalo. Ředitel Valašské Rally byl na vše dopředu upozorněn…Pro nápravu se ale nestalo nic.
Po zaplacení 1000,- Kč poplatku za účast na shakedownu se přítomné posádky při otázce, kde je shakedown umístěn dozvěděly, že „stejně jako byl loni“. Neexistovala mapka shakedownu, natož itinerář příjezdu k samotné trati a mnozí jezdci zde byli poprvé…Kritika jezdců se snesla i na vzdálenou servisní zónu, která byla organizovaná dost nepochopitelně zhruba jen deset kilometrů od stálé servisní zóny. Mechanici týmu tak museli stěhovat servisní vybavení do vzdálené servisní zóny, která byla velmi špatně organizována, byl zde v noci na úzké komunikaci bez veřejného osvětlení zákaz použít elektrocentrály, které by vyrobily proud pro osvětlení práce mechanikům…Prakticky se nedalo kontrolovat dodržování řádů rally, které zakazují používat ve vzdáleném servisu pro opravu součástky, které si závodní vůz nepřiveze sebou. Prokazatelně došlo k porušení těchto předpisů, na které se nijak nereagovalo.
Zřejmě vrchol organizačních zmatků začal s koncem vzdáleného servisu po RZ 2, kdy vznikal chaos v časovce na výjezdu, kterou se do tankovací zóny prodírala závodní vozidla soutěžících na svůj čas, a do toho se motala auta mechaniků odjíždějící ze servisu stejným výjezdem (přes tankovací zónu!) a do toho sem tam spěchající vozidlo, jehož servis se protáhl. Následoval krátký přejezd na start RZ 3, kde špička startovního pole zastihla ještě poslední vozidla prvního průjezdu touto RZ. Došlo tak k tomu, na co se před startem soutěže poukazovalo. Konec startovního pole se potkal se špičkou ve druhém průjezdu, která přijela na start RZ na svůj čas, se zahřátými motory a pneumatikami a musela čekat na možnost startu, neznámo jak dlouho. Do RZ bylo vpuštěno vozidlo „Svoz výsledků“, které bylo následně označeno i za „předjezdce“, v časové kontrole na startu neměl nikdo pokyn k odstartování prvního vozu, neboť do cíle RZ nepřijel žádný z předjezdců…Na RZ se začaly trousit hloučky diváků, sem tam bylo vpuštěno vozidlo, či autobus…Jezdci z pochopitelných důvodů v tomto zmatku nechtěli do RZ startovat z bezpečnostních důvodů, ani k tomu nedostali oficiální pokyn…RZ byla o 45 minut opožděna a nakonec se projela volným průjezdem.
Mezitím ale před servisní zónou ve Valašském Meziříčí došlo k totálnímu dopravnímu kolapsu, auta diváků najížděla k servisu z obou stran, do toho servisní trucky a autobus VIP hostů. Vše se zcela zaseklo a nikdo nemohl ani dopředu, ani dozadu. Auta závodníků zůstala v časové kontrole bez možnosti vjet do servisu. Informace žádné…Nakonec bylo rozhodnuto, že nebude zřízeno uzavřené parkoviště, protože na něj nezbylo místo (pořadatel nechal na jeho místo týmy zaparkovat přepravníky závodních aut) a kvůli chaosu by do něj nejspíš nebylo ani možné dojet…Mezitím ale už posádky ze špičky, které tyto informace neměly, hledaly potmě vjezd do uzavřeného parkoviště, které neexistovalo…Pak následovala zpráva o tom, že oproti časovému harmonogramu nebude ráno před startem do druhé etapy servis, což bylo v rozporu s řády…
Během druhé etapy pokračovaly větší, či menší zmatky stále dál, zmatečně organizovaná byla znovu vzdálená servisní zóna v Novém Jičíně. Dramatické okamžiky si zažily některé posádky, které chtěly vjet do servisní zóny ve Valašském Meziříčí, kde byl opět totálně ucpaný příjezd kvůli startu RZ Juřinka. Mnohé z posádek se tak dostávaly do velkého časového presu, který museli řešit rychlou jízdou mezi po silnici kráčejícími diváky… Valašská Rally přinesla tolik problémů, na které navíc mnoho lidí dopředu upozorňovalo, že není možné takto zpackanou soutěž dále akceptovat v Mezinárodním Mistrovství České republiky v Rally. Výkonný výbor AJR bude apelovat na Svaz Rally, aby svolal mimořádné zasedání, kde by se měla situace kolem Valašské Rally důkladně projednat. Výkonný výbor AJR se také bude snažit upozornit pořadatele nadcházejících podniků rally, kde hrozí opět nedodržení harmonogramu díky tomu, že není prostor pro tolik soutěžních posádek v případě, že dojde byť k malému zpoždění na trati RZ.
Výkonný výbor AJR žádá soutěžní jezdce, kteří jsou členy AJR i nečleny, aby poslali písemné hodnocení uplynulé soutěže a případně popsali své vlastní problémy, které je během uplynulé Valašské Rally trápily. Asociace Jezdců Rally bude soutěžní jezdce dál informovat o vývoji situace ohledně Valašské Rally i dalších soutěží.
ať Valašku zrušej a udělají raději nějakou soutěž v Čechách - skoro nic se tu už nejezdí...v tomhle regionu v podstatě na jednom místě se jede mraky soutěží : Valaška, Barumka, Kopná, Vsetín...
Nic a nikdo ti nebrání na tom něco změnit, takže něco zorganizuj a věř, že se přijedem rádi podívat!!
A k těm divákům jen to, že je to s jejich arogancí rok od roku horší a tady se to rok co rok řeší a já na závodech zažil jen jednou nás diváky kdy jsme si sami udělali na vložce mezi sebou pořádek!! Kvalitní pořadatelé na RZ nikdy nebudou, protože kdo to párkrát otestoval tak by musel být masochista do toho jít znova!!
Navíc nechápu, že harmonogram neobsahoval žádné časy na seskupení, ty by tu páteční situaci řešily.
Nevím, jestli by nebylo řešením propojit organizátory jednotlivých soutěží, aby vznikly profesionálnější týmy.
A těch uklízecích pořadatelů taky moc nevidno, protože ještě před otvírákem mívají mlíko zbalený a jsou v nedohlednu, bez geografických rozdílů
p.s. a furt tu nefňukejte
říkat lidi) jsem jim vůbec nezavidel, každej druhej si z nich dělal akorat pr.el...
A nechcem už to ho po pořadatelích trochu moc?Co kdyby v servisní zóně pršelo,to by to vypadalo...Prdlačky.Tento článek vzniknul na popud asociace jezdců.Chápu jejich rozhořčení.Ale co tu čtu za bláboly.Nechte už konečně ty pořadatele na pokoji,nebo to běžte d...
Nejsi členem ředitelství?Proboha,čti pozorně a uvědom si,že toto napsal zástupce jezdců.
"Kvalitní pořadatelé na RZ nikdy nebudou, protože kdo to párkrát otestoval tak by musel být masochista do toho jít znova!!"
Nelze, než souhlasit, ale vezmu to trochu z druhého konce. Několikrát jsem tu psal, že jsem příznivcem vybírání (rozumného) vstupného na rally, ale, že za to také něco chci - a sice kvalitní info a pořadatelské zajištění. Takže pokud se dříve na rally obvykle vstupné nevybíralo a dnes ano, kam jdou tyto peníze, resp. proč jimi nejsou zaplaceni ti obyčejní pořadatelé, aby za ten den až dva stání u trati a hádání se s diváky si mohli zajít alespoň na pivo. Ono, kdyby totiž byli trochu rozumně zaplaceni, mohl by od nich také být vyžadován profesionálnější přístup. Takto mohou říci: "buď rád, že tady vůbec jsem" apod. (Osobně jsem dělával pořadatele na sprintech v Pelhřimově a vím, že to není žádný med.)
Pozn.: Tak teď jsem to nějak při odeslání nějak zkonil (z Walaciena cituji tu první větu, zbytek už je můj výplod).
Problémy jsou podle mne v organizaci. Vedení Barumky a lidi kolem něho, jsem nikdy neviděl na kaši !Nikdy nebyl problém poslat auto i 50-60 km pouze pro ověření informace a zjištění stavu věci.
Valaška je trochu jiné kafe.
Další věc je jestli to dělám protože mě to baví, nebo proto že chci vydělat.
Možná by se měli ozvat odpovědní sami a vysvětlit stav věci.
Veni Vidi
Tož tak.
Já na Valašce startoval a musím ríci,že to byl totální kolaps všeho.
Z pohledu diváka to možná tak nevypadá,ale z kabiny auto to byla jedna z nejhorších soutěží. Už tam nikdy nepojedu!!!
A když přejíždíš cílovou rampu,nakloní se Ti do auta řiditel soutěže a mumlá "pod parou" něco o tom,že doufá,že přijedeme příští rok. Chlapci,tolik problémů snad nebylo,tak se nezlobte. Ten pán ať už hlavně nic nedělá.