Brothers International Rally of Whangarei – komentář
Nový Zéland o víkendu hostil úvodní podnik asijsko-pacifického šampionátu, účastnícím se posádkám byly nabídnuty atraktivní tratě známé i z MS. Hlavní atrakcí loňského ročníku byl tovární tým Protonu, piloti Satrií Neo Super 2000 obsadili první dvě příčky v konečném hodnocení šampionátu. Zatímco úřadující mistr Alister McRae se speciálem malajské značky pokračuje i letos, Chris Atkinson se s týmem nepohodl a našel si nové angažmá. Rozhodně se však nedá říct, že by tím Australan přestoupil do horšího, letošek totiž stráví za volantem současně zřejmě nejlepšího speciálu kategorie Super 2000 Škody Fabia.
S druhou Škodou se bude snažit zabojovat o titul Gaurav Gill, oba dva pak budou hájit barvy indického výrobce pneumatik MRF. I konkurenční Proton bude samozřejmě pravidelně nasazovat dvě posádky, tou druhou se stali Švédové Per-Gunnar Andersson a Emil Axelsson. Švédové do rally vstoupili nejrychlejším časem, ovšem už na druhé zkoušce je o minutu připravil defekt na levém zadním kole. To posunulo o příčku vpřed druhý Proton s McRaem za volantem. Skot byl v první etapě naprosto nekonkurenceschopný a moc mu nepomohly ani problémy se stabilizátorem. Na konci dne mu tak patřila až šestá příčka s odstupem dvou a třičtvrtě minuty.
Z domácích jezdců si v úvodu soutěže nejlépe počínal Chris West pilotující Mitsubishi Lancer EVO IX, který se dokonce po druhém testu vyhoupnul do čela. Svou pozici si Novozélanďan upevnil nejrychlejším časem na RZ 3 a soutěži vévodil až do osmého testu, ve kterém jej vyřadila porucha převodovky. Mezitím ze hry vypadl i další místní rychlík a vítěz RZ 2 Richard Mason, na vině byl zadní diferenciál jeho Subaru. Pozici nejlepšího místního jezdce si tak na konci první etapy vyjela Emma Gilmour se Subaru, kterou v poslední zkoušce srazil na bronzový stupínek ztrátu z úvodu stahující Andersson. Pro jasný etapový triumf si s minutovým náskokem dojel Atkinson.
Druhý den patřil jasně domácímu Westovi, který se do soutěže vrátil v rámci SupeRally. Pilot Mitsubishi zvítězil v pěti zkouškách, zbylé tři pro sebe rozhodl Andersson. Švédský pilot Protonu se pokoušel smazat své minutové manko ze soboty, ale vedoucímu Atkinsonovi se přibližoval příliš pomalu. Jeho chvíle mohla přijít v RZ 13, když Atkinson narazil se svou Fabií do mostku a poškodil pravý zadní disk. Australan měl ale štěstí v neštěstí, guma vydržela na ráfku nepoškozená a vítězství si tak Atkinson dokázal před Anderssonem udržet. Gilmour si v druhé etapě kvůli defektu nedokázala udržet pozici na pódiu. Uvolněný bronzový stupínek tedy nakonec ukořistil Gill s druhou Škodou stáje MRF Tyres.
Pořadí v cíli | ||
---|---|---|
1. Chris Atkinson/Stephane Prevot (AUS/B) | Škoda Fabia S2000 | 2:50.16,1 |
2. Per-Gunnar Andersson/Emil Axelsson (S) | Proton Satria Neo S2000 | +28,1 |
3. Gaurav Gill/Glenn Macneall (IND/AUS) | Škoda Fabia S2000 | +2.35,8 |
4. Alister McRae/Bill Hayes (GB/AUS) | Proton Satria Neo S2000 | +3.37,6 |
5. Matt Jansen/Jason Farmer (NZ) | Subaru Impreza WRX STI | +4.47,7 |
6. Emma Gilmour/Anthony McLoughlin (NZ/AUS) | Subaru Impreza WRX STI | +5.34,0 |
7. Kingsley Thompson/John Allen (NZ/AUS) | Mitsubishi Lancer Evo X | +6.35,8 |
8. Brian Green/Fleur Pedersen (NZ) | Mitsubishi Lancer Evo X | +14.19,0 |
9. Josh Marston/Patrick Malley (NZ) | Ford Fiesta ST | +18.10,4 |
10. Jean-Louis Leyraud/Philippe Delrieu (F) | Citroën DS3 R3T | +19.07,7 |
Výsledky této soutěže naleznete rovněž na stránkách ewrc-results.com