Bořivoj Chaloupka - eWRC.cz
5. 4. 2012 19:40 − 4106× − 20 0

Fotoarchiv Bořka Chaloupky – Bulharské vzpomínky

Při třídění rallyearchivu jsem narazil také na fotky i negativy, které jsem pořídil před lety za hranicemi tehdejšího Československa.

Přinášíme vám úvod článku, který nám poslal Bořivoj Chaloupka, fotograf, který se focení rally věnuje už téměř čtyři desetiletí. Ve spolupráci s magazínem Sport Motor News jsme uveřejnili jeho vzpomínky na Bulharskou Rally. V tomto článku na eWRC najdete větší část fotografií, které se na internetu dají zobrazit lépe než v magazínu, kde zase najdete celé vyprávění Bořivoje Chaloupky. Sport Motor News č. 10 – 2012 najdete ZDE

Při třídění rallyearchivu jsem narazil také na fotky i negativy, které jsem pořídil před lety za hranicemi tehdejšího Československa. Není jich mnoho, ovšem pro mě mají svoji cenu. Tenkrát jsem neměl vlastní snahu vyrazit za rallysportem někam jinam. Užíval jsem si domácí šampionát. Jednak nebylo jednoduché cestovat mimo republiku a určitě v tom hrály roly také náklady s tím spojené.


Chvilka odpočinku na dlouhé cestě – 1988

A tak jsem před více než čtvrt stoletím doslova slídil v novinách po výsledcích našich posádek startujících v zahraničí a hltal články a fotky v motoristických časopisech. Tak trochu jsem záviděl J. Maršíčkovi, A. Bahenskému či P. Dufkovi, jejichž reportáže a fotky se objevovaly v Motoru, Světě motorů a někdy i v Signálu. V zahraničí na rallye jsem byl bohužel jen párkrát. Dvakrát v Bulharsku a pak v Německu na Rallye Šumava-Bayerwald.


Marcel si posteskl: Kam já na ně s barumkama, oni mají micheliny nebo pirellky. S Alešem v plném tempu na trati

Když mi koncem července roku 1988 zavolal spolujezdec M. Tučka A. Pilný a nabídl mi cestu na Vida rally do Bulharska, moc jsem neváhal. Vzal jsem si dovolenou, sbalil se a spolu s posádkami M. Tuček – A. Pilný a M. Tesař – V. Ondroušek (obě Š 130 L) vyrazil na bulharskou soutěž započítávanou do mistrovství Evropy a do místních šampionátů – Vida Rally.


Vítězná posádka ročníku 1988 Leonidas-Korresová

Do více než tisíc kilometrů vzdáleného města Vidin vedla cesta přes Bratislavu, Maďarsko a Rumunsko. V servisní skříňové Avii s mechaniky a doprovodem! Dodnes mám v paměti nejrůznější zážitky z dlouhé a úmorné cesty tam i zpět. Třeba na nocování u rumunského Temešváru, kdy bylo vedro a neuvěřitelně nás žrali komáři. Cesty v Rumunsku nejsou nic moc, ale třeba více než deseticentimetrový schod na silnici jsem tady viděl poprvé v životě.


Bulharský asfalt nejrůznější kvality tvořil povrch všech rychlostních zkoušek

Ten kdo jednou cestoval autem tímto směrem, ví dobře, o čem mluvím. O prašnosti cest či potemnělých městech ani nemluvím. Zastavit na odpočívadle u pole s kukuřicí znamenalo, že se během několika minut objeví místní občané s nataženou rukou, snahou něco koupit nebo možná i přemístit. Ale co s rumunskou měnou? Důležité v tu chvíli bylo rychle pozavírat dveře aut a schovat vše, co by mohli občané tehdy také socialistického státu znárodnit. Žádná legrace!

Pokračování vyprávění Bořka Chaloupky na straně 20 magazínu Sport Motor News, který zdarma stáhnete ZDE


Sympatická F. Tramontinová vyhrála dámský pohár

Některé situace nebyly příjemné. Občas bylo nutné překousnout i místní nesnesitelný zápach. Cestou jsme jen těsně míjeli hranici s tehdejší Jugoslávií, která byla pro našince velmi populární, s puncem západního světa, ale ne vždy a pro všechny dostupná. Hranici mezi Rumunskem a Bulharskem tvoří Dunaj. Poprvé jsem viděl tak mohutnou řeku na vlastní oči. Po dlouhém čekání u přechodu v Calafatu a projetí desinfekčních brodů jsme se pomocí přívozu-trajektu konečně dostali s auty do Bulharska. Přímo do města Vidin centra soutěže.


Turecká posádka bojovala proti konkurenci s vozem Mitsubishi Starion Turbo


U Tučků se pracuje na tlaku oleje


Calafat 1988 – na loď se chystá vjet Tesařův doprovod se soutěžákem na vleku


Tak to je BMW M3 a „moje“ Řekyně


Rumuni měli radost i z konzervy


Všude v Rumunsku byly tabule se socialistickými hesly. A nemohlo chybět jméno diktátora


Titulní strana programu Vida rally z roku 1989


Do stopky přijel pěkně zbarvený Mercedes 190 E Belgičana Magnietta


Ani v roce 1989 se domácímu Kolevovi nepodařilo ve Vidinu vyhrát


Rakušana Strobla s toyotou jsem viděl v Bulharsku už podruhé


Velmi slušně zajel v roce 1989 De Boeck s renaultem


Že by této posádce bylo takové horko!


Ital Calderori se sierrou týmu Delta Racing vyhrál na dlouhou dobu poslední ročník Vida rally


Titulní strana programu Vida rally z roku 1989


…. a pak už následuje nádherný smyk a výjezd oceněný potleskem místních fandů


CJ. Nerušil v přípravách na soutěž


I Hambálkův žigulík se svezl po Dunaji


V časové kontrole zastavil P. Vraj s J. Nerušilem, diváků bylo všude plno


Velmi slušně zajel v roce 1989 De Boeck s renaultem


Naše oblíbená hospůdka u Dunaje ve chvílích klidu

Komentářů celkem: 20
5. 4. 2012 20:19
0 0
Existuje šanca získať tieto krásne fotky naskenované vo vysokom rozlišení? Niekoľko si ich zaslúži visieť u mňa na stene v rámčeku, samozrejme s dovolením autora smajlík
5. 4. 2012 20:31
0 0
Nádhera...předposlední foto samozdřejmně LANCIAsmajlík
5. 4. 2012 21:14
0 0
krasne fotky. takz bych chtel mit doma takovou zbireckusmajlíksmajlík
5. 4. 2012 21:17
0 0
Tak super vzpomínky a pěkný článek . Jen takových víc .
5. 4. 2012 21:29
0 0
Milan Facek s novym spolujezdcem zustali na Vida Rally? Vzpomene si nekdo, stalo se to myslim v roce 1986. RIP
5. 4. 2012 21:48
0 0
Pekne vzpominky. Navic v roce 1988 na Rally Vida jsem se zucastnil /spolujezdec/. Pamatuji si, ze nejvetsi hotel mesta opravovali /byl uzavreni/ a skoro vsechni sme se ubitovali v koleje-podminky...skromne, ale atmosfera moc pratelska. Samozrejme, jako mluvici cesky jsem se seznamil se skoro vsechny cesi, co tam bily. Mel jsem obrovskou radost. Muj kamarad je z tohoto mesta a v poslednich letech financoval a organizoval Rally Vida. To je jina vec.
5. 4. 2012 22:00
0 0
Původně napsal Raf

Milan Facek s novym spolujezdcem zustali na Vida Rally? Vzpomene si nekdo, stalo se to myslim v roce 1986. RIP

Ano. To se stalo v roce 1986. Ja tam startoval, ale v sobotu sme skoncili/technicka zavada/. Pokud si pamatuji byli 3 ceske posadky. Marian Facek s Ladou mel dobry prvni den. Na velmy richly usek auto vyletlo a bokem narazili do strom. RIP.
5. 4. 2012 22:46
0 0
K Milanu Fackovi mi má bídná paměť přiřazuje jako spolujezdce Drdu, a jako dalšího Nesrstu??
5. 4. 2012 23:35
0 0
fotky opravdu perfektní, i text k tomu je čitelný smajlík nezlobil bych se, kdyby jich bylo více... jinak plamen dává pravopisu pořádně zabrat
5. 4. 2012 23:41
0 0
Já si naopak myslím, že plamen jako cizinec ( pokud to dobře chápu) píše lépe než někteří jedinci, pro které je čeština rodným jazykem
5. 4. 2012 23:44
0 0
Krásné čtení a moc pěkné fotky. Jsem pro,aby takových článků bylo víc.
Vzpomínky jsou k nezaplacení.smajlík
6. 4. 2012 01:31
0 0
Pertlicek: marně pátrám po příjmení jezdce Plamen,nemohu si vzpomenout, ale mám to na jazyku.Třeba to dohledám, nebo se zeptáme Marcela.A jako obyčejný čech poznám, že to píše cizinec.
Ale máš pravdu s tou češtinou, nechci být "cimprlich", ale co tu někteří převádějí je ostuda. Taky si někdy nejsem jistý s i nebo y , ale alespoň se to pokusím prověřit.Ti o kterých tu mluvím argumentují tím, že obsah je důležitější, ale bohužel, myslím, že každý, kdo má počítač by měl mít minimálně slušné základní vzdělání.
6. 4. 2012 01:41
0 0
že by Plamen Čubrikov?
6. 4. 2012 05:59
0 0
Původně napsal Duffy

jinak plamen dává pravopisu pořádně zabrat

Duffy, Plamen je z Bulharska a přesto, že tu před desítkama let studoval (Brno?), není pro něj jednoduchý (a nebylo by to jednoduchý pro nikoho) psát latinkou. Jak jistě víš, u nich doma se píše azbukou. Často je k vidění na Barumce v doprovodu bulharských posádek a je taky dlouholetým členem zdejšího fora i fora na Autosportu.
6. 4. 2012 10:08
0 0
tak to je jiná, to sem nevěděl.. za to se teda panu Plamenovi omlouvám
6. 4. 2012 10:35
0 0
No, musím smeknout, zejména tedy oceňuji za propojení fotek, kvalitního čtení, dobrého serveru a účasti pamětníků (cizinců). Tohle mi při pátku sakra zvedlo náladu ...
6. 4. 2012 11:05
0 0
U mňa smajlík, velmi "výživné" nahliadnúť do minulosti smajlík
6. 4. 2012 11:35
Upraveno 11:37
0 0
Původně napsal plamen


Ano. To se stalo v roce 1986. Ja tam startoval, ale v sobotu sme skoncili/technicka zavada/. Pokud si pamatuji byli 3 ceske posadky. Marian Facek s Ladou mel dobry prvni den. Na velmy richly usek auto vyletlo a bokem narazili do strom. RIP.

Vždy jsem to slyšel jen zprostředkovaně, táta tehdy na ně čekal v cíli RZ, nikdy o tom nechtěl mluvit.

Milan Facek jel myslím o 4. místo, stalo se to na předposlední RZ, kousek před cílem. V cíli slyšeli, jak přijíždí, pak velká rána ...

Drda tehdy nemohl jet, zaskakoval za něj Nesrsta(?).
6. 4. 2012 15:53
0 0
Na té předposlední fotce je Petr Hambálek z olomouckého SIGMATEAMU
6. 4. 2012 20:59
0 0
Bořku moc krásný a pro a další "dědky" taky smutný vzpomínání, jako třeba na Milana Facka, kde jsem znal i jeho tátu, který mi mnohokrát pomohl, při mé práci s cizími posádkami, ale Milan Facek/Fáca usměvavý a vždy vstřícný a pohodový kluk, ale také Vraj s Nerušilem, kdy jsem doslova stál u jejich nehody v Příbrami a vše viděl, na vlastní oči, jak jsem už psal v jednom článku a díky tobě za staré, ale velmi kvalitní fotky, byť černobílé, ale o to větší cenu a autentičnost mají dnes a ti mladší skutečně můžou tobě poděkovat, jak za tvou práci, ale i pečlivost, s jakou jsi to dodnes uchoval!!! Moc díky Jirka SELIGER

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama