Rosťa Kutěj - eWRC.cz
19. 4. 2012 00:18 − 3033× − 1 0

Neoficiální průvodce po trati Rallye Šumava a Vltava

Průvodce po trati 47. ročníku Rallye Šumava a Historic Vltava rallye

Tento text vznikl jako neoficiální průvodce diváka po trati 21. Historic Vltava Rallye a 47. Rallye Šumava. Nemá za cíl nahradit materiály pořadatele, ale možná někomu pomůže ve volbě místa, odkud sledovat soutěžní vozidla. Celý průvodce je spíše popisem mého pohledu na trať. Bohužel, díky mé vlastí hlouposti je v průvodci méně fotek než v něm mělo být. Text vznikl za vydatné pomoci ředitele soutěže. Časy startů RZ jsou uvedeny podle harmonogramu platného pro Historic Vltava Rally. Je uveden vždy čas prvního jezdce na startu.

RZ 1, Čínovský okruh jsem se rozhodl vynechat, je dostatečně známý a jede se už dlouhá léta beze změn. Celý okruh je pořadatelem určen jako DM1. Na okruhu se bude vybírat vstupné, a to ve výši 150 korun. Pro úplnost jen čas startu prvního jezdce v 16:00

RZ 2/5, Svrčovec-Řakom start v 17:29 / 20:42

Zajímavé sledování bude z místa, které sice není divácké, ale je myslím poměrně zajímavé. Je to průjezd osadou Andělice a pasáž nad osadou. Přístup pěšky od Tajanova a nebo od startu. Je tam protahovák, bude daleko vidět. Končí sjezdem do Tupadel. Na začátku obce Tupadly je možnost z meze sledovat velký úsek trati, zde konkrétně pravé odbočení přes most na náves, místo není oficiální divácké místo, je zde omezená možnost na sledování. Kdo bude chtít, dostane se sem od Tajanova, kde si v hospodě u Křížku může dát v pauze výtečnou kávu:) Pozor! Nedoporučuji zkoušet dostat se na místo autem po cyklostezce z Tajanova, ta bude uzavřená a provoz bude hlídám mužem v uniformě. RZ pokračuje rychlou pasáží k lesu, zde je poměrně hezká možnost sledovat protahovák v lesíku, a snad i pořídit pár hezkých fotek. Následuje divácké místo DM2, Drslavice, přístupné od Věckovic, přes Koryta a nebo Dolany. Bude vidět asi kilometr trati. Pěšky se dá vyrazit i za obec Drslavice kde je prudké pravé odbočení… RZ pokračuje sjezdem z Drslavic do Řakomi, kde je vracák přes hranu, je tam pouliční osvětlení a dá se zde očekávat zajímavá akce. Přístup pouze pěšky od cíle RZ nebo od DM2.


příjezd do Tupadel


Odbočení na mostě v Tupadlech


Levá zatáčka do krátkého lesíku za Tupadly


Výjezd z lesíku za Tupadly


DM2 Drslavice


Vracák v Řakomi, foceno proti směru RZ

RZ 3/6, Černíkov Kdyně start v 17:58 / 21:11

Tato RZ začíná lesním úsekem, přístup ke startu od Němčic či Všepadel. Sledování z lesa za stromy bude zcela bezpečné, jsou tam hodně utažené zatáčky. Místo bude určitě jezdecky i divácky zajímavé. Trať nás zavede do obce Černíkov, kde je DM3. Zde je to divácky velice vděčné, je to hodně zatočená RZ. Před stopkou doprava, na místě pouliční osvětlení. Přístup od Bukové kolem Rudoltic.

Z Černíkova se jede z kopce ke známému koupališti Oužlebec. Sjezd je velice prudký a pozná se, kdo z jezdců má opravdové závodní srdce. RZ pokračuje do osady Luh, bude zde krásné místo z kopce do kopce, přístupné dobře po betonové cestě z Rudoltic. Přeju pevné nervy tlumičům.

RZ pokračuje k místu loňské tragické nehody vozu číslo 22, posádky Skoupil-Volf. Pokud bude někdo z fanoušků chtít uctít památku Jirky Skoupila, myslete prosím i na svou bezpečnost a nechoďte na místo nehody během RZ. Přístup je možný lesem po místních komunikacích. Následuje dobře známý sjezd k Vejpřahům. Na DM 4 Přístup od Němčic.

Místo DM5 je sled srdcových zatáček nad Kdyní. Není potřeba připomínat, že zde je nutno dbát na vlastní bezpečnost a stát vždy nad úrovní trati. 2295 je samotné DM. DM je rozděleno na dvě části, pořadatelská služba na místě divákům jistě doporučí, odkud RZ sledovat. V noci zde bude fantastický pohled na doruda rozžhavené kotouče. Možnost parkování na asfaltovém plácku před DM, přístup k DM je směrem od autokempu Hájovna

Pro ilistraci několik snímků z Korábu. Zbytek fotek bohužel díky technické chybě autora článku zmizel v nenávratnu:(


Jedna z mnoha zatáček na sjezdu z Korábu


Část asfaltového parkoviště pod Korábem

RZ4/7 Hodousice-Víteň start v 18:40 / 21:53

Start je na návsi v Hodousicích, u požární nádrže. Bude velmi dobře přístupný od Nýrska. V Hodousicích jsou pěkné zatáčky a poměrně slušná možnost sledovat trať RZ. RZ dále vede lesním úsekem. V lese je dost silných stromů, které poskytnou ochranu divákům, nicméně nejste na diváckém místě, pročež velmi pečlivě dbejte své bezpečnosti! Celý sjezd z Blat na Opálku je velice rychlý, srdcový, plný protahováků a je velmi dobře přístupný od Hodousic. Před obcí Opálka bude balíkový retardér a i ten nabídne zajímavé zážitky. V Opálce bude pravé odbočení na úzkou rychlou silnici do kopce, sledovat se dá od balíkového retarderu. Přístup je možný od Janovic.


Odbočení DM6

DM6 odbočení u koupaliště ve Strážově. Nabídne nám dobrou viditelnost na velký kus trati. Přístup od Strážova. Za DM 6, kousek po známém místě incidentu soutěžního vozu s traktorem, je hezké levé odbočení mezi stromy. Obdočení je za horizontem a při zachování bezpečnosti sledování je tu možnost sledovat pěkný kus trati. DM7 je ozvučené a nasvícené, odbočení přes hranu doprava a hned za ním je stejně prudké odbočení doleva na Víteň. Je potřeba zdůraznit, že přístup bude možný pouze od Strážova nebo Depoltic, v žádném případě však ne(!) přes Nýrsko. Zdůrazňuji, že příjezd od Vítně je nemožný!!! Parkování by zcela ucpalo komunikaci a na místě bude hlídka Policie, která bude dbát na dodržování zákazu vjezdu.

Protože se část průjezdů v pátek jede za tmy, prosím fotící diváky, aby nepoužívali blesky přímo proti jedoucím vozům, ale "blýskali zešikma". Pro jezdce je to opravdu nepříjemné a může to být nebezpečné.

RZ 8, Pohorsko-Strašice a RZ 12 Lazna-Strašice start v 8:25 / 12:34

Část úseku je stejná s Vltavou 2011, je to rychlé, rozbité místo. Kdo si udělá pěší výlet, bude mít možnost vidět veliký kus trati a to může být zajímavé hlavně pro kameramany. Sjezd pokračuje až do Lazen Na začátku obce Lazna sice není DM, ale je zde velmi zajímavé odbočení doprava, dá se sem pohodlně dostat autem. RZ 12 startuje na návsi v Laznech pod zrcadlem.


Lazna, hostinec v pozadí

RZ pak pokračuje do Strašína, kde bude pravé odbočení do areálu zemědělského podniku. Zde najdete DM 8. Minulý rok zde bylo k dostání poměrně slušné kafe a výtečná klobáska. Příjezd je možný od Sušice. RZ pokračuje přes Strašín odbočení směrem na Nahořánky. Přístupné je od Soběšic a je zde vidět velký kus trati. Tato RZ může být rozhodující, má v prvním průjezdu 22 a ve druhém 19 kilometrů. Tady se podle mě bude získávat i ztrácet.


DM Strašín

Trať RZ nás dovede k DM9, odbočení u Vrbice, jedno z nejhezčích a mediálně nejznámějších diváckých míst na trati rallye. Dopoledne bude v blízkosti heliport s možností vyhlídkových letů nad RZ a ozvučené divácké místo. Příjezd od Vacova. Parkování na příjezdové komunikaci výhradně po jedné straně vozovky. Jde o jeden z nejznámějších vracáků na celé rallye. Od DM9 lze dojít proti směru RZ k velice pěknému lesnímu úseku, kde je sled několika zatáček a bude zde k vidění hezký sport.

Dobře přístupné je odbočení v obci Zálesí. Samotný příjezd k Zálesí je divácky pěkné místo, kde v minulosti několik historiků skončilo svou cestu v plotě.

DM 10, Zálesí: Rychlé, technicky náročné odbočení na místní komunikaci. Příjezd od Dobrše a Chvalšovic. RZ pokračuje k DM11, což je nové divácké místo. Náročné odbočení s možností sledovat cca 400 m trati RZ. Odpoledne bude ozvučeno. RZ pokračuje do Nové Vsi, kde se sice dá sledovat pěkný kus trati, ale obec jako taková bude v podstatě nepřístupná. Kousek za obcí Víska je horizont, na který v dobrém nevzpomíná Vojta Štajf. Místo je jezdecky velice těžké, pro diváka ovšem poměrně nevděčné a ne zcela bezpečné. Na místě bude zesílená pořadatelská služba a sledování je možné pouze ze svahu nalevo ve směru RZ. Přístup pěšky od DM12. Prosím, aby nikdo neriskoval své zdraví a nesnažil se dostat na pravou stranu horizontu. Děkuji.

DM 12 je tradiční a velice vděčné DM. Jde o atraktivní odbočení se zbytky inertního posypu. Příjezd směrem od Soběšic. Není nutné stát na jednom místě, kdo si udělá krátký pěší výlet podél trati, má možnost vidět veliký kus trati, lesní úsek a odbočení přes most. Zde těžce havaroval Gavlák a vpodstatě zde zrušil své Mitsubishi. RZ následně vede do kopce a do cíle.

RZ 9/13, Vojnice-Hoslovice start v 9:07 / 13:11

Start je na místě, kde se vyboural svoz výsledků, místo je dobře přístupné. Dostaneme se technicky náročnému odbočení. Je to místo kde je spousta zbytků posypu, je to velice náročné odbočení a lze očekávat pěkné průjezdy soutěžních vozů. Kousek nad odbočením vede cesta do kopce mezi stromy. Cca 800 metrů od odbočení je hezké odbočení směrem na obec Škůdra. Nejde o divácké místo, ale přesto jej mohu ke sledování doporučit. Sjezd od obce Škůdra bude jezdecky i divácky velmi zajímavý, je to velmi rychlé zatáčkovité, uskákané místo. Přístup je možný pěšky. RZ poté pokračuje do cíle v Hoslovicích. Směrem k cíli se nabízí zajímavý úsek, přejezd mostu za DM14, přístupný však pouze pěšky. DM13 a 14 byla v noci z 18 na 19.4 zrušena. Pořadateli se nepodařilo dosáhnout dohody s majitelem pozemků. Nedoporučuji tedy tato místa ke sledování rallye.

RZ 10/14, Malenice-Štitkov start v 9:50 / 13:54

Začátek RZ není zajímavý, dostaneme se až k DM15, průjezd retardérem na začátku obce Zálezly.Příjezd od Lčovic. Kousek za DM je velmi hezké pravé odbočení. Přístup možný pouze pěšky. Dostaneme se k rozdělenému DM 16. DM 16A – atraktivní přejezd hlavní silnice u obce Libotyně.

DM 16 B – klasický vracák v obci Libotyně. V tomto místě je omezený prostor pro diváky, zaujměte proto svá místa včas. Příjezd od Čkyně. Upozorňuji, že místa je opravdu málo!


Přírodní retarder v obci Zálezly


Přírodní retarder v obci Zálezly


DM16A

Za samotným DM 16 je kus po opravdu rozbité silničce v lese, kdo se bude chtít dívat, musí s velikým předstihem pěšky. Lesní úsek je podle mého názoru divácky i jezdecky velmi vděčný. Je to silnice, jakou známe kupříkladu z MS z Velké Británie, vozovka je nad úrovní terénu a pokud zde slabší vozidlo sjede ze silnice, tak s největčí pravděpodobností pro jeho posádku rallye skončí.

Dostaneme se až k DM 17A – objezd rekreačního střediska v obci Lštění. Příjezd od Radhostic. Kousek za touto částí je duhá část DM 17B – velmi atraktivní odbočení na místní komunikaci za obcí Lštění. Odpoledne bude v blízkosti heliport s možností vyhlídkových letů nad RZ. Příjezd od silnice Vimperk – Prachatice. Obec Lštění je nejvýše položenou obcí letošní rallye:)

RZ 11/15, Lažiště-Trpín start v 10:25 / 14:29 Kousek za startem je DM18, atraktivní odbočení z místní komunikace na hlavní silnici. Příjezd od Žárovné. Na začátku obce Lažiště je přírodní retardér kolem křížku, do obce samotné je dobrý přístup. Kdo se bude chtít dívat, má možnost sledovat rallye na rozsáhlé návsi. DM 19 je posledním diváckým místem na letošní rallye, DM 19 – odbočení po prudkém sjezdu u Zábrdského Mlýna, příjezd od Prachatic. Trať nás zavede do obce Kratušín, kde bude velmi pěkné odbočení doleva. Přístup přes Švihov a Drslavice. Pozor, nezaměnit za stejnojmené obce u Klatov. Doporučuji konzultace s mapou.


retarder kolem křížku v Lažišti

Zde soutěž pro diváka u tratí v podstatě skončila a je dostatek času dopravit se do cíle na náměstí v Klatovech. První vůz by měl na cílovou rampu dorazit v 16:25.

Trať rallye je zasazená do krásné Šumavské krajiny, která nemusí sloužit jen jako cíl rallye, ale i jako místo pro hned několik výletů. Zámek v Horaždovicích, hrad Rabí, hrad Kašperk, Černá věž v Klatovech, Rozhledna na Svatoboru u Sušice a mnoho dalších míst si zaslouží vaši návštěvu.

Turistický servis v Klatovech, Sušici a Vimperku je na poměrně dobré úrovni. Ve městech mají dlouho do večera otevřeny obchodní domy velkých značek a je tedy možnost nakoupit potraviny a nápoje. Také restaurací a barů je v obou městech dostatek. Je tedy postaráno i o možnost kulturního vyžití.

Ubytování je možné v mnoha penzionech a hotelích. Zde však ponechám jejich výběr na každém jednom diváku.

Časový harmonogram je možné stáhnout zde

Mapy jsou k dispozici v poměrně slušném rozlišení tady

Seznam diváckých míst včetně bezpečnostních plánků je k dispozici tady

Seznam přihlášených posádek naleznete pro rallye Šumava zde a pro Historic Vlatava rallye tady

Na závěr chci poprosit každého diváka: Dbejte, prosím, na to, že motorsport může být nebezpečný. Respektujte pořadatele a soukromé vlastnictví. Při parkování, prosím, ponechte volné příjezdové komunikace. Bezpodmínečně dodržujte zásadu parkování pouze na jedné straně komunikace, aby se k trati RZ mohly dostat vozy IZS či jiné rychlé pomoci, dbejte pokynů pořadatelů a policistů. Myslete na to, že zejména únikové zóny musejí zůstat volné.

A hlavně užijte si rallye:-) Naviděnou v Klatovech.

Komentářů celkem: 1

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama