Pirelli International Rally – komentář

Kořením soutěže, do které v klasifikaci BRC odstartoval žalostný počet 24 posádek, byl strhující duel o vítězství.

Britský šampionát letos vstoupil do nové éry, éry dvoukolek bojujících spolu o titul. Nejprve si triumf připsala posádka Renaultu Clio R3, následně však kompletně přední příčky opanovaly speciály konkurenční francouzské značky Citroën DS3 R3T. Klasická R3 bez turba by mohla mít výhodu na asfaltových úsecích, zatím však britský šampionát setrvává na nezpevněných cestách, takže se i v Kielderském lese dal očekávat útok DS3 na nejvyšší pódiové posty.

Čtvrtý z Walesu Osian Pryce s Citroënem nezačal zrovna šťastně, když se hned v první zkoušce přetočil. Od druhého testu měl ale daleko větší problémy, neboť motor jeho vozu ztrácel výkon a jezdec marné snažení o dva testy později vzdal. Tom Cave na předešlé soutěži na poslední chvíli usednul do náhradního vozu, ale ani to jej nevyřadilo z nakonec úspěšného boje o vítězství. Tentokrát se ovšem Brit potýkal s nevhodně zvoleným setupem a v každé z úvodních tří zkoušek ztratil půl minuty.

Od úvodních kilometrů se tak držel až na konci elitní desítky a ani ve zbytku soutěže se mu nepodařilo pořádně zrychlit. Do cíle tak Cave dorazil až jako devátý před dalším jezdcem za volantem DS3 Jonathanem Greerem. Nejrychlejší Ford Fiesta R2 řídil ve Walesu domácí Elfyn Evans, když skončil hned za početnou skupinou nejrychlejších „Citroënářů“. Tentokrát syn slavného otce Gwyndafa Evanse začal ještě lépe. V úvodním testu zajel třetí nejrychlejší čas a po následujícím se už vyhoupnul na druhé místo.

Hned v úvodu druhé etapy se pilot Fordu sice vrátil na bronzový stupínek, ale stále za sebou držel Marka Donnellyho se silnějším Renaultem Clio R3. Vítěz úvodní soutěže letošní sezóny ale nakonec přeci jen využil výhody lepší techniky a po šestém testu se dostal před Evanse. Takové pořadí těchto dvou vydrželo až do cíle, byť měl jezdec Fiesty namále, když si na něho v závěru vyšlápnul ještě další pilot Clia R3 Peter Taylor. Ten ale na rozdíl od Donnellyho útok nedovedl do úspěšného konce a Evans se díky bodům za čtvrté místo vyhoupl do čela šampionátu. Nutno dodat, že o moc dále od čtvrté příčky nedokončil ani pilot Škody Fabia R2 Jukka Korhonen.

Kořením soutěže, do které v klasifikaci BRC odstartoval žalostný počet 24 posádek, byl strhující duel o vítězství mezi dvěma jezdci s Citroëny DS3 R3T Keithem Croninem a Jarkkem Nikarou. Obě páteční zkoušky ovládnul Fin a na irského soka si vyjel třísekundový náskok. V sobotu ovšem nedávný britský mistr zaútočil hned z rána a už po prvním testu šel o sedm desetin do čela. Nikara se v žádném případě nevzdával a na RZ 5 svému sokovi porážku vrátil i s úroky. Dramatická přetahovaná tím jen nabírala na obrátkách, po šestém testu se pořadí prvních dvou znovu měnilo.

V osmém testu finský jezdec nabral druhý dech a znovu se dotáhnul na minimálních šest desetin za svého soupeře. Následně mu ale Cronin dokázal trochu poodskočit a do závěrečného testu už šel s náskokem 8,2 vteřiny. U Finova speciálu v závěru začala zlobit převodovka a ani napotřetí tak kvůli technice své tažení nedotáhnul do vítězného konce. Cronin dosáhnul první letošní výhry a naplno se zapojil do bojů o britský trůn, který už v minulosti dvakrát obsadil.

Pořadí v cíli
1. Keith Cronin/Marshall Clarke (IRL/GB) Citroën DS3 R3T 1:29.51,3
2. Jarkko Nikara/Petri Nikara (FIN) Citroën DS3 R3T +17,2
3. Mark Donnelly/Dai Roberts (GB) Renault Clio R3 +1.50,9
4. Elfyn Evans/Phil Pugh (GB) Ford Fiesta R2 +2.41,3
5. Peter Taylor/Andrew Roughead (GB) Renault Clio R3 +2.47,4
6. Jukka Korhonen/Mikael Korhonen (FIN) Škoda Fabia R2 +2.49,2
7. Jussi Kumpumäki/Marko Salminen (FIN) Ford Fiesta R2 +3.00,1
8. Alastair Fisher/Daniel Barritt (GB) Ford Fiesta R2 +3.30,6
9. Tom Cave/Craig Parry (GB) Citroën DS3 R3T +4.02,2
10. Jonathan Greer/Gordon Noble (GB) Citroën DS3 R3T +4.26,1

Stav britského šampionátu: 1. Evans 45, 2. Cave 42, 3. Taylor a Cronin 38, 5. Donnelly 36, 6. Nikara 34

Konečné výsledky této britské soutěže naleznete na ewrc-results.com

Komentářů celkem: 16
3. 5. 2012 23:591
0 0
Příští rok by pro větší úroveň britského mistáku měli změnit trošku pravidla:
obsah motoru max 1200cm3,pohon na zadní nápravu,žádné turbo,elektronika a podobné zbytečnosti,maximálně čtyři kvalty včetně zpátečky,benzín do 85 oktanů nebo nafta co se ní topí v kamnech a věk startujích od 65 let a osmi dioptrii. Ó bože děkujme za každou erzetku, sranda cup, nebo valašskou stopu.... Ve srovnání s britským šampionátem je Kopná nebo Lužičky jako mistrovství světasmajlík
Fox
4. 5. 2012 07:322
0 0
Já si naopak myslím, že je to velmi zajímavý přístup. Jede se s víceméně srovnatelnými, ale levnými vozy co se týče pořízení i provozu. Takhle totiž mohou vyrůst i jezdci, co nemají tatínka s narvanou šrajtoflí.
A s čím tedy jezdit, aby byla nějaká perspektiva ?
S dosluhujícími mišáky a subaru ? S WRCéčky, jejichž cena a provoz jsou doslova astronomické ?
Já bych naopak viděl v britském přístupu šanci, jak vrátit tenhle sport zpět k masám. Ano, těch 24 vozů na začátku nové sezóny (a vlastně nové éry) není moc, ale věřím že se počty budou postupně zvyšovat.
4. 5. 2012 07:403
0 0
Divaci musi byt z novych pravidel v Britanii nadseni.. smajlík
4. 5. 2012 07:524
0 0
Fox: Vrátit k masám? Mohu za sebe svědomitě říci, že kvůli 24 posádkám v kategoriích R2 a R3 bych se na soutěž podívat určitě nešel. Úbytek diváků, nízká sledovanost = méně peněz do sportu (tedy i pro jezdce od sponzorů). Proč tam jede 24 posádek, když je to, podle tebe, tak ohromně atraktivní?
Mimochodem, podívej se na ceny dílů např. takové DS3, které se mění preventivně po určité kilometráži. To rozhodně nejsou ceny, které si mohou dovolit "masy" soutěžáků.
4. 5. 2012 09:275 Upraveno 09:30
0 0
Suhlasim s Vami Rebby. A osobne vidim problem aj v tom raste jazdcov. Dost pochybujem, ze niekto odhali cely svoj potencial na R2. Myslim to tak, ze z R2 povedzme vyrastie, doma je megatalent. Potrebuje ist vyssie, do dalsej triedy...ale kam? Doma nesmie, MS a IRC? To su ine prachy, zas to bude o 1-2 jedincoch co si budu schopni svet zaplatit, akurat budu este znevyhodneni nemoznostou ziskat na lepsich autach skusenosti doma, talent skor ako za 2-3 sezony v MS neukazu. A este si myslim, ze jazdec, ktory je superšpička na R2, N4 a pod. vobec nemusi zvladat S2000, WRC. Kolko absolventov S1600, R2 skutocne prerazilo?

Ja som liberál, kto chce a má na to, nech jazdí vo WRC, resp. v čomkoľvek, talent iného nezatieni, tí čo vedia si spočítajú 2+2. V tejto podobe je ale hlavný britský sampionat zavrazdeny. Jedine ze sa zacnu vyrabat R2 so zadnym nahonom smajlík
4. 5. 2012 09:356
0 0
Já si myslím, že je to naprosto trasparentní ukázka bezradnosti a zmatku v hlavách činovníků od FIA až do jednotlivých šampionátů...
Jakým právem někdo zakáže účast vozů, které si v Anglii někdo za svoje peníze koupil s tím, že ho bude moci po roky provozovat a pak mu je jeho provoz znemožněn?
Kdo mu nahradí jeho ztrátu,když pominu ten fakt,že třeba někdo nechce prostě s dvoukolkou jezdit??
Když nám někdo nařídí, že budeme jezdit pouze ve žluté kombinéze,budeme to taky akceptovat??? Princip způsobu tvorby takového pravidla je totiž stejný....prostě to "nadřízená" složka nařídí....
4. 5. 2012 10:507 Upraveno 10:58
0 0
Ja furt nechapu co řešite? Sledujete to tady? Tady mate odkaz na vysledky i s WRC nebo historiky. http://www.pirelliinternationalrally.co.uk/2012/index.php?option=com_content&view=article&id=43&Itemid=131

a tady jeste video http://www.youtube.com/watch?v=lzWWv5itNz4
4. 5. 2012 13:038
0 0
mikal: O čem? Tak se na ty výsledky podívejte. Ve třídách 1-4 tam je 12 (slovy dvanáct) jezdců. To má být Britské mistrovství? Navíc - tyto vozy papírově Britské mistrovství nejely - jely tzv "Pirelli Tour of Cumbria Rally". Tedy v oficiálních výsledcích hlavni soutěže Pirelli International Rally tyto vozy vůbec nefiguruji, protože do ni neboduji. Maji své, separátní výsledky. Dojelo jich osm. Z dvanácti. Z toho má sponzor určitě radost, ze?
Takže když chci jezdit čtyřkolku (která má vyšší náklady), musím přestat jezdit národní mistrák a jet mimo pořadí, proti dvěma, třem soupeřům. Fantastická logika...
4. 5. 2012 13:489
0 0
No ale jestli dobře čtu tak píšeš že by jsi na soutež kde jede 24 posadek nešel no a ono nejelo jen tech 24 předohrabu. To že Britské mistrovství jedou jen R1,2,3 je jejich problem ale předvaděj tam hodnotnej sport. To že u nás na Šumavě startovalo ve tridě 5 sedum vozu a ve třidě 6 jen tři je žalostný a nevim jestli to tahne vic spozory nebo jesli to posadku těší že je na bedně když jedou tři. Jdou v Britanii jinou cestou a netroufam si tvrdit jestli špatnou nebo dobrou ja jako divak a fanda rally bych byl na takove rally spokojenej a je mi fuk jestli jsou vysledky na jednom papiru nebo šesti. smajlík
4. 5. 2012 13:5710
0 0
Ano, jelo vseho vsudy 36 posadek soudobych vozu. A ano, na to bych nesel. Staci to takhle?
ZED
4. 5. 2012 14:0011
0 0
Hele nepsalo se loni někde, že by v tomto seriálu měly startovat výhradně Fabie R2? Nebo kde to bylo o těch R2?? Někde to bylo loni psané,ale už si to přesně nevybavím
4. 5. 2012 14:2312
0 0
Původně napsal Rebbyman

Ano, jelo vseho vsudy 36 posadek soudobych vozu. A ano, na to bych nesel. Staci to takhle?


Stačí smajlík ale mam obavu že za chvilku ani u nas na rally nezajdeš když to bereš takhle. smajlík
4. 5. 2012 14:2613 Upraveno 14:27
0 0
Nezdalo se mi, ze by poradali zavod pro hrst aut, tak jsem kouknul a ono je to asi v Británii trochu jine... Jestli jsem dobre koukal, tak v soutezi jelo pres 100 posadek (nevim, zda vsichni vsechno), akorat je to rozdeleno na 5 oddelenych klasifikaci. Nevim, jak se definuji soudobá auta, ale jelo 11 čtyřkolek, z toho min 5 WRC, 24 zminenych aut do mitráku, 14 soudobých dvoukolek do Challenge (C2 R2, Fiesty, Type R), asi 50 historiků a jako bonus 6 Land Roverů. Takže papírově asi mírně nepřehledné, ale co chcete od lidí, co jezdí po špatné straně silnice?smajlík
Nevím jak vy, ale pokud to na trati funguje (mozna jsm si to vylozil spatne, nekdo znalý ostrovních rally by to mohl vysvetlit), tak já bych se podívat jel a ani by mi oddelene klaifikace nevadily.
4. 5. 2012 14:3114
0 0
Fabie R2 jsou na ostrovech používány pro projekt Pirelli Star Driver.
4. 5. 2012 14:5515
0 0
Tak ja navstevuji britske mistrovstvi a jak tady pise medved tak tak to taky je,neni to zas takova bida,jasne radsi bych videl 20 vozu wrc ale i tak to za podivani stoji,tech aut tam jede fakt hodne a treba i ti historici jezdi fantasticky takze kdo tam je urcite nelituje a navic vse okoreni pekne rz v krasnych lesich,takze ja jsem spokojenej?! smajlík
4. 5. 2012 18:3016
0 0
Z toho co pisete mi vychadza ze kazda trieda ma v podstate vlastny sampionat :D a pri hladani vysledok sa ma clovek zblaznit smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!