Pirelli International Rally – komentář
Britský šampionát letos vstoupil do nové éry, éry dvoukolek bojujících spolu o titul. Nejprve si triumf připsala posádka Renaultu Clio R3, následně však kompletně přední příčky opanovaly speciály konkurenční francouzské značky Citroën DS3 R3T. Klasická R3 bez turba by mohla mít výhodu na asfaltových úsecích, zatím však britský šampionát setrvává na nezpevněných cestách, takže se i v Kielderském lese dal očekávat útok DS3 na nejvyšší pódiové posty.
Čtvrtý z Walesu Osian Pryce s Citroënem nezačal zrovna šťastně, když se hned v první zkoušce přetočil. Od druhého testu měl ale daleko větší problémy, neboť motor jeho vozu ztrácel výkon a jezdec marné snažení o dva testy později vzdal. Tom Cave na předešlé soutěži na poslední chvíli usednul do náhradního vozu, ale ani to jej nevyřadilo z nakonec úspěšného boje o vítězství. Tentokrát se ovšem Brit potýkal s nevhodně zvoleným setupem a v každé z úvodních tří zkoušek ztratil půl minuty.
Od úvodních kilometrů se tak držel až na konci elitní desítky a ani ve zbytku soutěže se mu nepodařilo pořádně zrychlit. Do cíle tak Cave dorazil až jako devátý před dalším jezdcem za volantem DS3 Jonathanem Greerem. Nejrychlejší Ford Fiesta R2 řídil ve Walesu domácí Elfyn Evans, když skončil hned za početnou skupinou nejrychlejších „Citroënářů“. Tentokrát syn slavného otce Gwyndafa Evanse začal ještě lépe. V úvodním testu zajel třetí nejrychlejší čas a po následujícím se už vyhoupnul na druhé místo.
Hned v úvodu druhé etapy se pilot Fordu sice vrátil na bronzový stupínek, ale stále za sebou držel Marka Donnellyho se silnějším Renaultem Clio R3. Vítěz úvodní soutěže letošní sezóny ale nakonec přeci jen využil výhody lepší techniky a po šestém testu se dostal před Evanse. Takové pořadí těchto dvou vydrželo až do cíle, byť měl jezdec Fiesty namále, když si na něho v závěru vyšlápnul ještě další pilot Clia R3 Peter Taylor. Ten ale na rozdíl od Donnellyho útok nedovedl do úspěšného konce a Evans se díky bodům za čtvrté místo vyhoupl do čela šampionátu. Nutno dodat, že o moc dále od čtvrté příčky nedokončil ani pilot Škody Fabia R2 Jukka Korhonen.
Kořením soutěže, do které v klasifikaci BRC odstartoval žalostný počet 24 posádek, byl strhující duel o vítězství mezi dvěma jezdci s Citroëny DS3 R3T Keithem Croninem a Jarkkem Nikarou. Obě páteční zkoušky ovládnul Fin a na irského soka si vyjel třísekundový náskok. V sobotu ovšem nedávný britský mistr zaútočil hned z rána a už po prvním testu šel o sedm desetin do čela. Nikara se v žádném případě nevzdával a na RZ 5 svému sokovi porážku vrátil i s úroky. Dramatická přetahovaná tím jen nabírala na obrátkách, po šestém testu se pořadí prvních dvou znovu měnilo.
V osmém testu finský jezdec nabral druhý dech a znovu se dotáhnul na minimálních šest desetin za svého soupeře. Následně mu ale Cronin dokázal trochu poodskočit a do závěrečného testu už šel s náskokem 8,2 vteřiny. U Finova speciálu v závěru začala zlobit převodovka a ani napotřetí tak kvůli technice své tažení nedotáhnul do vítězného konce. Cronin dosáhnul první letošní výhry a naplno se zapojil do bojů o britský trůn, který už v minulosti dvakrát obsadil.
Pořadí v cíli | ||
---|---|---|
1. Keith Cronin/Marshall Clarke (IRL/GB) | Citroën DS3 R3T | 1:29.51,3 |
2. Jarkko Nikara/Petri Nikara (FIN) | Citroën DS3 R3T | +17,2 |
3. Mark Donnelly/Dai Roberts (GB) | Renault Clio R3 | +1.50,9 |
4. Elfyn Evans/Phil Pugh (GB) | Ford Fiesta R2 | +2.41,3 |
5. Peter Taylor/Andrew Roughead (GB) | Renault Clio R3 | +2.47,4 |
6. Jukka Korhonen/Mikael Korhonen (FIN) | Škoda Fabia R2 | +2.49,2 |
7. Jussi Kumpumäki/Marko Salminen (FIN) | Ford Fiesta R2 | +3.00,1 |
8. Alastair Fisher/Daniel Barritt (GB) | Ford Fiesta R2 | +3.30,6 |
9. Tom Cave/Craig Parry (GB) | Citroën DS3 R3T | +4.02,2 |
10. Jonathan Greer/Gordon Noble (GB) | Citroën DS3 R3T | +4.26,1 |
Stav britského šampionátu: 1. Evans 45, 2. Cave 42, 3. Taylor a Cronin 38, 5. Donnelly 36, 6. Nikara 34
Konečné výsledky této britské soutěže naleznete na ewrc-results.com
obsah motoru max 1200cm3,pohon na zadní nápravu,žádné turbo,elektronika a podobné zbytečnosti,maximálně čtyři kvalty včetně zpátečky,benzín do 85 oktanů nebo nafta co se ní topí v kamnech a věk startujích od 65 let a osmi dioptrii. Ó bože děkujme za každou erzetku, sranda cup, nebo valašskou stopu.... Ve srovnání s britským šampionátem je Kopná nebo Lužičky jako mistrovství světa
A s čím tedy jezdit, aby byla nějaká perspektiva ?
S dosluhujícími mišáky a subaru ? S WRCéčky, jejichž cena a provoz jsou doslova astronomické ?
Já bych naopak viděl v britském přístupu šanci, jak vrátit tenhle sport zpět k masám. Ano, těch 24 vozů na začátku nové sezóny (a vlastně nové éry) není moc, ale věřím že se počty budou postupně zvyšovat.
Mimochodem, podívej se na ceny dílů např. takové DS3, které se mění preventivně po určité kilometráži. To rozhodně nejsou ceny, které si mohou dovolit "masy" soutěžáků.
Ja som liberál, kto chce a má na to, nech jazdí vo WRC, resp. v čomkoľvek, talent iného nezatieni, tí čo vedia si spočítajú 2+2. V tejto podobe je ale hlavný britský sampionat zavrazdeny. Jedine ze sa zacnu vyrabat R2 so zadnym nahonom
Jakým právem někdo zakáže účast vozů, které si v Anglii někdo za svoje peníze koupil s tím, že ho bude moci po roky provozovat a pak mu je jeho provoz znemožněn?
Kdo mu nahradí jeho ztrátu,když pominu ten fakt,že třeba někdo nechce prostě s dvoukolkou jezdit??
Když nám někdo nařídí, že budeme jezdit pouze ve žluté kombinéze,budeme to taky akceptovat??? Princip způsobu tvorby takového pravidla je totiž stejný....prostě to "nadřízená" složka nařídí....
a tady jeste video http://www.youtube.com/watch?v=lzWWv5itNz4
Takže když chci jezdit čtyřkolku (která má vyšší náklady), musím přestat jezdit národní mistrák a jet mimo pořadí, proti dvěma, třem soupeřům. Fantastická logika...
Ano, jelo vseho vsudy 36 posadek soudobych vozu. A ano, na to bych nesel. Staci to takhle?
Stačí ale mam obavu že za chvilku ani u nas na rally nezajdeš když to bereš takhle.
Nevím jak vy, ale pokud to na trati funguje (mozna jsm si to vylozil spatne, nekdo znalý ostrovních rally by to mohl vysvetlit), tak já bych se podívat jel a ani by mi oddelene klaifikace nevadily.