Luboš Tenkl - eWRC.cz
5. 5. 2012 08:52 − 3684× − 38

Rally Lužické Hory pohledem Luboše Tenkla

Luboš Tenkl je známý nejen jako závodník s exotickým BMW M3, ale také jako neúnavný kritik nešvarů českých rally.

Pro Luboše Tenkla a Jardu Vosádku byly Thermica Rally Lužické Hory první soutěží sezony 2012, do které vyrazili se svým BMW M3 ve třídě 13, tedy společně s vozy s propadlou homologací a tolik populárními WRC. Tenkl s Vosádkou zde startují s čistokrevným historikem z toho důvodu, že se jim nelíbí stávající situace mezi historiky v české republice. Ale třeba se to do budoucna ještě změní.

BMW M3 Luboše Tenkla dostalo přes zimu nový motor, který pražský jezdec poctivě zajížděl, aby byl připravený ke startu prvního závodu. „Chtěli jsme po zimě zkusit i něco nového na vzhledu našeho auta, a tak jsme udělali nový polep. S výsledkem jsem ale nebyl úplně spokojený a i podle ohlasu od fanoušků to není úplně ono. Na další závod tedy naše BMW nejspíš vyrazí v novém kabátě,“ říká Luboš Tenkl k novému vzhledu jeho BMW M3.

Šotolina a kameny nejsou zrovna ideálním povrchem pro hodně překoňovanou zadokolku, a tak posádku ani diváky příliš nepřekvapovaly zajížděné časy kolem dvacátého místa absolutního pořadí v hodnocení Timeseal mistrovství České republiky v rally. Tenkl s Vosádkou si první závod po zimní přestávce snažili užít, ale nakonec se z jejich působení v Lužických Horách stala spíše kličkovaná mezi dírami a kameny. Více už sám jezdec.: „Jinak velmi hezkou a povedenou soutěž na pěkných rychlostních zkouškách zkazilo pár věcí a hlavně rozpory s řády a to mi vadí nejvíc. Já sice chápu snahu pořadatelů předvést něco nového, čím by mohly být šotolinové úseky, ale to co bylo na rychlostní zkoušce číslo 2, to se nedá snad ani pojmenovat. To byla cesta do kamenolomu ! Překvapuje mě, že tak zkušený soutěžní jezdec, kterým ředitel Rally Lužické Hory Jan Krečman je, a který strávil několik let jako spolujezdec vedle zkušeného Ladislava Křečka dokáže připravit takovou trať, která ničí auta, navíc úplně zbytečně. Vážně bych chtěl vidět, co by mu Ladislav křeček, který byl také známým kritikem nesmyslně rozbitých úseků, po projeté téhle části RZ řekl. Asi by to nebylo nic slušného… Navíc, nesmyslné díry se objevovaly i třeba na první rychlostní zkoušce, kde do jejich hrany pořadatelé zatloukli protikatovací kolíky, takže se pak třeba jelo jen po části silnice. Takhle se přece ale protikatovací zábrany, které byly mimochodem zcela v rozporu s řády, používat nemají. Proč pořadatel nemusí dodržovat řády a chce to samé od jezdců?“ líčí hodně naštvaný Luboš Tenkl a pokračuje. „Každý rok pana Krečmana jako jezdci upozorňujeme, že má chyby v itineráři. Každý rok tam jsou stejně znovu. Letos na některých místech metry neseděly tak výrazně, že jsme občas nevěděli kudy máme jet. Proč můžou mít závodníci v tréninkových autech přesný tripmaster a pořadatel vzdálenosti snad jenom odhaduje? Neseděly často i průjezdy křižovatkami. Proč to jinde jde, proč si jinde pořadatel nechá itinerář od někoho nezávislého před tiskem ještě zkontrolovat?“

„Přijde mi to jako už vážně ohraná písnička. Když se podíváte tři roky zpět na moje komentáře po soutěži, a i na zprávy některých dalších jezdců, tak je to stále dokola. Pan Krečman zde v minulosti s oblibou používal protikatovací soudky s pískem, které ale první auta maximálně odstrčila z cesty nebo rovnou přejela a my jsme pak jeli po trati, ke byl rozházený písek. Loni se Asociaci Jezdců Rally podařilo do řádů prosadit, jak mají vypadat zábrany proti katování. Panu Krečmanovi je to zase ale úplně jedno, řády pro něj neplatí, a tak si zábrany opět udělal po svém z tenkého drátu, na který navlékl barevnou trubku. Takže se zábrany přejížděly, jako by se nechumelilo.“

„To, že řády nedodržuje pan Krečman starší, to už víme, ale naprosto nepochopím, když mi pan Krečman mladší, který má na starost servisní zónu, do telefonu řekne, že jeho nějaké řády nezajímají. Bylo to v souvislosti s tím, že jsem vyžadoval servisní prostor pro tým ve velikosti, kterou určují řády a ne to, co mi o velikosti 5x8 metrů vytýčili na louce v servisní zóně. Každý rok říkáme, že má pořadatel štěstí, že zde neprší, jinak bychom se tady brodili blátem. Mechanici si musí hever podkládat starými dveřmi, aby mohli auto zvednout…Každý rok dostáváme slib, že příště už to bude lepší.“

„Sliby se ale dávaly i letos. Jednalo se konkrétně o konec rozbité RZ 2, kde se v omezovači jelo rovně po rozbité trati s velkými kameny. Sportovní hodnota nulová, jen nebezpečí defektů a poškození auta, což se potvrdilo, a nebezpečí havárie ve vysoké rychlosti. Před startem se několik jezdců dalo dohromady a žádalo prostřednictvím spolujezdce Juldy Gála ředitele, aby tenhle nesmyslný úsek vypustil a RZ o něco zkrátil. Jezdci dostali slib, že se tak stane, dokonce chtěli řediteli dát petici. Bylo jim slíbeno, že se RZ zkrátí, a že petice není třeba. Jaká byla skutečnost? RZ se nezkrátila a ředitel se vyjádřil, že měli jezdci alespoň něco napsat, že takto pro něj žádost nemá význam…Bylo to ale ve skutečnosti proto, protože kdyby trať RZ 2 na žádost jezdců zkrátil, tak už nesplní předepsané kilometry pro německé mistrovství. Pan Krečman, jako bývalý spolujezdec svým kamarádům spolujezdcům tedy vědomě lhal !“

„Proč někde pořadatelům prochází pořádání rally v rozporu s řády? Arogantní pan Krečman má jistotu, že se u něj příští rok rally pojede tak jako tak, a proto ho nějaké výtky jezdců a pana Tenkla vůbec nezajímají. Jiné soutěže, kde byli ochotní pořadatelé, měli pěkné tratě a odpovídající servisní zónu, jako třeba ve Vyškově, byly z kalendáře vyškrtnuty kvůli malichernosti a rally, kde se stále dokola porušují řády tady zůstává? Jsou v tom snad nějaké zákulisní dohody nebo snad dokonce přesuny peněz? Neumím si to jinak vysvětlit…“

„Další věcí, kterou nechápu, a kterou nám stále dokola činovníci říkají, že nejde, je fakt, že na tomto závodě startovalo německé mistrovství DRS, které má jiné řády, spolu s námi v poli. Proč nám jezdcům dokola říkají, že to není možné, a pak najednou přede mnou a za mnou startují vozy, kde posádky třeba nemusí používat systém HANS? Já jsem samozřejmě zastáncem myšlenky, aby auta startovala podle výkonnosti, ale proč se u nás dokola říká, že to nejde a tady se najednou řády dodržovat nemusí? Prosím někoho znalého o vysvětlení…“

„Samozřejmě teď očekávám, že se bude opět diskutovat v tom duchu, že si Tenkl opět stěžuje…Jenže on si nestěžuje jen Tenkl. Nadávali snad všichni jezdci a dost z nich to i řeklo pořadateli na rampě, ale málokdo má odvahu se ozvat veřejně. I v časopise Sport Motor News nebo Rally jsme si po skončení Valašky mohli od novináře přečíst, že to byl organizační průšvih. Hned na další straně byl rozhovor s panem Schovánkem, který to také potvrdil. Ale nikdo z jezdců se neozve veřejně ! To se všichni něčeho bojí? Jsem rád, že jsem si podobně kritický názor mohl přečíst teď třeba ve článku pana Čonky a úplně s ním souhlasím. Jezdec je ten, kdo do závodů dává peníze, je tedy zákazníkem. Pořadatel je ten, kdo na závodech vydělává. Jeden vydělá víc, druhý míň. Činovníkovi je jedno úplně vše, protože ten má cesťák jistý. Na závodníka nikdo ohled nebere a nikoho nezajímá, že si třeba na závodech zbytečně zničí auto a nebudou mít na jiný start. Proč si ale sami jezdci nechávají tohle líbit? Vždyť máme možnost se proti tomu ohradit a postavit se proti tomu,“ uzavírá svůj komentář k Rally Lužické Hory Luboš Tenkl, který s Jaroslavem Vosádkou dokončili soutěže na 23. místě absolutního pořadí MČR ve Sprintrally.

Komentářů celkem: 38
5. 5. 2012 09:351
0 0
Dočkáme se někdy toho, že pan Tenkl nějakou soutěž pochválí???smajlík
5. 5. 2012 09:402
0 0
Myslím že jste si sám odpověděl, jezdci se bojí což je jedna věc a druhá věc je že i přes mnoho pokusů se stále nic neděje a jezdci už na to rezignovali. A myslím si že všichni vědí, že na "nějaké" jezdce z druhé a další desítky se již mnoho let nebere ohled. Skoro každého pořadatele zajímá jen TOP5 a to je všechno a dokud někdo z nich opravdu něco nenamítne tak se nic nezmění a bude to takto pokračovat dál. I toto je jeden z důvodů že naše auto stojí zavřené ve vyhřáté garáží a nejezdí. Přece nebudeme dávat peníze někomu kdo si nás neváží. Troufnu si tvrdit že snad jediná soutěž kde pořadatele nezajímá jen první pětka byl právě Vyškov a když se podíváte na to jak Vyškovští dopadli, protože se ozvali, nemůže se pak nikdo divit že jak jezdci tak ostatní pořadatelé nic nedělají.
5. 5. 2012 10:193
0 0
V tomhle panu Tenklovi fandim. Jen ať si tady všichni čtou klidně dvakrát do měsíce jak to chodí na našich soutěžích. Je to hnus!
5. 5. 2012 10:594
0 0
Pane Tenkle, ve spoustě věcí s Vámi v tomto článku souhlasím. Taky jsem měl s panem Krečmanem mladším diskusi nad tím, jak oni vše dělají podle řádů, proto i my jezdci musíme postupovat podle řádů - jednalo se o to, že jsem mu poslal sken licence soutěžícího, který byl moc tmavý, nečitelný.Můj argument, že mu originál ukážu na formálce ho nezajímal a ani ji po mě loni a letos pořadatelé ostatních rally při přihlášení nepožadovali. "V řádech je, že musí být kopie licence poslána s přihláškou, tak o tom nebudeme diskutovat a my pořadatelé Lužiček děláme vše podle řádů!", byla jeho slova. Když jsem pak viděl itík, servisní zonu a protikatovací kolíky, tak mě to zase až tak podle řádů nepřišlo! Z této strany s Váma teda souhlasím, z druhé se Vás zase ptám, jestli je v pořádku otevírat v Uzavřeném parkovišti při přeskupení kapotu soutěžního vozu? Myslím, že není. Tak dodržujme ty řády všichni! Richard Nesvadba
5. 5. 2012 11:095
0 0
myslel jsem ,že si trat muže prohlednout před závodem někdo z AJR.
5. 5. 2012 11:406
0 0
Taky za sebe vyjadřuji souhlas s p. Tenklem. Orientace dle toho "skvělého" itíku, to bylo něco. Vzdálenosti, tvary křižovatek, orientační body... Jak říkal jeden kolega mitfára: " Měli vzít někoho úplně cizího, ať podle toho někam trefí." My sice defekt nechytili, ale sportovní hodnotu toho konce RZ 2 moc nechápu. Navíc jak jsem slyšel potom v servisu, tam kde my jeli v omezovači 165 km/h, tak údajně Odložilík letěl 210, tak to je prostě šílené. Na tom hrbatém bordelu..., to už mi připadá jako fakt silné kafe!
5. 5. 2012 12:157 Upraveno 12:17
0 0
I já se chci postavit na stranu p.Tenkla,rally Lužické Hory jsem jel po čtvrté a vždy jsem se do Hrádku těšil.Ale po letošním ročníku jsem změnil názor.Itinerář hodný amatéra,byl opravdovou perličkou.Osobně jsem byl požádán jednou posádkou,jestli snimi absolvuji přejezdy k jednotlivým RZ,nestačil jsem se divit kam všude před tím odbočovali.A to se účastním PM,kde mám naučit 16.ti letéto jezdce jak rozumět itíkusmajlíkTady opravdu věc nemožná.O některých úsecích na RZ se ani vyjadřovat nebudu,to už p.Tenkl jasně popsal.Jen jedna připomínka,pořadatel vypsal PM a nějak zapoměl vyhlásit výsledky,asi Začínající mladí jezdci jim nestojí ani za řeč,pak se divme že v PM startuje jen jedna posádka.smajlíksmajlík
5. 5. 2012 13:518
0 0
Původně napsal Jarda Kozák

Dočkáme se někdy toho, že pan Tenkl nějakou soutěž pochválí???

ASi ne smajlík
5. 5. 2012 18:089
0 0
Ale no tak... Někdo šotolinu nechce, jiný tam kvůli ní jede. A že by někdo dělal rally pro peníze?
Kameny byli v šoto tak 300m co já vím, to se dalo prodat a kdo šel ven, ten šel na pole. Riskovat defekt je stejný jako někde neubrat.
Šotolina dle mě k lužičkám patří jak k velbloudovi hrby, však to nikde jinde není, copak musí být všechny sprinty stejné?
Ifo
5. 5. 2012 19:2110
0 0
Původně napsal Jarda Kozák

Dočkáme se někdy toho, že pan Tenkl nějakou soutěž pochválí???

V tomto článku chválí rally ve Vyškově. smajlík
5. 5. 2012 19:4711 Upraveno 19:49
0 0
Původně napsal zoid

Ale no tak... Někdo šotolinu nechce, jiný tam kvůli ní jede. A že by někdo dělal rally pro peníze?
Kameny byli v šoto tak 300m co já vím, to se dalo prodat a kdo šel ven, ten šel na pole. Riskovat defekt je stejný jako někde neubrat.
Šotolina dle mě k lužičk...
V tom s tebou naprosto souhlasím.Hrádek bez šotoliny není Hrádek.Ale to je jediná věc,kde bych s Lubošem Tenklem nesouhlasil.Pod jeho ostatní připomínky bych se klidně podepsal a vůbec je neberu jako pláč.Pokud se na posádkách chce,aby dodržovali daná pravidla,tak je musí dodržovat i pořadatel.Dost mne zaráží,že v dnešní době je itík zpracovanej tak,že se podle něj dá zabloudit.To je dost smutný,zvlášť když reditelem závodu je velmi zkušenej spolujezdec.Ten by měl bejt právě zárukou dobře uspořádaný soutěže.A servsní zóny,jak se zdá,začínají bejt dost velkej problém,protože pořadatelé asi neseženou dostatečně velkej prostor se zpevněným povrchem.Stejnej problém byl na Valašce.Je otázka,jestli by se nedalo vrátit ke starejm praktikám,pokud by dostatečnej prostor pořadatel nesehnal.Nedovedu si představit dělat servis na rozmočenej a rozježděnej louce.
5. 5. 2012 20:0512
0 0
Zoid: To o penězích jsi myslel vážně ? smajlík
xp
5. 5. 2012 20:4413
0 0
Zbyňku, to jsem rád, že jsi nakousl i to slavnostní vyhlašování výsledků... Ono spousta lidí tady pořád rozsévá spoustu nostalgie, jak by to bylo úžasné, kdyby se jezdilo rally jako za starých dob, ale všichni si vyberou jen to, co se jim z té doby zrovna hodí. Pokud vím, tehdy bylo třeba právě vyhlášení vítězství jednak místem, kde se konečně všichni dozvěděli (v době bez internetu) výsledky, ale také zatleskali soupeřům a společensky se pobavili.... Dneska? Asi je ´nová doba´, protože nikdo z jezdců nemá na tyhle móresy ze starých dob (jako je ocenění soupeřů) čas a všichni by byli nejradši, aby své pohárky dostali pokud možno už na rampě (nebo kdyby to šlo, tak ještě na poslední erzetě) a pak mohli zmizet okamžitě domů. A tak, když se pořadatel rozhodne udělat vyhlášení až třeba hodinu po závodě (nebo když to třeba díky velkému množství aut a kategorií ani nejde stihnout do dojezdu na rampu), na vyhlášení v takovém případě tedy většinou jezdci (se spoustou řečí) přijdou, ale poté okamžitě, když dostanou jen ten svůj zasloužený pohárek, tak ihned utečou a ani je nenapadne počkat a zatleskat těm soupeřům, kteří dostanou poháry až po nich (protože zkrátka vždycky někdo musí být vyhlašován dřív a někdo později)... A tak se třeba může stát i to, že když se vyhlašuje Pohár mládeže na Lužičkách jako zlatý hřeb těsně před absolutním pořadím, tak hrozně domů spěchající posádka Zbyňka a Honzy už tam chybí a vyhlašuje se naprázdno, no a pak se posádka svého kyblíku pak dodatečně domáhá v nějakých pochybných internetových diskuzích... Osobně považuju to, že 95procent jezdců není ochotna počkat na dokončení vyhlášení (které celé trvá třeba hodinu, o moc víc nikdy) výsledků svých soupeřů za poněkud nedůstojné chování a vůbec se mi to neslučuje s tím hořekováním nad ´starými zlatými časy´ rally... A to nemluvím o novinářích - všichni strašně touží po fotovestách, aby mohli fotit na erzetách (a aby někteří z nich pak mohli vystavovali své fotky jen na svých internetových stránkách či dokonce na rajčeti) - no ale když je pak vyhlašování na Vrchovině, není tam ani jediný fotograf, protože opět všichni hrozně spěchali pryč, a tak zkrátka vůbec neexistují fotky jezdců na tamních stupních vítězů, které jsou třeba v té pomlouvané formuli 1 tak žádané... Není to celý nějaký divný??smajlík
5. 5. 2012 21:1314
0 0
Původně napsal bobac

Zoid: To o penězích jsi myslel vážně ?

"Jezdec je ten, kdo do závodů dává peníze, je tedy zákazníkem. Pořadatel je ten, kdo na závodech vydělává"
Na tuto větu jsem reagoval. Nevěřím že někdy nějaký ředitel na MCR zbohatnul. Stejně tak nevěřím že vztah závodníka a pořadatele je stejný jako zákazníka a obchodníka. Že se nepovedl itík mě mrzí, hold gps i google earth někdy zalže...
Fox
5. 5. 2012 21:2415
0 0
Původně napsal xp

Zbyňku, to jsem rád, že jsi nakousl i to slavnostní vyhlašování výsledků... Ono spousta lidí tady pořád rozsévá spoustu nostalgie, jak by to bylo úžasné, kdyby se jezdilo rally jako za starých dob, ale všichni si vyberou jen to, co se jim z té doby zrovna hodí...

Já, jako onen nostalgik vidím hlavně to, že mezilidské vztahy jdou čím dál víc do háje. Ano, závodění je násobně dražší, ale taky se vytratil nějaký ten pocit sounáležitosti ke stejné skupině šílenců. Já chápu, že synek bohatých rodičů s nejnovější technikou a nejdokonalejším vybavením už nepociťuje ten pocit sounáležitosti s těmi, co horko těžko pořídí nějakou ojetinu a za poslední prachy závodí. Je jiná doba - budiž. Ale před těmi 30 - 25 lety mi přišlo jako naprosto samozřejmé, aby jakýkoliv soupeř, kterému se ztratil doprovod natankoval náš benzín u našeho doprovodu, aby mu naši kluci pomohli s opravou - a po soutěži jsme si klidně ještě dali společně pivko nebo kafe a ze závodů jsme kolikrát jeli společně domů. Proto na tu dobu vzpomínám rád, i když jinak (díky režimu) stála za hovno (s prominutím).
5. 5. 2012 21:3016
0 0
Kdysi se na nějaké soutěži jelo přes brod, byl to asi Vyškov, už nevím. Ale co vím, že Tenkl si stěžoval, že jezdit přes brod s historikem není dobrý nápad, že se voda dostává do sání apod. A kdo říkal, že přes ten brod musí letět na plnej kotel ? Teď je zase špatné to, když se jede na šotolině, no a zítra bude špatně, že se jede na příliš novém, čistém a širokém asfaltu bez sportovní hodnoty a taky že tamhleten skok má nesymetrický tvar, že by mohlo dojít po dopadu ke zničení tlumičů... Možná by stálo za zvážení, zda nezačít dělat soutěže na starých letištích a jezdit tam kolem gum nebo možná radši jezdit sprinty na 400 m. Tam by možná em trojka byla na koni. Když je rozbitá trať, tak musím jet tak, abych zminimalizoval šanci na defekt. Že Odložilík tam jel 210 ? No ve Švédsku se 210 jezdilo na hřebech na cestě široké o něco málo víc než auto... To Tenkl musí hořekovat jinde, proč jeho auto je ve třídě 13 s WRCama a že mu dochází peníze na starty a nemůže si pořídit WRC a ukázat všem, jak se má jezdit ! smajlík
5. 5. 2012 21:4217
0 0
Kazdopadne ale itinerár by mal byt spraveny dobre, to je fakt.
5. 5. 2012 22:5118
0 0
Tak Luboš Tenkl je jeden z mála jezdců , který říká veřejně svůj názor . Dost mě překvapují opakující se chyby v itineráři .
6. 5. 2012 01:0719
0 0
Videoman bylo to v Hustopečích tuším, a nebyl to brod, ale požární nádrž a zařazení té nádrže do RZ aspiruje na titul hovadina roku.
Voda se skutečno mohla dostat do sání neb v tej násrži byl de fakto vracák.
soudobá auta si tam zničila brzdy Pech to tuším vyčíslil na škodu 30 000 a histerici to nakonec myslím objeli.
6. 5. 2012 03:4020
0 0
Původně napsal zoid


"Jezdec je ten, kdo do závodů dává peníze, je tedy zákazníkem. Pořadatel je ten, kdo na závodech vydělává"
Na tuto větu jsem reagoval. Nevěřím že někdy nějaký ředitel na MCR zbohatnul. Stejně tak nevěřím že vztah závodníka a pořadatele je stejný jako zákazn...

Ve chvíli kdy po mě někdo chce startovné,maximální možné,očekávám,že za to dostanu min. to co je v řádech. Tzn. odpovídající prostor, itinerář tak jak má být,atd. O té šotolině nemohu nic říct,nejel jsem tam. Nicméně mi stačí reakce jezdců a není jich málo. Bohužel jen Luboš a Robert to řekli veřejně. Pořadatel rozhodně neprodělá,neříkám,že zbohatne. Na druhou stranu jednou něco pořádá a měl by to dělat pořádně a snažit se aby mu tam jezdci přijeli znovu. Nás se také nikdo neptá jestli máme na gumy,na hans, na startovné. Když nemáme,nejedeme.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!