Rally Lužické Hory pohledem Luboše Tenkla
Pro Luboše Tenkla a Jardu Vosádku byly Thermica Rally Lužické Hory první soutěží sezony 2012, do které vyrazili se svým BMW M3 ve třídě 13, tedy společně s vozy s propadlou homologací a tolik populárními WRC. Tenkl s Vosádkou zde startují s čistokrevným historikem z toho důvodu, že se jim nelíbí stávající situace mezi historiky v české republice. Ale třeba se to do budoucna ještě změní.
BMW M3 Luboše Tenkla dostalo přes zimu nový motor, který pražský jezdec poctivě zajížděl, aby byl připravený ke startu prvního závodu. „Chtěli jsme po zimě zkusit i něco nového na vzhledu našeho auta, a tak jsme udělali nový polep. S výsledkem jsem ale nebyl úplně spokojený a i podle ohlasu od fanoušků to není úplně ono. Na další závod tedy naše BMW nejspíš vyrazí v novém kabátě,“ říká Luboš Tenkl k novému vzhledu jeho BMW M3.
Šotolina a kameny nejsou zrovna ideálním povrchem pro hodně překoňovanou zadokolku, a tak posádku ani diváky příliš nepřekvapovaly zajížděné časy kolem dvacátého místa absolutního pořadí v hodnocení Timeseal mistrovství České republiky v rally. Tenkl s Vosádkou si první závod po zimní přestávce snažili užít, ale nakonec se z jejich působení v Lužických Horách stala spíše kličkovaná mezi dírami a kameny. Více už sám jezdec.: „Jinak velmi hezkou a povedenou soutěž na pěkných rychlostních zkouškách zkazilo pár věcí a hlavně rozpory s řády a to mi vadí nejvíc. Já sice chápu snahu pořadatelů předvést něco nového, čím by mohly být šotolinové úseky, ale to co bylo na rychlostní zkoušce číslo 2, to se nedá snad ani pojmenovat. To byla cesta do kamenolomu ! Překvapuje mě, že tak zkušený soutěžní jezdec, kterým ředitel Rally Lužické Hory Jan Krečman je, a který strávil několik let jako spolujezdec vedle zkušeného Ladislava Křečka dokáže připravit takovou trať, která ničí auta, navíc úplně zbytečně. Vážně bych chtěl vidět, co by mu Ladislav křeček, který byl také známým kritikem nesmyslně rozbitých úseků, po projeté téhle části RZ řekl. Asi by to nebylo nic slušného… Navíc, nesmyslné díry se objevovaly i třeba na první rychlostní zkoušce, kde do jejich hrany pořadatelé zatloukli protikatovací kolíky, takže se pak třeba jelo jen po části silnice. Takhle se přece ale protikatovací zábrany, které byly mimochodem zcela v rozporu s řády, používat nemají. Proč pořadatel nemusí dodržovat řády a chce to samé od jezdců?“ líčí hodně naštvaný Luboš Tenkl a pokračuje. „Každý rok pana Krečmana jako jezdci upozorňujeme, že má chyby v itineráři. Každý rok tam jsou stejně znovu. Letos na některých místech metry neseděly tak výrazně, že jsme občas nevěděli kudy máme jet. Proč můžou mít závodníci v tréninkových autech přesný tripmaster a pořadatel vzdálenosti snad jenom odhaduje? Neseděly často i průjezdy křižovatkami. Proč to jinde jde, proč si jinde pořadatel nechá itinerář od někoho nezávislého před tiskem ještě zkontrolovat?“
„Přijde mi to jako už vážně ohraná písnička. Když se podíváte tři roky zpět na moje komentáře po soutěži, a i na zprávy některých dalších jezdců, tak je to stále dokola. Pan Krečman zde v minulosti s oblibou používal protikatovací soudky s pískem, které ale první auta maximálně odstrčila z cesty nebo rovnou přejela a my jsme pak jeli po trati, ke byl rozházený písek. Loni se Asociaci Jezdců Rally podařilo do řádů prosadit, jak mají vypadat zábrany proti katování. Panu Krečmanovi je to zase ale úplně jedno, řády pro něj neplatí, a tak si zábrany opět udělal po svém z tenkého drátu, na který navlékl barevnou trubku. Takže se zábrany přejížděly, jako by se nechumelilo.“
„To, že řády nedodržuje pan Krečman starší, to už víme, ale naprosto nepochopím, když mi pan Krečman mladší, který má na starost servisní zónu, do telefonu řekne, že jeho nějaké řády nezajímají. Bylo to v souvislosti s tím, že jsem vyžadoval servisní prostor pro tým ve velikosti, kterou určují řády a ne to, co mi o velikosti 5x8 metrů vytýčili na louce v servisní zóně. Každý rok říkáme, že má pořadatel štěstí, že zde neprší, jinak bychom se tady brodili blátem. Mechanici si musí hever podkládat starými dveřmi, aby mohli auto zvednout…Každý rok dostáváme slib, že příště už to bude lepší.“
„Sliby se ale dávaly i letos. Jednalo se konkrétně o konec rozbité RZ 2, kde se v omezovači jelo rovně po rozbité trati s velkými kameny. Sportovní hodnota nulová, jen nebezpečí defektů a poškození auta, což se potvrdilo, a nebezpečí havárie ve vysoké rychlosti. Před startem se několik jezdců dalo dohromady a žádalo prostřednictvím spolujezdce Juldy Gála ředitele, aby tenhle nesmyslný úsek vypustil a RZ o něco zkrátil. Jezdci dostali slib, že se tak stane, dokonce chtěli řediteli dát petici. Bylo jim slíbeno, že se RZ zkrátí, a že petice není třeba. Jaká byla skutečnost? RZ se nezkrátila a ředitel se vyjádřil, že měli jezdci alespoň něco napsat, že takto pro něj žádost nemá význam…Bylo to ale ve skutečnosti proto, protože kdyby trať RZ 2 na žádost jezdců zkrátil, tak už nesplní předepsané kilometry pro německé mistrovství. Pan Krečman, jako bývalý spolujezdec svým kamarádům spolujezdcům tedy vědomě lhal !“
„Proč někde pořadatelům prochází pořádání rally v rozporu s řády? Arogantní pan Krečman má jistotu, že se u něj příští rok rally pojede tak jako tak, a proto ho nějaké výtky jezdců a pana Tenkla vůbec nezajímají. Jiné soutěže, kde byli ochotní pořadatelé, měli pěkné tratě a odpovídající servisní zónu, jako třeba ve Vyškově, byly z kalendáře vyškrtnuty kvůli malichernosti a rally, kde se stále dokola porušují řády tady zůstává? Jsou v tom snad nějaké zákulisní dohody nebo snad dokonce přesuny peněz? Neumím si to jinak vysvětlit…“
„Další věcí, kterou nechápu, a kterou nám stále dokola činovníci říkají, že nejde, je fakt, že na tomto závodě startovalo německé mistrovství DRS, které má jiné řády, spolu s námi v poli. Proč nám jezdcům dokola říkají, že to není možné, a pak najednou přede mnou a za mnou startují vozy, kde posádky třeba nemusí používat systém HANS? Já jsem samozřejmě zastáncem myšlenky, aby auta startovala podle výkonnosti, ale proč se u nás dokola říká, že to nejde a tady se najednou řády dodržovat nemusí? Prosím někoho znalého o vysvětlení…“
„Samozřejmě teď očekávám, že se bude opět diskutovat v tom duchu, že si Tenkl opět stěžuje…Jenže on si nestěžuje jen Tenkl. Nadávali snad všichni jezdci a dost z nich to i řeklo pořadateli na rampě, ale málokdo má odvahu se ozvat veřejně. I v časopise Sport Motor News nebo Rally jsme si po skončení Valašky mohli od novináře přečíst, že to byl organizační průšvih. Hned na další straně byl rozhovor s panem Schovánkem, který to také potvrdil. Ale nikdo z jezdců se neozve veřejně ! To se všichni něčeho bojí? Jsem rád, že jsem si podobně kritický názor mohl přečíst teď třeba ve článku pana Čonky a úplně s ním souhlasím. Jezdec je ten, kdo do závodů dává peníze, je tedy zákazníkem. Pořadatel je ten, kdo na závodech vydělává. Jeden vydělá víc, druhý míň. Činovníkovi je jedno úplně vše, protože ten má cesťák jistý. Na závodníka nikdo ohled nebere a nikoho nezajímá, že si třeba na závodech zbytečně zničí auto a nebudou mít na jiný start. Proč si ale sami jezdci nechávají tohle líbit? Vždyť máme možnost se proti tomu ohradit a postavit se proti tomu,“ uzavírá svůj komentář k Rally Lužické Hory Luboš Tenkl, který s Jaroslavem Vosádkou dokončili soutěže na 23. místě absolutního pořadí MČR ve Sprintrally.
Já, jako onen nostalgik vidím hlavně to, že mezilidské vztahy jdou čím dál víc do háje. Ano, závodění je násobně dražší, ale taky se vytratil nějaký ten pocit sounáležitosti ke stejné skupině šílenců. Já chápu, že synek bohatých rodičů s nejnovější technikou...
souhlas a nemusíme jít tak hluboko do historie, fungovalo to ještě koncem 90tých let.
Víte všichni odborníci co tady diskutujete o tom,že si někdo stěžuje kolik stojí nová guma? Že kvůli 2 km pseodošotoliny si spousta lidí zničila auta? Já proti šotolině nic nemám,ta na hranicích Polska je super,ale tohle bylo přes míru !!! Ten kdo tady tvrdí,že to bylo 300 m je asi trochu mimo mísu,nebyl tam a vypouští nepravdivé informace. Takže všem Hezký večer R. Čonka
Dneska na jezdce z vysoka kašlou. Ale vždyť oni jim přinášejí nemalé peníze!! Ať už si to někdo uvědomí.
Ahoj Roberte, nebyl jsem vždycky spolujezdcem ze špičky a na začátku kariéry jsme neměli žádný obří rozpočet. Jeli jsme s Favoritem a ten už v té době nepatřil ke špičce a my taky ne. Neznám inkriminovaný úsek a také jsem napsal to o zástupci Asociace, kontrole....... Takže to byla možnost první a druhá je, neriskovat a jet "opatrněji". Chápu, že dohánět ztrátu na sprintu je komplikovanější, ale při závodech musíš mnohokrát rozhodovat, zda budeš riskovat a nemusí to souviset pouze s rizikem defektu (špatně obuješ, déšť, tma...).
to Pivas: to je to, čemu se divím, někdo slíbil...., žádný papír. Po všech zkušenostech člověk musí vědět, že se na nedá spolehnout.
to Brukky: jezdec byl vždycky v pozadí zájmu.....
A že se bojí všichni ozvat? Asi tak, jak se bojí Tobě všichni oponovat, protože jen Ty máš pravdu a nikdo jinej, nebo jiní se bojej, že Ti rupne cévka a odvezou Tě. Popravdě řečeno, osobně bych se vůbec nedivil, kdyby Ti pořadatelé začali hromadně odmítat starty a Ty budeš nucen konečně startovat v zahraničí, jak to vyhrožuješ už nějaký pátek. V závěru to píšeš správně, máte možnost se ohradit a postavit se proti tomu. Tak vem hromadu lidí, a uspořádej si pro Tebe a ty ostatní nespokojence svoje vlastní závody. Já to třeba udělal (a myslím si, že třeba Rob je absolvoval spokojenej) a proto dnes vím, že styl, kterým se vymezuješ proti pořadatelům, je značně vůl.gární a většinou jen proto, že Ti nejdou v něčem na ruku.
Tím ale samozřejmě nepopírám, že na závodech bylo něco špatně, dokonce i vehementně tvrdím, že pořadatele u nás neumějí pracovat s medializací a možnostma, jak "udělat" další peníze a daný podnik "zvelebit", navíc stále tvrdím, že by měla být kooperace jezdec-pořadatel vs. FAS a ne to, co prezentuješ Ty. A taky to neber nějak osobně, normálně vím, že jsi i v pohodě člověk s rozumným názorem, ale toto, co plodíš, to nikdy s Tebou nebudu souhlasit a oponovat Ti budu stejným tónem psaní, jaký používáš Ty.
Ano, pořadatel by měl po zaplacení startovného nabídnout odpovídající prostor v servisní zóně, jen se domnívám že v Hrádku takový prostor není. Řešení je snížit počet startujících, ale čert ví jestli by se potom vůbec jelo.
rallye přece není o tom hnát se všude na vytočenou šestku ne
Každopádně od Tebe uvádět do reality se jistě nenechám, mám svůj názor a v tomto případě ho mám taky. Čímž opět, pokud to vůbec dočteš do konce, netvrdím, že něco nebylo špatně. Jen to asi šlo uvést jinak, navíc, si myslím, že používáš zdatného pisatele Tvých tiskových zpráv.
Ale vidíš to, napsal jsi svůj názor, já napsal svůj v kterém jsem upozornil na to, že se nejedná o žádné osobní antipatie a už do toho máš potřebu zamotávat osobní problémy a chceš mi něco vysvětlovat, abych de facto neplácal "kraviny". Takže jsem se vlastně nespletl s tím, že musí být vždy po Tvém...