14. 10. 2005 00:00 − 2205× − 2

Komentář k INT. TRACKROD YORKSHIRE RALLY

Komentář – Závěrečná část britského šampionátu zavádí posádky zpět na nezpevněný povrch, na němž se v dubnu bojovat o body začínalo.

7. podnik Mistrovství Velké Británie (BRC)
7. – 9. října, Pickering, šotolina, 14 RZ – 108 mil
posádky (start/cíl) – 20/13

Závěrečná část britského šampionátu zavádí posádky zpět na nezpevněný povrch, na němž se v dubnu bojovat o body začínalo. Nyní už mají jezdci poslední šanci zlepšit své postavení v tabulce, neboť jsou na programu pouze dva podniky, Trackrod Yorkshire Rally a South of England Tempest Rally.

V Yorkshiru se na startu sešla poměrně chudá skupinka posádek, citelně pochopitelně chyběli irští jezdci z předchozích asfaltových podniků. Ve dvacetičlenném poli prioritní postavení získalo sedm vozů WRC, tři z nich v rukou Marka Higginse, Matthew Wilsona a Steva Pereze pak měly sehrávat boj o vítězství. Shodou okolností všichni tito favorité startovali na vozech Ford Focus WRC, Wilson a Perez s verzí 03, Higgins s 02. Za největší absenci vzhledem k průběhu boje o titul lze považovat Austina MacHale, který stejně jako jeho dva synové do království Yorkshire nepřicestovali. Důvodem byla přednostní účast v domácích podnicích týden před a po Yorkshire Rally. Na domácí půdě se naopak znovu, po Pirelli Rally letos podruhé, objevil dvojnásobný šampión Jonny Milner. Tentokrát ale řídil jen produkční vůz, se kterým chce příští rok, kdy v absolutní klasifikaci BRC budou vozy WRC zakázány, znovu zaútočit na ostrovní titul.

Hned první divácká vložka přinesla velké překvapení, neboť svého staršího a mnohem zkušenějšího týmového kolegu Marka Higginse porazil o rovnou sekundu mladičký Matt Wilson. Svou rychlost pak ukázal i v následujícím lesním úseku a své vedení ztrojnásobil. Již před startem následujícího třetího testu byl Mark Higgins nucen vyměnit u svého focusu proraženou pneumatiku. Druhý defekt pak přišel v mnohem nevhodnější dobu, ve dvou třetinách vložky. Zatímco první defekt žádnou časovou ztrátu neznamenal, druhý poslal Higginse do vzdálenosti čtyřiceti sekund za Wilsona. Téměř polovinu této ztráty ale famózní ,,Manxman“ hned na čtyřce smazal a mladíkovi za volantem vedoucího vozu muselo i přes nepříznivé chmurné počasí začít být pořádné horko. Nicméně Higgins se na následujím testu nevyvaroval drobných chyb a rozdíl tří desetinek nic v boji o vedení neřešil. To už se ovšem nedalo říct o umazání pěti sekund hned poté. Na posledních dvou testech první etapy Wilson ztratil dalších dvanáct sekund svého náskoku a rozdíl mezi ním a Higginsem tak byl ustanoven na 5,2 sekundy! Třetí místo připadlo Perezovi s citelným odstupem přes dvě a čtvrt minuty. Mohlo jej tak těšit pouze to, že na jednom testu zachránil život odvážnému bažantovi, který se rozhodl místo lesem jít ,,pohodlně“ po cestě. V kategorii produkčních vozů nejlépe prvním dnem prolétl Dave Higgins před Jonny Milnerem, byť na jednom testu během seznamovacích jízd utrhl kolo a v závodě jej absolvoval bez řádného rozpisu.

Druhý den nejlépe načal Mark Higgins a ujal se třísekundového vedení. Ve třetím ranním testu pak ale neudržel koncentraci a vylétl s vozem z tratě, což jej stálo třičtvrtě minuty. Ve zbylých třech testech pak zajel časy srovnatelné s Wilsonem, když se raději rozhodl neriskovat a v poklidu si dojet pro titul. Vzhledem k MacHaleově neúčasti totiž druhým místem po několika dlouhých letech opět usedl na britský rallyový trůn. Na něm tak vystřídal svého mladšího bratra Davida. Tým Eddieho Stobarta však slavil dvojnásobně, neboť v soutěži zvítězila jejich mladá naděje Matt Wilson. Po ošklivé havárii na samotném počátku sezóny a následné dlouhé rekonvalescenci je toto vítězství určitě velkým překvapením. Wilson se mimo jiné také stal svým věkem pouhých osmnácti let nejmladším vítězem podniku BRC. Rodina Higginsů se v cíli dvojnásobně neradovala. David za volantem produkčního Lanceru EVO VIII MR totiž nejprve poškodil poloosu, poté se mu porouchal zadní diferenciál a v servisu navíc zjistili mechanici poškození i toho předního, na jehož výměnu už však čas nezbyl. David tak pomalu projel zbytek soutěže jen za účelem sběru bodů, což se mu čtvrtým místem povedlo. V tabulce produkčních vozů se třemi odstoupeními zůstává na nelichotivé šesté příčce. Vítězstvím v soutěži svůj comeback okořenil Milner.

Poslední zastávkou pilotů BRC bude za měsíc South of England Tempest Rally.

Pořadí v cíli:

1.Matthew Wilson – Scott Martin Ford Focus RS WRC 03
2. Mark Higgins – Bryan Thomas Ford Focus RS WRC 02 + 41,5
3. Steve Perez – Neil Dashfield Ford Focus RS WRC 03 + 5:09,3
4. Jonny Milner – Nicky Beech Mitsubishi Lancer Evo VIII + 7:39,3
5. Barry Clark – Neil Shanks Subaru Impreza WRX Sti + 8:19,8
6. Lorna Smith – Dave Robson Subaru Impreza WRX Sti + 10:46,7
7. John Lloyd – Pauline Gullick Subaru Impreza WRC 98 + 10:54,1
8. Leon Pesticcio – Timothy Sturla Suzuki Ignis S1600 + 11:25,5
9. David Higgins – Daniel Barritt Mitsubishi Lancer Evo VIII MR + 13:38,1
10. Vesa Mikkola – Tapio Suominen (FIN) Renault Clio Ragnotti + 15:36,6

Stav BRC:
1. Mark Higgins 114, 2. Austin MacHale 90, 3. Rory Galligan 63, 4. David Higgins 57, 5. Seb Ling 48

Komentářů celkem: 2
Anonym IP:85.160.44.23
14. 10. 2005 12:42
0 0
"království Yorkshire" - Alžběta by asi protestovala.
Novák, PT
14. 10. 2005 18:29
0 0
Omlouvám se za zmíněnou chybu. Pochopitelně tam nemá být království, nýbrž hrabství.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!