14. 5. 2012 10:49 − 2565× − 13

Zastavila Kostku s Houštěm technická závada?

Tomáš Kostka s Miroslavem Houštěm se po vítězství na Vrchovině a na Lužických horách představili na domácí Kopné.

Tomáš Kostka s Miroslavem Houštěm se po vítězství na Vrchovině a na Lužických horách představili na domácí Kopné. Zlínská posádka startovala opět s osvědčeným Citroënem C4 WRC, poprvé ale pod hlavičkou týmu Rufa Sport.

Tomáš Kostka před startem nic neponechal náhodě a absolvoval nezbytné testování, kde se uskutečnilo finální nastavení vozu na Kopnou. Tým si dokonce vyzkoušel, jak se CéČtyřka bude chovat na zdejším povrchu za mokra. Do závodu tak Tomáš s Mirkem nastoupili připraveni a natěšeni. Všichni fanoušci automobilových soutěží byli zvědavi především na souboj s Romanem Krestou, který startoval s Fordem Focus WRC. Od první rychlostní zkoušky se předstartovní předpověď Tomáše Kostky ale nevyplnila. Posádka bílého Citroënu dokázala s Romanem Krestou držet krok, a tak obě posádky dělilo po pěti odjetých RZ jen 2,7 vteřiny. Třetí v pořadí Roman Odložilík, který startoval na Kopné poprvé také s Citroënem C4 WRC ztrácel na první místo již minutu. „Kopná se až do osudné sedmé rychlostní zkoušky výborně. Před závodem bych ani ve snu nečekal, že bychom mohli s Romanem držet krok. Mysleli jsme, že bude na každé rychlostní zkoušce ujíždět o pět a více vteřin,“ zhodnotil úvodní dvě sekce Tomáš Kostka.

Na šesté rychlostní zkoušce zajeli Kostka s Houštěm druhý nejrychlejší čas a vše nasvědčovalo tomu, že si z domácích tratí odvezou body za druhé místo, čímž by si upevnili vedoucí postavení v rallysprintovém šampionátu. „Potěšilo mě, že jsme se opět dokázali od Lužických hor zrychlit. Před závěrečnou sekcí jsme se ale spolu s týmem Rufa Sport rozhodli, že poslední tři měřené úseky pojedeme v klidu, nebudeme zbytečně riskovat. Roman úvodní dva sprinty neabsolvoval, a tak i druhé místo by pro nás mělo cenu zlata. Ze začátku jsme si dokázali, že s ním jsme schopni jet a to nám udělalo nejvíc radost. Na Rakové také vše probíhalo dle plánu. Nemohu říci, že by tomu bylo jinak i na Májové. Bohužel potom přišly poslední metry této rychlostní zkoušky,“ vysvětlil týmovou strategii jezdec.

Jen několik desítek metrů před cílem rychlostní zkoušky Májová ale Kostka s Houštěm nečekaně havarovali. Posádka naštěstí vyvázla bez zranění, ale škody na voze jsou velké. Jak tuto nehodu viděl samotný jezdec? „Následovala předposlední pravá katovací zatáčka. Věděli jsme, že po prvních průjezdech tady bude vytaháno hodně nečistot. Navíc předtím pršelo, takže jsme očekávali velké množství bláta i mimo krajnici. Do zatáčky jsme přijeli pod plynem a ve stejném duchu pokračovali i při jejím průjezdu. Do teď si nejsem vědom, že bych udělal nějakou jezdeckou chybu. Přijde mi, jako by něco nezafungovalo tak, jak mělo. Vypadalo to, jako kdyby při výjezdu zabrala pouze přední kola. Zadní část CéČtyřky ulítla a když jsem dal pod plynem kontra, tak to dost nepochopitelně hodilo auto úplně na druhou stranu, než by mělo. Je to dost nepochopitelné. Kdybych udělal nějakou chybu, tak řeknu, přehnal jsem to, byl jsem až moc rychlý. Takhle jsem z toho poněkud nervózní. Uvidíme, co zjistí inženýři z dat vozu a podle toho vyhodnotíme situaci. Na jednu stranu jsem smutný, ale na druhou rád, že se nikomu nic nestalo. Z vozu jsme vylezli v pořádku. Hlavně jsem rád, že se nic nestalo mému spolujezdci Mirkovi a že nikde v zakázaném prostoru nestáli diváci. To je hlavní. Při nehodě se mi podařilo nějakým záhadným způsobem utrhnout volant. Týmový inženýr mi následně řekl, že tohle viděl u CéČtyřky vůbec poprvé. Plechy se opraví, ale zdraví nikoliv. V neděli jsme si zašli spravit s Mirkem chuť na závodní motokáry. Protáhnout svaly a zapomenout na smolné sobotní odpoledne. Ale takové jsou závody.“

Nedalo se mi tak nezeptat, jestli posádka v průběhu soutěže nezaznamenala možné příčiny, které mohly nehodě předcházet. „Na některých úsecích jsme menší problémy měly. CéČtyřka není příliš stavěná na české, dosti specifické tratě. Hodně hrbolatý uskákaný asfalt ji příliš nesvědčí. I tak musím říct, že se vůz choval skvěle. Podařilo se nám dobré nastavení, takže i na tomto typu tratí byly jízdní vlastnosti výborné. I když už jsme se do nějaké krize dostali, věděli jsme, co auto udělá, co od něho můžeme čekat. V servisu jsme dokonce přenastavili podvozek s techniky na mokro. Nic jsme nechtěli podcenit. Proto je mi záhadou, co se v ten osudný moment vůbec stalo. Holt musíme analyzovat možné příčiny a poučit se z toho,“ řekl zklamaný Kostka.

Nejen Tomáš s Mirkem, ale také exLoebova CéČtyřka tak má za sebou největší havárii v kariéře. Posádka, jak jsme se již dozvěděli, vyvázla z nehody naštěstí nezraněná. Otázka tedy směřuje směrem k vozu. Vyjede ještě na tratě automobilových soutěží? „Škody jsou značné. Vypadá to, že skelet bude muset do Francie. V Citroënu ale ještě nějaké další karosérie mají, takže při nejhorším bude zapotřebí postavit zcela nový vůz. Do Krkonoš ale zbývá měsíc, a tak je dostatek času. Chceme s týmem pokračovat i dál, a tak věříme, že budeme na další závod nachystáni. V žádném případě by to naše další starty v rallysprintech nemělo ohrozit. Máme to skvěle rozjeté a chceme to dotáhnout až do konce,“ uzavřel sedmadvacetiletý jezdec.

Nezbývá tedy nic jiného, než týmu držet všechny palce, aby se jim podařilo opravit, nebo postavit co nejrychleji nový vůz, aby mohl Tomáš s Mirkem sjet ze startovní rampy v rámci Rally Krkonoše.

Komentářů celkem: 13
14. 5. 2012 15:09
0 0
tenhle samý smyk dostal Dunovský na rallyshow Uherský Brod a málem skončil na stromě,spíš bych to usuzoval jezdecké chybě,kdy přišlo levé kontra už v zatáčce a auto jak se dostalo zadníma kolama na asfalt tak se okamžitě přehouplo na druhou stranu a už s tím nešlo v té rychlosti nice dělat.Tímhle nechci Tomáše hanit je to super jezdec a fandím mu.
14. 5. 2012 15:29
0 0
Souhlas, dle videa http://www.youtube.com/watch?v=g5XVmnf-v4A&feature=player_embedded to opravdu vypadá spíše na jezdeckou chybu. Podobná věc se stala též na Barumce Valdovi, kontr nasazený na grip na blátě byl příliš velký při změně přilnavosti, která následovala po vyjetí z bláta. Ale je to teda jen amatérské zhodnocení ... škoda, jel krásně smajlík
14. 5. 2012 15:41
0 0
A taky porovnání Betti na letošním shake na Barum Rally - podobná záležitost.
Jen na rozdíl od výše zmíněných mě tato situace přijde opravdu zvláštní, protože to kontra za apexem už nebylo tak výrazné jako u Valdy nebo Bettiho.
Anebo je ještě jedna možnost, vyšší než očekávaná ztráta adheze na zadku, což mohlo pilota vyprovokovat k opatrnější práci s plynem a auto se "kouslo" špatným směrem...jak říká Tomáš, předek to potáhnul tam kam to jít nemělo.
Tak či tak, krásná jízda a parádní sport! A hlavně že z toho vylezli zdraví!
14. 5. 2012 17:18 Upraveno 17:20
0 0
Opavdu bylo zbytečné riskovat nejen že Kresta prvni dvě soutěže nejel ale neni ani do sprintu přihlašen tak že nemohl brat nikomu body. 30 bodiku za prvni misto bere Tlusťak smajlík a i na eWRC-results by mel byt jako vitez MČR Sprintrally na Kopny uveden Touny a ne Kresta smajlík
14. 5. 2012 17:20
0 0
No nevim, Tom sam rikal, ze kdyby si byl vedom chyby, tak ji sportovne uzna a nebude se vymlouvat. Stale mu to vrta hlavou, co se stalo a je presvedcen, ze jezdeckou chybu neudelal. Ze zaberu je videt, ze se auto zachovalo hodne divne, necekane. Spis mi to prijde, ze jak ji jel pod plynem a i nasledny smyk pod plynem, tak se z C4 stal predohrab a nikoliv ctyrkolka. Ale jakmile budou znama data z auta, tak jiste Tomas rad rekne, co se skutecne prihodilo.
14. 5. 2012 17:49
0 0
tak většinou se tohle stává při katování na mokru,stačí se podívat na více takových krizových situací které končí bohužel stejně jako tahle..no uvidíme
14. 5. 2012 18:10
0 0
to dick: souhlas, mám stejný pocit. přijde mi, že v tom hledají zbytečně "vědu".
14. 5. 2012 18:58
0 0
Řekl bych, že tam jde o to cutnutí, kdy zadní kolo vzalo kraj silnice a to jej rozhodilo. Bylo tam už dost vyhrabáno a asi byl rychlejší, nebo "špatně" natočený - tedy shoda náhod. Na Tomovu chybu bych nesázel.
Bude super, když to Tom rozebere a okomentuje. Jinak pěkný výkon, ale i soutěž! smajlík
14. 5. 2012 19:53
0 0
Mě se zdá, že to nasazený kontra nebylo až tak velký, ale bohužel když zadek vyjížděl z toho cutu, tak ho to nadlehčilo a proto zadek ustřelil.
15. 5. 2012 00:10 Upraveno 00:10
0 0
moje teorie je že se auto chytlo předkem na suchým fleku za katem a jak přední kola v kontra najela na suchý bylo vymalováno. Velmi podobně se zachoval i Focus RK který jel ten kat víc rovně přesto mělo auto taky tendenci jí do klád.
15. 5. 2012 01:51
0 0
Mne se zdalo z toho videa ze mu to malounko nakoplo zadek a ten se prehoupnul jak kyvadlo na druhou stranu, coz v kombinaci s prednima kolama na suchym asfaltu natocenyma v ten moment do blbyho smeru zpusobilo to divoky vyboceni doleva... Ale taky to mozna bylo uplne jinak smajlík Kazdopadne jsem rad ze z toho vylezli cely, rana urcite draha ale ne tolik jako kdyz praskaj kosti!
15. 5. 2012 08:38
0 0
Jarda-rs má recht. Podívejte se pořádně na video zachycující crash Kostky a zjistíte, že úplně stejně se zachoval i focus Kresty.
15. 5. 2012 10:53
0 0
Taky to vidím na tu nečekanou adhezi předních gum v kontra. :-( Když se dívám na průjezd Romana, tak ten si tam při tom malém ulítnutí zadku na bordelu mírně levou přibrzdil. Tím možná dosáhl srovnání a uklidnění auta. Kdežto Tom to tam podržel pod plynem. Ale to je holt náhoda a smůla. Snad dají auto do kupy. Je to moc brutální stroj. smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!