Bořivoj Chaloupka - eWRC.cz
18. 5. 2012 10:54 − 3323× − 0

Fotoarchiv Bořka Chaloupky – Evropské dobrodružství

Na 70. a 80. léta minulého století v rallyesportu nemohu nikdy zapomenout. Jezdil jsem po domácích soutěžích, užíval si atmosféry.

Přinášíme vám úvod článku, který nám poslal Bořivoj Chaloupka, fotograf, který se focení rally věnuje už téměř čtyři desetiletí. Ve spolupráci s magazínem Sport Motor News jsme uveřejnili jeho vzpomínky na Evropské dobrodružství. V tomto článku na eWRC najdete větší část fotografií, které se na internetu dají zobrazit lépe než v magazínu, kde zase najdete celé vyprávění Bořivoje Chaloupky. Sport Motor News č. 14 – 2012 najdete ZDE

Na 70. a 80. léta minulého století v rallyesportu nemohu nikdy zapomenout. Jezdil jsem po domácích soutěžích, užíval si atmosféry, hltal články v novinách a tak jsem nepřehlédl, když se v tisku objevila zprávička, že přes naše území povede dálková automobilová soutěž s názvem Tour d´Europe. Něco, co jsem ještě neviděl na vlastní oči, mě lákalo. Jízda vozem z bodu A do bodu B na čas, zápas člověka a techniky se soupeři, nástrahami cest i s počasím. Od svých prvních setkání s realitou rallye jsem vždy obdivoval jezdce a spolujezdce, kteří se dnem i nocí znovu a znovu vrhají do těchto soubojů. Vůně spáleného benzinu a atmosféra rallye mi učarovala. A čím byla automobilová soutěž delší, tím zajímavější zkouška lidí i techniky. Mnohdy přitom ale nejde jen a jen o rychlost jízdy samotnou, ale často o vytrvalost, zacházení s technikou a dobrou taktiku. Kvalitní technika i servis jsou pochopitelně základem.


Vůz Dacia Sport rumunské posádky Grigiras – Banca zaparkovaný u hotelu Panaorama v Praze

Rallye z německého Hannoveru přes Prahu, Gottwaldov, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Jugoslávii, sever Itálie a zpět do Německa. Celkem více než sedm tisíc kilometrů a to vše během jednoho týdne! U nás se jely rychlostní zkoušky známé z Rallye Sklo Union Teplice, Rallye Škoda, Barum rallye a na okruhu u Mostu. Celkem devět měřených úseků. Startovní listina čítala jen 24 posádek převážně z Německa, které doplnili jezdci z Bulharska, Rumunska a jeden Turek. Psal se rok 1983, u nás vrcholila kariéra bájné „stotřicítky“, ale bohužel ve startovní listině nebyla ani jedna. Škoda! Bylo by to zajímavé srovnání. Tenkrát ale nestartovala ani jedna československá posádka.


Ford Sierra v obležení českých fandů a novinářů

Přesto jsem si řekl, že se na Tour d´Europe podívám. 18. září ráno jsem se vlakem vypravil do Gottwaldova, abych stihl příjezd soutěžních aut do časové kontroly. Tu zřídili pořadatelé pod Velkým kinem. Kde jinde! Jako první sem přijíždí volným tempem audina s číslem šest a pak se pomalu, jako na výlet, blíží favorit číslo jedna. Německý jezdec Holger Bohne s Mercedesem 500 SL. S cigárem frajersky přilepeným na spodním rtu pomalu vystupuje z auta a jde odpočívat do hotelu Moskva. V roce 1980 tento sympatický jezdec dokončil Rajd Polski na třetím místě za Zaninim a Ragnottim.


Z auta vystupuje H. Bohne, několikanásobný vítěz Tour d´Europe

U hotelu to vypadá jako při Barum rallye, jen snad chybějí divocí Italové a není takové teplo. Velkou pozornost přítomných diváků poutají dva vozy Audi Quattro, které náš fanoušek vidí v akci vůbec poprvé. Dorazily sem i servisní vozy s mechaniky. Jezdci vybalují svá zavazadla, někde se pracuje na autech a vše se chystá tak, aby posádky mohly ráno pokračovat dál. Pak padla třetí hodina a do časovky se pěšky vydávají jen spolujezdci potvrdit čas příjezdu. Na jejich tvářích je patrná únava z předešlých dvou dnů. Druhý den, v pondělí ráno, se u trati rychlostní zkoušky Pindula-Obůrky schází pár nadšenců rallye, kteří nemusejí být v práci. Kolem deváté zabručí v lese bílý mercedes se startovním číslem jedna. Bohne jede ostře, ale nijak moc neriskuje. Žádné smyky nebo parádičky. Dobře ví, že ho čeká ještě téměř celá soutěž! Čas je důležitý, ale cíl je daleko! Ranní mlhu střídá sluníčko a představení pomalu končí, projel poslední vůz a je po všem. Tak jsem v roce 1983 viděl alespoň kousek pěkně dlouhé rallye, která se v různých obměnách jezdila od roku 1956. Západní i východní Evropou a zavítala i na sever Afriky.

Pokračování článku najdete v aktuálním vydání magazínu Sport Motor News, klikněte ZDE:


Úžasné auto své doby Opel Manta


Nádhera zvaná Porsche


Před startem do druhé etapy posádky Hense – Passarge


Němec Raiss s vozem Mitsubishi Colt Diesel ve stopce na Majáku


Rumunskou Dacii Sport jsem už znal a dodnes je mi záhadou, jak to tam tenkrát dokázali. Jezdec Vasile dojel v tomto roce celkově druhý


Nešťastníci z NSR, Kronenberg – Witkovski končí na Majáku

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama