Jiří Šteg - eWRC.cz
3. 6. 2012 23:31 − 3029× − 46

Poker kolem WRC vrcholí

Jak již eWRC informovalo, přišla FIA s novými finančními nároky na pořadatele. Co se za nimi skrývá a jak reagují hráči na tomto poli?

FIA musí co nejrychleji uzavřít kalendář WRC pro rok 2013. Čas ji tlačí a kumulované chyby v řízení WRC, které vyrábí na běžícím pásu, vedou nejen vrcholový rallysport do slepé uličky. Chybějící promotér, následný chaos kolem televizních práv, odchod hlavního sponzora a globální ekonomická krize vyvolávají otázky o budoucnosti WRC. FIA se rozhodla, jak je pro ni typické, řešit problémy autoritativně a silově a požaduje po pořadatelích vyšší finanční participaci. Otázkou je, kolik pořadatelů bude schopných a ochotných na takové jednání přistoupit. Jednak mají sami své vlastní potíže a jednak by přistoupením na stále se měnící podmínky byl vytvořen precedens, který by byl v budoucnu pohlaváry FIA bezpochyby využíván k dalším nátlakovým akcím.

Přestože se nedaří najít promotéra, tlačí FIA pořadatele k rychlému podpisu smluv, ovšem jen pro rok 2013, nechce a nemůže podepsat smlouvy na delší období, protože není schopná dlouhodobé podmínky vytvořit. Smlouvy chce mít podepsané ještě před zasedáním Světové rady motorsportu, které se uskuteční 15. června a to nejpozději týden před tímto zasedáním, tedy nejpozději 8. června. Pořadatelé, kteří nepodepíší, by byli pro rok 2013 vyřazeni z kalendáře WRC. Pořadatelům se to pochopitelně nelíbí. FIA jim nenabízí nic a chce všechno. V současnosti nenabízí FIA ani odpovídající marketingové pokrytí WRC, nezaručuje odpovídající startovní pole a nyní chce po pořadatelích ještě podíl na nákladech, které v minulosti vždy hradil promotér. Ostatně finance stojí (pochopitelně) v pozadí celého sporu.

V minulém roce byl vybrán za promotéra North One Sport, zjevně aniž by se FIA obtěžovala zjistit pozadí a finanční sílu této firmy. Jen těžko se lze ubránit podezření, že se tak stalo bez postraních důvodů, které lze vyjádřit finančně a jejichž velikost je nepřímo úměrná schopnosti FIA řídit cokoliv. North One Sport prezentoval velkolepé plány, ale spadl do insolvence dříve, než stačil napáchat vážnější škody a možná dříve, než se přišlo na celé pozadí jeho výběru. FIA nebyla schopna nijak zareagovat, ale dočasně alespoň platila náklady za časomíru a související služby ve WRC firmě Sport 1 Technology FIA. Pochopitelně pak zbylo méně peněz na provoz aparátu FIA s celou jeho plejádou „špičkových“ právníků, poradců, maketingových expertů, asistentek a celé řady dalších osob a firem, bez nichž by rallysport jistě nemohl existovat. A tak musí ke kase pořadatelé.

Jeden z pořadatelů podniku WRC k tomu řekl: „Nesmíme zapomenout, že se nejedná pouze o zápisné 100 000 EUR, které musíme platit. V minulém roce zajišťoval placení časomíry a trackingu promotér. My jsme mu za to přenechávali televizní práva a ještě za to dostali 25 000 EUR. V konečném efektu tedy na základě požadavku FIA musíme zajistit 125 000 EUR. Podnik nás tedy přijde jenom na poplatcích na více než čtvrt milionu EUR! A jistotu za to nedostáváme žádnou. Chtěli jsme o tom s FIA hovořit v červnu, ale FIA nekomunikuje a namísto toho zvyšuje tlak na nás jako pořadatele a nutí nás k rychlému podpisu smluv. Ale mýlí se, pokud očekávají, že každý rychle podepíše a bude šťastný.“

Jarmo Mahonen, president WRC komise před časem sliboval, že nový promotér pro rok 2013 bude představen na jednání Světové rady motorsportu, tedy v polovině června. Je možné, že se s jakýmsi potenciálním promotérem jedná, žádné signály však na veřejnost nepronikly. V únorovém interview pro Autosport.com Mahonen signalizoval velký zájem na větším zapojení zemí BRICS (ekonomické uskupení Brazílie, Ruska, Indie, Číny a Jižní Afriky) do rallysportu a pořádání jednotlivých podniků. Vyrojily se spekulace, že by novým promotérem mohla být společnost z této oblasti. V minulém týdnu však Mahonen mnohoznačně prohlásil: „Protože v této chvíli nemáme žádného promotéra, potřebuje WRC investice ze strany výrobců, pořadatelů a FIA. Musíme pokrýt náklady na časomíru a tracking, který je také bezpečnostním faktorem stejně jako náklady na TV přenosy.“ Zatím to ovšem vypadá, že tyto investice mají plynout pouze z kapes prvních dvou skupin. A pořadatelé se brání: „Kdo nám zaručí, že se záběry z našich soutěží dostanou k milionům televizních diváků? A jak bude vypadat v příštím roce časomíra? Kdyby nám garantovali, že na systémech, které teď používáme, nebudeme muset nic měnit, dalo by se o tom přemýšlet. Nový příspěvek je sice hodně peněz, ale alespoň bychom věděli, že to je systém, který je otestovaný a funguje. A o televizních právech nevíme stále vůbec nic. Možná by bylo nejlepší, kdybychom vše vzali do svých rukou a uspořili výdaje, to by mohlo být řešení.“ Protože však FIA s celou plejádou svých drahých právníků má jistě neprůstřelné smlouvy na práva ke značce WRC a návazným produktům, ani toto řešení nevypadá pravděpodobně.

Mahonen k tomu řekl: „Mít standardní systémy je z více důvodů důležité, především s ohledem na jednotu značky WRC, její image, budoucí rozvoj šampionátu (!?) a v neposlední řadě z důvodů bezpečnosti.“ Toto vyjádření může být interpretováno jako sofistikovaná výhrůžka, ale také jako výraz naprosté bezradnosti. Mahonen však pokračuje v bezobsažném newspeaku: „Tato otázka se dotýká také nových mediálních platforem, které pro nás mají vysokou prioritu a které budou dodávány společně s obsahem naší internetové stránky.“ Vzhledem k rozsahu, kvalitě, přehlednosti a dostupnosti informací na stránkách wrc.com to vyvolává otázky o jeho příčetnosti.

Možná se objeví někdo typu Bernieho Ecclestona, možná se rýsuje vstup investora ze zemí BRICSu. A možná je WRC v současné podobě nezachránitelné a FIA si pouze vytváří alibi pro svou další destrukční činnost. WRC prošlo v minulosti řadou krizí, ze kterých se dostalo díky společnému úsilí všech zainteresovaných. Dosud však nikdy nebylo ovládáno tak silně tak bezskrupulní skupinou nekompetentních egoistů bez jakékoliv sebereflexe. WRC stojí opět na křižovatce. Najde se někdo, kdo je nasměruje správným směrem. A jaký směr to je? Možná by se mohl exponovat některý z expertů FASu. Koneckonců jeden z největších je i členem Světové rady motorsportu.

Komentářů celkem: 46
6. 6. 2012 20:36
0 0
p. Vrátil: dakujem za objasnenie, to su doby o ktorych neviem absolutne nic. Este sa chcem spytat ci tie triedy A1-A4 boli nejak clenene podla objemu na mensie podkategorie?
6. 6. 2012 20:46
0 0
Na to klidně mohu odpovědět i já...
Každá skupina (A1 až A4) byla ještě dělena na třídy podle objemu.
Co si pamatuji z mých začátků, tak v té době se u nás jezdilo A1-1300, A1-1600, A2-700, A2-1000, A2-1150, A2-1300 a určitě ještě pár tříd, kam má sklerotická paměť už nesahá...
6. 6. 2012 20:56
Upraveno 20:58
0 0
Tak jsem zabrousil do výsledků, ty A1 byly do 1300 a nad 1300 - koneckonců, pokochej se sám...
http://www.ewrc-results.com/final.php?e=3397&t=Rallye-Sumava-1981

Litry (tj A2-1000) už v té době nejely...
6. 6. 2012 22:20
0 0
Kluci jdete na to hezky, ale je tu hodně věcí které nemohou fungovat neb si protiřečí. Ve zkratce se to fakt nedá dobře napsat. Třeba speciály X garážový výrobci - to nemůže fungovat v intencích jak je teď chápáno MS, tedy jezdit po všech čertech a moci bodovat jen pokud jsem registrován. Pokud totiž bude schopen soukromník porazit fabriku tak ta do toho nepude a jen soukromníci to neutáhnou.
Taky si myslím, že pokud do toho nepudou fabriky nebude to snadné prodat veřejnosti, protože nebude jistota koho vlastně propaguju a tudíž nebude promotér.
Bohužel srovnávat rally s jakýkmkoliv okruhovým šampionátem opravdu nelze a už vůbec nelze aplikovat principy, které používají promotéři okruhových závodů. Musí se použít úplně jiná filozofie a tu není určitě lehké vymyslet. Ono odvysílat 2hodiny kontaktního závodění jednou za 14 dní je opravdu něco jiného než třídení televizně nudný závod s časem.
Opět se vrátím k technickým předpisům. Kategorie WRC v zásadě není špatná, ale postupem doby se zapomnělo na její původní filozofii a tou bylo umožnit vstup do nej kategorie automobilkám, které neměly ve výrobním programu auta 4x4 turbo. Postupné uvolňování předpisů vedlo k eskalaci nákladů, že to nyní tuto kategorii pohřbívá.
Vlastně jakýkoliv homologační předpis zatahuje do toho procesu automobilku viz. problémy Brůzla s homologací obou Fábií. Otázkou jak v dnešní době donutit automobilky, aby udělaly auto 4x4 pro NEJ kategorii a zároveň by se nepodílely prostředníctvím fabrického týmu a slíznutí smetany v případě úspěchu. V době kdy showroom car měl výkonější motor než závodní verze skupiny N, je tedy těžké vybalancovat současnou technickou a technologickou úroveň sériové produkce s technickými předpisy pro úškrcení výkonů závodních aut = podle mě zde tedy nelze slepě aplikovat ony třídy A1 - A4 jako dříve.

Omlouvám se je toho fakt hodně o čem by se dalo psát, co je blbě a co by to mohlo zlepšit a tak jsem psal asi trocu chaoticky.
7. 6. 2012 07:51
0 0
To Josef Vrátil: já jsem netvrdil, že zájem továren byl jednoznačně spojen JEN se speciály, ale že se v tom období angažovalo nejvíce továren oproti jiným érám...
7. 6. 2012 08:55
Upraveno 09:00
0 0
Je potřeba si uvědomit, že automobilky (tak jak je provozováno dnes) jsou součástí problému, nikoli řešení. Řešení je takto nějak: automobilka podporuje tým, jezdce, výrobu, homologaci, ale jen v rámci povolených úprav. Úpravy typu "vezmu dveře a kolem nich postavím něco co je z venku podobné sérii" jsou jednou z věcí, které ničí rally. Řešení musí být postaveno na obyčejných lidičkách, kteří chtějí montovat, jezdit, pořádat, dívat. Tedy auto z garáže jen o malinko horší než auto továrního týmu. PS: jezdilo se i A.../600 smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!