Rally Tríbeč 2012 – sečteno a podtrženo

V pořadí druhý ročník obnovené Rally Tríbeč potvrdil životaschopnost automobilové soutěže v okolí Topoľčan.

V pořadí druhý ročník obnovené Rally Tríbeč potvrdil životaschopnost automobilové soutěže v okolí Topoľčan. O soutěž neztratili zájem fanoušci ani soutěžní posádky, kterých se na západní Slovensko vydalo celkem 62 ze čtyř evropských států. Byla pro ně připravena 330 km dlouhá trať, protkaná devíti rychlostními zkouškami na osvědčených úsecích RS Tríbeč, Jankov vŕšok a Topoľčany. Pořadatelé sice oproti loňsku nesáhli k výraznější obměně tratě, i pouhé otočení do protisměru však jednotlivým rychlostních zkoušky prospělo a spokojenost s podobou soutěže vyjádřili posádky i diváci podél tratě.

Spokojenost byla vidět i na tvářích fotografů. Soutěži přálo počasí, a když se ke svítícímu slunci přidaly prašné pasáže na RS Tríbeč, vznikaly fotografie, připomínající snímky ze slavné Acropolis rally. Aby však byla soutěž dokonale fotogenická a divácky atraktivní, kromě pěkných tratí potřebuje i slušnou jezdeckou účast. Ani v tomto ohledu nezůstala Rally Tríbeč pozadu a nutno podotknout, že při průjezdech hvězdné trojky Jozef Béreš mladší, Grzegorz Grzyb, Jaroslav Melichárek dopadaly kameny na desítky metrů od tratě. Je proto velká škoda, že trojice největších favoritů spolu zápolila pouze po dvě úvodní zkoušky. Před startem třetího testu, kterým byl městský okruh v Topoľčanech, Grzegorz Grzyb bezmocně stál u vozu a zoufale se snažil motor svého peugeotu přimět k poslušnosti. Nakonec se mu to nepodařilo, příčinou výpadku byly potíže s elektronikou.

V souboji o prvenství zůstala osamocená dvojice Jozef Béreš, Jaroslav Melichárek, kterým však nečekaně těsně šlapala na paty silná sestava pronásledovatelů, vedená Karlem Trněným. Český pilot byl po delším čase ve staré dobré formě a po výborném čase na městě se dokonce prokousal na druhé místo před Melichárka. Ve hře o medailové posty se drželi i Trněného značkoví kolegové Igor Drotár a Polák Maciej Rzeznik, který využil uvolněného místa po Jaroslavu Orsákovi (startoval v Českém Krumlově) ve stáji A-Team a představil se za volantem špičkové Škody Fabie S2000. Rzeznikův krajan Wojciech Chuchala s produkčním subaru by do skupinky nejrychlejších pilotů patřil také, všechny jeho ambice však zhatil konflikt s policií na jednom z přejezdů mezi „erzetami“. Polský mladík nestihl časovou kontrolu, obdržel 90sekundovou penalizaci a klesl do druhé desítky.

Ještě mnohem větší nepříjemnosti než Chuchalu však postihly českého jezdce Aleše Máčalu. Zlínský majitel renovační dílny přivezl do Topoľčan překrásný vůz Mercedes Benz SLC 500, který většina diváků i komentátor Alex Štefuca na startovní rampě označili za nejluxusnější a zároveň nejkrásnější vůz startovního pole. Jeho putování tríbečskou soutěží bohužel ukončila havárie již ve druhé třetině úvodní rychlostní zkoušky. Stříbrný mercedes na konci rychlé pasáže nedobrzdil do ostré levé zatáčky a po tvrdém střetu se svodidly byl změněn takřka k nepoznání. Ještě hůře skončili účastníci Slovenského Rally Poháru Jozef Kriška s fabií a Ondrej Kovalčík s felicií, kteří se během následujícího průjezdu dopustili chyby ve stejném místě. Na rozdíl od Máčaly však tuto dvojici už chybějící svodidla nemohla podržet a v obou případech následoval hrozivý pád do lesa. Nevyhlášenou soutěž ve skoku do strže vyhrála Kovalčíkova felicia, jež dle očitých svědků Kriškovu fabii přeletěla a dopadla hluboko pod úroveň silnice. Je nevýslovným štěstím, že všechny tři posádky vystoupily ze zdemolovaných vozů nezraněny.

Po výše zmíněné události už soutěž probíhala bez incidentů a její pohodový ráz nenarušila žádná mimořádná událost. Nejrychlejším časem ve druhém průjezdu nejdelší RS Tríbeč o sobě konečně dal vědět domácí Jaro Melichárek, jenž přeskočil Trněného a vydal se stíhat vedoucího Béreše. Jeho nápor však opět lehce přibrzdila kličkovaná ve městě, kde se červenému lanceru do ostrých odbočení ani v jednom průjezdu příliš nechtělo. Rozdíl mezi prvními dvěma posádkami před trojicí závěrečných zkoušek tvořil 8,3 sekundy a začínalo být jasné, že se bude závodit až do posledních metrů. Jaro Melichárek se nevzdával: „Osm sekund ztráty je málo i hodně. Na klasických rychlostních zkouškách se nám podařilo zajet lepší časy, změnili jsme nějaké věci na autě, snad se nám i teď podaří nastavení trochu zlepšit. Na městském okruhu stále zaostáváme, v posledním průjezdu okruhu zkusím zatáčky jen vykružovat, abychom využili výkonu motoru. Na klasických „erzetách“ rovněž ještě zatáhneme,“ sliboval v občerstvovacím stanu před servisní pauzou. Jeho úhlavní konkurent Jožka Béreš se naopak netajil faktem, že už příliš neví, kam zrychlovat: „Pocity jsou smíšené. První tři RS byly úplně v pohodě a časy z nich nás potěšily. Ve druhých průjezdech ale soupeři zrychlili a prvních pět aut jede skutečně velmi vyrovnaně. Ve třetích průjezdech určitě většina ještě zrychlí, zvláště Jaro Melichárek. Od druhé rychlostní zkoušky jedeme na maximum, rezervy možná někde jsou, ale už je neumíme odstranit.“

Poslední runda začala netradičně na městském okruhu. Melichárek oproti předešlému průjezdu zrychlil o čtyři sekundy a udržel si naději. Ještě větší radost pak měl z času na nejdelší Tríbečské RS, kde ještě poupravil „letecký“ rychlostní průměr z předešlého průjezdu (na 121,46 km/h) a rázem ztrácel na první místo jen 2,1 sekundy. Rozhodovala závěrečná technická zkouška kolem Jankova vŕšku, na níž bývaly mezi špičkovými piloty pravidelně minimální rozestupy. Melichárkův lancer sice klouzal na hranici fyzikálních zákonů, více než tři desetiny sekundy však z náskoku pekelně rychlého Béreše umazat nedokázal. Z vítězství se radoval úřadující slovenský šampion Jozef Béreš a jeho staronový spolujezdec Petr Starý, jenž tak napodobil svého bývalého „parťáka“ ze stáje Škoda Motorsport Jana Kopeckého, který ve stejném termínu kraloval na rally v Českém Krumlově. „Samotná soutěž byla velmi pěkná, jednotlivé rychlostní zkoušky byly z pohledu jezdce opravdu velmi pěkné a náročné. Celkem se nám od začátku dařilo, jen škoda brzkého odstoupení Poláka Grzyba, soutěž mohla být ještě zajímavější. Po jeho odstoupení bylo jasné, že naším největším soupeřem bude domácí Jaro Melichárek. Věděli jsme, že bude třeba jet neskutečné tempo, aby nám neodjížděl. Hlavně jsme se obávali, že nám ujede na městském okruhu, ale nakonec jsme ho ve městě dvakrát porazili. Od druhé až do poslední zkoušky jsme jeli nadoraz a z výsledku máme velkou radost,“ řekl před cílovou rampou vítězný pilot.

Výkon domácích bratrů Melichárkových byl ovlivněn testováním zbrusu nové generace pneumatik DMACK, kterým bylo třeba přizpůsobit i nastavení auta. Možná právě díky nevyzkoušeným gumám byly průjezdy červeného Lanceru WRC místy malinko rozevlátější než je zvykem, což se velice líbilo divákům, méně však stopkám. „Závěr byl super, krásně jsme si zazávodili, dali jsme do toho úplně všechno. Poslední průjezd městským okruhem jsem jel trochu opatrněji, čistěji a čas byl lepší – je to moje chyba, protože kdybychom tak jeli i předešlé průjezdy, tolik bychom neztratili. Jožku jsme v závěru postupně stahovali, k vítězství bychom asi potřebovali ještě jednu erzetu“, doplnil s trochou nadsázky spokojený domácí reprezentant DMACK Melico Racing Teamu.

Karel Trněný, jak ho známe z dob jeho největší slávy – přesně tak by se dal v krátkosti charakterizovat výkon meclovského pilota, který si v závěru udržel nečekanou bronzovou medaili. Vrcholem Trněného vystoupení na Tríbeči se pak staly dva nejrychlejší časy na městském okruhu, kde zužitkoval čistou stopu a účelné využívání skvělých jízdních vlastností své fabie. Trněného tým Profiko v Topoľčanech svoji práci odvedl na 100%, neboť kvalitního výsledku dosáhl i druhý týmový exemplář, řízený legendární posádkou Igor Drotár – Vlado Bánoci. „Soutěž hodnotím jako krásnou. Z rána jsme malinko zaspali a na předposlední zkoušce nám dvakrát zhasl motor na startu, takže jsme v součtu nějakých deset sekund ztratili. Ale zajezdili jsme si moc pěkně a myslím, že byly k vidění moc pěkné sportovní výkony, neboť po celou rally se závodilo v sekundičkách. Moc děkujeme místním fanouškům za nádhernou kulisu, rád se do Topoľčan vrátím i po 38x,“ usmívala se na cílové rampě prešovská legenda.

Sympatický výkon vynesl na solidní pátou příčku Poláka Macieje Rzeznika s Fabií S2000. Řada diváků naopak očekávala více od předního maďarského reprezentanta Andráse Hadika (Subaru Impreza R4), jenž se do soubojů o pozice v „top 5“ nezapojil. Za zády obou zahraničních účastníků probíhal další mezinárodní duel, tentokrát mezi dvojicí nejrychlejších pilotů třídy 3 (nepočítaje penalizovaného Chuchalu). Svůj nesporný talent potvrdila vycházející rožňavská hvězda Tomáš Ondrej, jenž v první sekci držel v šachu i Hadika a hlavně svým začátkem zaskočil hostujícího Martina Bujáčka. Uherskobrodského pilota, který si do Topoľčan přijel pro své první zahraniční zkušenosti, kromě pomalejšího rozjezdu zdržel i cukající motor, a tak jeho ztráta po první sekci činila dvanáct sekund. I přes vynikající závěr českého pilota už ke změně pořadí nedošlo a Ondrej si vítězství mezi „enky“ udržel. Elitní desítku uzavřeli rozevlátě jedoucí Maďar István Pethö a favorizovaný Polák Wojciech Chuchala, jenž kvůli zmíněné penalizaci přišel o páté místo absolutně.

Technické problémy zdržely miláčka diváků Jozefa Béreše staršího, který první průjezd topoľčanským okruhem kvůli problémům s motorem dojížděl silou vůle. V servisu však své audi dostal zpět do kondice a radost z jízdy potvrdil dvojicí výborných desátých časů v dalších kláních kličkované v Topoľčanech. Jeho radost bohužel zkazilo vyloučení po dojezdu do cíle, neboť hmotnost červenobílého Audi Quattro nevyhovovala technickým předpisům pro národní skupinu F.

Do cíle se kromě 28 účastníků MSR podívala i devatenáctka bojovníků o body ve Slovenském Rally Poháru, v jehož klasifikaci se z vítězství radoval Maroš Kysucký na naftovém seatu. Rally Tríbeč je tedy minulostí a organizátoři s posledním odjetým vozem z cílové rampy pomalu začínají přemýšlet nad dalším ročníkem. „Upřímně děkujeme všem reklamním partnerům, vlastníkům komunikací, obcím a úřadům, bez jejichž přízně a tolerance by se letošní Rally Tríbeč nemohla uskutečnit. Na hladkém průběhu se podílelo i obrovské množství traťových komisařů, pořadatelů, časoměřičů a dalších funkcionářů, které snad ani nelze všechny vyjmenovat. Rád bych alespoň touto cestou jménem celého organizačního výboru Rally Tríbeč vyslovil díky úplně všem, kteří se jakýmkoli dílem přičinili na úspěchu této sportovní akce,“ říká zástupce organizátora – společnosti Melico, s.r.o. – Peter Melichárek. „Zvláštní poděkování si zaslouží město Topoľčany a jeho obyvatelé. I právě díky vstřícnosti představitelů města máme možnost každoročně v našem koutu Slovenska přivítat výborné piloty ze Slovenska, Česka, Polska a Maďarska. Zájem diváků a veřejnosti je jednoznačným potvrzením, že naše práce má smysl a jedná se o tu nejlepší možnou motivací, abychom se pokusili automobilovou soutěž v Topoľčanech udržet i v následujících letech,“ dodává Peter Melichárek.

Uplynulý víkend bohužel přinesl i velmi smutnou zprávu, která zasáhla všechny členy organizačního týmu Rally Tríbeč a celou motoristickou veřejnost. V neděli rallyovou komunitu na vždy opustil čestný prezident Slovenské asociace motoristického sportu a spoluzakladatel tradice tríbečské rally – pan Anton Michalička. Odešel člověk, který se celý život věnoval motorismu a automobilovému sportu, výraznou měrou se přičinil o vznik Slovenské asociace motoristického sportu a dlouhé roky stál v čele SAMŠ jako její prezident. Ještě v loňském roce na Rally Tríbeč působil v čestné úloze startéra a i letos, třebaže v centru rally nemohl být osobně, se z nemocničního lůžka o průběh své oblíbené soutěže zajímal. Čest jeho památce.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!